Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe repareer ik mijn laptop-voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb zo'n (oude) schroefloze compaq-evo laptop voeding die het alleen een fractie van een seconde doet als ik er op sla. Die moet ik dus even openhalen en een soldeerbout er doorheen halen. Maar hoe open je die? Onder het etiquet voel ik geen schroefjes of drukpunten. Zitten ze in de rand? Hoe 'bewerk' je ze?

Het probleem zit hem niet in de voedingkabel, ik heb twee andere kabels geprobeert en de uitgang-kabel heeft ook geen breuk.

Ik heb de voeding opengeforceerd met met gepast geweld (een waterpomptang icm bescherming van een theedoek) en blijkt er geen sluitmechanisme te zijn; de behuizing is gewoon vastgelijmd.

Alles bekeken en doorgemeten met een multimeter, er lijkt niets aan de hand. Leuke grap - dit ding is gemaakt om niet open te maken en toch zit er een zekering in. Maar die is ook nog in orde.

De aarde-kabel is trouwens niet aangesloten :P Die luxe kabel is dus gewoon voor de sier!

Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/Voeding1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/Voeding2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/Voeding3.jpg

Nog steeds licht de powerled soms op als ik sla. Wie heeft een suggestie voor mij om eens naar te kijken?

[ Voor 103% gewijzigd door Sando op 02-07-2008 01:21 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
-Verwijdert ivm overzichtelijkheidsoverwegingen-

[ Voor 94% gewijzigd door Sando op 02-07-2008 01:21 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dit ding is blijkbaar gemaakt om niet open te maken en toch zit er een zekering in.
Die zekering voorkomt dat je dakloos, werkeloos of levenloos wordt door het ding hard uit te zetten als het nodig is en zo meestal brand te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 01-07-2008 23:59 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek TS titelfix. Aub voortaan editen ipv 2x achter elkaar te posten, dat scheelt kreten als "Deze informatie is niet belangrijk meer. Zie 2e post!" :z

Oslik blyat! Oslik!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
burne schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:59:
[...]

Die zekering voorkomt dat je dakloos, werkeloos of levenloos wordt door het ding hard uit te zetten als het nodig is en zo meestal brand te voorkomen.
Dat is dan mss wel slim, slimmer dan wanneer ik zekeringen vervang door ijzerfolie aluminiumfolie als ik het echt krap heb :P maar met schroefjes en een vervangable zekering is zo'n voeding al wat meer zijn prijs waard. En als ik hem niet open had gemaakt ging ik er keihard vanuit dat dmv die aardedraad wel enige veiligheid werd verzorgd, mss icm aardlekschakelaar.

Maargoed, ik zei wel dat ik de boel doormeette met een multimeter, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik die chipjes en transistors moet doormeten. Hoewel ik gok dat daar het probleem niet ligt omdat een kapotte ic niet hetzelfde als een kapotte gloeilamp is die soms met een tikje even weer werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 02-07-2008 01:29 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
1. de aarlekschakelaar en de aarde hebben niks met elkaar te maken, zonder aardedraad gaat de aardlek er ook uit hoor.

2. als de zekering van een schakelende voeding doorfikt fikt ie in 95 van de 100 keer direct weer door als je 'm vervangt omdat hij er met een reden uitgaat,
Schakelende voedingen zijn intern al meer dan genoeg beschermd tegen overbelasting enzo, alleen als er in het primaire deel spullen gaan doorfikken doet die zekering wat en dan is de voeding basicly total-loss.
Dus vervangbaar maken heeft weinig zin.

En meestal zitten ze trouwens niet gelijmd maar ultrasoon gelast, dat komt in principe neer op de 2 delen van de behuizing langs elkaar wrijven totdat het plastic smelt en dan laten afkoelen. Erg stevig, spatwaredicht en moedigt klooien met zo'n ding flink af, schakelende voeding kunnen open levensgevaarlijk zijn tot dagen nadat de stroom eraf is.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sando schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:14:
Wie heeft een suggestie voor mij om eens naar te kijken?
Een haarscheurtje in de print of een slechte soldeerverbinding. Waarschijnlijk rond een van de grotere componenten, zoals de trafo. Dat ding met 19V erop. Maar, ik krijg het idee dat je niet erg ervaren bent met elektronica en dan is solderen in zo'n ding niet alleen lastig maar ook potentieel gevaarlijk. Hoge spanningen, grote stromen en voldoende opgeslagen lading om je zo'n optater te geven dat je eigen spieren je arm kunnen breken. Als er al geen ergere dingen gebeuren.

Ik denk dat het slimmer is om even naar Boonstra te gaan en daar een voeding te kopen voor een paar tientjes.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 19:11

pcprutser

No message

laptop accu vervangen? staat onder mijn bericht (of boven het vak waar ik nu typ :p)
Kost niet veel, duurt mischien een paar dagen maar beter dan zelf lopen te kl*ten, en gevaar te lopen, tenzij je echt levensmoe bent ;)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ja zegt dat hij soms een seconde aangaat als je er op klopt :?
meet eens aan het uiteinde van je voedingskabel of je de spanning eruit krijgt, zoniet moet je eens meten op het 230 V gedeelte !! dodelijk !!
het printje kan door het jarenlang gebruik een haarscheurtje gekregen hebben in een baantje en dat zorgt voor slecht contact. (dit hoort eigenlijk meer thuis in een elektronicaforum zoels http://www.circuitsonline.be

edit: eenmaal een schakelend voedingke het begeeft bouw je beter een nieuw, een amat heeft me dat verteld en ik moet hem echt wel gelijk geven :/

[ Voor 14% gewijzigd door pm1 op 02-07-2008 22:39 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 20:58:
1. de aarlekschakelaar en de aarde hebben niks met elkaar te maken, zonder aardedraad gaat de aardlek er ook uit hoor.
De aardlek gaat afaik bij een (te groot) verschil in spanning tussen de fase en de nul om. Je hebt gelijk, die aardedraad is een andere veiligheid-iets en ik vergelijk klokken met klepels.
Dus vervangbaar maken heeft weinig zin.
Ik snap het.
En meestal zitten ze trouwens niet gelijmd maar ultrasoon gelast
Dat verklaart waarom de 2e (originele) voeding gewoon niet uit elkaar kwam zonder kapot te maken. De 1e (op de afbeelding) was volgens mij echt gelijmd want die ging wel duidelijk op de 'juiste' plek los. Ik denk dan dat ik hieruit kan concluderen dat die 1e een chinese namaak-adapter is (die van de buitenkant zeer origineel leek).
schakelende voeding kunnen open levensgevaarlijk zijn tot dagen nadat de stroom eraf is.
Ik durf me het bijna niet hardop af te vragen, maar overdrijf je niet een beetje? Een spoeltje houdt niets vast, en met het vermogen waarmee dat ding moet werken is die grootste C niet groter dan 200 uF denk ik. Volgens mij is de stroom er na hooguit een minuut wel uit. Mijn kapotte TV daarentegen staat al 2 weken uit en die durf ik nog steeds niet open te maken..
burne schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:22:
Maar, ik krijg het idee dat je niet erg ervaren bent met elektronica en dan is solderen in zo'n ding niet alleen lastig maar ook potentieel gevaarlijk. Hoge spanningen, grote stromen en voldoende opgeslagen lading om je zo'n optater te geven dat je eigen spieren je arm kunnen breken.
Wat is ervaren.. ik maak de voeding mss bruut open met een waterpomptang, maar ik ben opgegroeid met een breadboard en genoot een semeste elektrotechniek op de HBO. Misschien niet voldoende om niemand om hulp te vragen, maar ik heb al eerder televisies, monitoren, digitale camera's, radio's en versterkers gerepareert. En solderen met de spanning erop is natuurlijk gewoon dom. Als je wel eens een klap van een flitser hebt gehad dan kijk je wel uit.

In the end ben ik student en mag het niets kosten, dus bedankt voor de tips, als ik eens tijd heb zal ik nog eens al die punten langslopen en hersolderen. :) Dus @pcprutser, hoewel de accu prima is en niets met de voeding te maken heeft zal ik ook daar geen nieuwe van kopen. ;)
pm1 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:38:
ja zegt dat hij soms een seconde aangaat als je er op klopt :?
meet eens aan het uiteinde van je voedingskabel of je de spanning eruit krijgt, zoniet moet je eens meten op het 230 V gedeelte !! dodelijk !!
het printje kan door het jarenlang gebruik een haarscheurtje gekregen hebben in een baantje en dat zorgt voor slecht contact. (dit hoort eigenlijk meer thuis in een elektronicaforum zoels http://www.circuitsonline.be
Die kabel is prima, heb ik getest met kabel van andere voeding (voor andere laptop).. maar mss zit daar intern iets mis. Ik zal het allemaal wat uitgebreider doormeten.

Bedankt voor de tips!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sando schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 18:59:
Ik durf me het bijna niet hardop af te vragen, maar overdrijf je niet een beetje? Een spoeltje houdt niets vast, en met het vermogen waarmee dat ding moet werken is die grootste C niet groter dan 200 uF denk ik. Volgens mij is de stroom er na hooguit een minuut wel uit. Mijn kapotte TV daarentegen staat al 2 weken uit en die durf ik nog steeds niet open te maken..
Een goede condensator houdt z'n lading dagenlang vast. Meestal vind je 400 of 500 µF in een schakelende voeding, en dat komt neer op 32 of 40 Joule. Dat is zeer pijnlijk en genoeg om botten mee te breken (door spierspasmes) maar waarschijnlijk niet genoeg om dodelijk te zijn, tenzij je een hartkwaal blijkt te hebben.

Een beeldbuis is een eng goede condensator. Met een dikke laag glas als isolator houdt 'ie maandenlang z'n volledige lading, die ook neerkomt iets van 25J. En de 25KV die er op staat is teveel voor het meeste geisoleerde gereedschap, wat tot 1000V gebruikt mag worden en met 4KV getest is.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Persoonlijk zou ik bij een kapotte adapter eerder een nieuwe kopen. Dat zijn toch wel spullen waar je IMHO niet mee wilt spelen. Omdat ze onder andere stroom vasthouden en dus potentieel gevaarlijk kunnen zijn en ook omdat je laptop (door een foutje?) een optater zou kunnen krijgen. Dit laatste is natuurlijk nog het ergste.

Overigens heb ik het laatste een keer echt meegemaakt, een laptop van mij had te veel spanning wisselingen (na een paar maanden al overigens, het was daarnaast ook een Tulip (Topline) 8)7 ) en het hele elektronische circuit van dit ding was naar de filistijnen. Dit had als nadeel dat hij het nog maar half deed op de oplader en helemaal (10min tops!) op de batterij...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Nou, als ik ff reken kom ik met 200µF op 325V (wat je aantrekt in een schakelende voeding) kom je op 65 joule, gezien dat schikdraad 5 joule maximum is krijg je een fikse opdonder waar je makkelijk dagen/weken last van hebt.
Zeker opletten dus daarbij.

Als je erop mept gaat dan de led even aan en fade dan uit of is het echt knipperen?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En wat zegt een multimeter aan de uitgang?
Ook eventjes spanning?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

misschien is gewoon de power-led kapot :+

edit: je zal toch de voeding eens volledig uit elkaar moeten halen en nog wat meer foto's posten hoor

[ Voor 56% gewijzigd door pm1 op 31-07-2008 10:04 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:13

Theo

moederbord

Als ik jou was zal ik niet verder rommelen aan de voeding maar gewoon een nieuwe voeding kopen, die dingen kosten de kop ook niet. Als je zelf ga prutsen aan de voeding is de kans op pijn er groot en de kans dat de voeding weer gaat werken is erg klein.

Een universele voeding kost misschien maar een paar tientjes...

7400 Wp op het dak

Verwijderd

SA007 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:12:
Nou, als ik ff reken kom ik met 200µF op 325V (wat je aantrekt in een schakelende voeding) kom je op 65 joule, gezien dat schikdraad 5 joule maximum is krijg je een fikse opdonder waar je makkelijk dagen/weken last van hebt.
Zeker opletten dus daarbij.

Als je erop mept gaat dan de led even aan en fade dan uit of is het echt knipperen?
Hoe bereken je dat?
Ik kom met 1/2CVxV=1/2.200.10-6.325.325=10.56 Joule
Pagina: 1