8 GB geheugen. Must of overkill?

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-02 22:13
Binnenkort ga ik geheugen kopen voor mn nieuwe pc, en daarbij kwam ik natuurlijk bij de vraag hoeveel? Nu zat ik te twijfelen tussen 4 GB en 8 GB. Natuurlijk op een 64-bit systeempje. Ik ga Vista draaien.

Aangezien de prijzen van 8 GB ook niet hoog meer zijn, is de prijs niet echt een factor tot niet-koop. Als je een beetje normaal geheugen koopt heb je al 8 gb voor 120-130 euries. koop je pc-8500 en wil je gaan overclocken heb je dat al rond de 150-160. Hier praat ik natuurlijk over ddr2.

Maar is 8 GB wel nodig, of is het overkill? Het voordeel is zowiezo dat je swap-file kan uitschakelen waardoor de OS niet meer hoeft te rommelen op de schijf. Ook maakt vista bij meer geheugen meer gebruik van datzelfde geheugen. Superfetch bijvoorbeeld gaat meer geheugen gebruiken. Je bent met meer geheugen beter voorbereid op de toekomst, en op eventuele resources vretende applicaties die je gaat gebruiken. Nadelen kan ik zelf alleen vinden in de prijs, en in de eventuele overkill.

Ik gebruik mn pc vooral voor gamen, photoshop e.d.

Iedereen die mooie ideeën heeft kan hier z'n ei kwijt.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik heb ook 8 GB geheugen met vista X64, swapfile gewoon aan. Het heeft zeker zijn voordelen, maar het is afhankelijk van je toepassingen. Wat wil je ermee gaan doen? Voor Vista/internet/office voldoet 4 GB ook prima, echter development met virtual pc's/VM ware machines, veel foto of videobewerking kan het snelheidswinst opleveren om 8 GB te pakken. Je kunt ook kiezen voor 2x 2 GB, in de gaten houden hoeveel je gebruikt, en indien nodig 2x2 GB erbij.

Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor gamen heb je aan 4GB voorlopig nog wel genoeg, photoshop zou ook voldoende moeten hebben aan 4GB, tenzij je extreme dingen gaat doen. 8GB is natuurlijk interessant voor VMware en dergelijke, maar ik zou zeggen, kijk gewoon naar wat je nu gebruikt. Je kunt het altijd vervangen natuurlijk.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 14:28
Ik zou niet je page fileuitschakelen. Dit levert geen snelheidswinst op aangezien de pagefile pas gebruikt wordt op het moment als er geen beschikbaar werkgeheugen is. Dat zal dus wel even duren in je specifieke geval.
Daarnaast voorkom je problemen op het moment als een applicatie meer geheugen wilt reserveren dan je beschikbaar hebt, dan crasht de applicatie op een botte out of memory foutmelding en mis je de kans op je werk op te slaan.
Tevens gebruikt het filecaching meganisme veel werkgeheugen, hiervoor worden niet gebruikte pages naar je page file verplaatst en dat geheugen gebruikt als filecache. Dat geeft een hoop meer snelheid.

Lees anders deze post: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000422.html
Vooral het comment van de auteur halverwege de comments:
Update: I have reverted to a standard "system managed" pagefile after running for about a month without a pagefile, both at home and at work. Although I have 2gb of RAM on both systems, I would occasionally encounter some rare, bizarre behavior that I couldn't explain.

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb momenteel 8GB geheugen en zou eigenlijk nog meer willen, ik werk intensief met Photoshop (drukwerk) en die krijgt het geheugen makkelijk vol. Als je met hoge resolutie platen werkt, vergeet het dan maar dat Photoshop niet gaat swappen, ik heb soms temp files van 30+GB, dus naast meer geheugen is een raid 0 voor je scratch dan aan te bevelen. Maak je alleen maar web plaatjes, dan zou 4GB genoeg moeten zijn en kun je nog besparen op het geheugen gebruik door je hoeveelheid history states terug te brengen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze vraag komt vaker voorbij, zo vaak zelfs dat het in de FAQ staat:

PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?

Graag voortaan daar eerst lezen voordat je een topic opent.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.