Aanschouw
Mijn configuratie
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon X2 4600+ | € 41,53 | € 41,53 |
1 | AOpen ES45B (ATX, 350W, Zwart/Zilver) | € 33,45 | € 33,45 |
1 | Asus EAH3650/HTDI/256M | € 49,66 | € 49,66 |
1 | Iiyama ProLite E2003WS-B1 | € 179,56 | € 179,56 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 | € 32,46 | € 32,46 |
1 | Lite-On LH-20A1S | € 17,60 | € 17,60 |
1 | Logitech LX6 Cordless Optical Mouse | € 22,- | € 22,- |
1 | Logitech S220 | € 16,86 | € 16,86 |
1 | Logitech UltraX Premium Keyboard | € 16,61 | € 16,61 |
1 | MSI K9A2GM-FIH | € 51,55 | € 51,55 |
1 | Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS | € 57,29 | € 57,29 |
Importeren | Totaal | € 518,57 |
Motivatie
Processor: De AMD Athlon X2 4800+ is zo’n drie euro duurder dan de 4600+ en is maar 100MHz hoger geclockt. Aangezien je het verschil tussen 2,4 en 2,5GHz niet merkt en in het basissysteem ook niet nodig hebt, kies ik voor de AMD Athlon X2 4600+. Verder staat de 4800+ twee keer in de pricewatch vermeld, wat nogal voor verwarring zorgt, aangezien Rafe in de TS de duurdere vermelding gebruikt in zijn configuratie.
Moederbord: De MSI K9A2GM-FIH is goedkoper dan zijn concurrentie. De extra features van andere moederborden met de 780G-chipset zijn overbodig, dus vandaar de MSI K9A2GM-FIH. De 780G-chipset heeft een zeer goede UVD en heeft de beste grafische performance van alle onboardvideochips die op dit moment bestaan. Daarom kan er in het basissysteem gezegd worden, dat voor de mensen die geen hoge eisen stellen wat betreft grafische prestaties, de onboardvideochip meer dan voldoende is.
Videokaart: De ATI Radeon HD3850 die zo’n 90 euro kost, is overkill voor het basissysteem. Af en toe een spelletje spelen kan ook op een ATI HD3650. De 780G is niet in staat nieuwe games zoals bijvoorbeeld CoD4 vloeiend af te spelen (>30 fps gemiddeld) op de standaard resolutie van het beeldscherm (1680x1050). Een CrossfireX opstelling met daarin de 780G en een ATI HD3450/3470 levert voor 30 euro extra maar 50% meer performance op in verhouding tot de 780G alleen. nVidia is geen optie, omdat de 8500GT, die even duur is als de HD3650, veel slechter presteert. Daarom kies ik voor een ATI Radeon HD3650 en in het bijzonder de Asus EAH3650/HTDI/256M, omdat deze GDDR3 geheugen heeft, goed leverbaar en geprijsd en volgens een review van PaddoSwam stil is. Waarom zou je dan nog voor een passief gekoelde kaart gaan?
Harde schijf: De Samsung Spinpoint T166 500GB is verouderd. Omdat niemand de laatste tijd de moeite heeft genomen om hdd’s goed te vergelijken, doe ik dat maar eens. Ik heb
de vernieuwde interactieve harddisk-chart van tomshardware gebruikt en was nogal verbaasd over de resultaten. Het blijkt dat de Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS in elke benchmark die van belang is van elke andere 500GB-harde schijf wint en dik! In alle onderstaande benchmarks wint de Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS:
Average Read Transfer Performance
Average Write Transfer Performance
Minimum Read Transfer Performance
Minimum Write Transfer Performance
Maximum Read Transfer Performance
Maximum Write Transfer Performance
Random Access Time
Maximum Drive Surface Temperature
File Writing Performance
De Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS is dus veel sneller, koeler en stiller dan alle ander 500GB-harde schijven en toch even duur als de “concurrentie”. Ik kon alleen niet de nieuwe Maxtor toevoegen aan de vergelijking, maar Maxtor staat toch niet bekend om stille, snelle, koele harde schijven met lange garantie. Dus daar verwacht ik dan ook niks van.
Optische drive: De Lite-On LH-20A1S is de goedkoopste Sata DVD-brander. Hij staat niet bekend om zijn stilte, maar van andere merken heb ik geen informatie. Specificaties zeggen weinig voor dvd-branders, omdat deze elke maand veranderen door nieuwe firmwares. Deze is dus goed genoeg.
Geheugen: Kingston ValueRam geheugen is goed leverbaar, betrouwbaar en goedkoop. Aangezien een op een AMD Athlon X2 gebaseerd systeem in verhouding meer heeft aan meer bandbreedte dan een op een Intel Core 2 Duo gebaseerd systeem, is PC6400 geheugen voor maar drie euro extra t.o.v. PC5300 geheugen de moeite waard.
Monitor: De Iiyama ProLite E2003WS-B1 is het goedkoopste monitor met een standaard resolutie van 1680x1050, 2ms reactietijd, een DVI-aansluiting en zeer belangrijk; er wordt ook een DVI-kabel meegeleverd. Verder is het scherm te tilten en zitten er speakers in die gebruikt kunnen worden i.p.v. het 2.1 setje, als de gebruiker zelden naar muziek luistert of films bekijkt op het basissysteem. Dit scherm is geschikt om er films mee te bekijken, te gamen of om er gewoon officewerk op te verrichten. Ik kan geen ander beeldscherm vinden dat een betere prijs/kwaliteit-verhouding heeft.
Behuizing: Hoezeer ik ook van Antec houd, kies ik toch voor een AOpen kast. De AOpen ES45B is stevig, stil, heeft genoeg ruimte binnenin, is gemiddeld 30 euro goedkoper dan de Antec NSK4480B en is beter leverbaar. De 350Watt voeding is sterk en stabiel genoeg om een Intel Core 2 Duo 6750 & ATI Radeon HD3870 & toebehoren van energie te voorzien. De kast ziet er in het echt ook niet goedkoop uit, maar eerder degelijk. Ik spreek natuurlijk uit ervaring. Ik vind dat de Antec NSK4480B die 30 euro niet waard is, alleen maar omdat de kast er stijlvoller uitziet en een krachtigere en efficiëntere voeding heeft, die je toch niet volledig benut. Tuurlijk is de afwerking beter en heeft kast extra features, maar ik vind die dingen niet echt nodig voor het basissysteem, aangezien de AOpen ES45B meer dan voldoet.
Er moet wel gekozen worden voor de zwarte variant van de AOpen ES45B, want anders matcht de optische drive niet goed met de behuizing.
Speakers: De Logitech S220 is 2.1, goedkoop, bij veel shops leverbaar en heeft een bedrade afstandsbediening. De kwaliteit van het geluid dat eruit komt is beter dan dat van de monitorspeakers. Een stap omhoog is de Creative Inspire T3100, maar deze is twee keer zo duur. De Logitech S220 voldoet dus.
Toetsenbord: Zoals ik al enkele malen gemeld heb zou ik voor het Logitech UltraX Premium Keyboard kiezen. Het Logitech Ultra Flat Keyboard is een slap aftreksel hiervan zonder fatsoenlijke layout en user mauritsdvh1 melde in het vorige BBG-basissysteem-topic hetzelfde.
Muis: Ik neem mijn oude uitspraken over de handigheid van bedrade muizen terug. Ik heb er nu weer één en oh wat is dat draadje irritant zeg. Ik gebruik dat ding een paar uur per dag, maar heb liever een draadloze. Dan maar af en toe (eens per half jaar) de batterijen vervangen. Scheelt heel wat frustratie en 1 kabel. Ik heb gezocht naar een draadloze Logitech of Microsoft muis met een optische/laser sensor die verder goed in de hand moet liggen. Dan kom ik automatisch uit bij de Logitech LX6 Cordless Optical Mouse. Deze muis wordt in veel webwinkels verkocht, ligt goed in de hand (check een plaatje maar eens), is draadloos, optisch en nauwkeurig (1000DPI). Zal vast mooi staan naast het toetsenbord.
Een op een Intel-processor gebaseerd systeem is niet de moeite waard, omdat de moederborden duurder zijn en minder features hebben dan moederborden met een 780G-chipset. Ook presteert de Intel Core 2 Duo E2180 minder goed dan de een even dure AMD Athlon X2-processor. Een Intel-config zou op z’n minst 20 euro duurder zijn als we uitgaan van een goedkoop MSI P35-bord en de E2180. Dit presteert minder goed en heeft minder features dan het huidige moederbord + processor. Remember, overclocken doen we niet met het basissysteem, dus is Intel’s voordeel niet van belang.
Gefeliciteerd! Je bent klaar met lezen
Edit: Dit kostte me zo'n twee uur om te typen, dus waag het niet om ook maar even vluchtig de tekst door te nemen

Neem de tijd.
[
Voor 101% gewijzigd door
Joep op 24-06-2008 13:08
]