Twijfel bij keuze moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 1.035 views

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 11:37
Ik heb het PMG beleid gelezen, maar kon me niet voorstellen dat dit "tegen de regels was" gezien de andere topics die nog open stonden :D

Tijdens het samenstellen van een nieuw systeempje stuitte ik op een probleem waar ik naar een aantal uren nog niet precies uit ben. Ik heb namelijk een moederbord op het oog, maar weet niet of dit wel een ideale combinatie vormt met mijn andere onderdelen.

Ik had namelijk de volgende onderdelen op het oog:

Mobo : Asus P5K Premium/WiFi-AP
CPU : Intel Q6600
Geheugen : Kingston KVR800D2N5K2/4G ( 4 GB, Kit of 2, PC6400, 800 mhz )
GPU : Sapphire Radeon HD4850,512MB, GDDR3, PCI

Dit moederbord lijkt mij opzich een goede keuze, maar rond-googlen levert een aantal "slechte" reviews op, waar ik toch liever niet op uit ben :P. Ik heb vernomen dat de P35-chipset goed is als het aankomt op een Q6600, en met een HD4850 kan ik ook gewoon Crossfire draaien mocht dat nodig zijn later. Het geheugen sluit ook goed aan op de snelheid van de CPU, en het moederbord vult dit allemaal ook goed aan. Dit moederbord kost bij Azerty €134 , maar ik heb het idee dat voor ditzelfde bedrag ( of íets meer ) betere moederborden te krijgen zijn dan deze. Hier ben ik nu ook naar op zoek, maar hopelijk dat jullie mij een klein beetje in de goede richting kunnen sturen, want het loopt tot nu eigenlijk op niets uit.

Overige opmerkingen hierbij zijn dat ik toch graag een Asus moederbord heb door de extra features en stabiliteit ( al betwijfel ik of tegenwoordig daar nog verschil in zit tussen verschillende merken ). Gigabyte en MSI blijken ook heel goed te zijn tegenwoordig, maar ik ben daar nog een beetje een leek in :+ .

Als jullie me hierbij kunnen helpen, ontzettend bedankt.

[EDIT] Zie nu dat blijkbaar de SATA-controller op dit moederbord behoorlijk brak is. Aangezien ik mijn systeem graag stabiel wil hebben ( logisch 8)7 ), lijkt me dit meteen een afvaller..

[ Voor 5% gewijzigd door Gydeon op 06-07-2008 22:44 ]

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 14:01

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet dat de P35 chipset slecht is, maar je kan net zo goed een mobo zoeken met een P45 chipset. Die hebben nl. PCI-E 2.0 en de nieuwe ICH10(R) controllers. Ik heb zelf een Gigabyte EP45-DS4 en werkt lekker met een Xeon E3110 (E8400 met Xeon tag) en 8GB OCZ geheugen, dus zal een Q6600 ook wel goed werken. ^_^

Systeem specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik liever voor een MSI of Gigabyte gaan dan voor een Asus. Ik heb voor een P45 review de nodige Asus, MSI en Gigabyte bordjes getest en moet zeggen dat de Asus borden toch slechter zijn dan de MSI en Gigabytes.

reviews: P45-moederborden deel 1: Gigabyte EP45-DQ6
reviews: P45-moederborden deel 2: MSI P45 Platinum
reviews: P45-moederborden deel 3: Asus P5Q Deluxe
reviews: P45-moederborden deel 4: de prestaties

Dat de S-ATA controller brak zou zijn slaat waarschijnlijk op de losse controller die naast de ICH9R op die P35 zal zitten. De ICH9 en ICH10s zijn prima chips met een behoorlijke performance voor veel RAIDconfigs. Zelf heb ik er enkel met Samsungschijfjes problemen mee gehad, de Seagates die ik eraan heb gehangen werken prima (in RAID 0 en RAID5).

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je Crossfire wilt gaan draaien kan je misschien beter kijken naar de X38 chipset.
Deze heeft 2x16 PCI-e 2.0 tot zijn beschikking in plaats van 2x8 PCI-e 2.0.
Met de nieuwste kaarten begint het verschil toch al wat merkbaar te worden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gonadan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 22:51:
Als je Crossfire wilt gaan draaien kan je misschien beter kijken naar de X38 chipset.
Deze heeft 2x16 PCI-e 2.0 tot zijn beschikking in plaats van 2x8 PCI-e 2.0.
Met de nieuwste kaarten begint het verschil toch al wat merkbaar te worden.
Dan kun je net zo goed gelijk een X48 pakken.

• Gydeon
ja, al zie ik het nu nog niet gebeuren, Crossfire is wel iets wat ik mogelijk wil houden, en als die X38 chipset daar betere opties voor biedt is dat misschien geen onverstandige keuze inderdaad :).

En Terw_Dan, ik had een Samsung Spinpoint van 640GB op het oog, dus dan zou het wel een probleem vormen met de P45-chipset.

Ik heb nu de Asus P5E op het oog, dit om de chipset ( X38 ), en de prijs voornamelijk. De X48 valt over het algemeen namelijk net iets te ver buiten die tientjes extra ( wil het eigenlijk rond de 150 euro houden, en 200 euro zit ik dan behoorlijk veel erboven ). Is die P5E niet iets? Anders zou het de Gigabyte GA-X48-DS4 kunnen worden, die is slechts 164 euro. Heeft ook 2 x PCI-e 16x, dus lijkt mij ook een geschikt moederbord.

[EDIT] Het Gigabyte moederbord lijkt echter geen ondersteuning te hebben voor het geheugen dat ik op het oog heb. Ik heb die support-list bekeken, maar kom op geen manier uit bij support voor mijn geheugen. Moet ik deze lijst heel serieus nemen of is het alleen maar een "aanbevolen" lijst, en niet een lijst dat werkelijk de ondersteuning weergeeft

Klik hier voor de site van Gigabyte

[ Voor 23% gewijzigd door Gydeon op 06-07-2008 23:07 . Reden: Typo's :( en geheugen-dingetjes ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gydeon schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:00:
En Terw_Dan, ik had een Samsung Spinpoint van 640GB op het oog, dus dan zou het wel een probleem vormen met de P45-chipset.
Ik heb alleen maar gezeik gehad met die Samsungs op ICH chipsets. Er zijn vast mensen bij wie het goed werkt, maar ik ga me er niet meer aan wagen.
[EDIT] Het Gigabyte moederbord lijkt echter geen ondersteuning te hebben voor het geheugen dat ik op het oog heb. Ik heb die support-list bekeken, maar kom op geen manier uit bij support voor mijn geheugen. Moet ik deze lijst heel serieus nemen of is het alleen maar een "aanbevolen" lijst, en niet een lijst dat werkelijk de ondersteuning weergeeft

Die Gigabyte borden vreten bijna alles. Het enige dat soms problemen geeft is OCZspul, maar dat is dan ook niet echt JEDECgeheugen en dat geeft bij de meeste Intelchips problemen heb ik gemerkt.

Als je kunt kiezen tussen die Asus of die Gigabyte X48 zou ik echt voor die Gigabyte gaan. Ik heb zelf de X48-DQ6 en dat ding werkt echt heerlijk. Zie ook deze review: productreview: Gigabyte GA-X48-DQ6 review door TERW_DAN
De DS4 heeft wat minder features, maar is kwalitatief hetzelfde.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:47

Wildfire

Joy to the world!

Gydeon schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:00:

[..]

Geheugenlijsten zijn altijd zwaar incompleet, omdat nooit alle merken/soorten geheugen getest kunnen worden. Als een bepaald soort geheugen niet op de lijst staat, betekent dit niet automatisch dat het geheugen niet zal werken.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Gydeon
Ik zie inderdaad dat het verschil tussen de DQ6 en de DS4 voornamelijk bestaat uit extra SATA-aansluitingen en de mogelijkheid van DDR3 geheugen ( voor de DQ6 ), maar aangezien ik hier niet mee te maken zal krijgen lijken die moederborden mij zelfs identiek! Of zie ik hier nu iets over het hoofd?

Comparison Sheet

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gydeon schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:57:
Ik zie inderdaad dat het verschil tussen de DQ6 en de DS4 voornamelijk bestaat uit extra SATA-aansluitingen en de mogelijkheid van DDR3 geheugen ( voor de DQ6 ), maar aangezien ik hier niet mee te maken zal krijgen lijken die moederborden mij zelfs identiek! Of zie ik hier nu iets over het hoofd?

Comparison Sheet
Het is idd 1 eS-ATA bracket vs 2. De X48 DQ6 heeft overigens ook gewoon DDR2, de X48T-DQ6 heeft DDR3. Verder heeft de DQ6 Crazycool, wat bestaat uit een koperen plaat aan de achterkant van het mobo, maar echt nodig is die niet, hoewel het natuurlijk leuk staat. De DS4 is verder net zo leuk als de DQ6.

Ohja, de DQ6 heeft 6 jaar garantie ipv de 3jaar die de DS4 heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 07-07-2008 00:06 ]

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 20:13
Ik heb zelf ook een flink probleem gehad met Samsung F1 schijven op een Gigabyte bord. ok, het was wel een i965 chipset, maar ik denk dat het gaat over hetzelfde probleem waarover Terw_Dan schrijft.

Wanneer ik één van die Samsungs aan de SATA poort van het mobo hing (een mobo dat al meer dan een jaar probleemloos met WDC schijven werkte) 'gebeurde' er iets, waardoor de schijf opeens maar 32 MB (ja, megabyte!) aan schijfruimte meer toonde. Dat was ook zo aangeduid in het bios en zelfs low-level formatteren haalde niets meer uit.

Na lang rondzoeken (ik stond bijna op het punt de schijven te RMA'en) ben ik er dan op gestoten dat het hier ging om een probleem met de HPA (Host Protected Area) die in iedere SATA schijf te benaderen is op laag machineniveau. Kort door de bocht komt het erop neer dat in dat HPA gedeelte van de schijf bepaald wordt hoe groot de schijf zich 'voordoet'. Normaal gezien wordt dit stukje code nooit benaderd of gebruikt, maar in mijn geval gebeurde er iets in combinatie met het Gigabyte Bios van het moederbord waardoor de HPA ingesteld werd op 32 MB. Gelukkig is dit slechts een switch, en met de juiste software heb ik dit weer weten terug te zetten naar de originele grootte van 1 TB. De schijven werken op heden nog steeds en zonder problemen.

Het probleem met het Gigabyte moederbord was ook opgelost eens ik de BIOS geflashed had met de meest recente versie. Dus mensen, een goeie tip: VOORALEER je Samsung schijven op een Gigabyte bord aansluit, check eerst eens of je bord de laatste BIOS versie draait. Negen kansen op tien zal dit NIET het geval zijn. In dat geval, flash dan eerst je bord met de meest recente BIOS. Begin dan pas aan de installatie van je bord. Geloof me, het kan je veel kopzorgen besparen, en zelfs al is het niet echt noodzakelijk, kwaad zal het zeker niet kunnen...

• Gydeon
Kijk, dat is nog eens een duidelijke uitleg, hier help je mij behoorlijk mee :)

Ik heb namelijk gisteren de bestelling geplaatst, met het GA-X48-DS4 moederbord én de Samsung Spinpoint 640GB. Ik weet wel wat het eerste is wat ik ga doen als ik die onderdelen binnen krijg, meteen de bios-versie checken :D. En daarna even goed de HPA-instellingen nakijken ofdat alles goed ingesteld staat :)

Heel erg bedankt voor deze tip, ik hoop het niet nodig te hebben, maar altijd handig om achter de hand te hebben ;).

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 20:13
Geen enkel probleem, graag gedaan!

Ohja, HPA settings kan je niet checken, daarvoor heb je een speciale utility van Samsung nodig. Maar dat hoeft ook helemaal niet. De HPA setting switch is een switch die in je schijf zelf zit. Je mobo heeft daar niets mee te maken. (tenzij het 'in de soep loopt', zoals met mijn Gigabyte BIOS)Wanneer je schijf nieuw is (of zelfs een gebruikte schijf) zal er dan ook geen HPA zijn ingesteld waardoor je je volledige schijfcapaciteit zal kunnen gebruiken, zoals het ook hoort.

HPA wordt bijvoorbeeld gebruikt door fabrikanten van HD recorders, die zo ene stuk van de schrijf voorzien voor support en images. Door dit in de HPA te zetten schermen ze dit effectief af van de gewone gebruiker, die hier ook niets van zal merken.

Laat trouwens eens weten hoe het verlopen is eens je de installatie gedaan hebt. Ik ben best ook nieuwsgierig, want ik ben nu aan het lonken naar zo'n nieuw Gigabyte P54 DS-4 bord. Vermoedelijk zal het probleem bij dat bord ook wel bestaan...

• Gydeon
Verwachtte inderdaad ook al niet dat met een compleet nieuwe install hier problemen mee zouden ontstaan, maar je weet maar nooit ;). Ik zal je verder op de hoogte houden van het functioneren van de schijf op mijn moederbord, de onderdelen worden binnen 1 tot 10 werkdagen echter verwacht bij de leverancier, en dan moeten ze nog verstuurd worden. Wanneer je het berichtje dus zal ontvangen kan ik je zo niet zeggen, maar dat berichtje komt er zeker ;)

Verder kan hier wat mij betreft wel een slotje op ( tenzij er nog gediscussieerd wil worden over die schijven, maar dan is een nieuw topic beter op z'n plaats :P ). Allemaal bedankt voor jullie hulp, en ik hoop binnenkort hard tekeer te kunnen gaan op m'n nieuwe systeem ;).

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Aha, DS4+F1 komen deze of volgende week binnen, bedankt voor de tip. ;)
Terw_Dan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 22:56:
Dan kun je net zo goed gelijk een X48 pakken.
Meestal vind ik het de meerprijs niet waard. Het wordt pas sneller als je op andere onderdelen dan ook meer gaat uitgeven.
Terw_Dan schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:05:
Het is idd 1 eS-ATA bracket vs 2. De X48 DQ6 heeft overigens ook gewoon DDR2, de X48T-DQ6 heeft DDR3. Verder heeft de DQ6 Crazycool, wat bestaat uit een koperen plaat aan de achterkant van het mobo, maar echt nodig is die niet, hoewel het natuurlijk leuk staat. De DS4 is verder net zo leuk als de DQ6.

Ohja, de DQ6 heeft 6 jaar garantie ipv de 3jaar die de DS4 heeft.
Zes jaar? Dat is wel erg veel, dan is je bord waarschijnlijk allang vervangen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Ik zou persoonlijk gaan voor de Gigabyte P35-DS3R. Ok, een P35 bord maar het past wel bij je geheugen en processor. Het is ook goedkoper dan een P45. Ik ben zeer tevreden over dit bord.

http://parkingwerchter.be

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is toch heel duidelijk een "welke moet ik kopen?"-topic...

PMG FAQ

Een Tweaker wordt in staat geacht zelf info te zoeken en dan zelf te kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.