[NAS] Automatisch ftp'en op bepaald tijdstip of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:04
Ik weet nog niet of een NAS mijn probleem oplost, maar dit is de situatie:

7 kantoren hebben nu nog allemaal een eigen server. Deze servers gaan verdwijnen en men gaat via een Citrix-achtige oplossing werken op servers die in een datacenter staan.

Ieder kantoor werkt veel met foto's. Dit kunnen soms grote bestanden zijn.

Stel iemand plugt zijn camera in, dan moeten deze foto's op de centrale servers geplaatst worden, echter de kantoren hebben bijna allemaal een vrij trage internetverbinding (ver van de wijkcentrales, afgelegen gebied, etc.).

Als iemand een paar honderd Mb gaat uploaden, dan heeft dat zeker gevolgen voor de performance voor de overige gebruikers.

Nu zat ik te denken om op ieder kantoor een NAS neer te zetten met web en ftp mogelijkheid. Iemand zal de foto's eerst op de NAS plaatsen en vervolgens moeten deze bestanden s'nachts automatisch middels FTP overgezet worden naar de centrale server.

Bestanden kunnen geplaatst worden op de NAS via de ingebouwde webinterface, een netwerkshare of als dat allemaal niet goed werkt met een eigen uploadmodule in PHP (aangezien de NAS ook als webserver dienst kan doen).

Ik denk dat dit een goede manier kan zijn, echter ik weer niet of je met een NAS ook FTP upload's kan schedulen.

Iemand een idee, of een beter idee ?

Pay peanuts get monkeys !

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Volume shadow copies uitvoeren ? Dit soort taken wil je niet met buggy schedulers etc. gaan runnen, maar met de software die daarvoor bedoelt is, ingebakken in het domein systeem van windows -imo. QoS en prioritering is daar ook allemaal in geregeld.

Deze plek is te koop.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je kunt toch ook een bestand van de NAS naar de centrale server "toetrekken"?

Lijkt me het het makkelijkst om de schijf gewoon op 2 interfaces te presenteren, bijvoorbeeld via een Windows share / samba of FTP.

Dan zet je op je centrale server een sciptje wat de data 's nachts een keer kopieert van de NAS'jes naar een grotere disk.

Lijkt me het handigst als je hiervoor gewoon een backupoplossing gebruikt, kijk eens in Thematopic: Backuppen.

Maar komt het nooit voor dat kantoor A iets nodig heeft uit kantoor B? Want op deze manier kan dat pas 24 uur later...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Dutch_guy
Hmm,goed punt zeg. Nooit aan gedacht, zit steed te denken aan "van NAS naar server" terwijl omgekeerd veel handiger is.

Volgens mij een kwestie van FTP opzetten op de NAS, zorgen dat de centrale server hier bij kan en dit s'nachts schedulen. Eventueel nog de mogelijkheid bieden om mocht dat echt nodig zijn het handmatig te laten doen.

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Ik zou voor de betrouwbaarheid eens kijken naar backup exec software (symantec) waarin je dat soort dingen misschien wat beter kan schedulen / loggen...

Deze plek is te koop.

• Dutch_guy
Ik heb zelf zeer goede ervaring met SyncBack (http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html), welke via FTP kan synchroniseren.

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Heb ook syncbackSE draaien hier voor mijn (on)regelmatige backups, werkt inderdaad prima, maar geen kwaliteitscontrole, syncen van domeinusers of policies is daar natuurlijk niet mee te doen. Als het puur om data gaat moet dat wel goed komen ;)

Deze plek is te koop.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

KeeZ schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 21:48:
Heb ook syncbackSE draaien hier voor mijn (on)regelmatige backups, werkt inderdaad prima, maar geen kwaliteitscontrole, syncen van domeinusers of policies is daar natuurlijk niet mee te doen. Als het puur om data gaat moet dat wel goed komen ;)
Ik zou proberen met de Unix rsync te werken. Die ondersteunt heel wat transport protocollen, waaronder ook simpele FTP (en SSH) om constant de bestanden te kunnen synchroniseren tussen twee disken of twee servers.

Misschien een kritische vraag, maar je openings post geeft mij de indruk dat de verandering naar een Citrix omgeving meer nadelen dan voordelen opleverd. Sure, al je desktops kunnen energie zuiniger en alles wordt centraal beheerd, maar werken met grote foto bestanden lijkt me niet al te optimaal met Citrix, tenzij de Citrix omgeving hier ook helemaal voor is opgezet. Dus voldoende geheugen in alle servers, snelle en grote opslag en niet te vergeten een pittige netwerk verbinding om je data van en naar de servers te laden.
De vraag: waarom moet je dit probleem oplossen en is dit niet een probleem dat had moeten worden meegenomen in de verandering naar de Citrix omgeving?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1