• vincentc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06-2025
hoi,

Ik heb mijn hoofdvraag dikgedrukt gemaakt, maar voor de volledigheid heb ik de rest er ook bij gezet.

Ik heb gisteren volgend systeem gekocht:

1
HD4870 (ATI Radeon HD4870) € 239,-€ 239,-
3
SpinPoint F1 (750 GB) € 75,-€ 225,-
1
Mugen SCINF-1000 (478, 754, 775, 939, 940, AM2) € 45,-€ 45,-
1
Core™ 2 Quad Q9450 (4x 2666 MHz) € 259,-€ 259,-
1
4GB 1066-666 Reap (4096 MB)
1
X48-DQ6 (Intel® X48)

Ik heb deze vandaag in elkaar gezet met nog wat onderdelen uit mijn oude systeem (dvd brander, floppydrive, kast, voeding)

Na het uitpakken van het moederbord, was, aan het ontbreken van stickers en nog wat dingen, te zien dat het moederbord al was gebruikt. Hierover heb ik gebeld met Alternate en besproken dat ik zou kijken of ik de pc (met dit moederbord) aan de praat zou kunnen krijgen, en zo niet dat ik het moederbord dan kon omruilen.

Nu krijg ik na het aanzetten van de pc de foutmelding `Backup bios checksum error´ dan vervolgens ´bios backup recovering´ en vervolgens reboot het systeem uit zichzelf. In het beeldscherm wordt wel aangegeven press del for bios en dergelijke maar dit werkt niet. Na de reboot krijg ik weer de zelfde foutmelingen en blijft de pc rebooten en de zelfde meldingen geven.

Ik heb al een jumper over de clr cmos gezet en de pc vervolgens 10 minuten oid uit laten staan, maar dit heeft helaas niet geholpen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Kan dit komen door iets wat ik zelf heb fout gedaan? Of kan dit alleen maar veroorzaakt zijn door de vorige eigenaar door verkeerd flashen of verkeerde bios instellingen?

Hoe zit heb met de Quad bios die Giga byte promoot? Als er dan 3 biossen niet goed zijn zou er dan toch zelfs nog een 4de moeten zijn die dit opvangt?

Ivm het niet in de bios kunnen komen. Hoe weet ik zeker of ik inderdaad del en F9 ed niet kan gebruiken of dat mijn toetsenbord niet werkt. Hoe weet ik zeker of het toetsenbord werkt, ik heb nameijk een draadloos toetsenbord. Als ik om num lock druk gaat het op het deel wat in de pc zit wel een lampje aan en uit. Vraag is dus niet of toetsenbord defect is, maar of deze het al doet omdat ik nog niks geinstalleerd heb.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Test het voor de zekerheid met een ander toetsenbord ....

• vincentc
helaas vorige week mijn berging opgeruimd en alle oude spullen naar de piekfijn gebracht.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Probeer eens het laatste BIOS erop te zetten. Het kan zijn dat er inderdaad geboot wordt vanaf de reserve BIOS'es en dat de eerste dus corrupt blijft. Met een flash zou dit over moeten zijn.
Vraag is dus niet of toetsenbord defect is, maar of deze het al doet omdat ik nog niks geinstalleerd heb.
Dat is onzin: je installeert iets (drivers) in je OS, niet in je BIOS. Waarschijnlijk staat legacy support voor USB tobo's uit in je BIOS.

• vincentc
@Bitage. hoe moet ik dat doen, de laatste bios erop zetten? als er geboot wordt van de reserve bios´en dan zou die het toch moeten gaan doen? Of bedoel je dat ze alle vier corrupt zijn?

• Bitage
Stop er eens een USB stick in met de laatste BIOS versie, floppy of CD? Het kan zijn dat hij automatich gaat zoeken naar updates of vervangingen.

• vincentc
Heb trouwens nog een keer getest en de melding is niet `bios backup recovering`, maar `bios image recovering`

• vincentc
die bios kan ik neem ik aan van de site van gigabyte halen? Kan dat zo makelijk zijn een nieuwe bios erop zetten? ik dacht dat je hier altijd tools voor nodig had?

• Bitage
vincentc schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 22:26:
die bios kan ik neem ik aan van de site van gigabyte halen? Kan dat zo makelijk zijn een nieuwe bios erop zetten? ik dacht dat je hier altijd tools voor nodig had?
Tegenwoordig hebben veel mobo's zulke recovery methoden. Verder hebben de wat betere borden vaak ook een ingebouwd progsel zodat je kan updaten vanuit je BIOS (die leest dan gegevens vanaf je stick bijvoorbeeld). Je kan nog steeds flashen in DOS als je dat wilt, maar als er makkelijkere methoden zijn zou ik de moeite daar niet meer voor nemen (iig NOOIT in Windows flashen, hoe makkelijk het ook is, er zijn heel wat BIOS'es corrupt door geraakt (zoek hier maar eens)).

Kijk ook eens in Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervaringen - Deel 2, wie weet is je vraag al eens gesteld.

• vincentc
Ik heb van de gigabyte site de first release bios gedownload. Als ik deze uitpak heb ik de volgende bestanden:
- autoexec.bat
- flash895.exe
- X48DQ6.F6

In autoexec.bat staat het volgende `flash895 X48DQ6.F6`

Ik heb alleen op mijn laptop geen floppydrive. Kan ik dit ook op een usb stick zetten? Of kan ik mijn pc niet booten/ bios flashen vanaf usb?

• Bitage
Dat zijn bestanden voor een opstartflop met DOS bestanden. Je zult dus eerst zo'n flop moeten maken. Je kan je USB stick wel bootable maken er er DOS op zetten, zoek maar op Google naar tuts. Verder vraag ik me af of hij zomaar boot vanaf stick, maar het kan allicht dat het mobo ernaar zoekt.

In het Gigabyte topic werd al verwezen naar een mogelijke hotflash. Dit zou je kunnen overwegen als het BIOS op jouw systeem los zit (dus niet vast gesoldeerd, maar in een 'vakje' geduwd, anders moet je het desolderen en dat is een secuur en tijdrovend werkje) en je beschikt over een apparaatje beschikt die ernaar kan schrijven. Ook zou je het BIOS op kunnen sturen naar mensen die hem voor je willen flashen tegene en vergoeding of natuurlijk op de old skool manier: in een ander bord stoppen.

Maar als het allemaal niet baat, is het makkelijkst en het snelst toch RMA ben ik bang. Hoef je je ook geen zorgen te maken over garantie zaken die je misschien kwijtraakt door zelf de CMOS chip eruit te slopen enzo :+

[ Voor 3% gewijzigd door Bitage op 05-07-2008 23:27 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:56
Hangt er vanaf. Probeer het eens, anders kan je gebruik maken van een externe floppy drive (als je er een vind :X)

Ik denk dat je je veel moeite gaat besparen als je het mobo RMA stuurt. Het was tenslotte al gebruikt :)

[ Voor 32% gewijzigd door Death1ord op 05-07-2008 23:28 ]

Verwijderd

Hoi,
ik heb met bijna dezelfde configuratie:
- zelfde mobo
- 4 x 1gb Gskill memory pc8500
- 2x HD3870
- q9550

exact hetzelfde probleem. Heb je nog gehoord wat er met jouw mobo aan de hand was?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

vincentc schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:49:

Na het uitpakken van het moederbord, was, aan het ontbreken van stickers en nog wat dingen, te zien dat het moederbord al was gebruikt.
Omruilen die hap, je betaalt toch niet voor 2de hands spullen of zie ik dat verkeerd 8)7 ?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1