Toon posts:

Computer reboot tijdens of na opstarten van spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen heb ik te maken gekregen met spontane reboots zodra ik spellen opstart OF nadat ik een paar minuten heb gespeeld. Dit kwam voor het eerst voor bij Counterstrike Source, terwijl ik al een halfuur had gespeeld. Toen ik het spel opnieuw probeerde te spelen, rebootte de computer al zodra het level geladen was. (Het spel starten lukte dus wel, maar zodra ik een server had gejoined en het laden klaar was, rebootte de computer).
Andere spellen deden het nog wel, zoals Garry's Mod, maar nu kan ik ook dit spel niet meer spelen zonder dat de computer reboot. Hellgate: London crasht(reboot) nu zelfs al bij het titelscherm.
Vandaag is het me gelukt om een server te joinen in Garry's Mod, maar na 2 minuten rebootte de computer weer.

Specs:
Asus P5B
Intel Core 2 Duo E6600 @ stock
2gb Kingston DDR2 400mhz
GeForce 8800GTX @ stock
Creative X-FI platinum
2x WD Raptor 150gb 10k rpm
1x Maxtor 250gb 7200rpm
Dell 3007

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
Windows complete reinstall
Service pack 2
Nieuwste drivers voor grafische kaart, chipset, geluid

Memtest
100% pass

Windows checkdisk
Geen errors

Orthos cpu test
2 uur laten draaien zonder errors

Plaatjes
Misschien dat jullie er iets aan hebben?
Speedfan
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~willi408/speedfan.JPG

Coretemp
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~willi408/coretemp.JPG

CPU-Z
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~willi408/cpuz.JPG

Overige opmerkingen
- Deze reboots komen alleen voor bij het spelen van games.
- Ik zie geen blauw scherm (BSOD), ook niet als ik in "startup and recovery", "Automatically restart" uit heb staan
- Heb een complete format uitgevoerd op mijn windows schijf voordat ik windows er opnieuw heb opgezet
- Heb in de computer gekeken of alles goed aangesloten zat (wel beetje stoffig)
- Na de reinstall van windows krijg ik nog steeds op exact dezelfde manier reboots tijdens het spelen van games

Tot slot
Alvast hartelijk bedankt voor de hulp! Hopelijk komen we er samen uit. Ik ben nu al een week aan het knutselen zonder dat ik ergens kom. Behoorlijk frustrerend!

Verwijderd

Sluit je toevallig he USB headset aan als je gaat gamen?
Ik had namelijk een usb headset die stuk was en als ik dan mijn game starte sloeg mijn pc uit en starte opnieuw op

Verwijderd

Hoe warm wordt de grafische kaart?
Is o.a. te meten met GPU-z. :)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat voor voeding heb je? Als de pc reboot, is dat dan een 'normale' reboot of heb je het idee dat de stroom ineens uitvalt? Je krijgt geen foutmelding of bsod?
Had dit probleem namelijk ook met een voeding die dus defect bleek te zijn. Op moment als de graka meer stroom vroeg ging de voeding op zijn bek.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:30:
Speedfan pakt hem als het goed is ook, het is een Nvidia. (volgens mij de 68C Core meting).

@TS, de temps zien er wel OK uit op de 68C na, maar als dat de grafische kaart is valt dat ook wel weer mee. Welke voeding heb je eigenlijk? Misschien dat je PC teveel trekt van de voeding.

Verwijderd

Misschien is het een idee om een multimeter aan een vrije molex te hangen, met wat 'geluk' zie je dan het voltage nogal inzakken als je een game opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:29:
Sluit je toevallig he USB headset aan als je gaat gamen?
Ik had namelijk een usb headset die stuk was en als ik dan mijn game starte sloeg mijn pc uit en starte opnieuw op
Nee, ik heb voor de zekerheid alle usb apparaten (muv muis en keyboard) eruit gehaald.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:30:
De temperatuur komt niet boven de 80 graden tijdens stress (wat op zich wel moet kunnen)
maniacshouse schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:33:
Wat voor voeding heb je? Als de pc reboot, is dat dan een 'normale' reboot of heb je het idee dat de stroom ineens uitvalt? Je krijgt geen foutmelding of bsod?
Had dit probleem namelijk ook met een voeding die dus defect bleek te zijn. Op moment als de graka meer stroom vroeg ging de voeding op zijn bek.
De voeding is die van mijn Antec Sonata II behuizing -> SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01
Dit zou wel eens kunnen... ik game al maandenlang met dezelfde hardware en nu krijg ik ineens problemen. Maar... de waarden die SpeedFan aangeeft zijn toch nog goed?
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 21:05:
Misschien is het een idee om een multimeter aan een vrije molex te hangen, met wat 'geluk' zie je dan het voltage nogal inzakken als je een game opstart.
Ik weet niet of dit me gaat lukken... zodra ik in counterstrike een map heb geladen reboot de computer. Om exact op dat moment de waarden uit te lezen is een beetje tricky.
[edit] op welk voltage/welke lijn moet ik dan letten?

Verwijderd

Kijk a.u.b. wel uit met wat je doet, een rookwolkje is niet zo prettig...

http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt2.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ermee aan de gang! Hartelijk dank tot nu toe :)

Mocht de voeding overigens kaduuk zijn, moet ik dan 1tje kopen met meer vermogen? Of is 450 watt voldoende? En staan antec voedingen bekend om dit soort problemen? Als dat zo is koop ik natuurlijk een ander merk.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 21:27:

De voeding is die van mijn Antec Sonata II behuizing -> SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01
Dit zou wel eens kunnen... ik game al maandenlang met dezelfde hardware en nu krijg ik ineens problemen. Maar... de waarden die SpeedFan aangeeft zijn toch nog goed?
Bij mij ging het lang goed en ineens zomaar dit probleem. Een andere voeding erin en probleem verdwenen. Op moment als je een game start pakt je graka extra power en als er dan een zwakke schakel in de voeding zit heb je pech. Makkelijkste manier om het te testen is natuurlijk een andere voeding. Maar ja die heb je niet even als reserve liggen natuurlijk ;) .

In eerste instantie dacht ik dat het wat anders wat, maar ik kreeg geen bsod en in de logs was totaal niks te vinden. Heb je daar al gekeken?

Verwijderd

"En staan antec voedingen bekend om dit soort problemen?" Lijkt me moeilijk te zeggen, zoek op welk merk dan ook en je vindt wel iets ;P

Deze link gaat over antec en vergelijkbare problemen: Antec Smartpower 450 2.0 dood (pas op)

Neem in ieder geval een A-merk voeding met ruim vermogen >550 watt, dan zit je altijd wel safe, ook met toekomstige upgrades e.d.

Verwijderd

Topicstarter
maniacshouse schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 22:22:
[...]

Bij mij ging het lang goed en ineens zomaar dit probleem. Een andere voeding erin en probleem verdwenen. Op moment als je een game start pakt je graka extra power en als er dan een zwakke schakel in de voeding zit heb je pech. Makkelijkste manier om het te testen is natuurlijk een andere voeding. Maar ja die heb je niet even als reserve liggen natuurlijk ;) .

In eerste instantie dacht ik dat het wat anders wat, maar ik kreeg geen bsod en in de logs was totaal niks te vinden. Heb je daar al gekeken?
Ja... mijn minidump directory is leeg (dat bedoel toch?), ook geen BSOD's dus

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 22:35:
"En staan antec voedingen bekend om dit soort problemen?" Lijkt me moeilijk te zeggen, zoek op welk merk dan ook en je vindt wel iets ;P
Ik kan in ieder geval wel uit eigen ervaring zeggen dat er bij mij nooit meer een Antec voeding inkomt. Ik weet niet waarom ze zo'n goede reputatie hebben, maar er zijn er bij mij al twee stukgegaan. Koop gewoon een goede Enermax of zo (zie mijn sig) of vergelijkbaar A merk.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1