• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 22:13
Ik ben op zoek naar een goedkoop mobo met (Intel) cpu en geheugen om mijn "oude" desktop te upgraden. Doordat ik enkele jaren gelden ben overgestapt op een notebook heb ik de ontwikkelingen op mobo gebied eigenlijk niet meer bijgehouden. Toen ik in de lijst met socket 775 bordjes keek, was ik verbaasd over hoeveel verschillende chipsets er wel niet zijn. Vandaar mijn vraag om advies aan jullie Tweakers.

Het enige wat het systeem moet doen is het converteren van (gedownloadde) x264 bestanden naar BluRay (standalone) compliant x264 bestanden. Dit vereist nagenoeg altijd transcoden van het bestand, een tijdrovende handeling (op mijn T2500 duurt het transcoden van een film van 2 uur al gauw 30 uur!!). Het systeem moet dus (redelijk) snel zijn, maar het hoeft ook weer niet het beste van het beste (een half uurtje meer of minder maakt niet uit). Het mobo moet bij voorkeur video onboard hebben, want mijn oude AGP kaart past waarschijnlijk nergens meer in.

Mijn blik was gevallen op de ASUS P5N-EM HDMI (goedkoop, dvi-out en mogelijkheid tot een quad-core als ik later wil upgraden) met een E8300. Goed idee, of heeft iemand een betere tip.

Alvast bedankt!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40

• Robstar
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik heb een ASUS P5N-E, en over dat moederbord ben ik heel erg tevreden. Die kan over een (klein) jaartje nog een keer worden geupgrade qua geheugen en (je zegt het al) processor. Het ding ondersteunt ook snelle harde schijven. De indeling van het board is niet helemaal optimaal, maar na een beetje extra geklungel heb je er daarna geen last meer van.

Het ding heeft ook opties om stroom te besparen. Handig als'tie klaar is met coderen (en je woont op jezelf dus geef je om die dingen).

Ik moet wel zeggen dat mijn vergelijkingsmateriaal erg beperkt is.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Kijk eerst eens in reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008. Daar staan al wat systemen waar je het jouwe op kunt baseren. Verder is wat jij hebt best leuk, alleen is de chipset (630i) wel achterhaald. Ik zou een P35 exemplaar nemen (P5K of DS3L kosten niet veel meer) als je nog wat geld overhebt voor een los kaartje (HD3450 of 2400XT kosten geen drol en hebben toch leuke features). Anders kun je nog kijken naar een G33 chipset met igp (PW), maar verwacht niet veel qua grafische prestaties.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weinig aan toe te voegen behalve het slotje. Met Bitage's behulpzame post kom je al een end, maar er staat niets in wat je niet zelf met een beetje leeswerk zou hebben kunnen bedenken.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.