Toon posts:

[RAM] 800mHz draait op 400mHz?!

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Klein vraagje, Ik heb enige tijd terug een GEIL kitje aangeschaft..

http://www.geilusa.com/products/show/id/114

Nu geven cpuz & everest aan dat het geheugen op 400mHz draait? ipv 800mHz, ik heb het in de bios aangepast maar hij blijft hetzelfde aangeven.

Specs:

Asus P5K
4GB ram ( GEIL Black Dragon )
Quadcore Q6700
XP pro sp3

Enig idee hoe ik hem op 800 kan laten draaien :D?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoek maar eens het verschil tussen de werkelijke en effectieve kloksnelheid van DDR geheugen op ;)

PC6400 geheugen draait op een kloksnelheid van 400MHz maar wordt doorgaans 800MHz genoemd omdat er twee keer per klokpuls gegevens verzonden worden en je dus effectief geheugen krijgt dat zo snel is als 800MHz.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:31:
Nu geven cpuz & everest aan dat het geheugen op 400mHz draait? ipv 800mHz, ik heb het in de bios aangepast maar hij blijft hetzelfde aangeven.
Waarschijnlijk is de bovenstaande opmerking (in de vorige post) de juiste maar theoretisch kan er ook nog een energy save mode 9zoals CnQ bij AMD) aan staan waardoor het geheugen lager draait. Je test immers onder Windows. Je kan ook in het BIOS kijken, dat is betrouwbaarder.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56
Dual channel dus 2x400. Klaar slotje? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, dus hij draaot op 800 maar ik zie alleen de werkelijke snelheid ipv de effectieve.. Is er ook een programma dat de effectieve snelheid uitleest?

*thanks voor snelle reply :)

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:56
tiswat schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:37:
Wat heeft dit met Dual Channel te maken :?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

-ET-

Phone Home

Dual channel heeft er dan weer niets mee te maken. Je bedoelt waarschijnlijk op het feit dat DDR staat voor Double Data Rate.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:34:
[...]

Waarschijnlijk is de bovenstaande opmerking (in de vorige post) de juiste maar theoretisch kan er ook nog een energy save mode 9zoals CnQ bij AMD) aan staan waardoor het geheugen lager draait. Je test immers onder Windows. Je kan ook in het BIOS kijken, dat is betrouwbaarder.
Ik heb een Intel Quadcore (LGA775) en het moederbord zelf ondersteund tot ddr2 1066 alleen kan ik niks vinden in de bios over een save mode or dergelijke.

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:34:
[...]

Is er ook iets voor Intel dat de kloksnelheid van het geheugen aanpast?
Ik ben alleen bekend met het aanpassen van de multiplier.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

post eens een CPU-Z screenshot om mee te beginnen.....

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het is toch wat _O- 7(8)7 ...

@ Topicstarter: ik zou die 800MHz (dus eigenlijk 1600MHz) maar niet proberen als ik jou was. 500x2=1000MHz zou ik wat redelijker vinden. Om deze post toch nog nuttig te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Jejking op 08-07-2008 16:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

DDR (en NIET dual channel :X ) idd.

Overigens had je dit prima na kunnen lezen in de documentatie van de tooltjes die je gebruikt hebt. Voortaan de handleiding lezen voor je op de gok topics opent :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.