Toon posts:

Overklokken Intel core 2 E4x00 serie

Pagina: 1
Acties:
  • 686 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een tijdje een systeem met voolgende specs:

- Moederbord: GA-P35-DS3
- CPU: Core 2 Duo E4400 (2Ghz)
- RAM: 3GB PC5300 DDR2
- Koeler: Intel boxed
- VGA: een hele simpele
- Voeding: simpele en geodkope 400 W voeding die in de behuizing zat en ongeveer 40 euro kostte (dus behuizing incl. voeding)

Al met al een redelijk low-budet systeempje.

Na een tijdje ging ik overklokken. Tot mijn verbazing werkt start het zaakje gewoon op 3330 Mhz. Dit enkel door de verhoging van FSB. Alle voltages dus op stock!!!
Superpi vlekkeloos gedraaid, maar moet wel erbij zeggen dat de temperatuur van de cpu al snel richting 70 graden gaat. Desondanks noem ik dit een hele nette overcklok.

Nu zit ik te kijken naar Core 2 Duo E4700. Met multiplier 13 zal deze cpu bij 333 Mhz, 4.3 Ghz draaien, tenminste als het alles gaat zoals met de E4400. E4700 kost op dit moment net iets boven 100 euro. Bovendien wil ik een Arctic Freezer 7 (misschien zelfs Thermalright Ultra-120 eXtreme) aanschaffen voor de koeling van de cpu. 100 euro wil ik wel geven voor een Core 2 Duo cpu'tje dat
>4Ghz draait.

Hoe achten jullie de kans dat ik inderdaad boven de 4Ghz uitkom met E4700?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12

Smarron

The bend

Met overclocken zit je in het verkeerde subforum, maar als ik R-O-Y zie, dan heeft hij een E4700 niet boven de 4Ghz gekregen:

R-O-Y in "[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 11]"

En R-O-Y is een behoorlijke die hard OC-er, dus dat zit er denk ik niet in.

Ik zou dan eerder een E8x00 cpu zoeken voor weinig. Die hebben veel meer potentieel. Mijn E8200 draait met een beetje moeite op 500x8, ofwel 4Ghz. De E8400 cpu's halen vaak al meer:

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:54:
Hoe achten jullie de kans dat ik inderdaad boven de 4Ghz uitkom met E4700?
Er is maar 1 manier om daar achter te komen: proberen. En googlen, om er bij benadering iets van te kunnen zeggen. Lijkt me dat je aardig richting 4G moet kunnen komen (schat ergens tussen 3.6 en 3.8); maar goed, hangt er maar net vanaf hoe goed die batch klokt. Voor hetzelfde geld (letterlijk) blijf je steken op 3.2Ghz.

Ik denk overigens dat dit topic hier meer kans heeft:

Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Ik zou eerst wat meer tijd + moeite in deze PC steken.

Regel is een goede voeding, koop een TRUE120 met dubbele fan, en verdiep je in voltage mogelijkheden van je mobo.

Dan kun je er nog wel 3.5-3.6Ghz uitslepen misschien. Upgraden naar een E4700 voor een hogere overklok lijkt me totaal zinloos. Koop dan eerst een goede grafische kaart. Als je per se wilt upgraden koop dan een E8400 of Q9450.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Het leek met rielekst om voor 100 euro de cpu op zo'n 4.2 Ghz te draaien, maar dat zit er waarschijnlijk niet in dus. E8xxx serie en dan overklokken zit er helaas ook neit in, want mijn geheugen is slechts 667MHz en het is ook een van de goedkoopste, dus veel hogere fsb's dan 333mhz zal die niet aankunnen. Ik denk dat ik gewoon een extra koeler koop en deze E4400 op 3.33 Ghz ga draaien, want deze E4400 lijkt van een hele goede batch afkomstig te zijn. Ik zit alleen nog even te twijfelen over de cooler: Arctic freezer 7 of een high-end cooler zoals Ultra 120 extreme of Scythe Infinity. Ik weet dat de laatste twee toch een stuk beter presteren dan de Freezer, maar als de Freezer het allemaal kan bijhouden op 3.33Ghz dan zou ik toch voor deze gaan, het kost slechts 15 euro.

PS: ik draai momenteel de E4400 op 0.95V vcore op stock speed (2Ghz). Temepratuur bij 8 uur Orthos is 53 graden met intel boxed cooler. 3.33Ghz (standaard vcore) zit er ook zonder meer in alleen de temps gaan bij full load snel omhoog. Ik denk dus dat ik er goed aan doe door deze cpu te houden maar paar euro in een goede koeler investeer. Dus nogmaals: zou de Arcitc Freezer dit kunnen bijhouden als ie op zijn maximum toerental draait? Geluid maakt me neit veel uit, de PC staat op een redelijk geisoleerde plek :)

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:34:
PS: ik draai momenteel de E4400 op 0.95V vcore op stock speed (2Ghz). Temepratuur bij 8 uur Orthos is 53 graden met intel boxed cooler. 3.33Ghz (standaard vcore) zit er ook zonder meer in alleen de temps gaan bij full load snel omhoog. Ik denk dus dat ik er goed aan doe door deze cpu te houden maar paar euro in een goede koeler investeer. Dus nogmaals: zou de Arcitc Freezer dit kunnen bijhouden als ie op zijn maximum toerental draait? Geluid maakt me neit veel uit, de PC staat op een redelijk geisoleerde plek :)
Hou het idd maar lekker bij je E4400; die lijkt uit een prima batch te komen, en het is nog maar zeer de vraag of de E4700, naar verhouding, net zo lekker zal klokken.

Zelf heb ik de Scythe Infinity, en die houdt mijn overklokte Q6700 (zie sig) makkelijk op 36C idle (60C full load). Hangt ook een beetje van de kamertemperatuur af, natuurlijk; maar iig zou ie een duo core-tje met gemak moeten kunnen koelen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in de reviews van Arctic Freezer 7 Pro dat men erg lovend is over deze koeler. De prijskwaliteitverhouding lijkt heel erg goed te zijn. Een van de reviewers had zelfs een Core 2 Duo E6320 op 2.8 Ghz waarbij de cpu temps bij volle belasting nog onder de 50 graden bleven en dan noemt ie erbij dat de koeler niet eens op zijn hoogste toerental hoefde te draaien om dit te bereiken. Het is een flinke overklok en zoiets ben ik van plan ook te doen met die E4400. Zou moeten kunnen (temps onder 60 graden bij full load dan) aangezien beide cpu's evenveel energie verbruiken. Die Scythe Infinity is sowieso een goede koeler maar kost op dit moment 35 euro excl. fan terwijl die Freezer voor 15 euro verkrijgbaar is met fan. Heb zojuist de Freezer besteld.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik zie dat Scythe Infinity toch met een fan geleverd wordt. :*)

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

De Arctic Freezer zit er op! Was op voorraad, dus meteen afgehaald. Ik draai momenteel E4400 op 3.2Ghz. Ik ben een beetje verward wat betreft de temps. Speedfan 4.32 geeft cpu temps van ongeveer 55 graden (ben een single-threaded applicatie aan eht draaien) terwijl Everest 4.5 en Core temp 0.95.4 beiden rond 70 graden aangeven. De Freezer draait op dit moment ongeveer 2100 rpm. Wat is nu de daadwerkelijke temp van de cpu?

Ik heb een screenshot van core temp, speedfan en everst. Hoe kan ik deze uploaden? Als ik de afbeelidng probeer toe te voegen, wordt er gevraagd een url te specificeren waarop de afbeelding komt te staan. Ik weet niet url dit moet zijn.

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:35:
Hi,

De Arctic Freezer zit er op! Was op voorraad, dus meteen afgehaald. Ik draai momenteel E4400 op 3.2Ghz. Ik ben een beetje verward wat betreft de temps. Speedfan 4.32 geeft cpu temps van ongeveer 55 graden (ben een single-threaded applicatie aan eht draaien) terwijl Everest 4.5 en Core temp 0.95.4 beiden rond 70 graden aangeven. De Freezer draait op dit moment ongeveer 2100 rpm. Wat is nu de daadwerkelijke temp van de cpu?
Weet je zeker dat je niet Tcase/Tjunction door elkaar haalt? Speedfan gebruik ik zelf nooit, maar ik heb zo'n gevoel dat je daar Tcase zit uit te lezen, terwijl Core Temp Tjunction weergeeft.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Smarron schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:59:
Met overclocken zit je in het verkeerde subforum, maar als ik R-O-Y zie, dan heeft hij een E4700 niet boven de 4Ghz gekregen:

R-O-Y in "[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 11]"

En R-O-Y is een behoorlijke die hard OC-er, dus dat zit er denk ik niet in.

Ik zou dan eerder een E8x00 cpu zoeken voor weinig. Die hebben veel meer potentieel. Mijn E8200 draait met een beetje moeite op 500x8, ofwel 4Ghz. De E8400 cpu's halen vaak al meer:

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic
Bedankt voor het compliment :P Mijn E4700 gaat best hard trouwens. Kan stabiel op 3800MHz, net als mijn quadcore. De max is 4104, met een waterkoeling met afgeknelde slang. Daar kwam ik helaas later pas achter. Zou dus eigenlijk nog een keer moeten proberen. Hier een plaatje bij het praatje :)

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/screenshot/341259.png

Ik ga sowieso nog ene keer aan de gang, zie net dat ik laatste sta _/-\o_
http://ripping.org/database.php?cpuid=675
Haha, nouja, wel geverifieerd via cpu-z :P

[ Voor 8% gewijzigd door R-O-Y op 30-06-2008 22:46 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:33:
[...]

Weet je zeker dat je niet Tcase/Tjunction door elkaar haalt? Speedfan gebruik ik zelf nooit, maar ik heb zo'n gevoel dat je daar Tcase zit uit te lezen, terwijl Core Temp Tjunction weergeeft.
Even samenvatten:

Core Temp geeft bij Tjunction 100 C, bij C#0 71 en bij C#1 69 C

Everst geeft 3 CPu temepraturen weer:
- CPU: 56 C
- Cpu #1/core #1: 71
- Cpu #2/core #2: 69

Speedfan (in deze volgorde = default):
-Temp1: 44C
-Temp2: 52C
-Temp3: -4C
-HD0: 46C
-Core 0: 57C
-Core1: 54C

Ik moet eerlijk zeggen dat het som bos en bomen is met die temperaturen en die verschillende progjes die de temepratuur uitlezen. Maar het lijkt er op dat de temperatuur van de cpu inderdaad rond 70 graden is, zelfs als ik een single-threaded applicatie draai. Nu zat er op de Freezer een fan van 80 mm op. Ook standaard pasta gebruikt. Hoeveel beter presteert de 120 mm fan? Nou is het ook zo dat de Freezer slechts op 2000-2100 rpm draait. Als de temps echt 70 graden zijn, zou de Freezer toch op maximum moeten draaien om de temps een beetje in toom te houden. Waarom doet ie dit dan niet?

Overigens is het ook zo dat ik in BIOS heb aangegeven dat er een piepsignaal is als de cpu temps boven 70 C uitkomen. Ik hoor niks in elk geval. Als ik ipv 70C 60 C maak, dan hoor ik hem wel degelijk.

Wat is nu de echte temp van de cpu? Voor meer info, vraag ff aub.

Thnx!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:17
Hou everest aan. Geeft bij mij de meest stabiele en precieze temperaturen. Maar zoals ik nu dus lees presteert de artic freezer bij jou niet veel beter dan de intel stock koeler. Kijk is naar de airflow in je kast. Scheelt ook flink. Heb je de koeler goed gemonteerd? Probeer eens te voelen aan de koeler, of hij warm of gewoon koud is. Je zou ook nog betere koelpasta kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld arctic silver 5 ofzo.

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Wackoz,

Ik denk dat ik de koeler wel goed gemonteerd heb. Verder staat er een redelijk kleine fan op, slechts 80 mm of zo. En bedenk verder dat de cpu 60% overgekolokt is, van 2GHz naar 3.2Ghz.

Wat ik vooral vreemd vind is dat ik geen piepsignalen hoor, terwijl ik in bios een criterium van 70C heb ingesteld. Als de temps van Everest indedaad kloppen (ik zag dat ie nog 72C gaf), dan zou er een waarschuwingssignaal moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
En bovendien draait de Freezer op 'slechts' 2000-2100 rpm, terwijl die met Orthos 2700 rpm draait. Dus als het echt zeer warmt was, dan zou de Freezer moeten schreeuwen denk ik, dus op zijn maximum draaien. Beetje vreemd dit allemaal. Enig idee?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:17
Dat je geen 'piep' signaal hoort komt denk ik omdat je geen speaker hebt, of niet op het moederbord aangesloten is
Had idd beter moeten lezen :X

Je kan als het goed is in het bios je fan wel zetten op handmatig ofzo, zodat je hem met een programma als speedfan kan regelen.

Ik weet niet hoe jou intel stock koeler eruit ziet, maar een artic freezer zou in bijna alle gevallen gewoon beter moeten presteren dan een standaard stock cooler, dus het is niet echt normaal dat hij dezelfde en zelfs nog hogere temps haalt dan je intel stock koeler. Hoe zit het nu met de airflow in je kast? dus heb je een fan voor de intake en een fan voor de outtake?

[ Voor 12% gewijzigd door Wackoz op 01-07-2008 10:59 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Wackoz schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:43:
Dat je geen 'piep' signaal hoort komt denk ik omdat je geen speaker hebt, of niet op het moederbord aangesloten is.
Lezen, de kunst van de dag:
Als ik ipv 70C 60 C maak, dan hoor ik hem wel degelijk.
Echter lijkt me dit gewoon een mooie overklok maar misschien het voltage omlaag halen om de temperatuur tegen te gaan? Kijken of hij dan stabiel blijft etc.
60 graden is voor mij de boven grens

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb geen totaal geen extra airfflow in mijn kast. het is een hele simpele kast, zonder mogelijkheid case fans te plaatsen. Ik heb ff voor de gein een kamerventilatior (een half metertje doorsnede bijna :) ) even ernaast gezet met de kast open, dat scheel zo'n 8 graden :). Jammer dat ik geen extra fans kan plaatsen.

Hij is niet stabiel bij voltages < 1.3 V, de PC gaat zo nu en dan uit. Overigens die 1.3V is stock votage van een E4400, dus 60% overklok met stock vcore is een al een mooi resultaat. Nou, jah, vreemd blijf ik het toch vinden dat sommige progs temperaturen boven 70 graden aangeven en desondanks hoor ik geen waarschuwingssignalen ook al heb ik dus in bios 70 graden hiervoor ingesteld. En inderdaad bij een criterium van 60 graden gaat ie zo nu en dan ff piepen. Die 60 graden is juist datgene wat Speedfan en CPUcool maximaal aangeven (bij ORTHOS), terwijl Everest en Core temp in dit geval 74 graden aangeven.

Hoe is de schaalbaarheid van de fan grootte? In de uitleg over koeling (topic in rubriek overclocloking and tweaking) wordt alleen gezegd dat bij hetzelfde toerental een grotere fan meer warmte afvoert, begrijpelijk. Maar een fan (goeie vorm en kwaliteit) van 80 mm en een fan van 120 mm (eveneens aangenomen dat ie de efficiente vorm heeft), hoe is het prestatieverschil bij dezelfde toerentallen? Hoeveel graden kan het schelen, iemand een idee?

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:06:

Hoe is de schaalbaarheid van de fan grootte? hoe is het prestatieverschil bij dezelfde toerentallen?
Stel dat een 80mm en 120mm identiek aan elkaar zijn, zelfde merk, vorm van de bladen, rotor en toerental. Dan is het heel simpel, een 120mm is 1.5x groter dan een 80mm fan en kan dus ook 1.5x zoveel lucht verplaatsen.

Stel dat de 80mm fan 40CFM verplaatst, dan zal in het ideale geval een identieke 120mm fan 60CFM verplaatsen. Qua temp zal het niet zo heel veel schelen denk ik, max 2-3C oid.

Ik vind jouw temps eigenlijk veel te hoog. 70C op 3.2Ghz is niet al te best. Is dit onder orthos stress small? Voor temps gebruik ik altijd Coretemp, die zit altijd goed bij mij. Speedfan is een ramp, Everest geen ervaring mee.

Weet je zeker dat je koeler goed zit? Niet teveel/te weinig pasta erop? Ben natuurlijk een beetje verwend, maar met mijn TRUE120 komt mijn E6750 op 3.8Ghz niet boven de 56C, zelfs met een ambient van 24C op mijn kamer. Dit met een voltage van 1.376V load.

Je zei het zelf al: als je er een tafelventilator opzet dan scheelt dit 8C. Dus check je airflow, een 120mm fannetje erop zetten maakt niets uit als je niets aan je airflow doet. Dus of zagen in die kast, of een nieuwe kast kopen. Kabels wegwerken kan ook al een hoop schelen.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12

Smarron

The bend

R-O-Y schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:40:
Bedankt voor het compliment :P
Niet minder dan terecht toch? :)
Mijn E4700 gaat best hard trouwens. Kan stabiel op 3800MHz, net als mijn quadcore. De max is 4104, met een waterkoeling met afgeknelde slang. Daar kwam ik helaas later pas achter. Zou dus eigenlijk nog een keer moeten proberen. Hier een plaatje bij het praatje :)

[afbeelding]

Ik ga sowieso nog ene keer aan de gang, zie net dat ik laatste sta _/-\o_
http://ripping.org/database.php?cpuid=675
Haha, nouja, wel geverifieerd via cpu-z :P
Ok, dus die 4Ghz is wel haalbaar, maar ik denk niet dat de TS-er dit zal halen, gezien de mindere hardware en slechtere koeling. Maar een eind komen richting de 4Ghz is opzich dan wel een doel.

adnanbrko, zorg eerst even voor een goede koeling (Dan denk ik een andere behuizing die wel systeemfans kan herbergen. Daar begint eigenlijk alles mee.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Topicstarter
InfinityG35 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:21:
[...]

Stel dat een 80mm en 120mm identiek aan elkaar zijn, zelfde merk, vorm van de bladen, rotor en toerental. Dan is het heel simpel, een 120mm is 1.5x groter dan een 80mm fan en kan dus ook 1.5x zoveel lucht verplaatsen.

Stel dat de 80mm fan 40CFM verplaatst, dan zal in het ideale geval een identieke 120mm fan 60CFM verplaatsen. Qua temp zal het niet zo heel veel schelen denk ik, max 2-3C oid.

Ik vind jouw temps eigenlijk veel te hoog. 70C op 3.2Ghz is niet al te best. Is dit onder orthos stress small? Voor temps gebruik ik altijd Coretemp, die zit altijd goed bij mij. Speedfan is een ramp, Everest geen ervaring mee.

Weet je zeker dat je koeler goed zit? Niet teveel/te weinig pasta erop? Ben natuurlijk een beetje verwend, maar met mijn TRUE120 komt mijn E6750 op 3.8Ghz niet boven de 56C, zelfs met een ambient van 24C op mijn kamer. Dit met een voltage van 1.376V load.

Je zei het zelf al: als je er een tafelventilator opzet dan scheelt dit 8C. Dus check je airflow, een 120mm fannetje erop zetten maakt niets uit als je niets aan je airflow doet. Dus of zagen in die kast, of een nieuwe kast kopen. Kabels wegwerken kan ook al een hoop schelen.
Welke versie Core temp gebruik je? Ik merk dat ik met verschillende versie eenzelfde programma totaal verschillende temperaturen zit uit te lezen. Noem ff versie, dan probeer ik die ook ff, kijken wat ie zegt, dan weet ik dat we tenminste op dezefde manier temperauur meten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie overigens dat in bios bv 45 graden worden aangeven (idle dus). Als ik in Windows zit en verder niks doe (weer die idle stand dus), dan geven core temp en cpucool ook ongeveer 45 graden, terwijl core temp en everest beide 15 graden meer aangeven. De waarde in bios...is deze meest betrouwbaar? Als dat zo is, dan spreken we hier niet meer over temperaturen van 70 graden maar van 55 graden. Dan is er dus niks aan hand. Wat denken jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:56:
Ik zie overigens dat in bios bv 45 graden worden aangeven (idle dus). Als ik in Windows zit en verder niks doe (weer die idle stand dus), dan geven core temp en cpucool ook ongeveer 45 graden
Ipv van core temp, bedoel ik hier speedfan uiteraard. Excuses!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

1. gebruik de edit ipv je topic omhoog te schoppen, tevens quote je jezelf ? je had dus ook goed kunnen editten.

2. Zoals al eerder aangegeven , software uitlezen is nooit 100% accuraat, je kunt idd beter de bios aanhouden , of anders echt meten met zon speciale laser :P

[ Voor 49% gewijzigd door CrankyGamerOG op 01-07-2008 13:00 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-04 00:06
InfinityG35 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:21:
[...]

...
Oppervlakte is kwadratisch met de diameter: A = 1/4 π D2
82 = 64
122 = 144
Dus een 120 mm fan heeft bijna 2.5x zo groot oppervlak.

Als de behuizing geen outtake fan heeft maakt het niet uit wat voor koeler je erop zet. Je zit dan warme lucht rond te pompen.
Meeste behuizingen hebben wel een outtake fan of plek daarvoor.

Als je slechts plek hebt voor een 80mm fan out dan is een leuke kleine fan de Silverstone FM83, een 95mm fan met schroefgaten op 80mm positie.
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/t/tl8i31.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik had graag willen editen maar ik zie de knop niet. Ik zie nl. alleen 'view' en 'quote'.

Nou jah, het is jammer dat ik een zeer simpele behuizng heb die dus geen plaatsing van fans toelaat. Ik heb het een een tijd geleden gekocht en was niet van plan te overclocken.

Ik lees hier en daar dat de versie van core temp die je gebruikt belangrijk is. Het kan namelijk verschillen van 15 graden geven, wat ook hier het geval is. Dit zou iets te maken hebben met de stepping van de cpu. Wat is nu de meest betrouwbare versie van core temp voor een E4400?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg...

1) "hoe ver kun je ... OC-en?" is in PMG volstrekt off-forum, en in Tweaking Cooling & Overclocking ook al ongewenst omdat we van een Tweaker verwachten dat hij zelf in staat is info als dit op te zoeken (en te beseffen dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden)
2) editen is geen optie maar een plicht als je <24u iets wilt toevoegen. Zie je geen edit-knop, dan ben je niet goed ingelogd. Doe daar wat aan ipv jouw probleem ons probleem te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.