Oude Mac voor een eventuele overstapper

Pagina: 1
Acties:

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:46
Bij een vriend heb ik weer eens gewerkt op een mac, en opzich werkte het best lekker. Vooral even wennen, maar na alle verhalen die ik hier hoor schijnt het erg goed te zijn.

Omdat ik niet zeker weet of een Mac voor mij is (ik game veel, en vind het dus fijn als ik gelijk een game kan starten wanneer ik dat wil, zonder te switchen van PC), ben ik opzoek naar een goedkopen Mac om het eens uit te proberen, of te proeven.

Ik heb niet al teveel uit te geven, daarom is een nieuwe Mac te duur, ook een Mac Mini valt eigenlijk buiten het budget. Daarom ben ik op zoek gegaan naar oudere Macs, zoals het ''bolletje''. Persoonlijk vind ik die erg mooi, en die vriend had er ook zo een, het werkte het best vlotjes. Daar ben ik dus vooral naar benieuwd: Werkt Leopard (wil eigenlijk wel Leopard gaan draaien, omdat dat de nieuwste is) een beetje snel op een oudere Mac?
Voorbeelden:
Imac G4
PowerMac G4 (800)
Ook op marktplaats is natuurlijk genoeg te vinden.

Voor een leuk prijsje heb je dan nog een aardige Mac lijkt mij. Het enige wat ik ga doen is surfen, tekstverwerken, en eventueel een klein videotje maken. Dit hoeft niet perse, want hier ben ik ook nog een mooie PC staan waarop ik dat prima kan doen :) .

Ook ga ik binnenkort naar Amerika, misschien haal ik daar een Mac Mini als het past. Dat is gunstig vanwege de dollar, maar het is nog steeds prijzig.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 21:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

een mini mac al dan niet tweedehands is toch geen gek idee?

verder moet je ook bedenken dat de afschrijving van een mac onwijs meevalt. Keurig alles bewaren en bijhouden en dan schuif je hem zo weer door met minimaal verlies.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:18
Dat klopt helemaal, ik heb mijn Powermac G5 met welgeteld 0 euro verlies doorverkocht na anderhalf jaar :).

Ik zou zelf naar een mini kijken, die zijn redelijk goedkoop op marktplaats te vinden en presteren nog aardig. Zoek dan wel een core duo ipv een g4, kun je eventueel nog bootcamp/vmware draaien.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• TheJVH
Bootcamp of VMWare ben ik niet in geintresseerd, aangezien ik een razendsnelle PC hier heb staan ;) . Het gaat mij puur om OS X. De computer komt op m'n kamer te staan, en een monitor is geen probleem, hoewel een ingebouwd scherm leuker is :) .

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

franssie

Save the albatross

Killzone schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:21:
Bootcamp of VMWare ben ik niet in geintresseerd, aangezien ik een razendsnelle PC hier heb staan ;) . Het gaat mij puur om OS X. De computer komt op m'n kamer te staan, en een monitor is geen probleem, hoewel een ingebouwd scherm leuker is :) .
wacht maar- als OS-X echt bevalt baal je ervan om je PC aan te moeten slingeren voor die ene app. (trust em - 've been there). Maar ik draai trouwens met plezier op een G4 (leo)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, maargoed, wat hij dan ook koopt, het is dan toch te traag. Dus dan kan hij beter met iets beginnen wat eigenlijk te licht (en lekker goedkoop) is, en later overwegen een nieuwe Mac te kopen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Killzone schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:21:
Als het je, zoals je schrijft, slechts puur om OS X zélf gaat, en je tóch al een razendsnelle PC hebt, kun je ook proberen om OS X gewoon op die PC te gaan draaien, eventueel in een VM. En binnenkort kunnen we waarschijnlijk in ditzelfde subforum daarover óók discussieren. Wel een kleine waarschuwing: We zijn er nog niet helemaal uit wat nou precies wel en niet toegestaan is, als je OS X op een PC wilt draaien, dus voor de laatste ontwikkelingen hierover, is het raadzaam om ook dit topic even bij te houden. Veel success ermee! :)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Damn you.. ik zit nu ineens te denken om een mac mini te kopen.. Een oudere dan wel (heb je al voor 200 a 250 euro als je goed zoekt). Ik werk nu op een MacBook (late 2007) en een PC (en een Ipod Mini ;)). Maar een mac mini erbij hier op mijn bureau zou niet misstaan als typ/internetbak. Alleen voor gamen en zware dingen zou ik de pc nog aanvonken. Ik zag op tweedehandsmac.nl dat de G4 macs ook geen piep meer kosten. Maar ja dan heb je weer een huge kast erbij.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Importeren uit VS mag niet boven de 175 euro (boete is btw+50%) dus daar zit wel wat risico aan. Toevallig eergister na een vlucht uit Chicago nog een slachtoffer gezien die zijn tas moest open maken voor de douane op schiphol. Vanaf december mag 400 euro volgens mij, dus dan kan een mini net wel.

Ik ben overgestapt na de aanschaf van een G5 1,6 op marktplaats voor 400 euro (3 maanden terug). Vergeet niet dat een Apple een enorm hoge "resale value" heeft, dus mocht het je niet bevallen na een maand heb je grote kans dat je hem voor precies hetzelfde bedrag (of 5% minder) weer kwijt kan.

En die G5 was met Leopard net snel genoeg om prettig mee te werken. Een g4 met leopard wordt al wat irritant.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat zou ik niet doen, in een VM heeft OS X geen grafische versnelling en dat is in mijn ogen toch wel een minimumeis om fatsoenlijk met OS X te kunnen werken. :)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
cornelixnootje1 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 02:11:
Importeren uit VS mag niet boven de 175 euro (boete is btw+50%)
Dit klopt volgens mij niet helemaal. Meen dat je bij invoer boven EUR175 dit aan dient te geven op het vliegveld, dan wordt bepaalt hoeveel belasting je nog dient af te dragen en that's it!

Leopard op een oudere mac draaien is volgens mij ook geen probleem, hoewel je natuurlijk altijd wat zult inleveren op prestaties.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 20:09

SpamLame

niks

Misschien niet helemaal de bedoeling, maar ik heb in V&A nog een Powerbook in de aanbieding.
Ik denk niet dat Leopard daar echt lekker op draait, maar dat zou je kunnen proberen en doorverkopen wanneer het niet bevalt.

Check VA voor desktops of laptops

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er staat me iets van bij dat Leopard (10.5) overigens wel minimaal 866MHz nodig heeft als installatie-eis.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
http://cgi.ebay.nl/PowerM...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Mooie PowerMac G4 met voldoende geheugen. :) De aanbieding is wel bijna afgelopen

Of deze Mini G4:

http://cgi.ebay.nl/Apple-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

[ Voor 27% gewijzigd door NickvdB op 23-06-2008 13:15 ]

• cornelixnootje1
ceelcoumans schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:00:
[...]

Dit klopt volgens mij niet helemaal. Meen dat je bij invoer boven EUR175 dit aan dient te geven op het vliegveld, dan wordt bepaalt hoeveel belasting je nog dient af te dragen en that's it!

Leopard op een oudere mac draaien is volgens mij ook geen probleem, hoewel je natuurlijk altijd wat zult inleveren op prestaties.
sorry ja dat bedoelde ik. Maar met die 19% erbij (ervanuitgaande dat je niet eerst probeert te smokkelen) is het verschil met de prijzen in Nederland verwaarloosbaar.

Verwijderd

spone schreef op maandag 23 juni 2008 @ 12:50:
Er staat me iets van bij dat Leopard (10.5) overigens wel minimaal 866MHz nodig heeft als installatie-eis.
867MHz en daarnaast 512MB geheugen - ofwel: alle (op geheugen na) tweedehands mac mini's voldoen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 18:21 ]

Verwijderd

Jazzper schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:11:
een mini mac al dan niet tweedehands is toch geen gek idee?

verder moet je ook bedenken dat de afschrijving van een mac onwijs meevalt. Keurig alles bewaren en bijhouden en dan schuif je hem zo weer door met minimaal verlies.
messi schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:17:
Dat klopt helemaal, ik heb mijn Powermac G5 met welgeteld 0 euro verlies doorverkocht na anderhalf jaar :).

Ik zou zelf naar een mini kijken, die zijn redelijk goedkoop op marktplaats te vinden en presteren nog aardig. Zoek dan wel een core duo ipv een g4, kun je eventueel nog bootcamp/vmware draaien.
Dan zat je zeker nét voor een upgrade cyclus. Die trage waarde vermindering van mac's wordt vaker aangevoerd als reden om een Mac te kopen. Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, het is erg relatief en afhankelijk van factoren als prijsdaling, upgradecycli, grote veranderingen zoals PowerPC -> Intel etc. Ik heb zelf een mac mini in november '07 gekocht, en hij is nu zeker al €200 minder waard, wat éénderde is van de nieuwprijs (o.a. door die prijsdaling), en niet te vergeten de sowieso niet meer 1 op 1 terug te verdienen onkosten voor het naderhand upgraden (naar een fatsoenlijke harde schijf, een dvd brander, en 2GB geheugen, wat allemaal niet overdreven is wil je een volledig functionele 'hoofdcomputer' hebben) Voor een probeer computertje als in: 'erbij' zou een G4 moeten voldoen denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 18:57 ]

• TheJVH
Dan zou een G4 iMac in principe ook moeten voldoen. Misschien wacht ik wel tot na de vakantie, aangezien ik ook een dure laptop heb. Waarschijnlijk ga ik het eerst proberen met OS X x86. Dan heb ik niets te verliezen. Zeker als het hier op T.net wordt toegestaan :) . Als het me bevalt voor basic internetten en tekstverwerken, kan ik altijd nog een oudere Mac kopen :) .

Verwijderd

Jazzper schreef op maandag 23 juni 2008 @ 01:03:
... Ik zag op tweedehandsmac.nl dat de G4 macs ook geen piep meer kosten...
Thnx! Misschien nu toch ook maar eens denken aan een overstap...

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

mooi, dan zie ik een inkoopactie:
http://tweedehandsmac.nl/...il.lasso?s=nl&id=12414179

;)

Verwijderd

let wel; geen Airport (en Bluetooth) maar wel mooi prijsje ja!
Killzone schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:03:
... Het enige wat ik ga doen is surfen,...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 18:52 ]

• cornelixnootje1
Wel een beetje riskant mocht 1tje het niet doen. Kans is wel aanwezig als je er 6 tegelijk koopt.

edit: je kan voor 10 of 20 euro toch een usb wifi stickje kopen? Of zijn die niet echt mac compatible?

[ Voor 35% gewijzigd door cornelixnootje1 op 23-06-2008 18:56 ]

• TheJVH
Je kan inderdaad een USB dongeltje kopen die Mac compitable is. Dat werkt gewoon :) . Misschien wat minder mooi, maar aan de andere kant: Het werkt + het is goedkoop :) .

Verwijderd

Nou Jongen, zal ik je dan eens iets vertellen!?

Ik heb vorige week voor een paar tientjes een Powermac G4 800MHz gekocht, om te kijken of m'n moeder overweg kan met OSX. Omdat ik geen nederlandstalig boek kon vinden over Tiger, heb ik d'r Leopard op gezet (middels de bootprompt even de 867MHz restrictie omzeild) en een boek gekocht via macmiep.nl

Komend weekend is de grote vuurdoop. Waarom geen Mac Mini? Is wellicht wel sneller, maar ik kan slecht d'r funky Vista werkstation afkoppelen en zo'n lullig doosje neerzetten, dan voelt ze zich gewoon bezeken!! Zo'n powermac is dus echt wel eyecandy..

Mocht ze nu goed overweg kunnen met OSX, hetgeen ik verwacht, dan ga ik op zoek naar een leuke mac voor d'r, incl. alle software. Dit is gewoon een try-out, en daar vind ik niets mis mee!

En zeg nu zelf; wat koop je tegenwoordig nog voor minder dan 100 piek??

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 18:27:
Nou Jongen, zal ik je dan eens iets vertellen!?

Ik heb vorige week voor een paar tientjes een Powermac G4 800MHz gekocht, om te kijken of m'n moeder overweg kan met OSX. Omdat ik geen nederlandstalig boek kon vinden over Tiger, heb ik d'r Leopard op gezet (middels de bootprompt even de 867MHz restrictie omzeild) en een boek gekocht via macmiep.nl

Komend weekend is de grote vuurdoop. Waarom geen Mac Mini? Is wellicht wel sneller, maar ik kan slecht d'r funky Vista werkstation afkoppelen en zo'n lullig doosje neerzetten, dan voelt ze zich gewoon bezeken!! Zo'n powermac is dus echt wel eyecandy..

Mocht ze nu goed overweg kunnen met OSX, hetgeen ik verwacht, dan ga ik op zoek naar een leuke mac voor d'r, incl. alle software. Dit is gewoon een try-out, en daar vind ik niets mis mee!

En zeg nu zelf; wat koop je tegenwoordig nog voor minder dan 100 piek??
hehe, ik gewoon tegen mijn ouders gezegd dat ik vista niet kan supporten (ik heb het zelf niet) dus dat ze maar een Mac Book Pro moesten kopen- ding gaat overal mee naartoe, iets wat ze met hun xp laptop niet deden.
Ik denk dat je moeder het wel snel op pakt. Mijn digibeet vrindin werkt nog steeds beter (kan meer) op mijn oude G4 iBook dan op haar Vista klaptop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-02 20:52
Leuke prijs maar vergeet niet dat die g4's binnen de kortste keren nog minder waard worden. Een gewone instap mini nu doet 500 en 450 voor studenten met een veel betere resale value omdat ze al op het intel platform zitten. En als OSX niet bevalt maak je er gewoon een top notch mediacenter van ;)

@ts koop gewoon een G4 die kosten net 100 E en dan kan je het even goed proberen. Zelf heb ik eerst een g3 dual usb gekocht voor 250 en die twee maanden later weer verkocht voor ook 250 en zelf maar een nwe macbook aangeschaft.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:31

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik zou ook direct voor een mac mini gaan. Dan heb je tenminste een 'echte' beleving van OSX en intel power.

Een G4 is niet echt meer representabel.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• kamerplant
  • Niet online
multipasser schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:43:
Ik zou ook direct voor een mac mini gaan. Dan heb je tenminste een 'echte' beleving van OSX en intel power.

Maar de G4 ziet er wel heel erg leuk uit, de versie met die bol :o.

🌞🍃

• cornelixnootje1
multipasser schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:43:

De Mac Mini komt ook in G4. En voor type "moeder" opzich prima snel genoeg.

Ik heb echter ooit met een G5 geprobeerd een filmpje te maken met iMovie en dat is gewoon niet te doen. Duurde eeuwig en computer was niet te gebruiken.
Waarom geen Mac Mini? Is wellicht wel sneller, maar ik kan slecht d'r funky Vista werkstation afkoppelen en zo'n lullig doosje neerzetten, dan voelt ze zich gewoon bezeken!! Zo'n powermac is dus echt wel eyecandy..
Opzich had je die mini ook wel in haar Vista kast kunnen verstoppen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door cornelixnootje1 op 25-06-2008 22:33 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

cornelixnootje1 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:29:
Opzich had je die mini ook wel in haar Vista kast kunnen verstoppen. :+
>:) en dan 'multiboot' met een KMV switch - past ook nog wel in zo'n vista schuur.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 25-06-2008 23:20 . Reden: quoted ]

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
nadd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:42:
[...]
En als OSX niet bevalt maak je er gewoon een top notch mediacenter van ;)
Wat overigens prima gaat onder OSX :P

* Wunk aait z'n mac mini met 720p filmcollectie aangesloten op de beamer ;)

• TheJVH
Hmm, ik kan anders geen G4's vinden rond de 100 euro... En dan het liefst een bolletje met 17 inch scherm, anders wordt het errug klein :P .

EDIT: nvm, ik heb al wat Powermacs G4 gevonden voor 100 euro, maar dan heb je wel bijna de langzaamste hardware erin zitten, dat is wel jammer.

[ Voor 34% gewijzigd door TheJVH op 26-06-2008 02:36 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Killzone schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 02:33:
Hmm, ik kan anders geen G4's vinden rond de 100 euro... En dan het liefst een bolletje met 17 inch scherm, anders wordt het errug klein :P .

EDIT: nvm, ik heb al wat Powermacs G4 gevonden voor 100 euro, maar dan heb je wel bijna de langzaamste hardware erin zitten, dat is wel jammer.
* spone mompelt iets over een dubbeltje, eerste rang O-)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

G4 met minimaal 867mhz en tiger ofzo is toch prima te pruimen?

• TheJVH
Ja tuurlijk, probleem is alleen dat ik die nog niet heb gezien; alleen maar 800 of lager, en dat is erg weinig ;) , ik heb namelijk geen zin een bios te hacken oid om Leopard te draaien.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

tweedehandsmac.nl > geavanceerd zoeken > meer dan 850mhz en prijs < 150 euro doet onder meer:

power Mac G4/867mhz/1024mb voor 100 euro
eMac G4/1000Mhz/768mb voor 150 euro
Power mac G4/1250Mhz/512mb voor 150 euro

etcetera
moet dus kunnen :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Killzone schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:34:
Ja tuurlijk, probleem is alleen dat ik die nog niet heb gezien; alleen maar 800 of lager, en dat is erg weinig ;) , ik heb namelijk geen zin een bios te hacken oid om Leopard te draaien.
Er is een freeware opstart tootlje die dat voor je doet, click and play. Kan niet meer op de naam komen maar ik heb het ook gebruikt voor mijn iBook G4 800.

Zoek eens op LeopardAssist http://leopardassist.sourceforge.net/

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-06-2008 17:17 ]

• TheJVH
Draait dat een beetje met zo'n trage processor, of is dat te langzaam dat het gaat irriteren?

• cornelixnootje1
Beide waar: dat draait een beetje & dat gaat irriteren.

Verwijderd

Killzone schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:44:
Draait dat een beetje met zo'n trage processor, of is dat te langzaam dat het gaat irriteren?
Vooruit, m'n ma werkt nu sinds enkele weken naar volle tevredenheid met Leopard op d'r 800MHz Powermac G4 Quicksilver!

Dankzij de Radeon 7500 draait alles lekker strak, je moet idd geen iMovie willen draaien maar iPhoto + alle andere huis-tuin-en-keuken-apps werken sneller dan Vista na 3 maanden op d'r P4 2,8GHz... ;)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 23:51
Wij draaien hier nog 100 iMac 800Mhz die over gaan op Leopard als werkstation (tot einde dit jaar) dus op zich is het wel goed te doen zolang er maar 1GB in gepropt zit :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1