Toon posts:

Harde schijf laten vallen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.313 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn externe harde schijf laten vallen.

Het gaat om een Western Digital elements van 500GB.

Ik zie de harde schijf niet meer in mijn verkenner maar is nog wel te vinden in apparaat beheer.

Ik heb twee data recovery progs geïnstalleerd in de hoop om bij mijn bestanden te komen.

Bij R-studio wordt de hd wel herkent maar krijg ik bij een scan alleen maar data errors.

Bij Power Data recovery krijg ik bij een scan alleen maar reading errors.

Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Garantie? :+

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Balen! Het ligt er aan hoe hard je je data nog nodig hebt, er zijn speciale bedrijven die dit kunnen recoveren. Qua data recovery software heb ik zelf geen goede ervaringen. Ik heb een paar keer geprobeerd om data te herstellen van een kapot gaande schijf, maar zelfs na lang wachten/laten zoeken is het me nog nooit gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 23-06-2008 19:03 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Elektronicanet schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:03:
Het ligt er aan hoe hard je je data nog nodig hebt, er zijn speciale bedrijven die dit kunnen recoveren. Qua data recovery software heb ik zelf geen goede ervaringen.
Data recoveren kost volgens mijn weet nog altijd stukken van mensen :P

Verwijderd

Topicstarter
Er staan wel een aantal bestanden op die ik heel graag terug zou willen hebben.

Heeft iemand ervaring met dit soort bedrijven? of weet iemand er een die een beetje betaalbaar is?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Betaalbaar zijn ze niet te vinden, over het algemeen kun je er van uit gaan minstens €1000,- kwijt te zijn aan recovery. Sucks to be you, I'm afraid :o

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Je kunt ermee spotten, maar ondanks 100% data verlies heb ik het voor elkaar gekregen om een gevallen Freecom 250GB schijf vervangen te krijgen onder garantie. *O*

Alweer 31/2 jaar geleden.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36
Probeer eens een Linux Live CD, zoals Knoppix. Misschien dat deze wél je schijf nog kan benaderen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Data recovery heeft weinig nut als je drive fysiek niet meer aan te spreken is.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Exorcist schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:32:
Data recovery heeft weinig nut als je drive fysiek niet meer aan te spreken is.
Professionele data recovery ;)

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:42
schroef de behuizing eens open en kijk even of er andere schade is.
voor het zelfde geld is er een kabel los geschoten door de val.
je kan dan ook de harde schijf direct op de kabel aansluiten.
succes ermee.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Martinator schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:32:
[...]

...Die dus fysiek met de schijf aan de slag gaan.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Dat soort bedrijven doen de deur open voor 200 euro. Wat daarna komt hangt af van je hdd en in welke staat hij zich bevindt.

Als ik het zo hoor is er iets mis met de "ophanging" van je platters of koppen. Dat kan betekenen dat de koppen zich in de platters gaan graven en je er nooit meer data vanaf gaat krijgen. Bedenk je wel met welke snelheid die platters ronddraaien.

Het hangt er helemaal vanaf hoeveel geld je wilt uitgeven en hoeveel risico je wilt nemen.

Het veiligst, en het duurtst, is naar een bedrijf gaan. Tenzij de platters zelf gesloopt zijn kunnen die je data er wel vanaf krijgen. (Lees: Hoe minder jij nu doet, hoe meer zij kunnen).

Veel meer risico, maar stukken goedkoper is het proberen te repareren. Om dat te doen ga je naar de badkamer, zet de douche heet aan en wacht even tot de ruimte zich vult met damp / stoom. Dat doe je om zo veel mogelijk stof uit de lucht te halen. Vervolgens haal je de schijf uit elkaar en kijk je voorzichtig wat er aan de hand is. Er zijn mensen geweest die vrij simpel hun schijf konden repareren omdat er ergens een palletje of veertje was losgeschoten. Maar als het niet overduidelijk is wat er aan de hand is, ga je weinig kunnen doen. Bedenk je wel dat, wat je ook doet, de schijf niet meer te redden is zodra je hem hebt geopend. Hij zal het nog wel even doen en je kunt je data eraf halen, maar hij gaat zeer zeker kapot. Of het nou met 2 uur of 2 weken is. Kleine stofdeeltjes zijn ware projectielen op die snelheden. 1 stofdeeltje tussen kop en platter en de krassen zijn niet meer te overzien.

Dan kun je nog een stukje verder gaan, maar dat is zeer risicovol. Een gelijke harde schijf kopen en de platters overzetten. Die schijf ben je dan wel kwijt, (want je moet hem openen) maar als je het goed doet dan kun je je data eraf halen. Maar het is flink lastig.

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik weet niet zeker of ik dit mag posten, maar check dit bedrijf eens: http://www.drsbulgaria.com/nl/ .Ik heb de laptopschijf die in mijn imagetank zat naar Bulgarije gestuurd om 'm te laten recoveren, ze hebben alle 60 GB aan vakantiefoto's weten te recoveren en het heeft me iets van 300 euro gekost. Je moet wel even geduld hebben met, duurde in totaal zo'n twee weken door het verzenden.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
damnengineer schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:40:
Ik weet niet zeker of ik dit mag posten, maar check dit bedrijf eens: http://www.drsbulgaria.com/nl/ .Ik heb de laptopschijf die in mijn imagetank zat naar Bulgarije gestuurd om 'm te laten recoveren, ze hebben alle 60 GB aan vakantiefoto's weten te recoveren en het heeft me iets van 300 euro gekost. Je moet wel even geduld hebben met, duurde in totaal zo'n twee weken door het verzenden.
Waarom zou je dat niet mogen posten? dit lijkt me juist een goede tip !

[ Voor 14% gewijzigd door MuisM4t op 23-06-2008 19:46 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-02 18:50

TommyGun

Stik er maar in!

hensdesk schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:34:
succes ermee.
Mijn idee. TS, controleer dit eerst eens? Ipv meteen met recovery progsels enzo aan de slag te gaan...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Martinator schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:32:
[...]

Heb 'm, thanks :P

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het zou ook nog kunnen dat de schijf zelf nog werkt, maar dat door de val de printplaat gebarsten is o.i.d.
In dat geval zou je kunnen proberen een andere identieke schijf te kopen en de printplaat daarvan te gebruiken om je data terug te krijgen.

In ieder geval is het nuttig om de behuizing eens open te maken en de schade te inspecteren, garantie is toch niet meer van toepassing, je hebt hem immers zelf laten vallen. :'(

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
De schijf heb ik meteen al uit de behuizing gehaald en hangt nu aan met een SATA aansluiting aan mijn moederbord.

Ik twijfel nu tussen zelf openmaken of opsturen naar Bulgaria of iets gelijks.

Ontzettend bedankt voor de reacties tot nu toe.. en als iemand nog tips heeft.. graag!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je ook nog kunt doen is het ding invriezen. Dat heeft mij meerdere malen geholpen. Zie: http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
hensdesk schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:34:
Als je zelf met recovery software aan de gang gaat is het zeker aan te raden om de schijf direct op de PC (PATA/SATA) aan te sluiten.
Veel recovery software werkt niet goed via USB of de USB interface disconnect zichzelf vaak bij teveel bad sectors.

• BAVAROIS
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 18:42
Breng 'm naar Sjors, hij zal er mee sjorsen tot ie 't weer doet!

Sjors fixt alles.

Wanneer je niets zinnigs hebt in te brengen hebben wij liever niet dat je reageert hier op GoT. Voor iemand die al vrij lang mee kijkt hier op GoT zou je dit toch echt moeten weten, anders raad ik je aan "The FAQ's" nog maar een door te nemen, want de inhoud hiervan ben je na je registratie enigszins vergeten volgens mij.

[ Voor 66% gewijzigd door _Dune_ op 23-06-2008 22:11 ]

Een pessimist is een realistische optimist

Verwijderd

Hey,

Ik heb al heel wat recovery proggies gebruikt en de enige die het toch beter deed dan alle anders is diskwarrior (software voor de mac) Als die het niet kan rebuilden dan wetek niet welke het wel zou kunnen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Er zijn hier duidelijk mensen die geen FAQ's lezen. Ik lees opmerkingen dat recovery bedrijven pas beginnen als je ze €200,- geeft, wat grote onzin is er zijn namelijk bedrijven die werken op een "no cure, no pay" basis. Daarnaast hebben recovery bedrijven vaak wel prijs indicaties op hun website staan. (welke allemaal in de FAQ's terug te vinden zijn).

Verder voor TS, zoals je reeds begrepen hebt kun je weinig meer doen met software recovery wanneer de hardeschijf fysiek beschadigd is. Tenminste als bijvoorbeeld de koppen defect zijn. Wanneer de koppen nog in orde zijn maar bepaalde delen van de platters zijn beschadigd dan zou je mogelijk nog data kunnen terug halen. Heb je bijvoorbeeld GetDataBack (wordt in de FAQ's genoemd) of software van Ontrack al geprobeerd?

Als laatste raad ik je echter af zelf de hardeschijf open te halen, daar heb je namelijk een clean room voor nodig. Een ruimte die geheel stof vrij is. Elke stofdeeltje kan namelijk voor veel meer schade zorgen. Voor de kopen is stof als een grandcanyon.

Omdat ik hier het idee heb dat "the FAQ's" niet echt zijn doorgenomen of gekeken is naar oudere topic's die ook deze situatie behandelen gaat dit topic op slot. Ik raad TS aan deze eens door te nemen: Hoe krijg ik verloren gegane data terug? en mogelijk eens contact op te nemen met één van de genoemde recovery bedrijven.

http://www.harddisk-recovery.nl/ is bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf gevestigd in Delft, mocht de taal een probleem zijn. Zij werken wel samen met http://www.palmerdata.com/ in Londen. Via deze laatst genoemde heb ik eens een 40GB hardeschijf volledig laten recoveren dit heeft zo'n 600 pond gekost, dus rond de €1000,-. Wanneer het alleen om een paar MB/GB datarecovery gaat zal de prijs ook een stuk lager zijn. Beide bedrijven werken op een "no cure, no pay" basis en hebben prijs indicaties op hun website staan. Het is verstandig om gewoon eens contact op te nemen als je echt belangrijke data terug wilt hebben, wanneer de software datarecovery programma's valen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.