Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beveiliging vista pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort in het bezit van een pc met 32-bits vista home geïnstalleerd. Het werkt allemaal als een zonnetje, enkel ben ik niet gelukkig met de beveiliging zoals ik deze heb geïnstalleerd.

Op de vorige pc heb ik avast antivirus gebruikt en hier ben ik zeer over te spreken. Dit had ik samen met zonealarm (deze werkte niet bij mij op vista..)Nu heb ik comodo firewall erop staan maar dat is voor mij een te ingewikkeld programma.

Aangezien ik enkel een game op de pc heb geïnstalleerd, wil ik de pc terugzetten naar een herstelpunt voor de installatie van de firewall e.d. Hoop dat jullie mij kunnen helpen welke beveiliging ik moet kiezen. Liefst gratis natuurlijk :) (geen illegale versies aub maar puur gratis aan particulier aangeboden)

Virusscanner
- Ik heb al twee jaar met veel plezier gebruik gemaakt van avast home (gratis) en werkt prima. Deze heb ik nu ook hierop zitten en graag wil ik deze houden

Firewall
- Nu heb ik comodo maar deze vind ik vrij ingewikkeld. Eerder gebruikte ik altijd zonealarm maar deze werkte niet op vista

Pop-up killer
- Deze is niet nodig i.v.m. firefox

anti-spyware
- Windows defender is voorgeïnstalleerd

trojanscanner
- Is het nodig deze erbij te installeren?

Vergeet ik nog iets?

Hoop echt dat jullie mij wat verder kunnen helpen _/-\o_

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 14:21
is dit niet weer een topic van: ik wil het niet zoeken, dus zoeken jullie het maar voor mij???

wat heb je zelf al gezocht? suggesties? etc. etc.

Verwijderd

Als je:

- een router hebt;
- Windows updates regulier binnenhaalt;
- en niet op allerlei vage sites komt,

heb je dat soort beveiligingen helemaal niet nodig. Ik heb de afgelopen 5 jaar i.i.g. nog nooit een virus (of iets dergelijks) gehad. De 3 bovengenoemde puinten zijn m.i. i.i.g. belangrijker dan een VS.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Firewall zit toch al ingebakken in Vista? Lijkt me niet echt nodig om nog iets ernaast te installeren.

Wat virusscan betreft, ik geloof dat er nog ergens een groot virusscanner topic rondzweeft. Ik zal eens zoeken. Ikzelf gebruik naar alle tevredenheid AVG 8 (hoewel ik hem wel een stuk trager vind werken dan de oude versie 7).

Verwijderd

Topicstarter
excuses, ik heb natuurlijk uitgebreid zitten zoeken maar ik kwam er echt niet uit..

Virusscanner
- Erg tevreden over avast, deze zou ik graag willen gebruiken mits mogelijk met te kiezen firewall.
- Andere opties:
- Een pack van google met Norton anti-virus erin
- Antivirus pc tools

Firewall
- Zonealarm (schijnt toch echt te werken met vista)
- De standaard versie van vista (maar hoor er enge verhalen over en zeer positieve verhalen)
- Comodo heb ik nu maar vind het te ingewikkeld. Voor de ervaren gebruiker vast geweldig, maar voor iemand zoals ik gewoon niet prettig :-(
- PC tools heeft ook een firewall (= PC tools firewall plus)

Anti spyware
- Is volgens mij niet nodig ivm met windows defender standaard in vista

Volgens mij heb ik het dan wel... of vergeet ik iets belangrijks? Spamfilter is niet nodig (gebruik hotmail)

• Noork
  • Niet online
Zie hier voor Virusscanners: [Virusscanners] Discussietopic deel 3

Lijkt me handiger daar te kijken dan hier het wiel opnieuw uit te vinden.

Verwijderd

Je moet vooral alles wat je noemt installeren, dan is je PC zo "goed" beveiligd dat je er helemaal niet meer mee kan werken :+

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

(Dit wordt misschien een opsomtopique).

Maar dit gebruik ik:

• Avast Home, sinds AVG8, want die is TE bloatet.
• Windows Firewall, meer heb ik echt niet nodig
• Windows Defender, waarschuwt mij wel als er iets mis is
• Router zonder Firewall.
• Alle updates
• Firefox 3.0 (verplicht hier thuis ;) )

En nul virussen!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11 12:33
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:35:
Als je:

- een router hebt;
- Windows updates regulier binnenhaalt;
- en niet op allerlei vage sites komt,

heb je dat soort beveiligingen helemaal niet nodig. Ik heb de afgelopen 5 jaar i.i.g. nog nooit een virus (of iets dergelijks) gehad. De 3 bovengenoemde puinten zijn m.i. i.i.g. belangrijker dan een VS.
Voorkomen is beter dan genezen? Als je geen AV draait en wat gaten in je firewall hebt geprikt (port forwarding) kun je zoiezo nooit weten of je iets hebt of niet. Het is altijd aan te raden om AV en firewall te installeren, al is het maar voor die paar keer dat je het nodig hebt.

Verder lees ik nergens op de ZoneAlarm site dat het niet Vista compatibel is? Gebruik je misschien een verouderde versie? Afaik kun je het prima op Vista draaien.

• Noork
  • Niet online
Bitage schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:44:
[...]

Voorkomen is beter dan genezen? Als je geen AV draait en wat gaten in je firewall hebt geprikt (port forwarding) kun je zoiezo nooit weten of je iets hebt of niet. Het is altijd aan te raden om AV en firewall te installeren, al is het maar voor die paar keer dat je het nodig hebt.
Klopt een beetje. Maar er zijn altijd uitzonderingen, vrienden die een mailtje met een virus naar je sturen, moeders die op alles klikken. Iets meer bescherming is toch wel aan te raden vind ik.

• Twazerty
  • Laatst online: 23:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

Noork schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:46:
[...]

Klopt een beetje. Maar er zijn altijd uitzonderingen, vrienden die een mailtje met een virus naar je sturen, moeders die op alles klikken. Iets meer bescherming is toch wel aan te raden vind ik.
Antivirusprogramma's en dergelijke veroorzaken altijd een hoop ergernis. Gewoon voorkomen. Dat is zoals hierboven staat altijd beter dan genezen. Je hebt ook verder helemaal geen virusscanners nodig. Zolang je pc goed blijft draaien heb je geen virus :9 natuurlijk beetje overdreven maar zo ga ik te werk. Als ik vermoed dat ik een virus heb opgelopen installeer ik even een scannertje. Daarna gaat die er weer vanaf. Die ellendige dingen. De scanner die ik dan het fijnste/beste vind is toch wel Nod32. Belangrijkste vind ik toch wel een firewall. Alhoewel ik sinds maanden geen firewall heb geinstalleerd buiten de vista firewall om. Peerguardian is opzich ook wel aan te raden denk ik. Wat ik wel niet allemaal tegenkwam.

Btw moeders die op vanalles klikken. Je hebt toch hopelijk wel een eigen pc waar je moeder niet op mag ???

[ Voor 5% gewijzigd door Twazerty op 02-07-2008 22:57 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
Maar welke firewall raden jullie aan :)

• Twazerty
  • Laatst online: 23:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

ik had in gebruik: PC tools. Zeer gemakkelijk programma naar mijn mening

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Noork
  • Niet online
Twazerty schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:56:
Antivirusprogramma's en dergelijke veroorzaken altijd een hoop ergernis. Gewoon voorkomen. Dat is zoals hierboven staat altijd beter dan genezen. Je hebt ook verder helemaal geen virusscanners nodig. Zolang je pc goed blijft draaien heb je geen virus :9 natuurlijk beetje overdreven maar zo ga ik te werk. Als ik vermoed dat ik een virus heb opgelopen installeer ik even een scannertje. Daarna gaat die er weer vanaf. Die ellendige dingen. De scanner die ik dan het fijnste/beste vind is toch wel Nod32. Belangrijkste vind ik toch wel een firewall. Alhoewel ik sinds maanden geen firewall heb geinstalleerd buiten de vista firewall om. Peerguardian is opzich ook wel aan te raden denk ik. Wat ik wel niet allemaal tegenkwam.

Btw moeders die op vanalles klikken. Je hebt toch hopelijk wel een eigen pc waar je moeder niet op mag ???
Ik heb die instelling ook lang gehad, en het is ook lang goed gegaan. Maar als je dan opeens wel een virus hebt, en je weet niet dat je er een hebt, dan kun je flink de sjaak zijn. Zo heb ik enkele docenten bestookt met virusmailtjes. En dat wil je dus niet.

Ergernis kunnen ze idd veroorzaken. Ik zou niet iets nemen met een hoop toeters en bellen. Gewoon iets wat op de achtergrond draait en zich niet laat zien als er niks aan de hand is. En hiernaast natuurlijk niet te veel vertraagt. Nod32 is idd wel een fijne geloof ik, maar geen freeware. Fprot vind ik ook nog een aanrader, gebruik eveneens weinig resources. Op het moment gebruik ik dus AVG, gewoon om het feit dat deze gratis is, regelmatig update. Is niet heel snel, maar met die duo core dingen van tegenwoordig merk je daar steeds minder van.

Peerguardian gebruik ik ook. Handig om fake servers e.d. te blokkeren. Ook advertenties enz. Op m'n laptop gebruik ik ook nog proximitron, die heeft ook een aantal ingebouwde adblokkers.

Eigen pc heeft ze, ik ook, maar de problemen zijn voor mij. Dus ook de keuze voor virusscanner. Verder mag ze heus wel op m'n computertje als het moet. Het apparaat is niet heilig.
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:57:
Maar welke firewall raden jullie aan :)
Router en Windows firewall. Ik heb het ding zelf gewoon uit staan. Als het goed is staan je poortjes gewoon dicht. Poort 139 enzo staat dicht (of in elk geval is je pc afgeschermd voor windows networking) als je op een public netwerk zit e.d. Enige dingen die open kunnen staan, zijn dingen die je zelf open zet. Dus als jij een proxy, ftp o.i.d. installeert, dan staan er poorten open. Ik vind een firewall wat overhypt.

[ Voor 12% gewijzigd door Noork op 02-07-2008 23:09 ]

Verwijderd

Noork schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:07:
Ik heb die instelling ook lang gehad, en het is ook lang goed gegaan. Maar als je dan opeens wel een virus hebt, en je weet niet dat je er een hebt, dan kun je flink de sjaak zijn. Zo heb ik enkele docenten bestookt met virusmailtjes. En dat wil je dus niet.
Ik heb liever 1x in de 5 jaar een virus dan al die anti-virus ellende.

En hoeveel moeite is het nou om Windows te reinstallen. Kost 30 minuten, en je raakt niets kwijt.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:10:
[...]

Ik heb liever 1x in de 5 jaar een virus dan al die anti-virus ellende.

En hoeveel moeite is het nou om Windows te reinstallen. Kost 30 minuten, en je raakt niets kwijt.
Installeren vind ik op zich niet zo'n probleem. Maar ik plan dit liever zelf, dan dat ik word gedwongen door een of ander virus. 30 min is wel wat onderschat. Wanneer je nog je backups (mail, documenten, instellingen) en software moet installeren ben je zo een halve dag kwijt. Uiteraard zijn er mensen die alleen IE6, notepad en webmail gebruiken. Die zijn idd in een half uurtje klaar. Maar ik vind het geen klusje wat ik voor m'n plezier doe.

Wij verschillen gewoon van mening over het nut van een virusscanner. Geeft niks. Maar het is nu aan de TS om een virusscanner uit te zoeken. Hij vraagt daar immers om. Ik vermoed dat hij nu kennis heeft genomen van jouw mening om geen virusscanner te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik ga het systeem weer helemaal blanco indelen en alles netjes reorganiseren met documenten e.d.

Conclusie:
http://pcrubriekdemonitor.blogspot.com/search?q=firewall (gratis firewall test) gecombineerd met jullie input kom ik op het volgende:

Firewall: pc tools firewall plus
Antivirus: Avast
Misschien aanvullende bescherming: threathfire

Nu nog ergens een tutorial vinden om de firewall van vista uit te schakelen zodat deze niet gaat botsen met pc tools.

Bedankt allemaal! (input natuurlijk nog welkom :) )

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Volgens mij is het zo dat als je een firewall installeert dat vista die dan herkent en zijn eigen firewall uitschakelt.

Verwijderd

Je kan hoe dan ook bij Vista heel gemakkelijk aangeven welke firewall je wilt gebruiken. En dan botst het niet met die van Vista.

Threatfire ken ik niet, maar denk maar eens aan antispyware of antimalware. Daar zijn goede programma's voor te vinden (zeer bekende ook: Ad-aware, Spybot).
Pagina: 1