Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Partities aanmaken na installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:06
Hallo

Ik heb wat zitten zoeken naar progjes die het mogelijk maken om na de installatie van Windows XP de harde schijf alsnog onder te verdelen in Partities zonder een format en herinstallatie te doen.

Ik ben oa tegen Partion Magic / Disk Direction Suite gebotst maar zit met nog enkele vragen daar er blijkbaar nogal wat problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van deze progjes. Daarom nog enkele vragen alvorens de grote stap te zetten,

Wat is het verschil eigenlijk tussen primaire, extended en logische partities (in mensentaal aub ;) )
Waar dien ik zoal op te letten als ik zo'n bewerking uitvoer (de 2de partitie wordt enkel gebruikt om eventueel een back up te plaatsen van belangrijke tekening en derg. en eventueel back up besturingssysteem).

Is het noodzakelijk om Xp opnieuw te installeren op de 2de partitie? En wat is het nut hiervan?

Als laatste, bestaan er ook goedkope freeware alternatieven voor deze programma's?

Alvast bedankt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ekfad schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:43:
Hallo

Ik heb wat zitten zoeken naar progjes die het mogelijk maken om na de installatie van Windows XP de harde schijf alsnog onder te verdelen in Partities zonder een format en herinstallatie te doen.
Diskpart :)
Native in XP aanwezig, geen 3rdparty software voor nodig.

Wil je toch wat anders gebruiken, ga dan eerst de search eens raadplegen wat er zoal voorhanden is.
Wat is het verschil eigenlijk tussen primaire, extended en logische partities (in mensentaal aub ;) )
Dat kun je ook terugvinden in de OM FAQ / Beleid aangezien dat ook over schijven gaat :)

Verder mag je best wel iets meer inzet tonen, het is nou niet bepaald zo dat je de eerste persoon ter wereld bent die een dergelijke vraag stelt - er is uitzonderlijk veel informatie beschikbaar als je eventjes wat termen door een searchengine haalt:
[google=partitioneren howto]
[google=uitleg partities]

daar ontbreekt het in dit topic ten enen male aan, en dat is ook de reden van sluiten :)

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 03-07-2008 15:51 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Dit topic is gesloten.