5.1 PC Set aansluiten op een DVD speler?

Pagina: 1
Acties:

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 15:45
Ik heb hier een Logitech X-530 5.1 spekaerset voor mijn PC. Wat mij betreft komt er echt perfect geluid uit. Ik heb echter een vraagje:

De set is nu als volgt aangesloten: 4 speakers (m, ra, la en lv) zijn met een Tulp stekker aangesloten op de Subwoofer. Op de rechtervoor speaker zit de aan/uit knop en de volumeknop. Uit die speaker komt een dikke kabel met aan het uiteinde een 15 pin D-Sub connector die in de Subwoofer gaat. Uit de rechtervoor speaker gaan ook drie mini-jack stekkers weg en die gaan in mijn geluidskaart. Aan de subwoofer zit ook het netsnoer.

Nu is mijn vraag: Kan ik die set ook op een DVD speler aansluiten? Zou ik daar dan die mini-jack pluggen voor moeten gebruiken, of moeten dat echt Tulp stekkers zijn? Want meestal is het zo dat op een DVD speler iedere speaker zijn eigen aansluiting heeft.

Bovendien vraag ik me af, of het mogelijk is om de speakerset teglijk op de PC aangesloten te hebben en op een DVD speler.
Ik ben er ook nog niet uit, wat voor DVD speler het zou moeten worden, maar er zijn denk ik vast wel spelers waarop je een 5.1 set kunt aansluiten.

• Buffalo
Ik antwoord mezelf maar even :+ Correct me, if I'm wrong!

Op mijn geluidskaart zit een Digital Out aansluiting! Die zou ik dan moeten verbinden aan de Digital Out van de DVD speler??

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ben geen expert, maar iets zegt me dat 2 uitgangen het niet gaat doen, lijkt me logisch dat je en 1 ingang, en 1 uitgang moet hebben.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Maak eens foto's van de aansluitingen die je hebt, want deze lap tekst kan ik niet duidelijk uit worden wat je nou beschikbaar hebt.

• Buffalo
ThinkPadd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:42:
Maak eens foto's van de aansluitingen die je hebt, want deze lap tekst kan ik niet duidelijk uit worden wat je nou beschikbaar hebt.
Ik zal morgen foto's maken, dat gaat nu niet meer lukken. Morgen rond half 6 zullen er waarschijnlijk foto's staan :)

Alvast bedankt ieder geval

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09
Je moet 3 verloopkabels halen van stereo tulp naar contra-mini-jack. Aan de minijack kant sluit je je speaker set aan. De 6 tulpjes aan de andere kant van de verloopjes sluit je aan op een DVD speler met een analoge uitgang. Let er op dat niet iedere DVD speler dit heeft. Dit is te herkennen aan 6 rood/witte female tulp connectors als groepje bij elkaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DjVe
  • Laatst online: 10-02 20:41

DjVe

Hatsaflats!

oftewel, je kan alleen je dvdspeler erop hangen als die een multichanel aansluiting heeft (en dus ook interne decoders heeft voor DD en/of DTS). Die kan je herkennen door de 6 tulppjugjes die achterop je dvdspeler staan waar de namen van de speakers bij staan. Als dat zo is, moet je dus de kabels die nu in je geluidskaart gaan, omzetten naar 6 tulp plugjes

heb je die multichanel aansluiting niet, dan kan je het surround vergeten.

• Buffalo
ShittyOldMan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 01:13:
Je moet 3 verloopkabels halen van stereo tulp naar contra-mini-jack. Aan de minijack kant sluit je je speaker set aan. De 6 tulpjes aan de andere kant van de verloopjes sluit je aan op een DVD speler met een analoge uitgang. Let er op dat niet iedere DVD speler dit heeft. Dit is te herkennen aan 6 rood/witte female tulp connectors als groepje bij elkaar.
Een analoge uitgang is toch 1 aansluiting? Zo'n oranje Tulp aansluiting?? Dus voor de drie mini-jacks die nu in mijn geluidskaart gaan, moet een verloop op waarna ik op 6 Tulp stekkers uitkom?
Jordy van e schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 03:44:
oftewel, je kan alleen je dvdspeler erop hangen als die een multichanel aansluiting heeft (en dus ook interne decoders heeft voor DD en/of DTS). Die kan je herkennen door de 6 tulppjugjes die achterop je dvdspeler staan waar de namen van de speakers bij staan. Als dat zo is, moet je dus de kabels die nu in je geluidskaart gaan, omzetten naar 6 tulp plugjes

heb je die multichanel aansluiting niet, dan kan je het surround vergeten.
Dan kom ik meteen bij jou! Ik kan op de 3 mini-jacks een verloopkabel maken naar 6 Tulp stekkers, MAAR dan moet de DVD speler wel Multichannel ondersteunen?

Dan zit ik trouwens gelijk met de volgende vraag: In feite gaan over die 3 mini-jacks nu het geluid voor 5 speakers + de subwoofer. Maar dit los ik dan zeker op doormiddel van die verloop naar 6 Tulp stekkers?
In feite is de geluidskaart dan ook Multichannel toch?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:24
Die oranje enkele tulp is geen analoog, dat is coaxiaal digitaal. Daar kun je niks mee.

Je moet het een beetje zo zien: Een jack plug is 2 kanaals. Meestal gewoon links/rechts, maar in het geval van je 5.1 setje heb je linksvoor/rechtsvoor, linksachter/rechtsachter en center/sub. Als je dus 3 van deze kabels koopt: http://www.conrad.nl/goto/?product=302183 , en die op de jackplugs van je X530 aansluit, heb je wat je wil. 1 tulpstekker per kanaal, die je in de analoge uitgangen van de DVD-speler kan stoppen, mits je speler deze heeft natuurlijk.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• DjVe
  • Laatst online: 10-02 20:41

DjVe

Hatsaflats!

jep je geluidskaart is multichanel :) alleen je dvd verdeeld het over 6 plugjes. Die oranje plug is de digitale surround uitgang, die kan je niet gebruiken :)

• ShittyOldMan
Buffalo schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 12:28:
[...]

Een analoge uitgang is toch 1 aansluiting? Zo'n oranje Tulp aansluiting?? Dus voor de drie mini-jacks die nu in mijn geluidskaart gaan, moet een verloop op waarna ik op 6 Tulp stekkers uitkom?
De enkele oranje is de digitale uitgang.
Dan kom ik meteen bij jou! Ik kan op de 3 mini-jacks een verloopkabel maken naar 6 Tulp stekkers, MAAR dan moet de DVD speler wel Multichannel ondersteunen?

Dan zit ik trouwens gelijk met de volgende vraag: In feite gaan over die 3 mini-jacks nu het geluid voor 5 speakers + de subwoofer. Maar dit los ik dan zeker op doormiddel van die verloop naar 6 Tulp stekkers?
In feite is de geluidskaart dan ook Multichannel toch?
Je geluidskaart doet nu hetzelfde als wat een DVD speler met 6 analoge uitgangen zou doen. Alleen heeft een geluidskaart koptelefoon uitgangen en heb je daar geen verloopjes voor nodig. Bedenk wel dat je de kabels moet omprikken wil je wisselen tussen het geluid van je DVD speler en geluid van je PC. Dat is zeer vervelend. Je kunt het oplossen door DVD's vanaf de computer af te spelen, een speakerset met meerdere ingangen te kopen (digitaal en analoog, dan kun je de digitale uitgang van de dvd speler gebruiken en de analoge uitgang van de PC), of een schakelkastje als deze bestaan voor 5.1 audio.

• Buffalo
Ieder geval bedankt voor alle antwoorden.

@ShittyOldMan: DVD's afspelen op me PC wil ik juist niet, omdat ik binnenkort een platte HD ready TV wil, vandaar deze vraag. Dan koop ik daar meteen een DVD speler bij, en ik dacht dan mooi het geluid van me 5.1 Logitch set bij me DVD speler te gebruiken.

Over dat omprikken, dat is zeker wel een nadeel dan. MAAR: Ik had vroeger een stereo-set, gewoon een simpel apparaat, maar die had wel een AUX uitgang(of ingang, weet niet precies), zodat ik het geluid van me PC over de 2 speakers van me stereo kon spelen. Dit moet toch ook mogelijk zijn, als de 5.1 set aan me DVD speler is gekoppeld?

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02 22:00
Volgens TomsHardware zijn dit je ingangen:
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2004/12/17/5/x530_3.jpg

Die front-right is wel een hele vreemde ingang. Anders kon je gewoon de normale tulp aansluitingen van je DVD naar de Logitech set prikken. Deze kabels kun je bij elke elektronica winkel kopen.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Front Right is zo'n rare, omdat daar ook je volume regeling e.d aanhangt.

• Buffalo
Zoals gezegd in mijn startpost: Op die 15 D-sub connector zit de rechter-voor speaker. Hier zit de volumeregeling op, en vanuit die speaker gaan ook de 3 mini-jacks weg. De overige 4 speakers gaan zoals te zien is, op die subwoofer. Die draaiknop die te zien is op de subwoofer is om te bass harder of zachter te zetten.

• Buffalo
Even een toevoeging: Vond hier nog een ouder topic met hetzelfde probleem: http://gathering.tweakers...ist_messages/1249853/last

Zo te lezen zijn er toch wel wat problemen. Ik dacht eigenlijk gewoon, als je DVD speler bijvoorbeeld Dolby Digital ondersteund, dat de speakerset dat dan gewoon af moet kunnen spelen!
Dit hoeft dus niet perse zo te zijn als je zo leest.

• ShittyOldMan
Er is geen enkel probleem, mensen in dat aangehaalde topic lezen niet goed of hebben er geen verstand van. Dit is wat je nodig hebt:

Een DVD speler met een 5.1 analoge uitgang (6x tulp), zoals te zien hier:
http://i285.photobucket.com/albums/ll77/Bunnfam/DSCF0131.jpg

en hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_2/images/sony-scd-ce-775-sacd-player-rear-panel-closeup.jpg

en dan 3x deze verloop kabel:
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/1139.jpg
waar je die speakerset op aansluit. Houd even goed in de gaten dat je ze op de DVD speler goed aansluit. Front links+rechts op dezelfde minijack-tulp verloopkabel, rear links+rechts op dezelfde, en center+sub op dezelfde (waarschijnlijk center op links (zwart/wit) en sub op rechts(rood).

Een Dolby Digital 5.1 DVD is dan te horen in 5.1, een stereo DVD enkel in stereo. DTS tracks doen het waarschijnlijk niet, de meeste DVD spelers kunnen alleen DD uitsturen over de analoge uitgang en DTS enkel over de digitale uitgang. Over het algemeen als er een DTS track aanwezig is, is er ook een 5.1 DD track aanwezig. Dus niks om je zorgen over te maken. Maar nogmaals, je hebt een DVD speler nodig met 5.1 analoge uitgang.

• Buffalo
Hardstikke bedankt. Hier kan ik wel wat mee. Toevallig kan ik van iemand een DVD speler krijgen. Deze is oorspronkelijk van een Home Cinema Set, alleen de speakers zitten er niet meer bij.

Deze DVD speler heeft alleen wel van die rood en zwarte klemmetjes. Die duw je in, en doet er dan een stukje speaker draad in. Ik neem aan dat dit het niet uit maakt, of het Tulp stekkers zijn of van die klemmetjes?!

En nog iets, volgens mij zijn er maar weinig DVD spelers die 5.1 analoge uitgangen hebben? Ben ze ieder geval nog niet tegen gekomen. Wel 1 van Panasonic met de hele ratteplan, maar daar betaal je meteen grof geld voor.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ze zijn er wel (DVD spelers met analoge 5.1 uitgangen), maar het blijft meestal bij 2.0. Die van de Aldi en Lidl hebben deze uitgangen vaak wel.

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:31
Joepv schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:35:
Volgens TomsHardware zijn dit je ingangen:
[afbeelding]

Die front-right is wel een hele vreemde ingang. Anders kon je gewoon de normale tulp aansluitingen van je DVD naar de Logitech set prikken. Deze kabels kun je bij elke elektronica winkel kopen.
Ik denk dat dit de uitgangen zijn, die naar de luidsprekers toe gaan.
Buffalo schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 10:39:
Deze DVD speler heeft alleen wel van die rood en zwarte klemmetjes. Die duw je in, en doet er dan een stukje speaker draad in. Ik neem aan dat dit het niet uit maakt, of het Tulp stekkers zijn of van die klemmetjes?!
Dan zit er (waarschijnlijk) al een versterker ingebouwd en heb je enkel nog luidsprekers nodig. Die klemmetjes mag je dan ook niet op de 3 jack pluggen van jouw setje steken.

• Buffalo
debbes schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat dit de uitgangen zijn, die naar de luidsprekers toe gaan.

[...]

Dan zit er (waarschijnlijk) al een versterker ingebouwd en heb je enkel nog luidsprekers nodig. Die klemmetjes mag je dan ook niet op de 3 jack pluggen van jouw setje steken.
Hm, wat is dan precies het verschil tussen een klemmetje en ene Tulp plug? Ik dacht dat dit gewoon het zelfde was, alleen zo'n klemmetje is misschien wat ouderwets?

In dat geval zou het wel jammer zijn als ik die DVD speler met klemmetjes niet zou kunnen gebruiken.

• ShittyOldMan
Uit die klemmetjes komt een versterkt signaal en uit de tulp een onversterkt signaal. In je logitech set zit al een versterker, je hebt dus een onversterkt signaal nodig. Twee versterkers achter elkaar gaat niet goed werken. Dat is het verschil. Door de constructie en interne werking van de logitech set kun je de versterker in deze speakerset niet overslaan.
Bij de electronicaboer kun je wel een verzwakker halen welke van de klemmetjes tulps maken. Die zijn niet zo heel duur, een paar tientjes.

• Buffalo
ShittyOldMan schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:23:
Uit die klemmetjes komt een versterkt signaal en uit de tulp een onversterkt signaal. In je logitech set zit al een versterker, je hebt dus een onversterkt signaal nodig. Twee versterkers achter elkaar gaat niet goed werken. Dat is het verschil. Door de constructie en interne werking van de logitech set kun je de versterker in deze speakerset niet overslaan.
Bij de electronicaboer kun je wel een verzwakker halen welke van de klemmetjes tulps maken. Die zijn niet zo heel duur, een paar tientjes.
Hm, bedankt. Dit wist ik ook niet. Maar als ik gebruik maak van die verzwakkers: Is dit optimaal, ik twijfel daaraan eigenlijk?

Ik ga nu ook steeds mee twijfelen wat ik moet doen. Ik denk dat ik beter een Home Cinema Set kan kopen bij mijn nieuwe TV, dan ben ik in 1 keer klaar. Ik vind het dan alleen zonde van me geluidskaart, want daar ben ik ook erg blij mee.
Met en Home Cinemaset kun je natuurlijk gewoon een kabel van de set naar je pc leggen, voor het geluid lijkt me?!

• ShittyOldMan
Wat jij nodig hebt is een simpele receiver, met analoge 5.1 ingang en analoge 5.1 pre-out. De computer verbind je dan met de analoge 5.1 ingang, zodat spellen e.d. goed werken in surround. De dvd speler verbind je met een digitale ingang, voor het decoderen van dolby etc. Op de versterker sluit je dan geen speakers aan op de klemmen, maar sluit je je logitech set aan op de pre-out. Dit is dezelfde uitgang als de klemmen, maar dan onversterkt.
Later kun je dan nog losse speakers kopen en aansluiten op de versterkte uitgang, welke je nu niet gebruikt.
Dan betaal je nu dus wel voor een versterker gedeelte welke je niet gebruikt, maar dat zal alsnog goedkoper zijn dan een receiver kopen zonder versterker gedeelte, puur omdat hier nauwelijks vraag naar is en deze dingen duurder zijn.

Pagina: 1