[testcase] Mamiya645 Filmshoot (FP4/T-MAX)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Hallo.

2 weken terug heb ik een mamiya 645 middenformaat camera aangeschaft. Ik kon natuurlijk niet wachten en ben de erop volgende dag meteen gaan schieten. Het was mijn 1e aanraking met film en eerlijk gezegd ben ik er best verliefd op geworden. De manier van schieten, het omgaan met negatieven en het resultaat. Heerlijk fotograferen! :9

Opbouwende kritiek is zeer welkom. Lichtmeting heb ik mijn 40D voor gebruikt (spot/eval metering). Alle foto's zijn gescanned door een Epson 1670 scanner (met eigengemaakte negatiefhouder voor 120film)

1: Mijn persoonlijke favoriet; alles klopt gewoon en heeeeeeerlijke bokeh. :9~ O+
Afbeeldingslocatie: http://cepstudios.com/film/lieke/photoshoot-Mamiya-1.jpg
2: De sfeer in deze foto vind'k heerlijk.
Afbeeldingslocatie: http://cepstudios.com/film/lieke/photoshoot-Mamiya-2.jpg
3: Jammer van enkele uitgebeten plekken, maar de print ziet er wel erg mooi uit.
Afbeeldingslocatie: http://cepstudios.com/film/lieke/photoshoot-Mamiya-3.jpg
4:
Afbeeldingslocatie: http://cepstudios.com/film/lieke/photoshoot-Mamiya-4.jpg
5: Het negatief was tijdens het scannen een beetje gebogen vandaar is de onderkant beetje onscherp vind het zelf wel erg goed erbij passen.
Afbeeldingslocatie: http://cepstudios.com/film/lieke/photoshoot-Mamiya-5.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 21:56

Falcon10

Hit it i would !

mooie fotos, mar die bril is zooooooooo fout ;)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat je in sommige foto's die duidelijek reflexie hebt in die bril. En zoals Falcon zegt, die bril is idd fout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:58:
Jammer dat je in sommige foto's die duidelijek reflexie hebt in die bril. En zoals Falcon zegt, die bril is idd fout :+
Jup, de bril is fout :P Volgende week een shootje zonder bril ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Héél mooie foto's en die bril maakt geheel af! Die bril is gewoonweg schitterend _/-\o_ .

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:58:
Die reflexie is inderdaad wat jammer. Je ziet bij foto 3 bijv. duidelijk je pluutje en bij 4 jou in een vreemde houding...

Maar de foto's zijn netjes, dat moet ik toegeven. ;)

Trouwens: blieb, timo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:31:
[...]

Die reflexie is inderdaad wat jammer. Je ziet bij foto 3 bijv. duidelijk je pluutje en bij 4 jou in een vreemde houding...

Maar de foto's zijn netjes, dat moet ik toegeven. ;)

Trouwens: blieb, timo...
Plu vind ik opzich nog meevallen, alleen 4 is't wel wat minder. Ben nog niet zo bedreven in reflecties wegshoppen ook :'( :P

blieb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:38
Je ziet nergers haar ogen, da's een ontzettende afknapper voor mij. Eentje ertussen met zonnebril mag best, maar niet allemaal. Nu gaat het eigenlijk alleen om haar zonnebril, maar die valt weg in de rest van de foto's, dus voor mij gaat het nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Jammie, dat is wel een erg lekker bokeh. :9
Heb je ze ook in hogere resolutie gescant? Kun je er 1tje misschien hierneer zetten? Ben wel benieuwd.
Prima foto's verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
durian schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:45:
Je ziet nergers haar ogen, da's een ontzettende afknapper voor mij. Eentje ertussen met zonnebril mag best, maar niet allemaal. Nu gaat het eigenlijk alleen om haar zonnebril, maar die valt weg in de rest van de foto's, dus voor mij gaat het nergens meer over.
Speciaal voor jouw: www.atfook.nl/lieke1.jpg ;)
-DG- schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:50:
Jammie, dat is wel een erg lekker bokeh. :9
Heb je ze ook in hogere resolutie gescant? Kun je er 1tje misschien hierneer zetten? Ben wel benieuwd.
Prima foto's verder. :)
Zal eens kijken als ik weer thuis ben, scanresolutie is 6mpix ofzo goedkope scanner met 'DIY'120 rolfilm houder :P Tevens even kijken of ik de rest van de negatieven ook kan inscannen, dus mischien post ik wel een update :)

[ Voor 38% gewijzigd door Timo op 09-05-2008 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Sorry Timo, ik ben wat minder enthousiast. Waarom? Ten eerste heet je shoot Mamiya 645 Filmshoot. Nu zie ik niets van dit terug behalve de filmranden. De rest had zo ook digitaal gekund.

Ook vind 't licht doodsaai, heel vlak, en ik snap de achtergrond niet.. Volgens mij moet je nu even niet in techniek verdiepen, want onderhand kun je dat wel, maar even proberen een shoot inelkaar te zetten die wat meer is. Dat heeft ook wat met je model keuze te maken, het zijn allemaal wel erg jonge meiden.

Ik denk dat je eerst wat dingen moet gaan loslaten, bijvoorbeeld dat gecentreerde, dat ken ik onderhand in deze foto's wel. Ik denk dat er ietwat meer denkwerk in je foto's mag, en wat minder techniek...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Jegapia schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:05:
Héél mooie foto's en die bril maakt geheel af! Die bril is gewoonweg schitterend _/-\o_ .
Mee eens, die bril is cool. 8) Prachtige foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
simon schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 08:33:
Sorry Timo, ik ben wat minder enthousiast. Waarom? Ten eerste heet je shoot Mamiya 645 Filmshoot. Nu zie ik niets van dit terug behalve de filmranden. De rest had zo ook digitaal gekund.

Ook vind 't licht doodsaai, heel vlak, en ik snap de achtergrond niet.. Volgens mij moet je nu even niet in techniek verdiepen, want onderhand kun je dat wel, maar even proberen een shoot inelkaar te zetten die wat meer is. Dat heeft ook wat met je model keuze te maken, het zijn allemaal wel erg jonge meiden.

Ik denk dat je eerst wat dingen moet gaan loslaten, bijvoorbeeld dat gecentreerde, dat ken ik onderhand in deze foto's wel. Ik denk dat er ietwat meer denkwerk in je foto's mag, en wat minder techniek...
Ah harde kritiek, vroeg me al af waar het bleef ;) De rest had ook digitaal gekund, is het tegenwoordig niet zo dat alles digitaal kan? Mijn 40D doet op dit webformaat echt niet onder voor de film (als ik een 35mm 1.4 had gehad ofzo :P ), maar het werken met film; de manier van schieten met een mamiya is weldegelijk anders dan met mijn 40D. Het is niet ongewoon dat ik 400 a 500 foto's schiet tijdens een modelshoot (wat dit technisch gezien wel was, maar voor mijn gevoel eerder een aanraking met film en een leuke test (met mijn favo onderwerp) ).

Het licht is vrij doodsaai ja, dat krijg je op een zonnige dag om 12.00 ;-) Ik zoek schaduw en zacht licht op, ben niet zo van hard licht. (tenzij ik ga flitsen ;) maar dat doe ik (nog) niet met de mamiya.) Het meeste licht is dus ook verzacht door mijn plu.

Mijn modelkeuze was hier heel simpel een vriendin van een zus van een vriend, iemand die ik toevallig op straat tegenkwam en gevraagd heb of ze interesse had. Het was absoluut geen uitvoerig geplande shoot maar gewoon een oefening met mijn nieuwe cam. ( ze is trouwens 19, naar mijn definitie geen te jonge dame, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan mijn leeftijd en dat zal vanzelf overgaan :P )

Mijn vragen:
Ik vraag me af welk denkwerk er bij zulke portretjes bij kan komen, kun je dat mischien onderbouwen met voorbeelden? :)
Wat zou volgens jouw een foto zijn die ik digitaal niet had kunnen maken dan? :)
Qua compositie; ik zie ook dat er vrij veel in het midden staat, maar ik vind dat het best goed 'werkt' voor dames, zal proberen om meer af te wisselen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Timo op 09-05-2008 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Nou, ik mis omgeving, beetje context, beetje uitdaging, gewoon wat meer lef tonen.. probeer wat meer een stijl te ontwikkelen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Oke duidelijk :)
Pagina: 1