HD4870, POST wel, restart na enkele seconden.

Pagina: 1
Acties:

• Vuurvli3gje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-11-2025
Beste tweakers,
Ik heb vandaag mijn Ati Sapphire HD4870 binnen gekregen en deze in de computer gestopt.
Nu boot de PC wel ik kan het BIOS in etc maar naar enkele seconden tot soms maximaal een minuut restart de PC weer. Dit is niet alleen als ik windows start maar het gebeurt ook gewoon in het bios.
Deze nieuwe kaart vervangt een X1900XT kaart.
Mijn vermoeden is dat het komt omdat de kaart te weinig stroom krijgt.
Om mijn vermoedens te onderbouwen heb ik in het bios de voltages met mijn oude en nieuwe kaart vergeleken met het volgende resultaat:
X1900XT: 12v : 12.+ (12 en hoger schomelt een beetje)
HD4870 : 12v : 11.6 ~ 11.8 (dat ik zo snel kon zien)
Ik heb verschillende connectors (vrije en niet-vrije) ge-probeert.
Om verwarring te voorkomen wil ik er even bij zeggen dat ik dus bijde (2x) 6pins PCI-E stroom connectors heb aangesloten.
Deze connectors zijn verloop stekkertjes van 4pins naar deze 6pins omdat mijn voeding standaard geen PCI-E stroom connectors heeft. Ik gebruik de bijgeleverde verloop stukjes die bij de HD4870 zitten.

Mijn systeem:
PSU: Tagan 480Watt (TG480-U01)
CPU: Intel C2D E6600 @ 3.2 Ghz met Artic Freezer Pro 7 cooler.
Mobo: Asus P5W Deluxe
Mem: 2 x 1GB Corsair TwinX PC5400
GFX: X1900XT - HD4870
Harddisk:
1 x WD Raptor 150gb
2 x WD Caviar 200gb
Rest:
1 x DVD-ROM
1 x Floppy
2 x 120mm case-fans
1 x 80mm case-fan

Na dit resultaat gezien te hebben heb ik mijn oude kaart er weer in gestopt en vervolgens even
het "Welke voeding heb ik nodig" topic door te spitten om te kijken of mijn voeding het zou moeten trekken.
Van de voorbeelden en systeemen die ik van andere gebruikers daar heb voorbij zien komen zou mijn huidige voeding het (zeker?) moeten kunnen trekken.
Verder staat er op de Sapphire doos bij hardware requirements het volgende:
"500Watt or greater power-supply with two 75W 6-pin PCI-Express power connectors recommended." wat dus erg dichtbij is met de 480 die ik heb.
Wat ik verder nog weet is dat de kaart al behoorlijk warm was ook al was hij maar een aantaal keer met korte periodes aan geweest.

Ik weet nou dus niet zeker of dit inderdaad een voeding probleem is of ook gewoon iets anders kan zijn.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:58

Appie

F1RST Racing

"500Watt or greater power-supply with two 75W 6-pin PCI-Express power connectors recommended." wat dus erg dichtbij is met de 480 die ik heb.

Wattage zegt niet zoveel. Wat is de max. Amp die je op de 12V lijn(en) kunt hebben?

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:35
Probeer eens te booten met 1 HD en voor de rest geen stroomverbruikers (dus fans en andere drives).

• Vuurvli3gje
Appie schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:44:

Wattage zegt niet zoveel. Wat is de max. Amp die je op de 12V lijn(en) kunt hebben?
Max amp op de 12v lijn is 28A.
Max combined power op de 12v is 336W

Ik heb ook net even de suggestie van Zonereaver opegevolgt en heb 2 harddisks en de casefans los gekopelt maar ook dit mocht niet baten.
Verder heb ik wat langer in het bios naar de voltage verschillen kunnen kijken en dat ziet er als volgt uit:
X1900XT: steeds 11.985 - 12.028
HD4870: steeds 11.688 - 11.727

Ook vind ik de kaart enorm warm zojuist met dat even te testen en met de kaart er weer uit halen was hij al behoorlijk warm, brandt net mijn vingers er niet aan.

Verwijderd

Vuurvli3gje schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:49:
[...]

Max amp op de 12v lijn is 28A.
Max combined power op de 12v is 336W

Ik heb ook net even de suggestie van Zonereaver opegevolgt en heb 2 harddisks en de casefans los gekopelt maar ook dit mocht niet baten.
Verder heb ik wat langer in het bios naar de voltage verschillen kunnen kijken en dat ziet er als volgt uit:
X1900XT: steeds 11.985 - 12.028
HD4870: steeds 11.688 - 11.727

Ook vind ik de kaart enorm warm zojuist met dat even te testen en met de kaart er weer uit halen was hij al behoorlijk warm, brandt net mijn vingers er niet aan.
Voltage van het bios klopt over het algemeen niet echt, maar als er echt zoveel verschil zit in de videokaarten zou het het wel eens aan de voeding kunnen liggen en aangezien je de PC nog niet eens stresst zou die het onder een game de 12 voltlijnen wel helemaal inzakken.
Dus ik zou eens met een multimeter meten als je deze hebt. ;)
Blijft de PC btw wel aan in het bios zonder HD's, DVD's, diskette en fans?
Van de voorbeelden en systeemen die ik van andere gebruikers daar heb voorbij zien komen zou mijn huidige voeding het (zeker?) moeten kunnen trekken.
Verder staat er op de Sapphire doos bij hardware requirements het volgende:
Wat ik verder nog weet is dat de kaart al behoorlijk warm was ook al was hij maar een aantaal keer met korte periodes aan geweest.
Het vermogen wat een voeding kan leveren is ook maar ongeveer natuurlijk, bij elke voeding zelf dezelfde serie zit een klein verschil in wat ze maximaal kunnen leveren.
Jouw voeding zou ook een wat mindere kunnen zijn. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 20:22 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43
Trek je zowieso niet zo veel van die powersupply requirements aan. Zie het maar meer als een safety ding voor het bedrijf. (Zo gebruiken er heel veel game pcs echt geen 400 Watt, maar dan kan er tenminste niemand komen klagen dat de required 350 (bv) die erop stond te weinig was, omdat ie 10 harde schijven heeft.)

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vuurvli3gje schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:49:
[...]
De HD48xx sersie wordt heet met de stock koeler, erg heet. Als je je vingers er nog op kunt houden is de kaart zelfs lekker koel te noemen. De fan zal pas hard lopen als er overgeschakeld wordt naar 3D.

• Vuurvli3gje
@ -The_Mask-
Ik wou het ook even met een multi-meter proberen maar dan zul je naturlijk altijd zien dat de batterij van het ding leeg is en het net zo'n formaat batterij is die je natuurlijk niet in huis hebt.
Ik was al bang dat de BIOS voltage readings niet helemaal met het echte overeen zouden komen maar er zal vast een kern van waarheid in zitten. Dus het feit dat het onder de 12v gaat zitten trek ik met niet zo heel veel van aan maar meer van het feit dat de waardes 'zoveel' verschillen zelfs on idle want we zitten ten slotte alleen pas in de BIOS.

@_vipeax
Ik trek me ook niet al te veel van die recommendations aan maar het is natuurlijk nooit verkeerd als je er in de buurt zit want dat zit je in iedergeval niet verkeerd.

@Filtzer
Ik ben die hitte niet echt gewend dus vandaar dat ik er een beetje van schok, maar ik ben wel blij om te horen dat het dus geen defect van de kaart is.

Ik heb besloten om een nieuwe PSU aan te schaffen, en het dan nog eens te proberen.
Ik heb helaas geen andere PC's om het beestje in te testen en ook geen andere PSU's om de 12v lijnen van te gebruiken.
En als er mogelijk een defect op de kaart zit dan wil ik ook niet te lang wachten met het RMA'en van het ding.

Ik houd jullie op de hoogte als ik meer weet.
Als iemand ondertussen nog iedeén heeft, is dat altijd welkom.

• Vuurvli3gje
Update:
Ik heb zojuist de nieuwe voeding ontvangen en erin gedaan en nu draait het wel zonder restarten, dus er was dus duidelijk iets mis met die andere voeding.

Verder heb ik nog 2 kleine vraagjes en dat is:
Als ik in CCC of Desktop -> Eigenschappen -> Instellingen kijk zie ik staan HD4800 series en niet iets in de trendt van 'HD4870', is dat normaal? (catalyst 8.6).

Verder heb ik die CCC-profile fan-speed 'workaround' ingestelt zodat de fan op 35% draait en de kaart dus maar 48graden is inplaats van 79graden @ idle.
Ik heb zojuist ook even 3DMark 06 gedraait maar hoorde de fan niet harder gaan draaien, dus mijn vraag is eigenlijk of de fan dus nu nog wel vanzelf harder gaat draaien als het nodig is?

Verwijderd

Heb net even het ATi topic doorgenomen en daar word aangegeven dat de 48XX modellen pas goed worden aangestuurd in de aankomende Catalyst 8.7 versie :

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 89

Verder zou ik daar even verder lezen of je vraag droppen aangaande je fan settings, daar zit wat meer 48XX know how :)

Verwijderd

Je hebt de in het profiel manual gezet wat wil zeggen dat de fan niet meer automatisch harder gaat bij het gamen.
Je moet dus de "gulden midden weg"vinden voor je idle en load temps .
Is natuurlijk afhankelijk van airflow ,ik zit iets boven de 35% want ik heb verder geen extra fans.
Met als gevolg dat ik het ding behoorlijk te keer hoor gaan.
De aan komende 8.7 cat brengt hopelijk betere powerplay ondersteuning.

Verwijderd

Balen, ik heb ook een TG-480, welke voeding heb je gekocht als ik vragen mag?

Trouwens, hier iemand die er geen last van heeft: http://www.yougamers.com/...a4cd&p=946699&postcount=9

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 14:19 ]

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-05 18:06
480 watt!?!? genoeg!?

Geloof het zelf eerlijk gezegd niet, ik had een e6850, 6gb ram, p35-ds4. 3 hd's in raid 0,en nog de hd4870, mijn psu was een 700watt voeding van coolermaster en dat trok bij het opstarten alleen al 650 watt volgens de watt meter op mijn zalman fancontroller..

zodra ik in windows (vista64) kwam, zag ik de wattmeter boven de 690 uitkomen en liep het hele goedje vast. (elke keer dus, dacht dat het aan alles lag behalve de psu, totdat ik eventjes een psu uit miijn andere systeem had overgezet, en toen werkte alles naar behoren)

Nu was mijn processor wel overgeclocked naar 3.8 ghz, maar op stock zat ik ook al gauw op de 600 watt idle!!

nu heb ik een Q9450, X48-DQ6,8gb ram, 4 hd's in raid 0, en nog wat fans, dvd/cd drive.
en 1 hd 4870.
Dit draait nu op een thermaltake toughpower 1200 watt, met een overgeclocked cpu.
trekt bij het gamen meer als 750 watt..

Vergis je niet in de benodigdheden qua stroom, je voeding kan het misschien trekken, maar dan is de vraag voor hoelang..

Mijn vraag is nu weer of mijn voeding (thermaltake toughpower 1200watt) het nog allemaal aankan als ik er een 4870x2 bij doe...

zal het wel laten weten..

groeten.. 8)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
Lijkt me dat je je watt meter is na moet kijken want 750 watt lijkt me wat aan de hoge kant.

ik heb een vergelijkbaar systeem als jou, met als extra nog een dell perc 5/i raid controller en 2x fujisu 15K 146GB schijven. Dit draait allemaal rete stabiel op een tagan 530-U22. (530watt max. dus). :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:59
Lol 750W dat is voor een Triple SLI systeem GTX280 met een QX9770.
Dat red je never nooit met een HD4870.
Ik heb de meter van een APC UPS en die geeft 280W aan met vergelijkbaar systeem alleen dan met een 7600GT.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BarBon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 09:03
Vuurvli3gje schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:01:
Update:
Verder heb ik nog 2 kleine vraagjes en dat is:
Als ik in CCC of Desktop -> Eigenschappen -> Instellingen kijk zie ik staan HD4800 series en niet iets in de trendt van 'HD4870', is dat normaal? (catalyst 8.6).
Ja dat is normaal. zou je gpu z voor kunnen gebruiken of everest die ziet complete specs
Verder zou ik overgaan op catalyst 8.7. en bij problemen de hotfix evt

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

[ Voor 198% gewijzigd door BarBon op 12-08-2008 08:15 ]

Pagina: 1