Raid5 configuratie, aanbevelingen, prestaties

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 18:38
Goedendag,
Ik ben op zoek naar een vernieuwing voor mijn harde schrijven.

Uitleg:
Ik heb nu Maxtor 120 GB, Maxtor 160 GB en een Western Digital 320.
De hier twee Maxtor’s harde schrijven maken erg veel lawaai, en ik heb erg weinig schrijf ruimte over.

Wat wil ik?:
Ik wil dus mijn schrijf ruimte uitbereiden, en minder het “zoek-schaaf-kraak geluid” horen.
Het liefst wil ik via mijn moederbord: MSI P35 PLATINUM, RAID 5 opstelling maken.
3 Harde schrijven van 500GB per stuk, in totaal kom ik dan op 1 Terra Byte (niet volgens Tebibyte ).
Op die drie komt al mijn data te staan: Films, muziek etc..
De WD320 wil ik graag behouden voor mijn Windows.

Kosten?:
Ik wil stabiele en snelle harde schrijven, ik heb 500 GB’s gezien vanaf +/- 65, graag wil ik per HDD rond dit bedrag zitten.

Mijn vragen:
Wat zijn goede HDD’s voor mijn configuratie? Is de chipset snel genoeg? RAID 5 is dat heeeeeel langzaam of bijna net zo snel? Is het verstandiger om via Windows RAID te configureren (Softwarematig) of via de Chipset(hardwarematig) en is het heel erg cpu belastend?

Met vriendelijke groet,
Frank

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:21

polthemol

Moderator General Chat
heb hier een hele tijd raid5 via win2k3 zelf gedaan en de cpubelasting viel heel goed mee (geloof een 10% ongeveer als het geval ging schrijven), was op een dual athlon 2400.

De meeste onboard chipsets zullen wel niet uitblinken in snelheid, maar persoonlijk heb ik me daar nooit aan gestoord, gebruikte raid5 voornamelijk om flink veel data kwijt te kunnen met wat zekerheid voor stervende hdd's.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn zat benches te vinden van RAID5 op een ICH9R. Ik heb het zelf een tijd gedraaid en het ging prima (met 3x 750GB waarvan 50GB van iedere disk in RAID5). Je hebt natuurlijk wel wat meer cpu usage dan bij een dedicated controller, maar wel een stuk betaalbaarder :)
Overigens zou ik firmware raid verkiezen boven softwareraid, al is het maar omdat je dan gewoon kunt booten vanaf je array.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met een intel raid kan je ook gebruik maken van matrix raid. Misschien is het leuk om de eerste paar GB's van je 500GB schijven te gebruiken voor raid 0 en de rest van je schijven voor raid 5.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste frankvdberg, je hebt een mooie topic start gemaakt, maar het komt er eigenlijk op neer dat het een "Wat moet ik kopen vraag is", daar is het GoT/MO beleid duidelijk over en is dus niet gewenst. Met een beetje research zou jij prima zelf een hardeschijf(ven) moeten kunnen uitzoeken. (OM FAQ / Beleid)

Wat betreft RAID functionaliteit, de onboard RAID controllers op de consumenten moederborden zijn geen hardware RAID controllers. In principe is het gewoon software RAID, met die voordeel dat de array gedefinieerd wordt in het BIOS waardoor er ook geboot kan worden vanaf de array, dit in tegenstelling van bepaalde software RAID levels. Voor meer informatie wil ik je hierheen verwijzen: RAID FAQ Over de snelheden kwa onboard/software/hardware RAID controllers is genoeg te vinden op GoT, er loopt een appart topic waarin men test resultaten deelt met elkaar. (even zoeken dus)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.