Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw computersysteem voor algemeen multimediawerk en fotobewerking; gaming is voor mij niet van belang. Serieus fotograferen en bewerken is voor mij allemaal nieuw, dus ik ben absoluut niet op zoek naar professionele kwaliteit, maar ik wil er wel een tijdje mee vooruit kunnen. Ik wil het liefst een TFT-scherm zolang dat een behoorlijk resultaat geeft; een duur CRT-scherm zal vast beter zijn, maar zoals gezegd ben ik nog maar een beginner en ik vraag me af of ik het verschil zal merken.
Nu zag ik bij Dell een aanbieding van de E228WFP. Heeft iemand daar ervaring mee? Als er specifieke, merkonafhankelijke dingen zijn waar ik op moet letten als het om schermen en evt. grafische kaarten gaat, hoor ik het ook graag :)

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:14
Heel belangrijk is welk paneel in de monitor zit. tn is niet goed in het weergeven van goede kleuren, en ook de kijkhoek is klein. Bij de kleinste beweging ten opzichte van het scherm worden de kleuren al donkerder/fletser.

Ik weet dat er een hoop topics lopen in hardware die over dit soort vragen gaan. Misschien die eens doorspitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? Kijk hier eens, staan bergen met tips in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
Als je een LCD wilt, zorg dan dat je minimaal een S-PVA of S-IPS scherm in je monitor hebt zitten. Dan zit je qua kleur-echtheid redelijk goed. Scheelt echter per merk nogal hoe de schemen aangestuurd worden, en dus het daadwerkelijke beeld er uit komt te zien.

Maar nogmaals, S-PVA of S-IPS is verstandig te noemen :)

Klein beetje info betreft de panelen: http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:55
Daarnaast als je monitor heb gekocht. koop dan ook een spider om je monitor te kalibreren hierdoor kan je kleur echter werken.

Als je eigen printer gebruik pas dan ook de kleuren hiervoor aan.. door met kleur profiles te gaan werken..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de snelle reacties al vast. Ik had dat andere topic ook gezien (toegegeven, niet echt goed gelezen), maar vroeg me af of er specifieke dingen waren waar je op moet letten als je foto's wilt bewerken; gamen stelt immers meer eisen aan de snelheid. Maar ik zal eerst eens verder lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:56
alle 22" panels zijn TN volgens die site, of lees ik verkeerd? Jammer, ik had ookgraag een 22" gewild maar als die kleuren minder zijn, tja. Maar ik ben niet professioneel met foto's bezig dus maakt het opzich niet veel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:14
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:29:
Hartelijk dank voor de snelle reacties al vast. Ik had dat andere topic ook gezien (toegegeven, niet echt goed gelezen), maar vroeg me af of er specifieke dingen waren waar je op moet letten als je foto's wilt bewerken; gamen stelt immers meer eisen aan de snelheid. Maar ik zal eerst eens verder lezen :)
Ikzelf heb mijn scherm ook gekocht voor fotobewerking, en heb toen de keuze gemaakt om een Dell 2408-WFP monitor te kopen. Echter zijn er een hoop andere schermen die ook goed zijn, dus dat moet je even uitzoeken. Genoeg gebruikerservaringen te vinden hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 22:15
Bij een TN scherm zijn de kleuren inderdaad niet denderend, en wat ikzelf eigenlijk nog veel vervelender vond; het hele gedoe met de kijkhoek.
Een poosje terug heb ik toch maar een keer diep geslikt en net als trancesetter een dell 2408 gekocht. In een woord: heerlijk! Geen gekloot meer met die kijkhoek, zwart is ook echt zwart, geen nare reflecterende laag, en zo een grote lap is echt heerlijk om foto's op te bewerken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

FGA is helaas niet de plek voor monitor vragen, ook niet wanneer de monitor voor fotografie dingen gebruikt wordt.
Dit topic hoort dus in V&B, maar het komt eigenlijk neer op een "wat moet ik kopen topic" en daar zijn we niet meer zo happig op bij got.

Vandaar een slotje

edit: hier wat nuttig leesvoer over het openen van topics en wat je zelf al behoort gedaan te hebben. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Nomad op 04-07-2008 01:39 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.