Windows Media Services, Standard Server 2008

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een hele tijd bezig om een filmpje te streamen via Windows Server Standard 2008.
Hij draait momenteel alle updates.

Op een Windows 2003 Standard server lukt mij dit met gemak.
Maar de Windows Media Services voor 2008 doet het niet. Intern met een pctje in het netwerk werkt het streamen perfect. Maar extern werkt het niet. Er hangt naar buiten wel een Sonicwall tussen, maar de 2003 server werkt daarmee ook goed.

Ik heb alle nodige poorten dus open gezet. Tevens de Firewall op de 2008 server uit gezet.
Ik kan ook echt totaal geen documentatie vinden over het opzetten vane en Windows Media Services voor Windows 2008. En of er misschien nieuwe poorten zijn die open moeten.
In de logs van de Sonicwall zie ik verder ook niet dat bepaalde poorten geblokkeerd worden of connecties worden gedroped.

De volgende poorten staan al open..

RTSP TCP TCP 554
MMS TCP TCP 1755
MMS UDP UDP 1755
ShoreTel RTP UDP 5004
RTSP UDP 5005 UDP 5005
MMS Range UDP 1024 5000
HTTP TCP 80
HTTPS TCP 443
SMB TCP 445

Als ik een site host op de server dan laat hij die wel gewoon zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 23:43
Heb je hier wat aan ?

Is wel met Silverlight maar misschien zelfs een + punt ..

update: lees niet goed, zie dat je het werkend hebt, maar alleen op je eigen LAN.
Je wilt het dus werkend over internet, dan is het dus netwerk technisch.

Kan je niet kijken welke poorten er gebruikt worden als je het op je eigen LAN draait ?

Hier nog een handige link wellicht. ( ps let niet op de posts op die pagina )

[ Voor 45% gewijzigd door Yippie op 03-07-2008 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Heb je de laatste versie van de Windows Media Services 2008, of een andere/eerdere versie?

Edit: als het extern slecht of niet werkt, stream je misschien met een te hoge bitrate? Kan het zijn dat er een firewall o.i.d. is die je verbinding limiteert?

[ Voor 31% gewijzigd door Alex) op 03-07-2008 02:00 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14
Welk protocol gebruik je? Heb je ze allemaal al geprobeerd?
Omdat het intern wel werkt lijkt het eerder een firewall-probleem (tenzij je op een ander ip binnenkomt.)

Hier nog wat over WMS icm een firewall: http://www.microsoft.com/...rpros/serve/firewall.aspx
(Niet Win 2008 overigens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Denk dat dit de oplossing is uit de faq van MS:

How do I set up Windows Media Services and IIS to use the HTTP protocol on the same server?

If you do want to set up Windows Media Services to stream content by using HTTP on a Web server running IIS, both services will try to bind to port 80. You can avoid this conflict by changing the port

Lees hier verder

Hoor graag of dit de oplossing is voor je probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai de laatste versie van Windows Media Services 2008.
(de download die Microsoft momenteel beschikbaar stelt)

Ik probeer gewoon standaard filmpjes van Microsoft te streamen.
De bitrate hiervan is minimaal. Er staat geen QoS aan in de Firewall.

Ik gebruik het MMS protocol.. de poorten voor RTSP staan als ik het goed heb ook open. (zie eerste post)

De IIS staat momenteel zelfs uit! De oplossing die Yippie dus geeft is het helaas niet.
Bij de Windows 2003 server had ik poort 8084 voor het streamen. Nu had ik poort 8080 voor het streamen. Maar omdat dit niet werkte, heb ik de IIS uitgezet en vervolgens media services op de poort 80 gezet.

Het vreemde is, ik heb het netjes draaien op een 2003 server.
Maar de nieuwe media services met 2008 heeft meer functies wat betreft caching etc.
Maar waarom deze het niet doet... Daarom denk ik dus dat 2008 andere poorten gebruikt...

Maar daarover vind ik niets. Is er niemand misschien die dit al wel draaiende heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Welke poorten en protocollen zijn dan in gebruik als het binnen je eigen LAN wel werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zelfs een hele andere server gepakt.
Alles opnieuw geinstalleerd... een andere router (Draytek 2910)
En een andere ADSL lijn... Helaas werkt nog alleen maar de 2003 server en de 2008 server niet....

Via VPN werkt het wel... met zowel http://ip/naamstream en mms://ip/naamstream
Maar goed dat is logisch...

Extern werkt het helaas nog niet.
Poorten die nog open staan:

554TCP, 5005UDP, 80TCP, 1755TCP, 1024UDP

Op de server zelf werkt het ook prima.
Volgens mij heeft media services 2008 andere poortnummers.. maar deze kan ik niet vinden.

Ik heb nu deze gebruikt:
http://www.microsoft.com/...rpros/serve/firewall.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Kijk eens bij de help, anders even de community joinen en daar is posten

En deze KB189416 kan je ook nog even nalezen om te zien welke poorten worden gebruikt door Media Services 4.1

[ Voor 29% gewijzigd door Yippie op 04-07-2008 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
2008 heb ik niet dus heel gedetailleerd kan ik het niet maken.

Wat gebeurt er als je steeds maar één protocol actief hebt in WMS? Eerst http, dan mms etc.? Ik weet niet of WMS intelligent probeert te redirecten naar een ander protocol. (Of dynamische poort zoals MS SQL)

Kun je met Wireshark oid niet op de client zien waar het fout gaat? Protocol, poort etc.
Evt. wil ik wel even kijken als je me via DM een adres wilt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu wel de volgende link gevonden:
http://forums.techarena.in/showthread.php?t=962228

Blijkt dat ik niet de enige ben... zou niemand dan nog met WMS 9.5 werken?
Dat is toch onmogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Forum van MS al gebruikt om je probleem te melden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
Toch even 2K8 met WMS geïnstalleerd en ook nog wat ontdekt.

Ik heb om te beginnen alleen http (8080) enabled en met een forward achter een NAT router geprobeerd. Eerst vanaf het lokale netwerk wel verbinding en van buitenaf niet. Ik krijg "503 Service Unavailable" als HTTP-response.

Het enige verschil in de request intern en extern was de hostname dus in m'n hosts bestand op de externe PC heb ik de interne naam het externe IP gegeven. Nu het filmpje opgevraagd met de interne naam, en inderdaad, ik had beeld.

Vervolgens hetzelfde omgekeerd gedaan op de interne PC (externe hostname met intern IP) en nu het filmpje opgevraagd met de externe hostname. Nu geen beeld.

Mocht je een vergelijkbare situatie hebben kan kan het probleem in die richting zitten. Nu nog even een echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Xtra,

Lukt het jou nu wel of niet extern filmpjes te streamen?
Uiteraard als ik Extern zit tik het externe IP in.
Ik ga gewoon naar Windows Mediaplayer, klik daar op bestand, URL openen en vervolgens tik ik dus http://externeip/test in of mms://externeip/test

Helaas werkt dit dus niet.
Op welke hosts bestand doel je eigenlijk?
Ik heb een lokale 2008 server. (verder geen DNS geinstalleerd etc).
Als je de asf file of de htm file bedoeld. Die maak ik dus niet aan, ik start gewoon rechtstreeks via Mediaplayer. Maar dit werkt bij mij helaas niet.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het forum van MS staan al meerdere posts met het zelfde probleem...
Oplossing daarbij niet gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 17:49:
Beste Xtra,

Lukt het jou nu wel of niet extern filmpjes te streamen?
Uiteraard als ik Extern zit tik het externe IP in.
Ik ga gewoon naar Windows Mediaplayer, klik daar op bestand, URL openen en vervolgens tik ik dus http://externeip/test in of mms://externeip/test

Helaas werkt dit dus niet.
Op welke hosts bestand doel je eigenlijk?
Ik heb een lokale 2008 server. (verder geen DNS geinstalleerd etc).
Als je de asf file of de htm file bedoeld. Die maak ik dus niet aan, ik start gewoon rechtstreeks via Mediaplayer. Maar dit werkt bij mij helaas niet.... :-(
Mij lukt het wel door het hosts bestand op de externe client aan te passen. (/windows/system32/drivers/etc/hosts)

Dus als de interne hostnaam van je server 'mediaserver' is, en het externe ip is 1.2.3.4 dan voeg je een regel toe met '1.2.3.4<tab>mediaserver<enter>'

Als je het goed hebt gedaan zie je met traceroute mediaserver dat hij naar de server gaat.
Vervolgens het filmpje afspelen in MP met http://mediaserver/'hetfilmpje.wmv'.

Niet dat je hier in praktijk wat aan hebt maar het geeft wel aan dat je het niet bij de firewall moet zoeken maar bij Media Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nou wat!!!!!! Het ging niet zo snel want ik heb het net even met een UMTS verbinding getest.
Maar het werkt nog ook... maar waar zou dit in kunnen zitten dan...??
Ik kan moeilijk alle clients gaan vragen even deze aanpassing door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

** Crazy idea : Je server heeft intern een geldige DNS naam, maar extern niet :?
Als dit echt zo is => Koop een domeintje a 5 tot 7 € en leef je uit met streamen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 16:49:
Krijg nou wat!!!!!! Het ging niet zo snel want ik heb het net even met een UMTS verbinding getest.
Maar het werkt nog ook... maar waar zou dit in kunnen zitten dan...??
Ik kan moeilijk alle clients gaan vragen even deze aanpassing door te voeren.
Goeie vraag. Ik heb nog even in de WMS metabase gezocht (ergens in de win-directory, kan niet kijken nu) en daar ook een hostname in gevonden maar aanpassen maakt niets uit.
Als het nergens is in te stellen lijkt WMS hier wel de fout in te gaan.
nero355 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 17:00:
** Crazy idea : Je server heeft intern een geldige DNS naam, maar extern niet :?
Als dit echt zo is => Koop een domeintje a 5 tot 7 € en leef je uit met streamen ;)
Het valt een beetje creatief wel op te lossen als je maar één hostname wilt gebruiken. Ik heb er 20 naar dezelfde mediaserver. Worden een hoop servers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ligt niet aan de hostnaam. Ik heb aan het IP waar ik nu een mediaserver 2008 heb staan al een domeinnaam (voor 25 euro per jaar of zo :-) gekoppeld. Dus dat is het niet. Ik heb ook op een andere locatie (datacenter waar ik een stukje leen) een zelfde systeempje ingericht ook deze is niet te benaderen. (alleen benader ik deze dan op basis van IP). Helaas helpt een hostnaam dus niet :-(

Dus ik denk dat WMS echt de fout in gaat...
Very strange... als dit dus zo is dan zou niemand het goed werkend kunnen hebben en dat lijkt mij ook niet het geval. Zou er geen fix voor zijn of een update? Of moet ik toch ergens misschien een instelling aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is overigens wel alleen bij de WMS.
Als ik de IIS over poort 80 wil bereiken via de domeinnaam of ip dan krijg ik deze gewoon te zien.
Ook zonder de verandering in de hostname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kan je anders niet bij WMS aangeven welke hostname/DNS host je precies opstart ?
Misschien reageert WMS alleen op je Interne IP en niet op DNS namen ?
Kan je intern dezelfde DNS naam als extern testen eventueel ?

Zomaar wat ideetjes. Heb 0,0 ervaring met WMS :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb nu ook een DNS prefix gemaakt.

Dus server.domein.nl
En bij de provider een A-record gemaakt.
Helaas werkt het niet.
Op http://forums.techarena.in/showthread.php?t=962228
Is nu ook iemand bezig met een oplossing.

En ik heb hem uitgelegd wat Xtra vertelde.
Dat het dus op die manier wel aan de praat is te krijgen.
Hopelijk vind iemand een oplossing.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:16:
heb nu ook een DNS prefix gemaakt.

Dus server.domein.nl
En bij de provider een A-record gemaakt.
Helaas werkt het niet.
Op http://forums.techarena.in/showthread.php?t=962228
Is nu ook iemand bezig met een oplossing.

En ik heb hem uitgelegd wat Xtra vertelde.
Dat het dus op die manier wel aan de praat is te krijgen.
Hopelijk vind iemand een oplossing.....
Dus je server heet ook server en die zit ook in het domein domein.nl. Dat maakt het zo mogelijk nog gekker.
Je zou zeggen dat er wel iemand met dit probleem goede contacten met MS support heeft en het daar eens neer kan leggen.

Lekker dubbelposten bij MS :)

Ik heb ook nog even geprobeerd alle (overbodige) toestanden als caching en toegangscontrole uit te zetten. Geen verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door xtra op 11-07-2008 00:50 ]

Pagina: 1