Toon posts:

fsb overclock maar tot aan fsb moederboard?

Pagina: 1
Acties:
  • 613 views

Verwijderd

Topicstarter
quote:
Treslong schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 07:20:
Nou, dan gelijk maar officiëel!

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A209 | vCore: 1.2250 | Max temp: 53° | Cooling: Air Freezer 7 Pro | Treslong

Cpu-z validation: 365001

Sceenshot Orthos
[afbeelding]

Zeg het maar!

Ik heb deze settings overgenomen; werkt perfect (ik heb ook een epu board);alleen is mn vcore 1.2 bij stress in cpu-z; bij cpu burn in wordt de cpu wel 58°C (maar zit wel met 500tr fans op mn cpu cooler en case).

Kan dit nog beter of heeft dit geen zin?
Mijn Muskin geheugen kan nog oc worden(zijn de settings van een andere site ook geschikt voor mijn moederboard?)
De fsb is beperkt tot 1600Mhz(specificaties moederboard), dus hoger gaan zal geen zin hebben of zie ik dat verkeerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor bordje heb je dan? Mijn E8400 heb ik momenteel op een FSB van 600MHz lopen, op dezelfde koeler en met slechts 0.1V Vcore verhoging. Hoger kan vast wel bij hoger voltage, maar dat wil ik niet doen op lucht.

Je moederbord is niet zozeer beperkt tot 1600MHz, maar dat zijn de specs. Je kunt hoger, maar dan ben je aan het overclocken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:46:
Wat voor bordje heb je dan? Mijn E8400 heb ik momenteel op een FSB van 600MHz lopen, op dezelfde koeler en met slechts 0.1V Vcore verhoging. Hoger kan vast wel bij hoger voltage, maar dat wil ik niet doen op lucht.

Je moederbord is niet zozeer beperkt tot 1600MHz, maar dat zijn de specs. Je kunt hoger, maar dan ben je aan het overclocken.
Een P5K-epu.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

P35 chip dus. Die klokken nog vrij aardig over, of je boven de FSB komt die je nu hebt is natuurlijk de vraag. Zelf had ik mijn Gigabyte EP35-DS4 bord op 425MHz stabiel zonder voltage verhoging, daarboven ging m'n geheugen vervelend doen :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Settings overnemen van iemand anders heeft trouwens weinig zin. Elke CPU is anders en klokt anders over. De ene doet 3.6GHz op 1.1 volt waar de andere voor de zelfde snelheid 1.3 volt nodig heeft. Je hebt mazzel dat het bij jou nu werkt.

Het beste is om zelf uit te zoeken wat jouw CPU doet met welk voltage. Het kan dat je Vcore nu onnodig hoog staat of aan het randje van stabiel zit.

Dat moederbord kan gewoon verder dan de officiële specs. Net zoals je CPU verder kan dan de snelheid waar ie standaard op loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 02-07-2008 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:17:
Settings overnemen van iemand anders heeft trouwens weinig zin. Elke CPU is anders en klokt anders over. De ene doet 3.6GHz op 1.1 volt waar de andere voor de zelfde snelheid 1.3 volt nodig heeft.
Kan ik deze geheugen-settings ovememen, evt. voltage verhogen en dit zou moeten werken? ander moederboard, zelfde geheugen)
http://www.hardware-mods....ge.php?page_id=175&page=4

3000 & 1200 @ 2,20v 960 MHz laut Bios 5-5-5-18 2T Ja

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt niet simpelweg wat settings overnemen. Je zult het zo in moeten stellen zodat het werkt op jouw board en dat vereist vaak wat tweakwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg hem niet boven 3.86Ghz (op 1.3625V) tenzij ik het voltage nog opschroef, maar dan zit ik buiten de specificaties: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLAPL
Dat is wss niet aanbevolen,levensduur wordt er enorm door verkort toch?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 03:13:
Ik krijg hem niet boven 3.86Ghz (op 1.3625V) tenzij ik het voltage nog opschroef, maar dan zit ik buiten de specificaties
Dat is toch het idee van overclocken of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 07:37:
[...]

Dat is toch het idee van overclocken of niet?
ok, maar is het nog veilig? Hoe lang zal de levensduur zijn aan 1.4 of 1.5V?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 11:59:
[...]

Iedere verhoging kan al problemen geven en daarmee de levensduur verkorten. Het is gewoon een kwestie van proberen. In het ergste geval sloop je je cpu ermee als je het voltage te hoog instelt. Dat is het risico dat je loopt. Maar hou de temps gewoon in de de gaten.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 11:59:
[...]
Er is al veel gezegd over vcore en de nieuwe 45nm technologie; bv. in:

[OC] Intel Core 2 Quad Penryn (45nm)

Ik zou je dan ook ten sterkste afraden om je 45nm CPU boven de 1.36v te draaien. Degradatie bij dit soort CPUs is veel reeeler dan voorheen, op de 65nm processoren, waarbij zelfs 1.5v nog wel kon als je temps maar goed waren. Nu zijn temps niet meer de enige factor. FSB > 400 zou er ook 1 kunnen wezen (al is daar nog wat weinig concreets over bekend). In ieder geval wordt wel steeds duidelijker dat vcore > 1.4 al spoedig tot echte degradatie leidt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:40:
[...]

Er is al veel gezegd over vcore en de nieuwe 45nm technologie; bv. in:

[OC] Intel Core 2 Quad Penryn (45nm)

Ik zou je dan ook ten sterkste afraden om je 45nm CPU boven de 1.36v te draaien. Degradatie bij dit soort CPUs is veel reeeler dan voorheen, op de 65nm processoren, waarbij zelfs 1.5v nog wel kon als je temps maar goed waren. Nu zijn temps niet meer de enige factor. FSB > 400 zou er ook 1 kunnen wezen (al is daar nog wat weinig concreets over bekend). In ieder geval wordt wel steeds duidelijker dat vcore > 1.4 al spoedig tot echte degradatie leidt.
bedankt, maar als je CPU Volatage op 1.36 laat staan, hoe kun je dan nog verder overclocken? (zit op 3.8Ghz met orthos)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 17:42:
[...]

bedankt, maar als je CPU Volatage op 1.36 laat staan, hoe kun je dan nog verder overclocken? (zit op 3.8Ghz met orthos)
FSB en MP tweaken. Op een MP van 9 kom je stukken minder hoog met de FSB als met een MP van 6.
Dus daarin moet je een middenweg vinden.

Verwijderd

Ik zou zeggen betere koeling.

Verwijderd

Ej ex collega Terw_Dan, hier spreekt XH_frijstb (van lang lang laaaaaaaaaang geleden, tegenwoordig KPN :P)

Welk progje laat nu betrouwbaar het cpu voltage zien op een P35 chipset tijdens stress? Ik lees overal dat de ene core2duo een andere standaard vid heeft dan de andere, ook uit dezelfde serie (e8400 in mijn geval)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:22:
[...]

FSB en MP tweaken. Op een MP van 9 kom je stukken minder hoog met de FSB als met een MP van 6.
Dus daarin moet je een middenweg vinden.
Ik had gelezen dat een grotere FSB meer Voltage vraagt, kan dit?

edit: mijn geheugen is ddr800 oc-baar naar +- ddr960: dus dan kan ik als ik 1:1 wil lopen voor max 8*480 gaan (=3840=+-huidige snelheid).

De koeler is een zeer goede,aleen staat er een 500tr fan op (mss nog een bijsteken).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 19:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:25:
[...]

Ik had gelezen dat een grotere FSB meer Voltage vraagt, kan dit?
Op een gegeven moment zal je het voltage moeten verhogen wil je het systeem stabiel krijgen. Dus van de 1.225V die standaard is zul je het moeten verhogen in kleine stapjes.

@Fallen Angel:
omg, dat is ECHT lang geleden :P

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:57:
[...]

Op een gegeven moment zal je het voltage moeten verhogen wil je het systeem stabiel krijgen. Dus van de 1.225V die standaard is zul je het moeten verhogen in kleine stapjes.

@Fallen Angel:
omg, dat is ECHT lang geleden :P
Maar ik gebruik al 1.36250 V en memory aan 2.16v

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:36:
[...]

Maar ik gebruik al 1.36250 V en memory aan 2.16v
Dan ben je dus al flink aan het overvolten. Kom je daarmee niet hoger dan zou je nog verder kunnen gaan. Op mijn E8400 ga ik niet verder dan 0.1V, omdat de proc dan warm genoeg wordt (80 tot 90C), maar daarmee is 590FSB al haalbaar. Hoger kan natuurlijk wel, maar wil het eerlijk houden in de benches en kijken of er verschil inzit bij een kleine voltage verhoging en het feit dat ik maar een 4 pins connectortje heb ipv 8 pins.

Wil je hoger dan moet je het voltage verder verhogen.

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 03-07-2008 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:40:
[...]

Dan ben je dus al flink aan het overvolten. Kom je daarmee niet hoger dan zou je nog verder kunnen gaan. Op mijn E8400 ga ik niet verder dan 0.1V, omdat de proc dan warm genoeg wordt (80 tot 90C), maar daarmee is 590FSB al haalbaar. Hoger kan natuurlijk wel, maar wil het eerlijk houden in de benches en kijken of er verschil inzit bij een kleine voltage verhoging en het feit dat ik maar een 4 pins connectortje heb ipv 8 pins.

Wil je hoger dan moet je het voltage verder verhogen.
1.3625 zit toch nog in de marge van intel's E8400 specifications.Draait stabiel,maar de temperatuur is wel wat te hoog.

FSB 480 werd niet herkend door orthos; was niet stabiel (geheugen aan max van DDR960 bereikt), maar een divider vind ik nergens op de p5k-epu.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ging uit van het standaard voltage. Natuurlijk is er wel wat marge, maar goed, daar kan je natuurlijk ook prima overheen.

Verwijderd

Topicstarter
Is de mugen beter dan de ocz vendetta2 met 1 enkele 500tr fan? (je kan er natuurlijk meerdere fans opzetten maar mss wordt die dan lawaaieriger?, pc is muistil).
Of neem ik beter een andere cooler?(één die goed overweg kan met lage airflow;ik laat maar 500tr toe)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjah het begint nu toch wel te verzanden in een topic met echt alleen maar basic vraagjes. Deze staan ook allemaal beschreven in onze FAQ. Vandaar dat ik dit topic alsnog op slot doe.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.