[testcase] modelshoot in't bos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Hallo Allemaal,

Het is weer enkele weken geleden sinds mijn vorige (\testcase Mamiya645 Filmshoot (FP4/T-MAX)). Ik heb het commentaar dat ik op die serie gekregen heb willen meenemen in deze serie.

we kwamen op het idee om het bos als locatie te gebruiken omdat het redelijk in de buurt lag en ik dacht dat ik daar een redelijk depressief/heftig gevoel mee kon oproepen. Dat is voor mij eigenlijk het doel geweest van deze shoot en ik hoop dat ik dat heb kunnen uitbeelden in de volgende 3 foto's.

Commentaar en reacties zijn uitermate welkom natuurlijk.

Alle foto's zijn gemaakt met een mamiya 645/80mm f2.8 op portra160NC.

Mijn eigen commentaar:
Eerste keer dat het mij goed lukt om bewerking, en sfeer constant te houden in een serie. Ben over enkel poses wat minder te spreken maar ben tevreden met het algehele resultaat. Volgende keer moet ik beter op mijn exposure letten (rolletje was beetje overexposed) en mag ik van mijzelf nog wat meer aandacht aan thema besteden

1.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/jasmijn/jasmijn-mamiya-160nc-1.jpg
2.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/jasmijn/jasmijn-mamiya-160nc-2.jpg
3.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/jasmijn/jasmijn-mamiya-160nc-3.jpg

model: jasmijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11

Len

Leeg

Ik vind het model wel erg onsubtiel uitgelicht. Vooral de laatste foto is het effect erg. Ook kijk het model zo van "schiet eens op. ik heb andere dingen te doen" wat niet echt overeen komt met de sfeer die je volgens mij probeert bereiken.

Op foto 2 staat het model stil. Ik "snap" daardoor de foto niet. Maar je gaf zelf al aan niet echt tevreden te zijn over de poses. Misschien gewoon meer foto's schieten? Zodat je meer kans heb op de foto op het juiste moment.

[ Voor 32% gewijzigd door Len op 29-06-2008 21:02 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat de camera bij 1 en 2 te ver van het model af staat. Hierdoor is de focus op haar veel minder, een model moet toch centraal staan in een modelshoot en dat mis ik daar een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Len schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:00:
Ik vind het model wel erg onsubtiel uitgelicht. Vooral de laatste foto is het effect erg. Ook kijk het model zo van "schiet eens op. ik heb andere dingen te doen" wat niet echt overeen komt met de sfeer die je volgens mij probeert bereiken.

Op foto 2 staat het model stil. Ik "snap" daardoor de foto niet. Maar je gaf zelf al aan niet echt tevreden te zijn over de poses. Misschien gewoon meer foto's schieten? Zodat je meer kans heb op de foto op het juiste moment.
Laatste foto is misschien wat te niet-subtiel omgegaan met kleur/vignetting, maar doel van deze shoot was niet echt fabuleuze poses ontwikkelen en fotograferen maar meer mijn aandacht naar het consistent houden van de sfeer. Ik vind er geen sfeer in zitten van "schiet eens op. k heb andere dingen te doen" maar eerder een wat grimmige sfeer.

Bij mij doemen direct wat vragen op: Wat doet't meisje in't bos, waarom is ze daar, en waarom is ze alleen.

Meer foto's schieten? Op middenformaat? _/-\o_ De mamiya is juist mijn manier om mij aan te leren beter te kijken in plaats van erop los te knallen. Ik schiet normaal 500 stuks in 2 uur portret schieten en dat is gewoon teveel :) Beter leren kijken is een stap de goede weg op en met 15 foto's per rolletje ( en een bak geld) is dat wel nodig ook :)

@1the_force1

Ik vind dat hierbij niet van toepassing,het is weliswaar een modelshoot, maar het model staat niet centraal als onderwerp zoals bijvoorbeeld bij mijn vorige testcase. Vind de afstand bijdragen aan een soort van 'afgezonderd'-gevoel, het gevoel dat zij alleen in dat bos is en waarom?

@ Simon
Er zit ongeveer wel een eenduidig thema in alleen dat is te omschrijven als een gevoel? [of lul ik nu bullshit :P] Ik wilde o.a eenzaamheid en een depressief gevoel weergeven, vandaar ook de statische poses. Waarom komt voor jouw dit thema niet naar voren? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Timo op 29-06-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Ik vind 't rood erg ongemakkelijk dominant. Vooral in de highlights/midlights is 't niet erg lekker.

Dat consistente werkt niet als je serie niet bestaat uit een consistent thema he... Dat werkt gewoon niet :)

Die onderbelichte met dat haar voor haar gezicht is trouwens 203030 keer beter dan wat je hier laat zien. Dat afstandelijke werkt op dit formaat niet..

[ Voor 26% gewijzigd door simon op 29-06-2008 22:06 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fooker schreef op zondag 29 juni 2008 @ 22:02:
[...]

@1the_force1

Ik vind dat hierbij niet van toepassing,het is weliswaar een modelshoot, maar het model staat niet centraal als onderwerp zoals bijvoorbeeld bij mijn vorige testcase. Vind de afstand bijdragen aan een soort van 'afgezonderd'-gevoel, het gevoel dat zij alleen in dat bos is en waarom?
Maar als het de bedoeling is om het model niet centraal te laten staan dan vind ik het verwarrend dat ze dan poseert in de eerste foto, dan krijg ik juist het gevoel dat het om haar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Ik hoop eerlijk gezegd dat je dit niet echt een modelshoot wil noemen. Je hebt een vrouw in je beeld dat wel. Maar je moet echt meer met je model kunnen doen om er een model shoot van te kunnen maken. Ook wat simon al zij het rood stoort nogal verder wel leuk dat je het op film geschoten hebt :)
dit is niet om aftezeiken maar gewoon wat puntjes

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik denk ook dat je verder je thema moet uitwerken. Je kan hier nog wel meer uithalen voor een volgende keer, denk ik.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik denk dat de doelstelling al niet klopt. Depressie/heftig? Niks is heftig als je depressief bent, alles grauw en grijs (eerder onder- dan overbelicht en zeker niet zo rood).
Je vragen "Wat doet't meisje in't bos, waarom is ze daar, en waarom is ze alleen." zijn voor mij geen vragen, want ze is duidelijk niet alleen, maar met de fotograaf, om foto's te maken. Zelfs op die waar ze "wegloopt" blijft ze staan voor de foto. Bij "bos" denk ik ook niet zozeer aan een hek. Zelfs in het kleinste parkje zijn wel plekjes waar je kan fotograferen zonder hekken etc. Laat haar op een boomstronk zitten, hoofd voorover in d'r handen?
Foto 1 en 2 worden imo sterker als je de onscherpe voorgrond eraf knipt. Misschien kan je iets meer verhaal in je foto's brengen door wat attributen te gebruiken, bijvoorbeeld een op de grond achtergelaten jas en/of tas, op het pad in foto 2? Als je op de plek van foto 3 met alle geweld een depri foto zou willen maken, dan kan ze misschien beter met het gezicht naar het hek, iets voorover, met twee handen in het hek klauwen?

Wat eerder is opgemerkt, je kan digitaal vrijwel alles doen wat je met de MF nu doet. Het lijkt er zelfs op dat je de boel digitaal nog hebt nabewerkt (vignettering?). Je kan jezelf ook opleggen om maximaal 15 foto's te schieten met je 40D. Dan moet je wel een soort draaiboek hebben, wat je wilt gaan schieten. Maak desnoods wat schetsjes of photoshop je bestaande foto's grof zoals je ze eigenlijk hebben wilt. Als alles dan helemaal goed is, kan je gaan kijken wat de Mamiya en film zou kunnen toevoegen.

Mijn 2 centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Marty26 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 09:53:
Ik hoop eerlijk gezegd dat je dit niet echt een modelshoot wil noemen. Je hebt een vrouw in je beeld dat wel. Maar je moet echt meer met je model kunnen doen om er een model shoot van te kunnen maken. Ook wat simon al zij het rood stoort nogal verder wel leuk dat je het op film geschoten hebt :)
dit is niet om aftezeiken maar gewoon wat puntjes
Er komt nog een update aan waardoor deze testcase iets meer richting modelshoot gaat :) Overigens wel van dezelfde dag, alleen ik denk dat ik in die foto's mijn muziek heb gevonden. (c) Simon.

Stay tuned :P
Nomad schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:01:
Ik denk ook dat je verder je thema moet uitwerken. Je kan hier nog wel meer uithalen voor een volgende keer, denk ik.
Ik zal het thema in mijn achterhoofd houden, hoop er de volgende keer een betere serie te kunnen neerzetten.
simon schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:13:
Nouja, ik snap wel wat Marty bedoelt. Je model staat er niet echt modelerend bij, ze staat maar wat... Je moet haar dus coachen om er boeiender bij te staan.. Toch? (ik suck daar bigtime in, daarom zorg ik dat mijn onderwerpen zelf al goed staan ;) )
Ja dat klopt, maar zoals ik al zei er komt een update waarin ik meer mijn eigen ding gedaan heb :) Maar je hebt gelijk, boeiender qua onderwerp was nuttig geweest. :)
Toff schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:13:
Ik denk dat de doelstelling al niet klopt. Depressie/heftig? Niks is heftig als je depressief bent, alles grauw en grijs (eerder onder- dan overbelicht en zeker niet zo rood).
Je vragen "Wat doet't meisje in't bos, waarom is ze daar, en waarom is ze alleen." zijn voor mij geen vragen, want ze is duidelijk niet alleen, maar met de fotograaf, om foto's te maken. Zelfs op die waar ze "wegloopt" blijft ze staan voor de foto. Bij "bos" denk ik ook niet zozeer aan een hek. Zelfs in het kleinste parkje zijn wel plekjes waar je kan fotograferen zonder hekken etc. Laat haar op een boomstronk zitten, hoofd voorover in d'r handen?
Foto 1 en 2 worden imo sterker als je de onscherpe voorgrond eraf knipt. Misschien kan je iets meer verhaal in je foto's brengen door wat attributen te gebruiken, bijvoorbeeld een op de grond achtergelaten jas en/of tas, op het pad in foto 2? Als je op de plek van foto 3 met alle geweld een depri foto zou willen maken, dan kan ze misschien beter met het gezicht naar het hek, iets voorover, met twee handen in het hek klauwen?
Ik snap waarom je het thema niet helemaal ziet terug komen. Ik moet (nog meer) werken aan thema en series
Wat eerder is opgemerkt, je kan digitaal vrijwel alles doen wat je met de MF nu doet. Het lijkt er zelfs op dat je de boel digitaal nog hebt nabewerkt (vignettering?). Je kan jezelf ook opleggen om maximaal 15 foto's te schieten met je 40D. Dan moet je wel een soort draaiboek hebben, wat je wilt gaan schieten. Maak desnoods wat schetsjes of photoshop je bestaande foto's grof zoals je ze eigenlijk hebben wilt. Als alles dan helemaal goed is, kan je gaan kijken wat de Mamiya en film zou kunnen toevoegen.

Mijn 2 centen.
Ja dat is waar ik kan met mijn 40D ook simuleren dat ik een 256MB kaartje bij me heb, maar daar gaat het niet om. Op het moment dat ik met die Mamiya fotografeer vind ik het leuker als met mijn 40D. Het is moeilijker, en mijn resultaten wijken af van wat ik normaal met de 40D doe. :) Voor mij genoeg reden om de mamiya te gebruiken :P

Het is inderdaad digitaal nabewerkt :)

[ Voor 79% gewijzigd door Timo op 04-07-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Nouja, ik snap wel wat Marty bedoelt. Je model staat er niet echt modelerend bij, ze staat maar wat... Je moet haar dus coachen om er boeiender bij te staan.. Toch? (ik suck daar bigtime in, daarom zorg ik dat mijn onderwerpen zelf al goed staan ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door simon op 04-07-2008 16:14 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
fooker schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:12:
[...]
Ja dat is waar ik kan met mijn 40D ook simuleren dat ik een 256MB kaartje bij me heb, maar daar gaat het niet om. Op het moment dat ik met die Mamiya fotografeer vind ik het leuker als met mijn 40D. Het is moeilijker, en mijn resultaten wijken af van wat ik normaal met de 40D doe. :) Voor mij genoeg reden om de mamiya te gebruiken :P

Het is inderdaad digitaal nabewerkt :)
Leuker omdat het moeilijker is, maar wel je 40D misbruiken als lichtmeter... Wees dan een vent en gebruik het tabelletje dat je bij het rolletje krijgt :D
Ooit ben ik begonnen met 6x9cm camera's. Cool toch? Nou, niet echt, want het waren z.g. "boxjes", van hout en blik, die op de rommelmarkt voor 1-3 gulden van de hand gingen. Sluitertijd onbekend, scherp van 3m - oneindig en diafragma als je geluk had instelbaar met een blikken plaatje met verschillende gaatjes. Voor mij hoeft dat "moeilijk" niet meer zo iig.
Waar het om gaat is dat je nadenkt over wat je wilt bereiken met je foto. Met een film-camera gaat dat ahw vanzelf, gezien de prijs van het materiaal, maar het denkproces is imo belangrijker dan de manier waarop je daartoe komt. Niet dat ik je het plezier met de Mamiya niet gun, maar uiteindelijk is het een middel, niet het doel toch? Een foto is niet persé beter, omdat hij met camera X is gemaakt.

Als ik niet dacht dat je goed bezig was, zou ik er niet zoveel woorden aan vuilmaken, maar je hebt nog een lange weg te gaan, denk ik. Houd ons op de hoogte van je vorderingen!
Pagina: 1