Toon posts:

Welke basis is het beste voor stil systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe PC. Stilte is hierbij voor mij het meest belangrijk. Het aantal opties voor een nieuwe PC is groter dan ik dacht. Zo kun je kiezen voor:
  • een beproefde stille configuratie uit de BBG (Antec NSK4480 met Earthwatts 80+ voeding, Samsung Spinpoint, Scythe Ninja en passief gekoelde graka)
  • een kant-en-klare SFF zoals de Acer L3600 ERGO, welke geen voeding in de kast heeft, maar met een adapter werkt
  • een zelf-klus barebone, zoals de Asus P2-M2A690G, welke o.a. door de 200 Watt voeding volgens Asus slechts 25 dBA produceert
  • een stevige laptop met extern scherm en toetsenbord. Want laptops maken in mijn ervaring toch minder geluid dan de meeste desktop PC's
Ik heb weinig ervaring met verschillende soorten hardware. Mijn vraag aan jullie is: zijn de geluidverschillen tussen deze opties significant? Ik ben al bij verschillende zaken langsgeweest om te luisteren naar de verschillen, maar electronicazaken hebben vaak slechts een beperkt aantal PC's aan staan, en de meesten hebben geen (uitgebreid) barebone assortiment.

Als eikpunt neem ik de Compaq D51S EVO waar ik op kantoor mee werk. Deze staat op mijn bureau recht voor mijn neus. Als ik normaal achter mijn bureau zit, en de kamer is volledig stil, moet ik me nog steeds goed concentreren om de voedings- en casefan te horen blazen (en ja, ik heb best een goed gehoor ;)). Ik vraag me af hoeveel dBA die produceert. Waarmee is 25 dBA te vergelijken?

Afbeeldingslocatie: http://flevocomputers.nl/images/uploads/Compaq-15-tft-compleet-set.jpg

Let op: ik stel deze vraag los van het feit dat een laptop voor hetzelfde geld als een desktop waarschijnlijk minder presteert, dat het lastig is om onderdelen voor een SFF barebone te vinden, etc. Het gaat mij echt alleen om het geluidsaspect :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 21:21 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39
Zie ook Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid zou ik zeggen.

Opzich is dit topic volgens mij ook niet helemaal volgens het CSL Beleid. Toch denk ik dat er niet veel over te vinden is verder en daarnaast is je opzet goed. Toon inzet en dan knijp ik een oogje dicht ;)

[ Voor 76% gewijzigd door GENETX op 22-06-2008 21:11 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:35
Stilte is wellicht een belangrijk uitgangspunt, maar jij wilt ook niet met een systeem komen te zitten welke helemaal geen geluid maakt en baggere prestaties weg zet. Dus het is gewoon van belang dat we weten wat je nu eigenlijk wilt gaan doen met dat bakkie, eventuele minimale eisen en een budget.

Kant-en-klare systemen zijn over het algemeen stil, althans dat is mijn ervaring met HP en Dell, daar hoef je dan ook weinig tot niks aan te doen. Je hoort ze als ze voor je staan op het bureau maar dat is vaak niet meer dan een zacht gezoem o.i.d. Als dat niet stil genoeg is moet je wellicht gaan kijken naar zelfbouw, want 100% stil zijn kant-en-klaar oplossingen bijna nooit tenzij daar de focus op gelegt is.

En zelf bouwen is een heel ander verhaal, als je het leuk vind een beetje met PC's te rommelen is dat aan te raden. Persoonlijk zou ik voor dat laatste gaan ook al kost me dat meer moeite voor dezelfde prestaties en hetzelfde geld.

Een goede basis voor zelfbouw? Logisch, begin bij een behuizing die precies voldoet aan jouw eisen. Eén waar je een goede luchtstroom kunt creëren met het liefst zo groot mogelijk fans. Info daarover vind je genoeg in dit subforum. Van daaruit kun je eenvoudig dingen naar eigen wens aan gaan passen.

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:24
Kijk eens in [Geluid] Het stille PC topic deel IV daar staat veel nuttige informatie in waar je wat mee kunt.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-01 22:46
Als je voor kant en klare oplossingen wil gaan kan ik ook de mac mini aanraden.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:59:
Waarmee is 25 dBA te vergelijken?

dBA Levels for some Common Sounds:

Threshold of hearing 0 dBA
Normal breathing 10 dBA
Whispering at 5 feet 20 dBA
Standard PC 35-50 dBA
Normal speak 60 dBA

Dus als je je systeem onder de 20dBA krijgt, dan denk ik dat je in je doel geslaagd bent ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Helemaal stil he: Passive videokaart, processorkoeler en voeding passief en een sdd hdd en je hoort niets meer.

Bijv:
Silverstone ST30NF Passive Power Supply
Asus EN7300GT SILENT
Scythe Ninja Copper
MemoRight SSD GT,SATA, 64GB (als je er het geld voor over hebt) of anders
De Silentmaxx HDD-silencer Rev. 2.0

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 10:05 ]

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10-2025

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 09:59:
Helemaal stil he: Passive videokaart, processorkoeler en voeding passief en een sdd hdd en je hoort niets meer.
Stel dat dit zou kunnen zonder casefan, dan heb je een nieuw probleem, het piepgeluid van de transistors en spoelen dat normaalgesproken onhoorbaar is door het zoemen van de fans

Verwijderd

Die ook goed koelen met heatpipes of met koperen koelblokken. En trouwens als ik hier alle fans en hdd's uitzet hoor ik het ook niet hoor.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op maandag 23 juni 2008 @ 09:20:
Stilte is wellicht een belangrijk uitgangspunt, maar jij wilt ook niet met een systeem komen te zitten welke helemaal geen geluid maakt en baggere prestaties weg zet. Dus het is gewoon van belang dat we weten wat je nu eigenlijk wilt gaan doen met dat bakkie, eventuele minimale eisen en een budget.
Wat ik ermee wil doen is niet bijzonder: standaard kantoorwerk (internet, email, Office) met wat developertools (Photoshop, IDE, Apache / MySQL). Photoshop gebruik ik alleen om sites te ontwerpen, dus gebruik alleen de lichtere bewerkingen. Budget (inclusief 22" flatscreen a 200 euro) plm. 550 euro. Niet heel veel dus, maar heb dan ook geen aparte graka en geluidskaart nodig.
Kant-en-klare systemen zijn over het algemeen stil, althans dat is mijn ervaring met HP en Dell, daar hoef je dan ook weinig tot niks aan te doen. Je hoort ze als ze voor je staan op het bureau maar dat is vaak niet meer dan een zacht gezoem o.i.d. Als dat niet stil genoeg is moet je wellicht gaan kijken naar zelfbouw, want 100% stil zijn kant-en-klaar oplossingen bijna nooit tenzij daar de focus op gelegt is.
Dus zelfbouw is waarschijnlijk stiller te krijgen dan kant-en-klare HP's en Dell's?

Is het trouwens nog steeds zo dat Intel processoren minder warm worden dan AMD's (en dus minder koeling nodig hebben)? En hoe "common" is het om een PC te bouwen met laptop onderdelen (mobile processor, 2,5" diskdrive, etc.). Ik las dat de iMac ook veel gebruik maakt van laptop onderdelen en slechts met 2 kleine fans werkt.

Produceert een barebone met slechts 200 Watt voeding niet minder geluid dan een dikke 380+ Watt voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 10:29 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tetsuo55 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:04:
[...]
Stel dat dit zou kunnen zonder casefan, dan heb je een nieuw probleem, het piepgeluid van de transistors en spoelen dat normaalgesproken onhoorbaar is door het zoemen van de fans
Dit lijkt me niet correct. In elke versterker zitten óók spoelen en transistors en die hoor je immers niet.

ARME AOW’er

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:35
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:14:
Dus zelfbouw is waarschijnlijk stiller te krijgen dan kant-en-klare HP's en Dell's?

Is het trouwens nog steeds zo dat Intel processoren minder warm worden dan AMD's (en dus minder koeling nodig hebben)? En hoe "common" is het om een PC te bouwen met laptop onderdelen (mobile processor, 2,5" diskdrive, etc.). Ik las dat de iMac ook veel gebruik maakt van laptop onderdelen en slechts met 2 kleine fans werkt.

Produceert een barebone met slechts 200 Watt voeding niet minder geluid dan een dikke 380+ Watt voeding?
Mogelijk dat die 200W voeding stiller is, maar misschien ook niet. Ligt namelijk helemaal aan de kwaliteit voeding, dus de gebruikte onderdelen waaronder de fan die erin zit. Seasonic of Antec's zijn altijd mijn voorkeur geweest voor dat soort dingen.

Dat AMD's warmer zouden worden dan Intel's is al vele jaren niet meer van toepassing. Ja de Thunderbirds waren kachels waarmee je het huis kon verwarmen, maar de P4 Prescott was wellicht weer de overtreffende trap. Tegenwoordig is het allemaal goed te doen, zeker zolang niet niet OC'ed.

Een PC bouwen uit laptoponderdelen hoeft eigenlijk ook niet meer. Vraag me sowieso af of je de hedendaagse laptop CPU's in een desktop krijgt, eigenlijk nooit meer mee bezig gehouden. Harde schijven als de Samsung F1 en grote platters zijn doorgaans stil genoeg. Mocht het nodig zijn kun je em altijd nog in een silencer hangen om hem helemaal de mond te snoeren.

Ik ben van mening dat kant-en-klaar PC's stil zijn, maar dat je met een beetje research vooraf een beter presterend, koeler en stiller systeem in elkaar kan zetten d.m.v. zelfbouw.

En zoals al eerder aangegeven, verdiep je eens in het topic [Geluid] Het stille PC topic deel IV. Daar vind je heel veel tips over goedkope stilteoplossingen en bijna alles is daar de revu al gepasseerd.
Pagina: 1