Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik zou me graag een nikon d60 aanschaffen.
Dit soort camera is volledig nieuw voor mij, en ik heb me laten wijsmaken dat de d60 een goed instapmodel is. Aangezien ik er bitterweinig van af weet, hoop ik dat er hier iemand mij een beetje kan adviseren bij de keuze van een goede lens.
Ik twijfel ongeveer tussen 2 modellen, maar weet eigenlijk maar half wat precies het verschil is...
* sigma 70-300mm F4-5.6 DC Macro (+- 150 euro)
* sigma 55-200mm F4-5.6 DC Nikon-D AF HSM (+- 170 euro)
Ben ik juist als ik zeg dat je de eerste lens manueel zal moeten scherpstellen?? (indien fout, hoe komt het dan dat 70-300mm goedkoper is??)
Alvast heel erg bedankt voor het advies!!!
Vriendelijke groeten!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Ja, dat moet manueel,dus de eerste lens noet aanschaffen. Deze is eigenlijk voor een camera met in body moter en de
d60 heeft deze niet.

De 2de heeft een moter in de lens.

Verwijderd

Ik heb zelf vorig jaar een D40 gekocht. Dat is de voorganger van de D60. En ook deze camera heeft geen focusmotor in de body. Hoewel het beide leuke instapcamera's zijn, heb ik er wel een beetje spijt van. Zeker als je nu al naar extra lenzen kijkt, kan je imho beter een body met focusmotor kopen.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:20:
Hoi,
Ik zou me graag een nikon d60 aanschaffen.
Dit soort camera is volledig nieuw voor mij, en ik heb me laten wijsmaken dat de d60 een goed instapmodel is. Aangezien ik er bitterweinig van af weet,
Ik zou eens hier kijken voor de camera-adviezen: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3
hoop ik dat er hier iemand mij een beetje kan adviseren bij de keuze van een goede lens.
Ik twijfel ongeveer tussen 2 modellen, maar weet eigenlijk maar half wat precies het verschil is...
* sigma 70-300mm F4-5.6 DC Macro (+- 150 euro)
* sigma 55-200mm F4-5.6 DC Nikon-D AF HSM (+- 170 euro)
Ben ik juist als ik zeg dat je de eerste lens manueel zal moeten scherpstellen?? (indien fout, hoe komt het dan dat 70-300mm goedkoper is??)
Alvast heel erg bedankt voor het advies!!!
Vriendelijke groeten!
En de Nikon objectieven hebben hun eigen topic, net zoals Canon, etc ;)

Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0
Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0
Enz... :P

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Een paar tips:
Vermeldt je budget.
Ga eens naar de winkel en voel de camera's.
En inderdaad: -> [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:20:
De eerste lens zal je op een D60 hoogst waarschijnlijk zelf moeten scherpstellen, dit omdat er in een D60 geen AutoFocus motor in de body zit. De tweede lens heeft een redelijk snelle focusmotor in de lens zelf zitten (HSM), dus is vandaar iets duurder.

Een D60 is een leuke camera, maar het gebrek aan focusmotor is gewoon jammer, als je dan toch alleen maar wilt proberen of je het leuk vind kan je denk ik net zo goed een D40 kopen.

Alternatief is om een D80 body te kopen, deze worden nu verkocht voor rond de 500 euro. Je kan ook op zoek gaan naar een D50 of D70 (beide tweedehands).

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
dr.lowtune schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:02:
Alternatief is om een D80 body te kopen, deze worden nu verkocht voor rond de 500 euro. Je kan ook op zoek gaan naar een D50 of D70 (beide tweedehands).
Of een heel ander merk, aangezien zijn D60-keuze enkel en alleen gebaseerd is op wat hem ingefluisterd is :)

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Henk schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:24:
[...]

Of een heel ander merk, aangezien zijn D60-keuze enkel en alleen gebaseerd is op wat hem ingefluisterd is :)
Als het hem ingefluisterd dan kan hij inderdaad beter ook naar andere merken kijken. Persoonlijk zou ik me vooral laten sturen door welke body het prettigste in de hand ligt.

Als ik een D40 in mijn handen heb voelt het te klein, de meeste Canons vind ik ook niet heel prettig in de hand liggen, deze kunnen dus niet op tegen hoe mijn "oude" D70 in de hand ligt ;-) . Ik denk niet dat er echt slechte camera's zijn op het moment en qua lenzen is er voor vrijwel elk merk voldoende te krijgen volgens mij.

Waarom wil je trouwens een telelens er bij hebben? Ga je voor een kit waarbij al een standaardlens zit, of alleen voor de body + telelens? Waar ga je de camera voor gebruiken? Want als je op een stedentrip gaat bijvoorbeeld zal je niet zoveel aan een 70-300 hebben, maar meer aan een 18-50.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een D60 kit op het oog voor ongeveer €530 met daarbij een 18-55mm lens en tas. Maar omdat we op reis altijd natuurwandelingen maken is het denk ik wel handig om een telelens bij te hebben. Als ik een telelens van sigma (55-200) erbij zou kopen, spaar ik zo 100 euro uit, ipv een zoom-kit te kopen. Ik heb al gewerkt met canon en nikon, en de nikon lag me het best :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

ik zie dat je vraag ondertussen ook al hier staat:
[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3

dus dan kan deze dicht.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.