• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik hoop dat ik dit in PNS mag posten en tevens ook mijn excuses voor de aantal threads die ik recent heb geplaatst.Er zijn nou eenmaal een hoop zaken die de afgelopen maanden samen vallen.

Een laatste stap in al deze recente veranderingen is de realisatie van onze glasvezel verbinding en de netwerk aanpassingen hierbij.

Ik zou graag van jullie wat advies willen over de migratie van onze exchange server. Omdat er erg veel belangrijke mails op staan zou ik het vervelend vinden als deze verloren zouden gaan.

Ik wou de verhuizing in eerste instantie in een lab uitvoeren met behulp van de Faq's van technet, maar ik krijg de server helaas niet geconvert. Dus het zal in 1x goed moeten gaan, vandaar ook deze topic.

Kort door de bocht, bij de aanleg van een glasvezel verbinding willen wij onze exchange server in een nieuwe DMZ hangen. Hierbij moeten we ook fysiek onze exchange server ophangen in de colo waar de glasvezel naartoe loopt.

Nu zul je zeggen plaats gewoon je oude server daar, pas de ip instellingen aan, check de smtp routing, dns en andere ip settings en klaar.

Helaas gaat dit niet op, de huidige server is oud en heeft z'n beste tijd gehad. Er is een nieuwe server vrij en hangt inmiddels al in het domein.

Nu heb ik twee opties, of ik volg de technet guide van microsoft met gebruik van dezelfde server naam OF ik pak een 2de server en move de mailboxes en andere data naar de 2de server.

Maar nu komen de vragen :

1) In deze DMZ moet natuurlijk een DC beschikbaar zijn met de FMSO roles/global catalog.

Hierbij moet ik dus overwegen om ook een DC in de colo te hangen ipv in de LAN hier in ons kantoor. Zou vervelend zijn als we geen mail meer ontvangen wanneer de glasvezel link er uit vliegt.

2) Hoeveel kan er mis gaan bij het verplaatsen van mailboxen naar een 2de exchange server in hetzelfde domein? Hangen hier veel risico's aan vast? Als ik er voor zorg dat de mail afhandeling via prioriteit eerst naar de oude gaat en als dat niet lukt naar de 2de kan er toch weinig mis gaan?

3) Is het mogelijk om de migratie toch gedeeltelijk te testen? Door een clone te maken van de huidige server dmv een disaster recovery/ASR naar een VM machine? Zodat ik de fysieke machine nog achter de hand houd?

4) Zijn er andere methodes om deze verhuizing te doen die jullie zouden kunnen adviseren? met een fail safe plan?

note :Links naar technet docs zijn niet nodig, deze weet ik ook te vinden.. het gaat mij er dus puur om welke mogelijkheden heb ik en wat is jullie advies hierbij

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 26-06-2008 17:39 ]

Mijn V&A

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Audi-Addict schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:38:

3) Is het mogelijk om de migratie toch gedeeltelijk te testen? Door een clone te maken van de huidige server dmv een disaster recovery/ASR naar een VM machine? Zodat ik de fysieke machine nog achter de hand houd?
Mag je wel testen met produktie-data? Heb je dat onderzocht?

Op zich is er natuurlijk niks mis met het opzetten van een aantal dummy users+mailboxen en een scipt-generated gevulde mailstore ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:25

Johnny E

Dôh !!

Audi-Addict schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:38:

1) In deze DMZ moet natuurlijk een DC beschikbaar zijn met de FMSO roles/global catalog.
Hierbij moet ik dus overwegen om ook een DC in de colo te hangen ipv in de LAN hier in ons kantoor. Zou vervelend zijn als we geen mail meer ontvangen wanneer de glasvezel link er uit vliegt.
De Exchange server heeft alleen toegang nodig tot een Global Catalog en niet perse tot de server met alle FSMO rollen. Een DC wil je imho iig niet in een DMZ. MS ondersteund met Exchange 2007 zelfs alleen de Edge Transport rol in een DMZ. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de DC bij de Exchange server te draaien in een VM.
2) Hoeveel kan er mis gaan bij het verplaatsen van mailboxen naar een 2de exchange server in hetzelfde domein? Hangen hier veel risico's aan vast? Als ik er voor zorg dat de mail afhandeling via prioriteit eerst naar de oude gaat en als dat niet lukt naar de 2de kan er toch weinig mis gaan?
Er kan altijd wat mis gaan maar als je eerst te dan neem je in iedergeval een hoop onzekerheid weg.
Ik zou zeggen download VMWare Converter stop de Exchange servers (snelheid en MTA issues) en
clone de bestaande Exchange server en een DC naar een VM.

Specs!

• Workaholic
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:37:
[...]

Mag je wel testen met produktie-data? Heb je dat onderzocht?

Op zich is er natuurlijk niks mis met het opzetten van een aantal dummy users+mailboxen en een scipt-generated gevulde mailstore ;)
Ik ben eigenaar van deze onderneming dus wat toestemming betreft zit dat wel goed.

Testen productie data kan ik niet echt.. tenzij ik met een back-up zou werken? De data moet worden verplaatst naar een andere server

Dummy users transferen gaat prima overigens, had ik al getest. Maar alleen mailboxen over zetten is niet voldoende natuurlijk ;).
Johnny E schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:29:
Er kan altijd wat mis gaan maar als je eerst te dan neem je in iedergeval een hoop onzekerheid weg.

Ik zou zeggen download VMWare Converter stop de Exchange servers (snelheid en MTA issues) en
clone de bestaande Exchange server en een DC naar een VM.
Dat is het probleem, krijg deze machine niet geconvert door een storage controller die niet wil werken met vmware.

Vmware forums en andere vmware experts krijgen het ook niet opgelost.

Mijn V&A

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22
Audi-Addict schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:19:
Vmware forums en andere vmware experts krijgen het ook niet opgelost.
Linkje naar topics ? Wat voor controller ? Er zijn meestal wel wat mogelijkheden. Je kan natuurlijk ook nog converten naar vmserver i.p.v. esx.

• Workaholic
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:27:
[...]

Linkje naar topics ? Wat voor controller ? Er zijn meestal wel wat mogelijkheden. Je kan natuurlijk ook nog converten naar vmserver i.p.v. esx.
Exchange 2003 --> vmware converter

Mijn V&A

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Standaard plaatsen van DC's etc is nou niet echt PNS materiaal. Move naar Windows Servers en Server-software :)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:59
Je hebt van HP een Migration Pack.

Met deze tool kan je (onafhankelijk van de hardware) een Windows kopieren naar een Virtual Machine. Daarna kan je deze kopieren naar een Proliant ( wel hardware afhankelijk! )

Indien het een HP Server is kan je deze gewoon migreren naar een nieuwe server met dit pakket!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Workaholic
  • Niet online
Even weer ontopic, het converten van de machine zelf is al op meerdere manieren getest en dit wil helaas niet lukken. Ook is het helaas geen hp machine en hij moet naar een dell poweredge server.

Ik heb een tweede exchange server in het domein gehangen en een testuser zijn mailbox naar de nieuwe server verplaatst.

Via de OWA van de nieuwe srever kan ik zijn oude berichten gewoon terug vinden, dus de verhuizing van zijn mailbox is gelukt.

Helaas krijg ik het niet voor elkaar om met twee servers en twee routing groups (smtp) mail juist afgeleverd te krijgen.

Ik heb de tweede routing group wel een lagere prioriteit gegeven (cost 2) omdat ik niet het risico wil lopen dat de productie geen mail krijgt vanwege een verkeerd ingestelde 2de server.

Het versturen naar het e-mailadres van de user die ik nu op de nieuwe server heb geplaatst lukt vanuti externe adressen (@home of xs4all bijv) maar het replyen hierop lukt niet.

Het lijkt me dus nu een routing probleem, wat ik me afvraag of het mogelijk is om het zo in te stellen dat hij beide servers checkt en kijkt welke hij moet hebben. vb :

code:
1
2
Recieve mail --> mailbox op server 1 --> nee --> stuur naar server 2
                                        ja --> stuur naar server 1

Als ik bovenstaande goed krijg, kan ik redelijk veilig de mailboxen overzetten lijkt me en dan kan ik daarna me mail records zo instellen dat alle mail naar server 2 gaat en niet naar 1

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 27-06-2008 13:17 ]

Mijn V&A

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Audi-Addict schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 13:14:
Even weer ontopic, het converten van de machine zelf is al op meerdere manieren getest en dit wil helaas niet lukken. Ook is het helaas geen hp machine en hij moet naar een dell poweredge server.

Ik heb een tweede exchange server in het domein gehangen en een testuser zijn mailbox naar de nieuwe server verplaatst.

Via de OWA van de nieuwe srever kan ik zijn oude berichten gewoon terug vinden, dus de verhuizing van zijn mailbox is gelukt.

Helaas krijg ik het niet voor elkaar om met twee servers en twee routing groups (smtp) mail juist afgeleverd te krijgen.

Ik heb de tweede routing group wel een lagere prioriteit gegeven (cost 2) omdat ik niet het risico wil lopen dat de productie geen mail krijgt vanwege een verkeerd ingestelde 2de server.

Het versturen naar het e-mailadres van de user die ik nu op de nieuwe server heb geplaatst lukt vanuti externe adressen (@home of xs4all bijv) maar het replyen hierop lukt niet.

Kun je eens een test-reply sturen met een Delivery Status Notafication, en die DSN dan hier posten (eventueel anoniem gemaakt)

Het lijkt me dus nu een routing probleem, wat ik me afvraag of het mogelijk is om het zo in te stellen dat hij beide servers checkt en kijkt welke hij moet hebben. vb :

code:
1
2
Recieve mail --> mailbox op server 1 --> nee --> stuur naar server 2
                                        ja --> stuur naar server 1
Je kunt natuurlijk via DNS load balancen, hiermee kun je allebei de machines in productie houden en maakt je het ook redunant . Je doet dan het volgende.

Stap 1.
Geef allebei de servers een extern ip adres, of een intern als je eigen dns hebt en niet via een ISP werkt

Stap 2:
Maak 1 mx-record aan
Bijvoorbeeld op de volgende manier:
code:
1
.domain.net. 86400 IN MX 10 server1.domain.net.

Stap 3:
Maak twee A-records aan op de volgende manier:
code:
1
2
server1 IN A x.x.x.1 
server1 IN A x.x.x.2

Dit is de manier waarop o.a hotmail de mail over zijn mailservers verspreid.
Als ik bovenstaande goed krijg, kan ik redelijk veilig de mailboxen overzetten lijkt me en dan kan ik daarna me mail records zo instellen dat alle mail naar server 2 gaat en niet naar 1

• Workaholic
  • Niet online
Dit laatste begrijp ik, maar het probleem hierbij is dat je dit nooit redundant kunt draaien in exchange.

De mailbox staat niet op een shared storage, maar fysiek in een store op 1 van de servers.

Ik heb een aantal test users met succes over kunnen zetten naar de 2de server. Deze kunnen gewono netjes mail ontvangen en versturen behalve als ze van server 1 naar server 2 sturen :(.

Dus mails naar xs4all, @home gaan prima. Maar mail berichten van jan@bedrijf --> kees@bedrijf.nl gaan mis.

Op server 1 van bedrijf --> bedrijf gaat het prima, maar niet tusse nde twee servers in (server 1 --> server 2).

Hierdoor moet ik dus iedereen in 1 keer verhuizen anders kunnen de mensen die zijn over gezet geen mail verzenden naar mensen die nog op de oude server staan..

Dit is overigens met 2 verschillende smtp connecters. Heb zelfs via smart host geprobeerd.

Mijn V&A

Verwijderd

Staan die servers wel in dezelfde routing group? Zo ja dan hoef je helemaal niks met connectors te doen, dan zoekt exchange het mooi zelf uit :)
Welke NDR krijg je?

• Workaholic
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:15:
Staan die servers wel in dezelfde routing group? Zo ja dan hoef je helemaal niks met connectors te doen, dan zoekt exchange het mooi zelf uit :)
Welke NDR krijg je?
Ja, wel aparte routing smtp connectors omdat ik anders geen prioriteit kan instellen. Maar wel binnen de zelfde routing group (heb er maar 1)
Welke NDR krijg je?
Bedrijf ICT on 6/27/2008 4:07 PM
Er is een SMTP-communicatiefout opgetreden bij de e-mailserver van de geadresseerde. Neem contact op met de systeembeheerder.
<berlin.bedrijf.nl #5.5.0 smtp;554 Transaction Failed>
Technet :

5.5.0 Underlying SMTP 500 error. Our server tried ehlo, the recipient's server did not understand and returned a 550 or 500 error. Set up SMTP logging
Smtp logs van server 2, 10.10.1.202 is server 1 ip (berlin = server 2)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2008-06-27 14:17:18 10.10.1.202 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1 BERLIN - 25
2008-06-27 14:17:18 10.10.1.202 OutboundConnectionCommand SMTPSVC1 BERLIN - 25

[ Voor 54% gewijzigd door Workaholic op 27-06-2008 17:33 ]

Mijn V&A

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Audi-Addict schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:24:
[...]

Ja, wel aparte routing smtp connectors omdat ik anders geen prioriteit kan instellen. Maar wel binnen de zelfde routing group (heb er maar 1)

[...]

Bedrijf ICT on 6/27/2008 4:07 PM
Er is een SMTP-communicatiefout opgetreden bij de e-mailserver van de geadresseerde. Neem contact op met de systeembeheerder.
<berlin.bedrijf.nl #5.5.0 smtp;554 Transaction Failed>

[...]

Smtp logs van server 2, 10.10.1.202 is server 1 ip (berlin = server 2)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Deze error:
code:
1
554 Transaction Failed

Levert mij het volgende support artikel op:
You are unable to send or receive SMTP messages from certain Internet domains in Exchange 2000 Server, in Exchange Server 2003, and in Small Business Server 2003

Dus waarschijnlijk een DNS probleem.

• Workaholic
  • Niet online
Van alles getest en gedaan, reverse dns ok, mx record ok.

Alles werkt prima behalve berichten tussen server 1 en server 2 via @bedrijf.nl

Helaas nog geen oplossing, logs geven alleen maar 550 errors

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 27-06-2008 18:31 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Als ik je setup dus goed begrijp (want het is niet echt duidelijk) heb je dus een smtp connector aangemaakt tussen je twee servers? Dat gaat nooit werken en die heb je ook niet nodig, Exchange servers in dezelfde routing group kunnen direct naar elkaar mailen zonder dat daar een connector voor nodig is:
In its default state, Exchange Server 2003, like Exchange 2000 Server, functions as though all servers in an organization are part of a single, large routing group. Therefore, any Exchange server can send mail directly to any other Exchange server within the organization.

• Workaholic
  • Niet online
Server 1 (perth) | 10.10.1.202
Server 2 (berlin) | 10.10.1.206

Alle data van server 1 moet worden verplaatst naar server 2. Omdat ik dit niet allemaal in 1 keer wil doen wil ik dit het liefst per 3 mailboxen doen.

Het overzetten(move mailbox) gaat prima en de users kunnen aanmelden op de OWA op server 2.

Echter, het versturen en verzenden tussen de twee servers op het zelfde bedrijf domein werkt niet.

Wel is het mogelijk om op de 2de server mail te ontvangen van externe domeinen en hier op te replyen

Omdat ik niet twee bridgeheads wil gebruiken in een enkele smtp connector (random choice) heb ik een tweede connector aangemaakt.

Dus :

SMTP Connector 1 (server 1)
SMTP Connector 2 (server 2)

Smtp connector 2 bevat dezelfde instellingen en domein namen en heeft een prioriteit (cost) van 25.

Deze werkwijze moet toch goed zijn? Ik heb voor de zekerheid nog getest met smarthosts of een fw naar connector 1 (zo staat het op technet) maar dit werkt ook niet.

Belangrijk is dat ik op beide servers mail kan blijven ontvangen en verzenden en gebruikers geen last hebben van de migratie(behalve tijdens het moven).

Alleen de outlook clients mogen problemen geven, owa zou gewoon moeten blijven werken.

Alles werkt dus prima behalve :

kees@onsbedrijf.nl een mail stuurt naar piet@onsbedrijf.nl, waarbij piet op server 2 zit en kees op 1.

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 27-06-2008 19:29 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Smtp connector 2 bevat dezelfde instellingen en domein namen en heeft een prioriteit (cost) van 25.
Welke settings heb je daar dan precies? Post anders eens screenshots. Zet ook message tracking eens aan en track dan een message tussen die 2 servers.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:55
Ik wil nog even op je TS terugkomen, je meldt namelijk dat je een exchange server in het DMZ hebt staan? Geeft de firewall die er tussen staat niet gewoon het probleem? Als deze server nog niet in het DMZ staat mag je mijn post negeren hoor.

• Workaholic
  • Niet online
Schopje, heb het zo druk gehad dat ik er helaas niet aan toe ben gekomen om deze issue verder uit te werken.

Morgen ga ik er weer mee verder, voordat ik dit doe zat ik ook te denken dat ik de migratie tussen de exchange servers ook via exmerge zou kunnen doen.

Dan kan ik de nieuwe server met behulp van de exports al in een apart netwerk instellen en klaar maken met alle juiste data? Hoef ik alleen de oude server uit te zetten, de nieuwe server in het netwerk en de mxrecords wijzigen naar het nieuwe ip adres.

Verder de vraag, als ik toch besluit om een normale move te doen van de mailboxes (via de wizzard) neemt hij dan ook alle koppelingen en settings mee? Kan ik de eerste server (waar de mailboxen vandaan komen) dan ook uitzetten? Functioneren de mailboxen dan gewoon? of zijn die ondanks de move nog afhankelijk van de eerste server?

Ik zat zelf te denken om exmerge te gaan gebruiken ipv de "move mailbox feature". Waarom? Heel simpel, hiermee kan ik de oude server in tact houden en gewoon uitzetten zonder dat hier wat aan veranderd is.

Kan iemand mij vertellen wat de beste werkwijze/aanpak hierbij is?

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 03-07-2008 21:43 ]

Mijn V&A

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:39
Uitgaande dat je Exch. servers in dezelfde Exchange Organisation zitten:

Beste werkwijze hangt natuurlijk ook af van je voorkeur, etc. Het voordeel van Mailboxen moven is dat Outlook automatisch naar de nieuwe server gaat kijken (hiervoor moet dan wel de oude server nog aan blijven staan totdat alle gebruikers een keer hebben ingelogd).

Overigens kun je een Exchange server nooit gewoon uitzetten (natuurlijk wel tijdelijk, bijvoorbeeld als test of alles blijft werken), maar uiteindelijk moet je 'm netjes uit je Exchange Organisation verwijderen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Workaholic
  • Niet online
mbaltus schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:38:
Uitgaande dat je Exch. servers in dezelfde Exchange Organisation zitten:

Beste werkwijze hangt natuurlijk ook af van je voorkeur, etc. Het voordeel van Mailboxen moven is dat Outlook automatisch naar de nieuwe server gaat kijken (hiervoor moet dan wel de oude server nog aan blijven staan totdat alle gebruikers een keer hebben ingelogd).

Overigens kun je een Exchange server nooit gewoon uitzetten (natuurlijk wel tijdelijk, bijvoorbeeld als test of alles blijft werken), maar uiteindelijk moet je 'm netjes uit je Exchange Organisation verwijderen.
- Ik heb onze eerste mail server nog steeds in de system console staan.. panisch om deze te verwijderen..denk dat deze server voorlopig ook nog even blijft staan haha.

Wat het moven betreft, kan dit halverwege fout gana bijvoorbeeld? 99% en dan een foutmelding? Hiermee heb ik dan totaal geen werkende mailbox.

Als ik het goed begrijp kan ik exmerge gebruiken zonder wat te wijzigen aan de huidige config. Dus ik kan in principe al alles verhuizen naar een vm met bhulp van exmerge toch?

Mijn V&A

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:39
Ik heb nog niet vaak een move een corrupte mbox zien opleveren. In het ergste geval maak je eerst een back-up (indien je geen brick-level kunt maken, kun je zelfs nog kiezen voor een exmerge van alle mailboxen, maar ook zonder brick-level vanaf E2K3 werkt een de Restore Storage Group uitermate goed met een full back-up).

Volgens mij als je exmerged, dan moet je daarna op de oude server de mbox weggooien en dan opnieuw aanmaken op de nieuwe en dan importeren. Volgens mij loop je daar aanzienlijk meer risico mee. Daarnaast moet je ook het outlook account van de gebruikers opnieuw configgen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Workaholic
  • Niet online
Alles is gelukt, krijg alleen de public folders maar niet te zien in de public folder store op de nieuwe server.

Bij replica info staat er dat er twee replica's zijn, één op de oude en één op de nieuwe. Vreemd genoeg kan ik niets terug vinden..

Heb resend changes geprobeerd en zelfs de public folders "move" naar een andere server. Hij doet van alles maar uiteindelijk blijven ze vrolijk op 1 server staan.

Mailbox moven gaat prima dus je zou denken dat de IMAP/LDAP connectie prima is.

Iemand een idee waar het hier mis gaat? Heb het hierna met pfmigrate proberen te doen, ook zonder succes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Microsoft Exchange Public Folder Migration Tool

Sun Jul 6 20:10:23 UTC+0200 2008

Source Server:  oudeserver  Version 6.5 (Build 7638.2: Service Pack 2)
Target Server:  nieuweserver    Version 6.5 (Build 7638.2: Service Pack 2)
WMI Server: serveruit2005 (bestaat niet meer??!)

Add Replica Mode in progress.

Analysis of 0 folders with replica on 'oudeserver' completed.

0   folders without replica on 'nieuweserver'.

Ik zal de andere logs even bekijken..vreemd is dat hij een oude server gebruikt voor de WMI, zal dit bij de replica en move van exchange ook het geval zijn waarom het mis gaat?

[ Voor 37% gewijzigd door Workaholic op 07-07-2008 08:07 ]

Mijn V&A

• Workaholic
  • Niet online
Opgelost! WMI server aangepast.

Mijn V&A

Pagina: 1