[home cinema] 5.1 geluid mogelijk via tulp rood/wit?

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

zit met een aantal vragen waar ik na veel zoeken nog niet volledig uit ben.

Situatie:

in oktober verhuizen we naar ons nieuw huisje. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om een home cinema aan te schaffen maar bots op een aantal onzekerheden.
De home cinema zou een panasonic SC-PT460EG-K worden.
Het probleem is dat ik nog een oudere TV heb (3 jaar maar met een beeldbuis nog en dus zonder HDMI en zo). Verder heb ik een DVD-recorder en digitale televisie van telenet (met een digibox).
Volgens mij zijn de DVD-recorder en digibox nu rechtstreeks aangesloten met scart op de TV en krijg ik geluid via een 2.1 speakerset. Deze is aangesloten op de rood/witte uitgang van mijn TV en dat werkt goed.

Nu is mijn vraag: als ik de rood/witte uitgangen aansluit op de AUX van de home cinema, zal ik dan uit al mijn boxen geluid hebben of enkel uit de voorste (stereo)?

Ik heb al gelezen dat rood/wit enkel stereo geluid kan overbrengen... zal de home cinema dan zelf ervoor zorgen dat ik uit alle boxen geluid heb of is dat valse hoop?

Als we een DVD bekijken via de home cinema zal dat uiteraard geen probleem zijn maar bij gewone TV (digitaal of analoog) ben ik er niet zeker van...

Kan iemand mij hier mee helpen?

Ik ga waarschijnlijk dit weekend of zo ook nog eens naar een winkel gaan informeren maar veelal zijn het mensen die een algemene kennis hebben van al hun producten, daarmee dat ik graag ook hier wat inlichten krijg bij mensen die er meer in thuis zijn ;)

Thx,

Simke

Simke

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Rood/Wit tulp is Links/Rechts (Stereo dus).

Voor 5.1 moet je uitwijken naar Spdif of optisch.

Kijk ander hier:
AUD FAQ; Veelgestelde vragen
AUD FAQ; Veelgestelde vragen

• willem_liu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 10:10
Als je alleen de rood-witte tulp stekkers gebruik voor geluid zul je enkel de stereo kanalen krijgen. Alhoewel je op je receiver waarschijnlijk de geluiden over al je boxen kan laten gaan, zul je geen 5.1 ervaren.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En als de versterker het niet over alle boxen kan laten gaan kun je altijd nog een splitter kopen, en gewoon de rode zowel op rear right en front right te zetten, en hetzelfde met wit voor links.

• Simke
dus als ik het goed begrijp is het belange niet zeker dat ik overal geluid ga hebben als we gewoon naar tv kijken... (op gelijk welke manier dan). Het zou mij niet kunnen schelen dat het geen echt 5.1 geluid is maar zou wel graag overal geluid hebben :)

jammer :S

moest ik dus een TV kopen (vb sony KDL-40D3500 of samsung LE37A557) en de HDMI aansluiten zou dat wel gaan? of werkt HDMI enkel van homecinema naar TV en niet het geluid van TV naar homecinema?

[ Voor 13% gewijzigd door Simke op 01-07-2008 16:34 ]

Simke

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hoe je het ook aansluiten, met HDMI, S/PDIF of whatever. Er is geen enkele nederlandse zender die 5.1 uitzend. (jammer genoeg).
Allen zijn stereo, enige wat nog aardig gaat is Dolby ProLogic II gebruiken op je receiver. Die maakt van stereo wat nep surround en daarvoor heb je dus genoeg aan een stereo bron, die met 2 tulpjes.
Die 2 tulpjes vervangen door de betere S/PDIF digitale variant maakt de surround ervaring niet beter.

[ Voor 23% gewijzigd door remco_k op 01-07-2008 16:36 ]

Alles kan stuk.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb bij mijn Yamaha RX-V440RDS versterker een 6 channel input gedeelte zitten, op mijn computer een 5.1 geluidskaart en ik heb met 2 verloopkabels van 3,5mm jack naar 2x rca de links/rechts voor en achter speakers aangesloten, en dan de center met zo'n zelfde verloopkabel maar dan een rca plug niet aangesloten. Via een rca plug komt geluid bij voor de center, bij de andere rca plug niet, moet je even proberen. Maar het is te doen en het werkt, je hebt alleen 3 verloopstekker nodig...

Andere mogelijkheid is digitaal aansluiten, dat kost iets minder kabels. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Simke
remco_k schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:35:
Hoe je het ook aansluiten, met HDMI, S/PDIF of whatever. Er is geen enkele nederlandse zender die 5.1 uitzend. (jammer genoeg).
Allen zijn stereo, enige wat nog aardig gaat is Dolby ProLogic II gebruiken op je receiver. Die maakt van stereo wat nep surround en daarvoor heb je dus genoeg aan een stereo bron, die met 2 tulpjes.
Die 2 tulpjes vervangen door de betere S/PDIF digitale variant maakt de surround ervaring niet beter.
Voor TV geeft het niet dat het geen echt 5.1 geluid is, maar zou wel graag uit alle boxen geluid hebben :Y) anders staat die homecinema daar ook maar te staan hé :)

Simke

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Simke schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:39:
[...]

Voor TV geeft het niet dat het geen echt 5.1 geluid is, maar zou wel graag uit alle boxen geluid hebben :Y) anders staat die homecinema daar ook maar te staan hé :)
offtopic:
No flame intended.
Ow, jij bent zo'n audio verkrachter :P , die kosten wat het kost altijd uit alle speakers wat wil horen.
Laat me raden, als er een 4:3 uitzending is laat jij je TV ook zoomen / rekken en strekken net zolang totdat je breedbeeld helemaal gevuld is? 8)7

Mijn tip: beluister audio en kijk TV zoals de bron of maker het bedoeld had.

Alles kan stuk.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:07
Joopieboy schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:38:
Ik heb bij mijn Yamaha RX-V440RDS versterker een 6 channel input gedeelte zitten, op mijn computer een 5.1 geluidskaart en ik heb met 2 verloopkabels van 3,5mm jack naar 2x rca de links/rechts voor en achter speakers aangesloten, en dan de center met zo'n zelfde verloopkabel maar dan een rca plug niet aangesloten. Via een rca plug komt geluid bij voor de center, bij de andere rca plug niet, moet je even proberen. Maar het is te doen en het werkt, je hebt alleen 3 verloopstekker nodig...

Andere mogelijkheid is digitaal aansluiten, dat kost iets minder kabels. :P
Dan komen de stemmen van mensen dus niet alleen van voren, maar ook van achteren. Dat is vrij vervelend. Daarnaast is je stereobeeld niet goed meer, omdat het linkerkanaal zowel uit links komt als uit de centerspeaker, en het rechter kanaal enkel uit rechts.
Simke schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:39:
[...]
Dat moet je ook niet willen. Gebruik voor TV gewoon de dolby prologic functie. Alles wat van voren hoort te komen komt van voren, wat van links en rechts moet komen komt van links en rechts en wat van achteren moet komen komt van achteren. Al gaat dat niet zo goed als met een 5.1 signaal, het is stukken beter dan al het geluid over alle speakers, simpelweg omdat ze er staan.
Mocht je toch dialogen van achteren willen horen dan kun je het altijd nog zo aansluiten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Simke
remco_k schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:41:
[...]

offtopic:
No flame intended.
Ow, jij bent zo'n audio verkrachter :P , die kosten wat het kost altijd uit alle speakers wat wil horen.
Laat me raden, als er een 4:3 uitzending is laat jij je TV ook zoomen / rekken en strekken net zolang totdat je breedbeeld helemaal gevuld is? 8)7

Neenee, zo erg is het niet hoor! Het beeld blijft staan zoals het is.
Het is gewoon dat het een (voor mij) relatief ingewikkelde en onduidelijke materie is dat ik niet graag iets koop waar ik dan niets mee ben.
Alleen is het nu ideaal om een homecinema te kopen (kwestie van alle kabels te kunnen wegwerken) en daarom graag meer info wou ;)

Ik neem dan ook aan dat als we gewoon naar tv kijken en er is maar geluid uit 2 speakers dit wel een stuk beter zal zijn dan de speakers van tv alleen hé? :)

Simke

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Simke schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:48:
[...]

Neenee, zo erg is het niet hoor! Het beeld blijft staan zoals het is.
Het is gewoon dat het een (voor mij) relatief ingewikkelde en onduidelijke materie is dat ik niet graag iets koop waar ik dan niets mee ben.
Alleen is het nu ideaal om een homecinema te kopen (kwestie van alle kabels te kunnen wegwerken) en daarom graag meer info wou ;)
Thank god! :)
Ik neem dan ook aan dat als we gewoon naar tv kijken en er is maar geluid uit 2 speakers dit wel een stuk beter zal zijn dan de speakers van tv alleen hé? :)
"Stuk beter" is zacht uitgedrukt.
Precies de reden waarom de speakers van mijn TV (en vorige TV en die daarvoor en daarvoor) nog nooit geluid hebben geproduceerd. Wat een bagger.
Gewoon stereo (of indien aanwezig via S/PDIF) aansluiten op receiver, die lekker op stereo zetten of op dolby pro logic zetten bij een filmpje.

Overigens word bij de meeste home cinema receivers tijdens de stereo modus de sub ook gewoon gebruikt, tenzij je expliciet 2-channel mode aan hebt gezet.

Edit:
Ik weet niet of je een vorm van digitale TV in huis hebt (via kabel, digitenne of satelliet). In dat geval is er een S/PDIF aansluiting aanwezig op die ontvanger en kan je die het beste gebruiken om het geluid op je receiver te zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 01-07-2008 16:54 ]

Alles kan stuk.

• Simke
oké,

het zal dan toch nog goed komen :P
zal eens kijken of dat setje die dolby prologic ondersteunt en dan binnenkort setje gaan kopen :Y)

Iedereen al bedankt voor de info! _/-\o_
remco_k schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:51:
Edit:
Ik weet niet of je een vorm van digitale TV in huis hebt (via kabel, digitenne of satelliet). In dat geval is er een S/PDIF aansluiting aanwezig op die ontvanger en kan je die het beste gebruiken om het geluid op je receiver te zetten.
Ja, via de kabel van Telenet...
Zal eens kijken of die digibox zo'n uitgang heeft.
Moet je dan nog iets speciaal kiezen op de homecinema of gebeurt dat automatisch?

[ Voor 57% gewijzigd door Simke op 01-07-2008 16:58 ]

Simke

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Maar zorg er wel voor dat je voor de toekomst een setje hebt die DTS 5.1 kan decoden en gewoon een S/PDIF ingang heeft, ook al gebruik je al die functionaliteit nu niet.

(Denk dat je daar niet lang voor hoeft te zoeken aangezien de meeste home cinema setjes dit alles al aan boord hebben, maar je zal er maar net eentje treffen die het niet heeft).
Tot slot: het geluid van je TV klinkt natuurlijk maximaal zo goed als het home cinema setje klinkt.
Mijn ervaring met de meeste kant en klare home cinema setjes (compleet met speakers voor een paar honderd euro) is niet al te best...
Maar dan klinkt het in ieder geval nog wel beter dan je kale TV. :)

Edit:
Ik zie nu pas dat je digitale televisie hebt, die receiver heeft vast en zeker een S/PDIF uitgang. Die moet je gebruiken om het geluid aan je receiver te knopen.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 01-07-2008 17:01 ]

Alles kan stuk.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:18
remco_k schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:41:
[...]

offtopic:
No flame intended.

Als je bij voorbaat de drang hebt om erbij te zeggen dat je niet wilt flamen, kun je beter niets zeggen. Hij geeft aan wat hij wil en vraagt of dit mogelijk is. Het enige goede antwoord is dat hij de handleiding van die specifieke HT-set moet downloaden en kijken of het Dolby Pro-logic ondersteunt of een andere instelling die een analoog stereokanaal kan omzetten naar iets over alle luidsprekers.

• Simke
remco_k schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:59:
Maar zorg er wel voor dat je voor de toekomst een setje hebt die DTS 5.1 kan decoden en gewoon een S/PDIF ingang heeft, ook al gebruik je al die functionaliteit nu niet.

(Denk dat je daar niet lang voor hoeft te zoeken aangezien de meeste home cinema setjes dit alles al aan boord hebben, maar je zal er maar net eentje treffen die het niet heeft).
Tot slot: het geluid van je TV klinkt natuurlijk maximaal zo goed als het home cinema setje klinkt.
Mijn ervaring met de meeste kant en klare home cinema setjes (compleet met speakers voor een paar honderd euro) is niet al te best...
Maar dan klinkt het in ieder geval nog wel beter dan je kale TV. :)

Edit:
Ik zie nu pas dat je digitale televisie hebt, die receiver heeft vast en zeker een S/PDIF uitgang. Die moet je gebruiken om het geluid aan je receiver te knopen.
PHiXioN schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:15:
[...]

Als je bij voorbaat de drang hebt om erbij te zeggen dat je niet wilt flamen, kun je beter niets zeggen. Hij geeft aan wat hij wil en vraagt of dit mogelijk is. Het enige goede antwoord is dat hij de handleiding van die specifieke HT-set moet downloaden en kijken of het Dolby Pro-logic ondersteunt of een andere instelling die een analoog stereokanaal kan omzetten naar iets over alle luidsprekers.
Eindelijk thuis...

Heb net de handleiding gevonden (eindelijk!, op de belgische site nergens te vinden, op de .com ook niet, gelukkig nu wel op de .nl :Y))
Het toestel heeft idd een S/PDIF en de digibox ook dus dat zal geen probleem zijn...

Dolby Pro-logic II is ook aanwezig dus het zal geen probleem worden *O*

Iedereen bedankt voor de duidelijke uitleg! En ik weet dat remco_k het niet slecht bedoelde hoor ;)

Ik weet in ieder geval dat het een zeer uitgebreide materie en als je er totaal niet in thuis bent... enfin, ik weet nu al veel meer ;)

Simke

Pagina: 1