Ecteinascidin schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:00:
[...]
Kwestie van afwegen wat dat evenwicht in beweging zet. Een glas cola of bier (één dus) is beperkt en verschuift dat evenwicht nauwelijks (bij mij niet). Bij een joint gebruik je voldoende om iig wat te merken (anders gebruik je die joint niet). Zijn cola en koffie dan fout? Een joint zou ik ook niet fout noemen wanneer het gebruikt wordt in een mate zonder effect. Mensen die dat effect wel najagen (en ook van bier dus) zijn wel fout.
Je zal altijd een grens moeten trekken. Paracelsus zei al dat er geen giftige stoffen bestaan, wel giftige hoeveelheden. En drugsgebruikers jagen de hoeveelheden na dat wel effecten levert.
* KneoK drinkt bier voor de dorst en wijn voor de smaak, niet voor het lavelooseffect.
Ik ken mensen die liters cola per dag drinken, koffie en energy drinks drinken om wakker te blijven, so much for balance en so much voor het niet gebruiken voor het effect. En tuurlijk zeg je zelf ook al dat alles met mate moet worden gebruikt, maar je zult op zondag in de kerk niet te horen krijgen dat het drinken van een paar blikjes Red Bull je geestesgesteldheid of evenwicht dusdanig beinvloedt dat God daar misschien wel grote vraagtekens bij zou kunnen hebben.
Hoe zou God oordelen over Paracetamol ? Of wordt je daar niet genoeg door beinvloed ? Dan nemen we morphine, of een lekkere anti-depressiva, een anti-conceptiepilletje tussendoor, allemaal flinke invloeden op je natuurlijke balans.
Overigens ben ik het niet helemaal met Def!ance en anderen eens dat overmatig blowen (dagelijks 1 vind ik overmatig, hoewel ik zelf meer dan dat rook) bij de meerderheid absoluut geen invloed heeft. Het heeft bij iedereen, ik durf bijna te stellen zonder uitzondering, invloed.
Hartstikke knap, je eigen zaak, je eigen huis, een leuke vriendin. Ik heb ook een leuke baan die ik niet verslop, al 8 jaar een lieve vriendin, een mooi huis, sociale contacten, hou mezelf gezond en heb een goeie conditie, maar als ik een maand niet blow dan merk ik dat ik veel meer energie heb, mezelf beter kan concentreren (ontkennen heeft geen zin totdat je daadwerkelijk een periode niet geblowd hebt, wiet werkt op je concentratievermogen), dingen beter kan onthouden, minder moe ben overdag (hoewel ik normaal gesproken bij twee of drie joints per avond (nooit overdag) niet merk dat ik sneller moe ben dan anders. Dat gevoel komt na een poosje weer als ik niet blow). Dit zijn effecten die de absolute meerderheid van de stevige blowers zal merken als ze stoppen.
Een vraagje aan
programfile, hoeveel van die sociale contacten blowt ook ? Want ik zie zo vaak dat blowers beweren dat ze zo gigantisch veel sociale contacten hebben en dan eigenlijk die 5 vrienden van de HAVO bedoelen waar ze mee begonnen zijn met blowen, Piet van de koffieshop in Zuid, Klaas en Fred van de shop aan de overkant, ga zo maar door. De meeste blowers gaan met blowers om, kun je sociaal noemen, maar spreek je die ene vroegere vriend nog wel eens die toen niet besloot mee te gaan blowen ?
En aggressiviteit niet samen met blowen ? Hah, je moet een blower die al 25 jaar zegt te roken eens zonder een dubbeltje in huis moeten zien blazen door een huis. Als er geblowd kan worden is er inderdaad niets aan de hand, maar zoals met elke drugs heeft het echt wel slechte kanten hoor.
Als niet-gelovige (wat wel precies weet ik niet, wat niet in ieder geval wel) zegt mijn gevoel dat het neer zou moeten komen op verstandig gebruik. Je weet zelf dondersgoed of je verslaafd bent of gewoon uitkijkt naar je volgende jointje van het weekend, toegeven is alleen lastiger. Als drugs je huidige levensritme merkbaar stoort dan vind ik dat je grenzen opzoekt.
Dit speelt ook door in het eren van je eigen lichaam. Met een jointje of twee per week kun je je lichaam voldoende rust geven om in ieder geval over de eerste shock heen te komen en redelijk te herstellen. Elke avond apenstoned om half twee naar bed gaan (

mag morgen uitslapen) vind ik een ander verhaal (thank God I don't believe in Hell

).
Mooi opmerking overigens altijd, dat mensen veel liever met blowers omgaan dan met alcoholisten... Ik ga liever met normale mensen om. Gelukkig zijn die er ook veel meer dan alcoholisten (of zou iedereen een alcoholist als vriend moeten hebben en mis ik iets fantastisch als blower die op z'n tijd wel een biertje lust ?).
[
Voor 19% gewijzigd door
KneoK op 09-07-2008 01:36
]