Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maakt SP3 video-codecs trager?

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb een 2GHz Pentium M die sneller klinkt dan ie is, maar zeer zeker snel genoeg is om films af te spelen en dat is dan ook de reden dat ie naast de tv staat.

Hij draaide altijd XP Pro SP2, bevatte wat gemiddelde software, NOD32 AV en, belangrijker, XviD om films te spelen (geen DivX, geen FFDshow, geen codec packs!) via het netwerk vanaf een server dmv Media Player Classic (gabest). Geen vuiltje aan de lucht.

Een tijdje terug formatteerde ik de boel en installeerde ik XP Pro SP3. MPC erop, XviD erop, NOD32 erop (studentenlicenties voor een tientje, yo), en opeens kan geen enkele film meer vloeiend afspelen. Om de paar seconden stopt het even en fast-forward ie tot waar ie moet zijn. Daarbij geeft MPC gemiddeld 45% CPU usage (wat me normaal lijkt - helaas niet gekeken wat het was toen het nog goed werkte). Series als Mythbusters en zelfgemaakte (PAL) videootjes spelen wel vloeiend.

In eerste instantie dingen geprobeert als virusscanner uit, virusscanner verwijderen, nieuwe MPC-HC geprobeert, nieuwste XviD, weinig gebruikte windows services uitschakelen, etc of no avail. Ietwat wanhopiger danmaar FFDshow geinstalleerd, schijnt wel snel te zijn in simpele playback gevallen, maar precies hetzelfde resultaat.

(En uiteraard alle verschillende playback settings in de MPC configuratie, hoewel deze config letterlijk gekopiëerd is van de vorige installatie en ik eigenlijk de zelfde configuratie zonder problemen op al mijn computers gebruik)

Uiteindelijk VLC geïnstalleerd. Jullie kennen het verschil. Deze speelt films zonder probleem vloeiend af. Maar ik gebruik veeel liever MPC en ik weet dat dat best kan.

Iemand enig idee waar ik aan moet gaan denken? Ik vermoed dat SP3 gewoon irritant is, en dat ik mss de SP2 slipstream erbij moet pakken om de boel opnieuw te doen. Of denken jullie dat dit alles behalve de oorzaak is?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, dit is een vreemd geval. Ik heb ook mijn pc opnieuw geïnstalleerd toen SP3 uit was, zelfde programma's erop (FFDShow voor codec, MPC voor spelen) en geen verschil gemerkt. Zowel met XviD als met H.264 of welke andere codec je maar bedenkt.
Dit bericht helpt je misschien niet zo veel, maar het hoeft dus niet aan SP3 te liggen. Nou kan het ook zijn dat mijn specs er wat mee te maken hebben, een dual core 2,6 @ 2,8 GHz van AMD (FX-60). Hoe dan ook, ik heb geen verschil in processorgebruik gemerkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
en de HD's. die zijn verder wel ok? DMA aan staan? ook voor cd-roms en zo? Eventueel geheugen checken? Of misschien is zelfs je bios een keer gereset, waardoor de processor te laag ingesteld staat. Er kan zo veel.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb geen CD-ROM, de HD is prima (kopieert een film in 4 minuten) en bovendien stream ik via het netwerk. Geheugen draait even snel (maar geen MemTest gebruikt - ik gok dat er niets mis is, anders zou VLC ook haperen.) Bios moet ik nog ff checken, maar als dat ook nog het zelfde is, tja, dan zit er denk ik niets anders op dan een dag met veel vrije tijd op te offeren om zowel SP2 als SP3 eens raw te installeren met een filmpje om bovenstaande bevindingen (Hero Of Time) te checken en onlogische redenen uit te sluiten.

Dat wou ik natuurlijk graag voorkomen maar als ik niet de enige was dan had ik het nu wel gehoord.. mocht iemand voor die tijd nog een andere insteek hebben dan hoor ik het graag. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om dit soort redenen zou ik persoonlijk eerst een image maken voordat ik zo'n grote update toepas (zeker voor een herinstall van het systeem). Heb je toevallig andere versies van je drivers geïnstalleerd? En dan met name je videokaart. Misschien dat de aansturing ervan verandert is en daarom hapert (bug in de driver ofzo).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Als je streamt over het netwerk zoals je aangeeft: heb je wel je netwerkkaartdriver ge-update?
Kan evt zijn dat VLC meer cached dan de andere programma's waardoor die met een brakke netwerkverbinding wel redelijk vloeiend speelt?
Pagina: 1