[openSUSE] versie 11.0 beschikbaar

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11-2025
Heb de 64-bit en 32-bit KDE4 LiveCD gedownload. De 32-bit versie even getest onder Virtualbox, doet 't langzaam, maar 't werkt...
De 64-bit versie op CD gebrand (heb een Athlon64 939) en opstarten maar.
Heb de keuze (F3) uit "maarliefst" Vesa, 800x600 en 1024x768 (XFX 6600GT + 21" NEC MultiSync FP1350), maar zowel bij gewone als "failsafe" modus werkt hier niets van :(
Hij probeert X op te starten, maar krijg geen normaal beeld, alleen een soort ruis van kleuren...
Denk dat het met de frequentie van de monitor te maken heeft, aangezien de videokaart geen problemen zou moeten geven (zeker niet op Vesa), maar heb geen boot parameter kunnen vinden (anders dan 'sax2 -m 0=vesa', om vesa te forceren) om dit af te stellen. Hier iemand een idee ?!

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

GENETX schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 11:28:
[...]
1. De driver wel geinstalleerd voor je videokaart?
Ja hoor. Ik werk al enkele jaren met Linux (Begonnen met Redhat 5.0) dus ik durf wel te zeggen dat ik inmiddels mijn weg kan vinden. Gezien ik een hele mooie Intel965GM chipset heb en de bijbehorende videokaart (X3000) is dat geen probleem. Die zit al enkele maanden in de intel-driver volledig supported.
2. Dan neem je toch GNOME? Met openSUSE staat alles net zo mooi ;)
3. Dat is wel jammer
Ik geef KDE ook een kans. Heb heel lang KDE3 gebruikt en op een bepaald moment gewoon overgestapt op Gnome (toen nog onder Debian). Later naar Ubuntu gegaan waar ik KDE4 ook eens heb geprobeerd (in Ubuntu installeren, dus niet Kubuntu) maar het was toen nog erg buggy. Die keys vind ik gewoon jammer, dat is relatief simpel op te lossen bij een autodetect.
4. Ooh, las ergens van wel. Zal wel met copyright te maken hebben
Ik denk het. Nadat Amarok mij erop wees dat MP3 support er niet was kwam ik op een site terecht waar een package te installeren was die o.a. mp3 support (oftewel, gstreamer-plugins) installeerde en Java support.
5. Dat ligt volgens mij nog aan de KDE 4.0.x serie. Ik merk overigens verschil (in SUSE 10.3 dan) tussen mn desktop (ATI) en laptop (NVIDIA).
Tja, de keus tussen KDE/Gnome/Xfce etc is toch puur persoonlijk.
Jammer alleen dat vanochtend bij de 1e keer opstarten Suse niet wilde doorstarten (hij leek te hangen bij het opstarten van KDE, X draaide wel al). Toch nog wat schoonheidsfoutjes. KDE4 begint nu wel sneller te reageren overigens.. Ik speel nog een paar dagen door..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik als Ubuntu aanhanger heb hem ook maar eens op mn Dell D430 gegooid, ziet er erg goed uit en ook lekker snel, wat me wel bevalt is dat je standaard een stuk meer tools hebt dan onder Ubuntu, ik heb de DVD install gedaan.

Onder Ubuntu gebruikte ik VMware Workstation, ik ga nu ook eens met Xen spelen.

Alle proemn in n drek

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:49

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
Ik heb OpenSUSE 11.0 op mijn laptop (Asus G1S) geïnstalleerd. Ik ben onder de indruk van de snelheid, snelheid van installeren, snelheid van de packagemanager, snelheid van opstarten van applicaties.

Bij de eerste blik riep ik gelijk "Ahhhh, mooi." en "Alle machines krijgen nu 11.0.".

Zo te zien heb ik alle applicaties die ik wil tot mijn beschikking. Op een paar schoonheidsfoutjes na werkt alles prima. Ik test eerst nog even verder voor ik echt over ga op mijn andere computers.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Verwijderd

Iemand de Broadcom 43xx (BCM94311 MCG) serie aan de praat gekregen in deze versie? Kaart wordt gevonden en geinstalleerd, maar echt een verbinding lijkt hij niet te maken na het instellen van SSID IP (DHCP) WPApass..
Aangezien deze versie pas uit is vind ik helaas nog niet zoveel info op internet om te proberen.

Mooi OS dit, alleen jammer dat bij deze de WIFI ook niet zo easy aan de praat te krijgen is. Voor de rest ziet het er allemaal netjes en volwassen uit. Ook heel compleet, KDE 4 etc is ook wel aardig voor zover ik ermee heb kunnen spelen.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Overal moet je geluk hebben met wifi, zeker bij nieuwe hardware. Heb je wpa_supplicant geinstalleerd? Krijg je beschikbare netwerken te zien?

Verwijderd

WPA supplicant ben ik volgens mij wel eens tegengekomen bij het updaten en installeren van packages... (waar kan ik dat controleren of het 100% zeker is geinstalleerd?)

Ik krijg geen enkel netwerk (geen SSIDs) te zien... Het enige wat gezien wordt is de WIFI kaart zelf, maar hij lijkt weinig te doen.

• disheaver
  • Niet online
zypper info pwa_supplicant

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Wat zegt Yast? Welke drivers zijn er geinstalleerd? ik had iets gelijkaardig, er werden toen twee drivers geinstalleerd, een van de twee blacklisten hielp toen.

[ Voor 85% gewijzigd door Teun_2 op 22-06-2008 00:45 ]

Verwijderd

Ok dank je, wpa_supplicant is volgens zypper geinstalleerd en up to date :)
In Yast is maar 1 driver geinstalleerd voor de WIFI. Deze is tijdens de installatie automatisch geinstalleerd en de naam/het type etc lijkt allemaal te kloppen.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 00:14:
WPA supplicant ben ik volgens mij wel eens tegengekomen bij het updaten en installeren van packages... (waar kan ik dat controleren of het 100% zeker is geinstalleerd?)

Ik krijg geen enkel netwerk (geen SSIDs) te zien... Het enige wat gezien wordt is de WIFI kaart zelf, maar hij lijkt weinig te doen.
Bij 10.3 werkte mijn wireless bcm4318 prima, maar nu niet.... in /var/log/messages stond dan:
Jun 22 00:12:53 dhcppc5 kernel: b43-phy0 ERROR: Firmware file "b43/ucode5.fw" not found or load failed.
Jun 22 00:12:53 dhcppc5 kernel: b43-phy0 ERROR: You must go to http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the latest firmware (version 4).
Jun 22 00:12:53 dhcppc5 firmware.sh[21838]: Cannot find  firmware file 'b43/ucode5.fw'

Toen maar naar die URL gegaan en de instructies gevolgd en het LEDje van wireless ging branden. Ook een "iwlist s" gaf een goeie scan van alle netwerken. Hij zit nu nog even aan de ethernet, maar ik neem nu aan dat ik hem goed aan het werk heb gekregen.
Edit: nog even gekeken voor de zekerheid, maar dit ziet er goed uit:
/var/log/messages:
Jun 22 01:41:26 dhcppc5 kernel: input: b43-phy0 as /devices/virtual/input/input15
Jun 22 01:41:26 dhcppc5 kernel: b43-phy0: Loading firmware version 410.2160 (2007-05-26 15:32:10)
Jun 22 01:41:28 dhcppc5 kernel: Registered led device: b43-phy0::tx
Jun 22 01:41:28 dhcppc5 kernel: Registered led device: b43-phy0::rx
Jun 22 01:41:28 dhcppc5 kernel: Registered led device: b43-phy0::radio
Zoutvat schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 23:32:
De luisdsprekertoetsen van mijn dell deden het ook niet meteen, terwijl die het in suse 10.3 wel deden. Mijn draadloze netwerkkaart doet het onder 11 ook niet, terwijl die in 10.3 wel werkte :s Als ik dit niet gefixt krijg, ga ik toch ook wel weer terug naar (k)ubuntu of misschien debian.
Ik heb ook precies hetzelfde, de geluidstoetsen heb ik maar even handmatig ingesteld bij "configure desktop". Maar het is het niet helemaal... Zo werkt ook de fn-wireless niet goed:
/var/log/messages:
Jun 22 00:04:05 dhcppc5 kernel: atkbd.c: Unknown key pressed (translated set 2, code 0x88 on isa0060/serio0).
Jun 22 00:04:05 dhcppc5 kernel: atkbd.c: Use 'setkeycodes e008 <keycode>' to make it known.

Verder ben ik over het updaten (1 mini dependency-conflict, verder snel en zonder problemen) erg tevreden en over de snelheid van KDE4 ook.
Ik heb openSuSe 11.0 op mijn laptop geinstalleerd en ben dus overall best tevreden, maar voordat mijn desktop overgaat, wacht ik wel op 11.1

[ Voor 9% gewijzigd door QuaQu op 22-06-2008 02:13 ]

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Verwijderd

QuaQu schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:09:
[...]

Bij 10.3 werkte mijn wireless bcm4318 prima, maar nu niet.... in /var/log/messages stond dan:
Jun 22 00:12:53 dhcppc5 kernel: b43-phy0 ERROR: Firmware file "b43/ucode5.fw" not found or load failed.
Jun 22 00:12:53 dhcppc5 kernel: b43-phy0 ERROR: You must go to http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the latest firmware (version 4).
Jun 22 00:12:53 dhcppc5 firmware.sh[21838]: Cannot find  firmware file 'b43/ucode5.fw'

Toen maar naar die URL gegaan en de instructies gevolgd en het LEDje van wireless ging branden. Ook een "iwlist s" gaf een goeie scan van alle netwerken. Hij zit nu nog even aan de ethernet, maar ik neem nu aan dat ik hem goed aan het werk heb gekregen.
Edit: nog even gekeken voor de zekerheid, maar dit ziet er goed uit:
/var/log/messages:
Jun 22 01:41:26 dhcppc5 kernel: input: b43-phy0 as /devices/virtual/input/input15
Jun 22 01:41:26 dhcppc5 kernel: b43-phy0: Loading firmware version 410.2160 (2007-05-26 15:32:10)
Jun 22 01:41:28 dhcppc5 kernel: Registered led device: b43-phy0::tx
Jun 22 01:41:28 dhcppc5 kernel: Registered led device: b43-phy0::rx
Jun 22 01:41:28 dhcppc5 kernel: Registered led device: b43-phy0::radio

[...]

Ik heb ook precies hetzelfde, de geluidstoetsen heb ik maar even handmatig ingesteld bij "configure desktop". Maar het is het niet helemaal... Zo werkt ook de fn-wireless niet goed:
/var/log/messages:
Jun 22 00:04:05 dhcppc5 kernel: atkbd.c: Unknown key pressed (translated set 2, code 0x88 on isa0060/serio0).
Jun 22 00:04:05 dhcppc5 kernel: atkbd.c: Use 'setkeycodes e008 <keycode>' to make it known.

Verder ben ik over het updaten (1 mini dependency-conflict, verder snel en zonder problemen) erg tevreden en over de snelheid van KDE4 ook.
Ik heb openSuSe 11.0 op mijn laptop geinstalleerd en ben dus overall best tevreden, maar voordat mijn desktop overgaat, wacht ik wel op 11.1
Bedankt, het werkt!

Even opslaan...
Ik ben nieuw into Linux en vind het eigenlijk raar waarom dit niet automatisch gebeurt? Linux configureert gewoon tijdens de installatie al je hardware en drivers en gewoon heel veel dingen, maar zo'n laatste stukjes worden danweer niet gedaan. Waarom kan dit niet gewoon ook automatisch en makkelijk voor alle gebruikers?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:34

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 12:50:
Ik ben nieuw into Linux en vind het eigenlijk raar waarom dit niet automatisch gebeurt? Linux configureert gewoon tijdens de installatie al je hardware en drivers en gewoon heel veel dingen, maar zo'n laatste stukjes worden danweer niet gedaan. Waarom kan dit niet gewoon ook automatisch en makkelijk voor alle gebruikers?
Omdat dat niet mag van de betreffende hardware fabrikant. Het is geen onwil van de Linux community, het is gewoon illegaal door diverse patent en copyright wetgevingen.

MP3 support mag niet meegeleverd worden omdat er royalties betaald moeten worden aan het Fraunhofer instituut. Microsoft en Apple kunnen die gewoon betalen voor hun gebruikers, die zitten in de prijs van resp. Windows en Mac OS X. Voor een gratis linux distro wordt het wat lastiger, die zouden dan voor elke download een paar cent moeten betalen aan de rechthebbenden en dat is lastig als non-profit organisatie.

Voor device firmware is het een ander verhaal, dat is geen kwestie van royalties. De fabrikanten van die firmware verbieden het iedereen om die firmware te distribueren, dat mogen ze alleen zelf doen. Helaas doen ze dat zelf vrijwel alleen in de vorm van Windows drivers en daarom moeten Linux gebruikers vreemde trucks uithalen om ze te pakken te krijgen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• demolition_man
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 16:50
ik heb zelf nooit linux gedraaid maar wil het al een tijdje proberen. Alleen heb ik met opensuse livecd dat mijn backlight van mijn laptop (asus m6va) niet aangaat. Bij deze nieuwe versie heb ik dat ook weer. (Alleen KDE versie getest) Weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil gewoon een beetje rond kijken voor ik echt wat installeer.

• disheaver
  • Niet online
demolition_man schreef op zondag 22 juni 2008 @ 14:12:
ik heb zelf nooit linux gedraaid maar wil het al een tijdje proberen. Alleen heb ik met opensuse livecd dat mijn backlight van mijn laptop (asus m6va) niet aangaat. Bij deze nieuwe versie heb ik dat ook weer. (Alleen KDE versie getest) Weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil gewoon een beetje rond kijken voor ik echt wat installeer.
klik. Geen idee of xorg.conf zomaar gewijzigd kan worden in een live cd.

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
Ik vind versie 11.0 steeds fijner worden. Met de systeeminstellingen (ja, X staat op NL) kun je de DPI instellen.

Ik heb een 1680 x 1050 dots LCD in een 15,4" laptop. Met de nvidia-drivers werd dit altijd ingesteld als 129 x 133 DPI. Dit leverde rare effecten op. Konqueror en nu Dolphin hebben in verhouding veel grotere letters dan de tekst in Firefox. Of alleen al de letters van de menukeuzes van Firefox waren veel groter dan die van de tweakers-website.

Bij systeeminstellingen | Uiterlijk en gedrag | Uiterlijk | Lettertypen
kun je de DPI voor lettertypen afdwingen. Keuzes zijn "Uitgeschakeld", "96 DPI", "120 DPI".

Heerlijk om die DPI weer op 96 te zien staan.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01 12:48
freyk schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 11:22:
[...]
Het enige waarvan ik baal is, dat na de livecd-installatie van 11.0 de gnome-keychain niet naar behoren werkt. (waar ik op google nog een oplossing kan vinden)
Dus ben ik nog van plan om de dvd-installatiecd binnen te halen.
Oplossing hiervoor was om niet de live-cd installatie te draaien.

Maar nu zit ik met een ander probleem dat ik niet meer kan inloggen op mijn wpa2 draadloos netwerk (met mijn intel 2200bg), terwijl dat met 10.3 wel kon.
Ik zal nog wat verder kijken.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

Mad Max schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:16:
Ik heb een 1680 x 1050 dots LCD in een 15,4" laptop. Met de nvidia-drivers werd dit altijd ingesteld als 129 x 133 DPI.
Ja, want je scherm is ongeveer 130 DPI.
Dit leverde rare effecten op. Konqueror en nu Dolphin hebben in verhouding veel grotere letters dan de tekst in Firefox. Of alleen al de letters van de menukeuzes van Firefox waren veel groter dan die van de tweakers-website.
Dan moet je niet je DPI instellingen verklooien, maar een kleiner font instellen voor applicaties. Als je in dat zelfde scherm nou gewoon een wat kleiner font kiest (bijvoorbeeld 7 of 8pt), dan heb je hetzelfde effect, maar dan met wel de juiste instellingen.

• QuaQu
Nu even een dagje aan het klooien geweest (zie hier mijn nieuwe desktop) en overall erg tevreden. De snelheid die uit mijn Dell met een 1.5 GHz celeron wordt geperst is best goed! Vooral het installeren van software gaat ongeveer een 100x sneller, maar dat komt vooral omdat het eerst niet te doen was, zo traag. Even de nieuwe wireless drivers geregeld en eigenlijk werkte dat ook meteen al. Bij het klooien met de icoontjes en settings wel even de desktop-gadgets laten crashen, maar het herstelde zich goed. Maar bij het knoeien aan de taskbar, was het te gortig, maar na de crash kwam er niks meer boven! In een reflex maar kicker in de konsole getyped en nu zit ik met een KDE3 kicker met een KDE4.0 omgeving :7 Maar het grappigste is nog wel dat alles het verder prima en snel doet!
Hier nog even een screenshot van de situatie: mooi darken effect met de oude taskbar. Het rare blauwe vlak bij de klok komt van de kleur van de wallpaper voor de upgrade:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bA7UqhveaEW7RiFCxFEnQMXe/thumb.png

[ Voor 3% gewijzigd door QuaQu op 23-06-2008 09:36 . Reden: link toegevoegd ]

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
deadinspace schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:02:
Dan moet je niet je DPI instellingen verklooien, maar een kleiner font instellen voor applicaties. Als je in dat zelfde scherm nou gewoon een wat kleiner font kiest (bijvoorbeeld 7 of 8pt), dan heb je hetzelfde effect, maar dan met wel de juiste instellingen.
Ik heb het geprobeerd. Niet alle applicaties gebruiken die instellingen even goed. Bijvoorbeeld Firefox gebruikt die kleinere instellingen niet overal. Dan moet ik de fontgrootte ook voor websites aanpassen. Die houden zich niet aan de opgegeven DPI-grootte.

Juist door het verkloten van mijn DPI naar 96 ziet alles er in één keer goed uit. Geen ergernissen meer over het niet volgen van de lettertypes.

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Beslist een verbetering ten opzichte van 10.3 (ik heb het in beide gevallen over de KDE3 versie). Het hele systeem reageert sneller en software management.... veel en veel sneller. Dat werd de laatste tijd echte belachelijk langzaam op mijn 10.3 Hardware herkenning is ook beter, op mijn laptop althans. Afgezien van een klein, al opgelost, probleempje met de combinatie tussen video afspelen en compiz werkt het hier tot nog toe allemaal soepeltjes.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dual monitor kreeg ik niet de praat als de acceleratie van de videokaart aanstond, na een herinstallatie zonder acceleratie werkt het wel.

De Intel driver voor een Dell D430 is dus een beetje buggy.

Alle proemn in n drek

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:02
Ik heb het volgende "probleem"

- Grafische kaart: Intel 945GM
- Scherm: 15,4 inch LCD

Echter, het icoontje onderin rechts zegt steeds:
Display information: 1024 x 786 with millions of colours at 60HZ

Echter weet ik zeker dat ik 1280 x 800 draai.

Hebben jullie dit ook?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Newsflash
* Jungian is enthousiast.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van openSUSE 11.0 (GNOME). Tijdens beta2 liet vooral YaST het nog afweten (geen first-time setup, zoeken naar packages leverde niets op (repo's waren in orde)), maar dat lijkt een geest uit het verleden te zijn. Als we "helemaal" terug gaan naar versie 10.3, waar de GTK-tools nog lang niet zo gepolijst waren en het package management zoals vanouds extreem traag werkte, dan is er echt bizar veel verbeterd. Dit is de allereerste (open)SUSE-release waar ik daadwerkelijk enthousiast van ben geworden (en ik heb er nogal wat langs zien komen). :+

De paar stapjes die ik heb ondernomen na de setup (ook daar een duim voor omhoog) :
  • YaST setupje doorlopen (een paar repo's aangevinkt).
  • Microsoft fonts (corefonts) eropgezet (RPM voor gebruikt).
  • DPI op 96 gezet en font rendering afgesteld zoals ik dat graag zie.
  • VMware tools geïnstalleerd (vanuit de repo's).
Alles lijkt goed te werken, updaten ging vlot, het default packageaanbod is recent/goed doordacht (Tasque, Gnome Do, etc.) en ik heb niets hoeven veranderen aan m'n theme-instellingen om te voorkomen dat m'n eten eruit komt (Ubuntu :')).

Mocht ik niets negatiefs tegenkomen de komende paar dagen dan ga ik het zeker hier thuis uitrollen (ik gebruik zelf naar tevredenheid OS X). Ubuntu is niet meer wat het geweest is (vlot, niet al te bloated vs traag + shitload aan services/daemons), maar mocht de SUSE-transitie toch niet zo positief uitpakken dan is de backup zo terug gezet en kunnen m'n ouders zonder problemen doorwerken op hun Ubuntu-systemen. Wie niet waagt, wie niet wint.

offtopic:
Humor dat de distro die je altijd tot op het bot verguisd hebt je opeens versteld laat staan _O-

0.0

Verwijderd

Flappie schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 00:47:
Ik heb het volgende "probleem"

- Grafische kaart: Intel 945GM
- Scherm: 15,4 inch LCD

Echter, het icoontje onderin rechts zegt steeds:
Display information: 1024 x 786 with millions of colours at 60HZ

Echter weet ik zeker dat ik 1280 x 800 draai.

Hebben jullie dit ook?
Same here. Heb dat verwijderd. Heeft volgens mij ook niks met je huidige resolutie van je scherm te maken. Wel beetje vreemde melding/icoontje als je dat nog nooit gezien hebt.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
Jungian schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 01:25:
Newsflash

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van openSUSE 11.0 (GNOME). Tijdens beta2 liet vooral YaST het nog afweten (geen first-time setup, zoeken naar packages leverde niets op (repo's waren in orde)), maar dat lijkt een geest uit het verleden te zijn. Als we "helemaal" terug gaan naar versie 10.3, waar de GTK-tools nog lang niet zo gepolijst waren en het package management zoals vanouds extreem traag werkte, dan is er echt bizar veel verbeterd. Dit is de allereerste (open)SUSE-release waar ik daadwerkelijk enthousiast van ben geworden (en ik heb er nogal wat langs zien komen). :+

De paar stapjes die ik heb ondernomen na de setup (ook daar een duim voor omhoog) :
Alles lijkt goed te werken, updaten ging vlot, het default packageaanbod is recent/goed doordacht (Tasque, Gnome Do, etc.) en ik heb niets hoeven veranderen aan m'n theme-instellingen om te voorkomen dat m'n eten eruit komt (Ubuntu :')).

Mocht ik niets negatiefs tegenkomen de komende paar dagen dan ga ik het zeker hier thuis uitrollen (ik gebruik zelf naar tevredenheid OS X). Ubuntu is niet meer wat het geweest is (vlot, niet al te bloated vs traag + shitload aan services/daemons), maar mocht de SUSE-transitie toch niet zo positief uitpakken dan is de backup zo terug gezet en kunnen m'n ouders zonder problemen doorwerken op hun Ubuntu-systemen. Wie niet waagt, wie niet wint.

offtopic:
Humor dat de distro die je altijd tot op het bot verguisd hebt je opeens versteld laat staan _O-
Ik viel zowat van me stoel toen ik dit las, wie had dit gedacht :P

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miki schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:58:
Ik viel zowat van me stoel toen ik dit las, wie had dit gedacht :P
Ik sowieso niet. :+

0.0

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-01 09:18

14ReD

Who is General Failure?

Al een tijd ben ik "fan" van Ubuntu. Toch wilde ik weer is een nieuwe distro gebruiken en na een seconde met Fedora 9.0 te hebben gespeeld wilde ik OpenSuse 11.0 proberen. Maar dit weigert te installeren bij mij. Alles geprobeert. Opnieuw gedownload, checksum gecontroleerd, 64 bit en 32 bit versie... Niets! Terwijl Fedora 9 en Ubuntu 8.04 zonder problemen installeren. Heel irritant! Ik ben nu weer terug naar Ubuntu, want die werkt tenminste.

• Ook al Bezet
14ReD schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:37:
Al een tijd ben ik "fan" van Ubuntu. Toch wilde ik weer is een nieuwe distro gebruiken en na een seconde met Fedora 9.0 te hebben gespeeld wilde ik OpenSuse 11.0 proberen. Maar dit weigert te installeren bij mij. Alles geprobeert. Opnieuw gedownload, checksum gecontroleerd, 64 bit en 32 bit versie... Niets! Terwijl Fedora 9 en Ubuntu 8.04 zonder problemen installeren. Heel irritant! Ik ben nu weer terug naar Ubuntu, want die werkt tenminste.
Wat gaat er mis dan? Bij mij ging het zonder problemen, was in een half uur klaar.

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-01 09:18

14ReD

Who is General Failure?

De installatie an sich werkt wel goed! Maar als ik 'm wil gebruiken beginnen de problemen.

1. In zowel safemode als in normal mode doet de netwerkkaart het niet (is toch een vrij standaard realtek 8139 dingetje), terwijl hij wel bij de installatie correct gedetecteerd word.
2. Problemen met de Xserver en drivers.
3. Spontane vastlopers, waarna ik heel de pc eerst van de stroom moet afhalen voordat hij het weer doet.
4. Booten duurt eindeloos!

Ik heb al een aantal zoektochten op de fora gedaan. (zowel opensuse forum als hier op tweakers) en via Google (blijft toch mijn beste vriend :*) ), maar geen van de oplossingen hielpen mij. Wat natuurlijk raar is, is dat ik op diezelfde pc, Ubuntu, XP en Vista draai. Allemaal zonder problemen. Ik kan uren gamen zonder een hik. Ze staan overigens op aparte hd's. Heb voor alle hd's een compelte surface scan gedaan en er werd geen enkele bad sector gevonden. Wat ook raar is, is dat ik niet de 64bit versie kan installeren (crashed), terwijl ik wel de 64bit versie van ubuntu en vista draai. (xp is 32 bit versie).

Overigens heb ik ook weer geen zin om eindeloos bezig te zijn om 'm aan de praat te krijgen, terwijl ik een linux distro heb die werkt.

Edit Typos.

[ Voor 5% gewijzigd door 14ReD op 24-06-2008 13:03 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik moet zeggen. Ik heb de KDE4 (64bit) versie geprobeerd (als echte Ubuntu-man) en die beviel gewoonweg niet. Ik heb het echt geprobeerd (2 dagen werken, 8 uur per dag dus) maar ik kreeg de smaak niet te pakken. KDE4 is ook gewoon niks voor mij..

Ik heb zojuist OpenSuse 11 GNOME (64bit ook weer) geinstalleerd en deze is wel lekker :9

Volumeknoppen doen het overigens wel meteen. Alleen nu werkt Flash niet (onder KDE4 met Gnash werkte Youtube wel, nu niet meer :? ). Het reageert allemaal net wat sneller dan Ubuntu en ook de software install is sneller dan Ubuntu (8.04).

Ik ga nog even verder spelen, maar tot nu toe enthousiast over OpenSuse met Gnome :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Net geinstalleerd op mijn 64b systeem en het werkt allemaal redelijk soepel (in tegenstelling tot 10.3), maar..
Ik heb zojuist de win32 codecs geinstalleerd maar merk er niet veel van. Zodra ik een avi of wmv bestand probeer af te spelen klaagt Kaffeine dat hij geen geschikte codec kan vinden, dit terwijl de win32 codec wel wordt gedetecteerd. Iemand hier een oplossing voor?

edit: AVI werkt na installatie van de xvid codec maar WMV werkt nog niet

[ Voor 9% gewijzigd door Simkin op 24-06-2008 18:39 ]

Verwijderd

ik wil deze dus ook proberen maar heb een beetje afkeer om te installeren. althans het hoe of wat. ik draai zelf vista naar redelijke tevredenheid, maar wil zeker linux proberen. heb nu 2 partities. 1e is windows. 2e is wat data maar ook nog dik 70 gb vrij. is bij de installatie het makkelijk om hem naar de D: schijf zeg maar te zetten zonder dat mn windows verneukt wordt?

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 20:42:
ik wil deze dus ook proberen maar heb een beetje afkeer om te installeren. althans het hoe of wat. ik draai zelf vista naar redelijke tevredenheid, maar wil zeker linux proberen. heb nu 2 partities. 1e is windows. 2e is wat data maar ook nog dik 70 gb vrij. is bij de installatie het makkelijk om hem naar de D: schijf zeg maar te zetten zonder dat mn windows verneukt wordt?
Ik weet niet of de installer ntfs-partitites (windows) kan verkleinen, maar mocht dat kunnen zou je c:/ laten staan, d:/ kleiner maken en een /dev/sdc (swap) en /dev/sdd (root) kunnen aanmaken. Maar zoals altijd bij het klooien met partities: zorg voor een backup. En als je toch een backup hebt, zou ik gewoon D verwijderen, C:/ laten staan. Een swap-partitie aanmaken, een root-paritie aanmaken, en een home-folder. Maak van de home-dir een file system waar je ook met windows op kunt schrijven, FAT werkt in zowel windows als linux 'out-of-the-box', alleen is het een brakke filesystem (geen bestanden > 4GB). Ext2/3 werkt in linux, en hiermee ook in windows.

Kost wat tijd met data overzetten, maar dan heb je wel voor altijd de partities om andere linux distro's op te installeren.

Verwijderd

Ik raad je aan om VirtualBox te gebruiken. Erg compacte freeware programma waarin je een image van een Linux distro kunt mounten en vervolgens installeren. Je kunt doen wat je wil me de Linux installatie en hoeft je nooit zorgen te maken over partities of virussen. Alles is weer weg met 1 druk op de knop.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualbox

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

heb nu 2 partities. 1e is windows. 2e is wat data maar ook nog dik 70 gb vrij. is bij de installatie het makkelijk om hem naar de D: schijf zeg maar te zetten zonder dat mn windows verneukt wordt?
Je hebt voor openSuSE een aparte partitie nodig. Dat betekent dat er een partitie of verwijderd of geresized moet worden om plek te maken. Dat geldt niet alleen voor openSuSE, maar voor zo'n beetje elke andere distributie / OS.

Ik ken openSuSE niet zo, maar ik vermoed dat de installer wel partities voor je kan resizen. Het is wel aan te raden om van belangrijke gegevens een backup te maken. Een ongeluk (de installer doet wat fout, of je kiest de verkeerde partitie, of ...) zit in een klein hoekje.

Als dit je niet aan staat, dan kun je openSuSE ook in gevirtualiseerd draaien (bijvoorbeeld in VMWare of Virtualbox). De "harde schijf" waar openSuSE dan op installeert is gewoon een bestand op je bestaande filesystems.

• Ook al Bezet
Je kunt natuurlijk ook één van de twee live CDs gebruiken. Er is er één voor Gnome en één voor KDE4. Je kunt ook vanaf die CDs installeren.

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 21:30:
[...]

Ik raad je aan om VirtualBox te gebruiken. Erg compacte freeware programma waarin je een image van een Linux distro kunt mounten en vervolgens installeren. Je kunt doen wat je wil me de Linux installatie en hoeft je nooit zorgen te maken over partities of virussen. Alles is weer weg met 1 druk op de knop.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualbox
Dan draai je linux in windows, toch? Ik zie het voordeel er niet echt van in, behalve dat je niet 1 keertje met partities en bestanden moet schuiven. En werkt 3d accel in een VM?

Hangt natuurlijk ook af wat je ermee wilt: bereid en geinteresseerd om linux te gebruiken (en een beetje windows indien nodig), of gewoon wilt kijken wat het is. Voor dat laatste is een live cd of VM een goede optie, voor het eerste lijkt me niet.

• QuaQu
Simkin schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 18:32:
Net geinstalleerd op mijn 64b systeem en het werkt allemaal redelijk soepel (in tegenstelling tot 10.3), maar..
Ik heb zojuist de win32 codecs geinstalleerd maar merk er niet veel van. Zodra ik een avi of wmv bestand probeer af te spelen klaagt Kaffeine dat hij geen geschikte codec kan vinden, dit terwijl de win32 codec wel wordt gedetecteerd. Iemand hier een oplossing voor?

edit: AVI werkt na installatie van de xvid codec maar WMV werkt nog niet
Ik gebruik ook altijd VLC Mediaplayer, die kan alles aan. Makkelijk te installeren met via http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories, er moet nog een site zijn met iets van en.opensuse.org/Restricted_Formats (blauwe pagina) maar die kan ik zo gauw niet vinden. Maar met die extra repositories erbij moet het iig lukken.
deadinspace schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 21:31:
[...]
Ik ken openSuSE niet zo, maar ik vermoed dat de installer wel partities voor je kan resizen. Het is wel aan te raden om van belangrijke gegevens een backup te maken. Een ongeluk (de installer doet wat fout, of je kiest de verkeerde partitie, of ...) zit in een klein hoekje.
De installer kan idd gewoon partities resizen en over dingen als swap e.d. hoef je je niet druk te maken, dat wordt voor je geregeld. Maar zelf zou ik toch niet zo snel aan de partities gaan rommelen: hoe minder je ermee doet, hoe minder er fout aan kan gaan.
Ik heb zelf nog Windows XP onder VirtualBox draaien, werkt allemaal prima, maar je CPU moet wel krachtig zijn, wil het redelijk draaien. Ook moet je redelijk veel geheugen opofferen om je VM een beetje te kunnen laten draaien. Ik zou idd voor de (KDE) liveCD gaan en als het bevalt nog eens denken over de verdeling van data over de schijven.
Erg leuk is ook een liveCD in een VM, voor als je geen zin hebt in rebooten! Verwacht alleen geen snelheidsmonster ;)

[ Voor 3% gewijzigd door QuaQu op 24-06-2008 23:17 ]

Verwijderd

maar ik kna dus eventueel via een partitiemanager die D schijf van mij waar nu dus dik 70 gb vij is even partitioneren en bijv een extra partitie van 40GB maken. daar dan opensuse op installeren en dan doet hij de rest zelf???

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 07:18:
maar ik kna dus eventueel via een partitiemanager die D schijf van mij waar nu dus dik 70 gb vij is even partitioneren en bijv een extra partitie van 40GB maken. daar dan opensuse op installeren en dan doet hij de rest zelf???
Anders voer je de installer even uit, dan had je al allang kunnen zien of dat kan. Dat scheelt je ook veel vervolgvragen. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 25-06-2008 08:35 . Reden: woei ]

0.0

• Ook al Bezet
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 07:18:
Dat kan. Tijdens de installatie natuurlijk wel even goed in de gaten houden wat hij doet.

Verwijderd

als ik de installer uitvioer doet hij misschien al dingen die ik niet wil vandaar de vragen hier :D

Maar als ik dan de goede partitie kies moet het goed gaan lijkt mij. hal gaat niet ineens naar een andere partitie lijkt mij.

wil hem namelijk echt gaan gebruiken en de live cd is een heel stuk trager dan een installatie. dan zou ik dus geen goed beeld krijgen.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:30:
als ik de installer uitvioer doet hij misschien al dingen die ik niet wil vandaar de vragen hier :D
Daar hoef je niet bang voor te zijn. :) Partitioneren gebeurt niet meteen bij het verzinnen van een partitieschema.

0.0

Verwijderd

Jungian schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 01:25:
Newsflash

offtopic:
Mooi om te horen! Waar heb je die corefonts RPM gedownload? Ik heb eens gezocht en vind verschillende RPMs, maar weet niet precies wat nu de goede is.

Deel verder je mening over OpenSuse 11. Ben nieuw into Linux, wel eens een beetje Ubuntu en Fedora geprobeerd maar toch steeds problemen met installatie van WIFI.
In OpenSuse is dit nu vrij eenvoudig gelukt wat al mooi is natuurlijk, maar voor de rest bevalt het ook gewoon super. Elke dag leer ik meer en begin ik het steeds meer te waarderen.

• Ook al Bezet
Hebben andere mensen trouwens ook af en toe problemen met de networkmanager? Soms geeft hij de sterkte van mijn draadloosnetwerk als belachelijk slap, en dat terwijl de laptop practisch naast de router staat. Dit probleem had ik met 10.3 ook niet dus het probleem moet wel bij Opensuse liggen.

Verwijderd

Ook al Bezet schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:15:
Hebben andere mensen trouwens ook af en toe problemen met de networkmanager? Soms geeft hij de sterkte van mijn draadloosnetwerk als belachelijk slap, en dat terwijl de laptop practisch naast de router staat. Dit probleem had ik met 10.3 ook niet dus het probleem moet wel bij Opensuse liggen.
Ik had deze problemen in Ubuntu op het moment dat ik een 'slechte' wifikaart driver had. Die driver was gewoon niet goed (wel de goede driver, maar hij functioneert gewoon slecht) waardoor er ook een zwak en traag gelimiteerd signaal was.
Moet je eens even op internet kijken of je iets vind van weak signal icm met die kaart/driver en of dit een bekend probleem is.

Verwijderd

nou het is zover. heb hem geinstalleerd. alles ging goed wat betreft installatie en zelfs de opstartmanager is helemaal goed.

alleen ik kan alleen in de console. als ik startx doe (wist ik nog uit een verleden) kan hij niets vinden. heb een radeon 9800 pro en die moet gewoon ondersteund worden dacht ik.

wat kan ik nu doen om hem grafisch aan de praat te krijgen. ben zoals jullie merken erg beginnend met linux :D:D

• Ook al Bezet
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:03:
[...]

Ik had deze problemen in Ubuntu op het moment dat ik een 'slechte' wifikaart driver had. Die driver was gewoon niet goed (wel de goede driver, maar hij functioneert gewoon slecht) waardoor er ook een zwak en traag gelimiteerd signaal was.
Moet je eens even op internet kijken of je iets vind van weak signal icm met die kaart/driver en of dit een bekend probleem is.
Lijkt me vreemd, ik gebruik de driver van intel zelf (het gaat om een intel kaart). Heb net ook even op het Opensuse forum rondegstruind en kwam daar de tip tegen om ipv6 uit te zetten. Tot nog toe lijkt dat gewerkt te hebben. Nu maar hopen dat het goed blijt gaan.

EDIT: ah, vergeet het, het probleem is er nog steeds. Aan de andere kant, hij maakt nu wel automatisch verbinding bij het opstarten, eerst weigerde hij dit.

EDIT2: geen peil op te trekken dit ding. Nu doet hij het weer normaal. Gelukkig blijft de verbinding zowiezo werken, ook wanneer hij, foutief, een lage sterkte aangeeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Ook al Bezet op 26-06-2008 20:42 ]

• QuaQu
De networkmanager werkt bij mij echt 100% top, wired en wireless. Met wireless zorgt de router zelf eerder voor ellende... Maar je zou ook even in /var/log/NetworkManager kunnen kijken, daar heb ik de gouden tip uit gehaald om mijn wireless goed te krijgen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:10:
nou het is zover. heb hem geinstalleerd. alles ging goed wat betreft installatie en zelfs de opstartmanager is helemaal goed.

alleen ik kan alleen in de console. als ik startx doe (wist ik nog uit een verleden) kan hij niets vinden. heb een radeon 9800 pro en die moet gewoon ondersteund worden dacht ik.

wat kan ik nu doen om hem grafisch aan de praat te krijgen. ben zoals jullie merken erg beginnend met linux :D:D
Je zou kunnen proberen met CTRL+ALT+F1 naar je eerste virtuele terminal te gaan
Daar log je dan in als root en typt "telinit 3" gevolgd door een druk op de entertoets.
Hierna zou je "sax2" als commando kunnen invoeren.
Als het nu goed gaat krijg je een automagisch grafisch configuratieschilletje te zien waarin je je instellingen kunt zetten.
Zo niet is er iets anders aan de hand.

Mocht het wel lukken op deze manier dan kun je na het voltooien van de instellingen het commando "telinit 5" invoeren en als dan alles goed is gegaan wordt je begroet door een grafisch inlogscherm.

edit: even een vraagje dat me te binnen schiet: Heb je tijdens de install gekozen voor gnome, kde of een andere desktop? Of voor kale bak?
Eigenlijk zou alles het namelijk gewoon moeten doen.

[ Voor 8% gewijzigd door dragunova op 26-06-2008 23:17 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:10:

Wat meer info zou fijn zijn. Doe wat ^^ zegt met sax2,

echter wat bedoel je met 'kan hij niets vinden'. kan hij de commando startx niet vinden, krijg je een grijs scherm met enkel een muispointer, krijg je enkel wat tekst in de console?

geeft 'cat /var/log/Xorg.0.log' zinvolle foutmeldingen? Welke driver gebruikt Xorg (cat /etc/X11/xorg.conf) (gebruik de shift+page up), kijk bij "Section Device " onder driver.

En tot slot voer het commando 'X' eens uit.

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
Ja, ik heb ook problemen met wifi. Ik heb al in bugzilla gezocht (Via http://en.opensuse.org/Submitting_Bug_Reports).
Ook op http://linuxwireless.org staan wat opmerkingen.

Zelf heb ik een intel-4965-wifikaart. Daarvan wordt verteld dat ie onder deze kernel niet werkt. Toch kom ik verder dan 'niet werken'. Alleen nèt niet tot een verbinding.
Met http://en.opensuse.org/Tracking_down_wireless_problems heb ik e.e.a. proberen uit te zoeken. Met de resultaten heb ik mij bij een bug laten noteren.

Gebrek aan wifi is nu nog even geen probleem. Laptop staat toch op t bureau. Ik hoop wel dat t wordt opgelost voor het 's-avonds weer warm genoeg is om in de tuin te internetten. :)

edit: typo's

• Ook al Bezet
[b]Mad Max schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 23:32
Zelf heb ik een intel-4965-wifikaart. Daarvan wordt verteld dat ie onder deze kernel niet werkt. Toch kom ik verder dan 'niet werken'. Alleen nèt niet tot een verbinding.
Ik heb hier dezelfde kaart maar ik kan wel verbinding krijgen, ondanks de soms verkeerde weergave. Als ik deze site goed begrijp dan zijn hier drivers te vinden die wel met de nieuwe kernel zouden moeten werken.
Zolang het hier nog werkt blijf ik er zelf wel van af :-)

Verwijderd

zoals ik al zei ben ik vrij nieuw haha. als die lange commando's kende ik niet. heb bij de installatie gekozen voor KDE4. alles ging ook goed, maar bij onloggen kan dat alleen in de console versie. Inloggen zelf ik geen probleem. Bij "startx" geeft hij dat hij xserver niet kon vinden. maar heb nog niet gebprobeerd met sax2 of zo. die commando's kende ik niet. zit nu op werk, maar zal dit vanmiddag direct gaan proberen.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 07:18:
zoals ik al zei ben ik vrij nieuw haha. als die lange commando's kende ik niet. heb bij de installatie gekozen voor KDE4. alles ging ook goed, maar bij onloggen kan dat alleen in de console versie. Inloggen zelf ik geen probleem. Bij "startx" geeft hij dat hij xserver niet kon vinden. maar heb nog niet gebprobeerd met sax2 of zo. die commando's kende ik niet. zit nu op werk, maar zal dit vanmiddag direct gaan proberen.
Voor vragen over commando's en andere leuke linux weetjes, lees de handleiding eens!

http://www.novell.com/documentation/opensuse110/index.html

En misschien voor jouw het belangrijkste:

De basics
http://www.novell.com/doc...tup/data/part_basics.html

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 27-06-2008 08:13 ]

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
Ook al Bezet schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 00:31:
[...]

Ik heb hier dezelfde kaart maar ik kan wel verbinding krijgen, ondanks de soms verkeerde weergave. Als ik deze site goed begrijp dan zijn hier drivers te vinden die wel met de nieuwe kernel zouden moeten werken.
Zolang het hier nog werkt blijf ik er zelf wel van af :-)
Oh, ja, sorry. Vergeten te vermelden. Dank voor de toevoeging.

DIe compatible drivers heb ik ook gezien. Die drivers moet je builden in je kernel. Als het écht warm is in de avond ga ik die nog wel gebruiken. Ondertussen heb ik liever dat men in de repository iets plaatst wat voor iedereen werkt. Ook voor hen die nog niet zo bedreven zijn in commando's typen.

Mijn idee is dat als ik t niet als bug aanmeld en informatie verstrek, dat dan de programmeurs helemaal niets kunnen testen en verbeteren. Maar die compatibele drivers helpen je wel als je snel wifi werkend wil hebben.

Verwijderd

moet zeggen dat het allemaal niet wil lukken. heb sax2 gestart vanaf root. dan krijg ik heel kort een grijs scherm met een X als muis en dan valt hij weer weg. geeft ook aan iets van "cant reach sax....."

na telinit 3 zag ik dat hij alles afsloot van kde maar daarna lukt het nog niet met sax2. iemand anders nog tips? de onboard chip van mn moederbord staat al uit en de videokaart zit in een pci-x slot.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 15:47

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Zonder inhoudelijk te weten wat je moet doen, een videokaart in een pic-x slot? Heb je daar dan wel goeie drivers voor? Lijkt me behoorlijk exotisch, of bedoel je pci-e?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

ik bedoel uiteraard pci-e :D:D

• disheaver
  • Niet online
Bekijk de logs eens.

Mocht je een usb-stick hebben:
plug hem in en run de volgende commando's al root

code:
1
fdisk -l
. Een lijst met hardeschijfpartities kom je te zien, Zoek je usb stick, als je geen sata-schijven hebt zou hij wss /dev/sda moeten zijn en heeft hij 1 partitie: /dev/sda1. Mocht je hem niet zien, kijk naar de schijf-grootte.

Mount de usb-stick-partitie, maar maak eerst een directory voor de usb-stick:

code:
1
mkdir /mnt/usb

Mogelijk bestaat deze map al.
mounten, mocht je usb-stick-partitie anders zijn dan /dev/sda1 pas hem dan aan
code:
1
mount /dev/sda1 /mnt/usb

En met
code:
1
ls /mnt/usb
zul je al je bestanden op je usb stick kunnen zien (mocht hij niet leeg zijn).

Vervolgs je logs/conf erheen kopieren:
code:
1
2
3
4
cp /etc/X11/xorg.conf /mnt/usb
cp /var/log/Xorg.0.log /mnt/usb
cp /var/log/messages.log
dmesg > /mnt/usb/dmesg.log

Kopier die in pastebin.com (met een linkje hier) succes.

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-01 22:48
@gertvdijk, dat je met ubuntu niet aan gnome vast zit weet ik wel ;) maar vind suse op een of andere manier toch net wat fijner, op dat idiote packagemanagement na dan, welke nu verbeterd is. Yast is echt beduidend sneller dan zijn voorganger (10.3).

offtopic:
Oeps, reageer ik perongeluk op een post van 4 paginas geleden 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Zilla op 27-06-2008 19:58 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 12:35:
Mooi om te horen! Waar heb je die corefonts RPM gedownload? Ik heb eens gezocht en vind verschillende RPMs, maar weet niet precies wat nu de goede is.
* Jungian reageert weer lekker vlot
Deze RPM heb ik gebruikt. Het linkje ernaartoe is hier te vinden.

Omdat ik vanmiddag m'n MacBook heb ingeleverd bij een AASP heb ik maar meteen openSUSE op m'n Acer (laptop) geknald. Dit keer maar gegaan voor de Liberation fonts, fluendo MP3-codec erop gezet en de packman-repo toegevoegd (voor MPlayer). Weinig werk, groot plezier. Alleen jammer dat het een RPM-distro is.

De PulseAudio-config zit het trouwens ook snor mee. :) Het is geen rocket science, maar bij (bijvoorbeeld) Ubuntu hebben ze tot nu toe het licht nog niet gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 28-06-2008 00:17 ]

0.0

Verwijderd

ik heb het opgegeven en ga kijken of ik ubuntu kan installeren. wel raar dat het niet lukt. op deze manier is mijn start met linux toch wel een beetje vervelend moet ik zeggen

edit: zo heb nu ubuntu geinstalleerd en daar tik ik nu dus ook dit bericht op. heel raar dat het met opensuse niet lukt en met ubuntu direct.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 10:19 ]

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik heb daarnet de overstap gemaakt van kubuntu naar opensuse (KDE natuurlijk). Alles werkt prachtig.

Een probleem als ik met kopete werk (daarvoor gebruikte ik pidgin) komen er constant tekstballonnetjes op van "incoming message from". Hoe zet ik dit af? Ik vind dit dus nergens en ze blijven nog staan ook.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:37
Zelf gebruik ik alles in het Engels en was ik enthousiast toen ik openSUSE 11 zag, maar toen ik, met het oog op mijn ouders, eens een Nederlandse installatie probeerde, schrok ik. Het zag er ronduit slordig uit met al die Engelse termen er tussendoor.

^ Wat hij zegt.

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
zezke schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:00:
Ik heb daarnet de overstap gemaakt van kubuntu naar opensuse (KDE natuurlijk). Alles werkt prachtig.

Een probleem als ik met kopete werk (daarvoor gebruikte ik pidgin) komen er constant tekstballonnetjes op van "incoming message from". Hoe zet ik dit af? Ik vind dit dus nergens en ze blijven nog staan ook.
Dan moet je kopete zo instellen dat dat niet meer gebeurt.

Ik hoop dat je de NL-versie gebruikt. Kies instellingen | Instellen
Kies Gedrag | Tabblad Gebeurtenissen | Tekstballon weergeven <- die uitkruisen.
Daar zitten ook nog andere opties voor tekstballonnen.

Is dat wat je bedoelt?

• QuaQu
Jungian schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 22:50:
Alleen jammer dat het een RPM-distro is.
Wat bedoel je hier precies mee? Ik gebruiik (open)SuSe al een tijdje nu, maar ik merk er (voor zover ik weer) niks van waarmee die paketten geinstalleerd worden...Maar ik ben dus benieuwd aangezien ik geen idee heb hoe dit een nadeel kan zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 09:20:
edit: zo heb nu ubuntu geinstalleerd en daar tik ik nu dus ook dit bericht op. heel raar dat het met opensuse niet lukt en met ubuntu direct.
Volgens mij ligt dat mij aan hoe streng je de GPL interpreteerd en bij Ubuntu zijn ze daar net wat losser mee dan bij openSuSe...

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

QuaQu schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 22:56:
Wat bedoel je hier precies mee? Ik gebruiik (open)SuSe al een tijdje nu, maar ik merk er (voor zover ik weer) niks van waarmee die paketten geinstalleerd worden...Maar ik ben dus benieuwd aangezien ik geen idee heb hoe dit een nadeel kan zijn.
Om een voorbeeld te geven :

Stel dat je de applicatie superapp hebt, die twee dependencies heeft : appdepend1 en appdepend2. Op een goede dag besluit je superapp te installeren
zypper install superapp
Zypper installeert superapp, inclusief zijn twee dependencies (appdepend1 en appdepend2). Later besluit je dat superapp toch niet helemaal jouw ding is.
zypper remove app
Zypper verwijdert .... superapp, maar niet zijn twee dependencies. Niet ideaal, vooral als je bedenkt dat je waarschijnlijk meer dan één applicatie gaat installeren/hebt geïnstalleerd op deze manier (of via een ander tooltje). Het tooltje rpmorphan valt in dezelfde categorie als pkg_cutleaves voor FreeBSD : nutteloos speelgoed.

Deze feature is hier te vinden in de openSUSE wishlist.

offtopic:
Issues die vroeger speelden (even afkloppen)
Zypper zelf moet ook nog het één en ander aan gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 28-06-2008 23:46 ]

0.0

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02
Als het hele packet management zo'n zooitje is zoals Jungian het aangeeft ga ik niet overstappen op OpenSuSe. Ik installeer en verwijder regelmatig dingen op Debian/Ubuntu bakken en ik zou niet willen dat er allemaal onverklaarbaar veel ellende achterblijft. Heb net de hele depencie logica/techniek van apt onder de knie, waardoor ik het steeds meer begin te waarderen.
Is het echt zo dat er geen centraal package management is die automatisch geinstalleerde paketten weer verwijdert als er geen dependencies meer op zijn en het niet expliciet is aangemerkt als user-install? 8)7 Of is dit een zypper met Yast issue?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 17:45
Op een of andere manier moet ik steeds mijn wifi-verbinding handmatig opstarten, terwijl ik wel het vinkje heb aangezet bij 'automatisch verbinden'.
Is daar een oplossing voor?

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Zo, ook eens openSuse uitgeprobeerd (ik zoek namelijk een geschikte distributie voor mijn ouders).

Na nu een half uurtje me door het systeem gewerkt te hebben, zou ik voor iemand met weinig ervaring wat betreft computers toch eerder Ubuntu kiezen. Enkele pijnpunten (in mijn ogen):
• Het main menu wordt onoverzichtelijk vanaf je een applicatie zoekt die niet bij de favoriete applicaties staat
• De vertalingen zijn bijlange niet zo compleet als bij Ubuntu (vele onvertaalde Engels zinnen te vinden)
• Het principe van een "root" wachtwoord vind ik persoonlijk intuïtiever en netter, maar qua gebruiksvriendelijkheid verkies ik het "sudo" principe met je eigen wachtwoord

Het OS heeft ook zijn sterktes (betere integratie, voelt sneller aan), maar ik blijf toch bij Ubuntu en ook voor nieuwe mensen zal ik eerder ubuntu aanraden dan opensuse;

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Heb je dan de KDE of de GNOME versie geprobeerd? Gnome zou hetzelfde moeten zijn lijkt me qua vertaling. Bij het starten van apps moet je gewoon de eerste letters intypen en dan heb je hem zo te pakken met de zoekmachine is mijn ervaring (KDE4)

• zezke
  • Nu online
Hmmm, ik kan met audacity niet opnemen van m'n line-in, hij neemt altijd op van de geintegreerde microfoon. Iemand een idee waar dit te vinden is.

Een ander probleem is dat mn geluidskaart veel klikt, alsof ze aan en uitgeschakeld wordt.

Als je Katapult installeert gebruik je dat start menu toch niet veel hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door zezke op 29-06-2008 13:19 ]

• dragunova

dragunova

zezke schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:11:
Hmmm, ik kan met audacity niet opnemen van m'n line-in, hij neemt altijd op van de geintegreerde microfoon. Iemand een idee waar dit te vinden is.

Een ander probleem is dat mn geluidskaart veel klikt, alsof ze aan en uitgeschakeld wordt.

Als je Katapult installeert gebruik je dat start menu toch niet veel hoor.
Je zou - onafhankelijk van de vraag of je gnome, kde of een andere windowmanager gebruikt - een volumemanager kunnen gebruiken. In kde is dat bijvoorbeeld Kmix. Hierin vindt je de verschillende kanalen van je geluidskaart waarvoor de mixer een besturingsinterface kan aanbieden; daarmee kun je bijvoorbeeld je built-in mic op mute zetten.
Mocht je deze kanalen niet zien dan moet je even gaan nadenken over welke driver je hebt gebruikt voor de kaart. Dat brengt me op de vraag over welke kaart je het hier hebt. Je kunt ook nog in de hardware-compatibilitylist kijken of je kaart wordt ondersteund.

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
Ik weet niet wat ik heb veranderd. Na een paar keer de wiki [url=http://http://en.opensuse.org/Tracking_down_wireless_problems]Tracking down wireless problems[/url] te hebben gevolgd doet de wireless iwl4965 het nu wel.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
GENETX schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:01:
Heb je dan de KDE of de GNOME versie geprobeerd? Gnome zou hetzelfde moeten zijn lijkt me qua vertaling. Bij het starten van apps moet je gewoon de eerste letters intypen en dan heb je hem zo te pakken met de zoekmachine is mijn ervaring (KDE4)
Het was de gnome variant, en de vertaling van het gnome menu bevat nog veel engelse zinnen. Ik kan dit niet vergelijken met vb ubuntu, aangezien die een ander menu gebruiken.

En het starten van applicaties door middel van het intypen van de eerste letters is inderdaad handig, als je tenminste weet dat vb een geluids recorder "audacity" noemt. Niet geschikt voor de beginnende gebruiker dus, en dat was nu net het hoofdcriteria dat ik stelde :)

• zezke
  • Nu online
Weet er iemand waar je je primaire geluidskanaal kan instellen? Ik heb net m'n laptop via hdmi aangesloten op mn tv, maar het geluid krijg ik niet digitaal (dus ook via hdmi). Iemand een voorstel? Staat nochtans al als master channel bij kmix.

• QuaQu
zezke schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:44:
Weet er iemand waar je je primaire geluidskanaal kan instellen? Ik heb net m'n laptop via hdmi aangesloten op mn tv, maar het geluid krijg ik niet digitaal (dus ook via hdmi). Iemand een voorstel? Staat nochtans al als master channel bij kmix.
Heb je gekeken bij start -> configure desktop -> sound en dan de goede geluidkaart geselecteerd als eerste keuze? Anders zou ik het even niet weten.
Jungian schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 23:43:
Deze feature is hier te vinden in de openSUSE wishlist.

offtopic:
Issues die vroeger speelden (even afkloppen)
Zypper zelf moet ook nog het één en ander aan gebeuren.
Oh, dat is niet zo mooi, aangezien ik altijd dacht dat de package manager de dependencies oploste bij installeren en verwijderen... maar blijkbaar is dat voor YaST niet altijd zo. De snelheid is in ieder geval veeeeel beter geworden, er is verder dus nog genoeg te verbeteren aan YaSt.
Ik heb laatst bij een kennis linux geintroduceerd met openSuSe en dan is het wel leuk als alles out-of-the-box werkt, inclusief wireless! Voor mijn eigen desktop wacht ik toch nog even op een iets ontwikkeldere versie van KDE 4.0, aangezien X bij mij nu ongeveer om de paar uur crasht, maar het blijft mooi speelgoed.

• dragunova

dragunova

zezke schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:44:
Mag ik uit je bericht afleiden dat mn eerste tip heeft geholpen?
Nogmaals; afhankelijk van wat voor geluidskaart je hebt wordt ie in meerdere of mindere mate ondersteund door de verschillende stuurprogramma's die beschikbaar zijn.
Als kmix je een derde tabblad geeft met instelmogelijkheden kun je daar miss spelen met de knoppen en kijken of er een voor digital sound over hdmi bij zit. Als je stuurprogramma (ik vermoed dat je alsa gebruikt hoewel ik het niet zeker weet) niet alle instellingen van je geluidskaart ondersteunt kun je wellicht eens op zoek gaan naar een andere zoals OSS. Als je je daar (gratis) registreert krijg je een licentie dacht ik.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Zo, ik heb ook net openSUSE 11.0 i386 geinstalleerd met KDE3 op een testbak. Eerst in een vm geprobeerd of de installatie uberhaupt een beetje werkte en dat ging goed. Daarna een KDE4 installatie gedaan, die me veel beter beviel als de KDE4 van Kubuntu. Toch werkte het allemaal niet zo fijn (grafisch traag), waarna ik uiteindelijk bij KDE3 belandde. Ik heb zelf eerst Ubuntu gebruikt en gebruik nu Archlinux, dus openSUSE is een behoorlijk verschil (alles grafisch t.o.v. alles cmdline bij ArchLinux). Ik zal zowiezo geen openSUSE of andere grafisch-georienteerde distro gaan gebruiken, maar een beetje kennis kan nooit kwaad. Ik moet wel zeggen dat deze versie van openSUSE lekker makkelijk te installeren en configureren is. De package manager in versie 11.0 is lekker snel, in iedergeval ongeveer net zo snel als apt van Debian/Ubuntu en pacman van Archlinux. Dit is bij veel andere distro's (Mandriva en vooral Fedora) een hel. Ik denk dat ik deze versie 11.0 van openSUSE wel kan aanraden voor een beginner of voor mensen die niet van een console houden. Ik als cmdline georienteerde gebruiker die graag in kde3 en fluxbox rondstruint kan iig wel goed overweg met deze versie.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Z-Dragon schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:02:
Zelf gebruik ik alles in het Engels en was ik enthousiast toen ik openSUSE 11 zag, maar toen ik, met het oog op mijn ouders, eens een Nederlandse installatie probeerde, schrok ik. Het zag er ronduit slordig uit met al die Engelse termen er tussendoor.
Zelfs na de installatie van een aantal translation-packages (*-nl) zijn dingen zoals slab (het menu) nog steeds half-Engels ( "Search", "System monitor" ). Ook zijn bepaalde vertalingen (updates bijv.) echt tenenkrommend slecht. :D Voor een Nederlandse uitrol zou ik inderdaad nog eens achter m'n oren krabben.

0.0

Verwijderd

Wat ik mij afvraag mbt 64bit OpenSuse 11 ( of Linux in het algemeen):

heeft 64bit (uiteraard met een 64bit CPU, zijn ze tegenwoordig bijna allemaal), ook echte voordelen?
In Windows is zo ongeveer de enige reden om voor 64bit te kiezen de support voor 4GB RAM. Dat wat het al zo'n beetje qua voordelen. Lijkt soms meer nadelen dan voordelen te hebben. Bijvoorbeeld de software is soms wat minder compitabel...

Maar hoe zit dit nu bij Linux?

• dragunova

dragunova

Wat voor windows geldt mbt ram geldt ook voor linux hoewel je met pae dat probleem al gedeeltelijk op kunt lossen. De grootste snelheidswinst op 64 bit merk je meestal voornamelijk met compressiedingen doen zoals dvd en cd rippen; dan gaat compressie wel merkbaar sneller op 64 bitssoftware. Voor andere applicaties is het de vraag of de software geoptimaliseerd is voor 64 bit (compileren kan altijd) en of de rest van de software EN systeem bottlenecks gaat vormen of niet.

Het leuke van 64 bits processoren is wel dat ze tegenwoordig betaalbaar zijn, net zo makkelijk 32 bits software draaien maar ook al "voorbereid" zijn op de "toekomst"; daarmee bedoel ik dat de ontwikkelingen nog immer zo rap gaan dat de processor die vandaag uitkomt over een half jaar al weer niet de snelste is.

edit; ik bedoel eigenlijk dat aan de ene kant die processor van vandaag over een half jaar al verouderd is, maar dat je er aan de andere kant dan nog steeds wel hele leuke dingen mee kunt doen en dat misschien de software dan ook wel verder is qua "compatibiliteit" met het platform waarvoor ze geschreven is. einde edit.

Kortom; echte voordelen zijn er wel maar in de praktijk zal je daar als desktopgebruiker niet heel vaak iets van merken.

[ Voor 15% gewijzigd door dragunova op 03-07-2008 18:27 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
Zilla schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:00:
@hierboven

Als we het over vroeger hebben.... Ik ben ooit begonnen met suse 8.2 professional, daarna versie 9 en nu 10.3. Tussendoor wel ubuntu geprobeerd, maar heb nooit aan gnome kunnen wennen. Zijn dr nog meer mensen die met (open)suse zijn begonnen?
Ik ben ooit begonnen met suse 9.1 pro (:P) op een server die totaal te sloom was. Dit is niks geworden, 5 jaar gewacht en toen de stap naar Gentoo gemaakt omdat ik wilde leren wat onder de moterkap zat :)

There is no replacement for displacement!

• BastiaanN
  • Niet online
Ok, even een kickje.

Ik gebruik nu enkele dagen openSUSE 11 naar volle tevredenheid. Alles werkt prima zelfs dualscreen. Alleen loopt bij mij zowel firefox als opera vast wanneer er veel flash content op een pagina staat. Alleen youtube wordt ze beide ook wel eens teveel en uiteindelijk resulteert dit in een crash van Opera 9.51's pluginwrapper.

Heb al gegoogled maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit. Gebruik trouwens Gnome :)

Even ter aanvulling; grafische 3d versnelling is gewoon geactiveerd en de nvidia drivers zijn ook zonder probs geinstalleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door BastiaanN op 17-07-2008 19:59 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:41
Weet iemand waar ik de KDE3 versie van de LiveCD kan downloaden? Ik wil het namelijk installeren op een oude pc zonder een DVD speler.

• BastiaanN
  • Niet online
http://software.opensuse.org/ en dan kiezen voor livecd.

• Ook al Bezet
Da's KDE4, niet 3. Voor zover ik weet bestaat er geen, officiele, KDE3 live CD.

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
BastiaanN schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:50:...

Ik gebruik nu enkele dagen openSUSE 11 naar volle tevredenheid. Alles werkt prima zelfs dualscreen. Alleen loopt bij mij zowel firefox als opera vast wanneer er veel flash content op een pagina staat. Alleen youtube wordt ze beide ook wel eens teveel en uiteindelijk resulteert dit in een crash van Opera 9.51's pluginwrapper.

...
Ik herken t probleem niet. Ik heb hier zelf geen last van.
Heb je alleen Youtube open? Geen andere tabbladen?

• filenox
  • Laatst online: 31-07-2025
mavi schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:55:
Weet iemand waar ik de KDE3 versie van de LiveCD kan downloaden? Ik wil het namelijk installeren op een oude pc zonder een DVD speler.
Er is geen KDE3-Livecd. Maar waarom zet je er niet gewoon KDE4 op?
Zover ik heb gehoort is deze een stuk sneller dan KDE3.x

Anders koppel je gewoon even een dvd-drive aan, 15min werk :)

• disheaver
  • Niet online
BastiaanN schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:50:
Ok, even een kickje.

Heb al gegoogled maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit. Gebruik trouwens Gnome :)

Even ter aanvulling; grafische 3d versnelling is gewoon geactiveerd en de nvidia drivers zijn ook zonder probs geinstalleerd.
nvidia zijn meer buggy dan de opensource 'alternatieven', maar ik zie niet echt in dat die opera doen crashen. Is het een crash (=opera weg), of enkel een freeze? Dit laatste heb ik regelmaitg met flashcontent (netscape flash plugin), Maar even later komt opera weer goed terug, met of zonder werkende flash. Er zijn geloof ik wel redelijke andere flashplayer. Mischien werkt dat beter.

over kde3 via een cd installeren:
-netwerkinstall cd, kde3 kiezen
-kde4/gnome cd > na installatie kde3 installeren, kde4 verwijderen.
-enkel console installeren (geen idee of dat kan met een van de live-cds), en via de console kde3 installeren.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

disheaver schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:36:
nvidia zijn meer buggy dan de opensource 'alternatieven'
[.. knip ..] Het heeft niets met de NVIDIA-driver te maken. De flash-plugin voor Linux (en ook alleen die) is extreem brak, of je nu een S3 Virge, een NVIDIA 8800GT, een Intel GMA, een ATI 9800Pro (vul zelf maar verder aan) of andere videokaart gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door Jungian op 18-07-2008 10:42 . Reden: and when the rain begins to fall ]

0.0

• BastiaanN
  • Niet online
Mad Max schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:23:
[...]
Ik herken t probleem niet. Ik heb hier zelf geen last van.
Heb je alleen Youtube open? Geen andere tabbladen?
Het maakt niet uit. Stel dat ik alleen youtube opstart, of alleen Last.FM makes no difference. Het is trouwens wel heel inconsequent. Een paar keer schuiven met de slider bij jijbuis laat de hele handel freezen om na 2 minuten een crash te reporteren.

Flash al geprobeerd om opnieuw te installeren, maar no effect.
(Ok, ik weet dat flash@linux brak is, maar dit is de eerste keer dat ik de browser om de x minuten zie crashen.)

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:41
FileNox schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:34:
[...]

Er is geen KDE3-Livecd. Maar waarom zet je er niet gewoon KDE4 op?
Zover ik heb gehoort is deze een stuk sneller dan KDE3.x

Anders koppel je gewoon even een dvd-drive aan, 15min werk :)
KDE 4.0 is naar mijn mening nog niet klaar voor de grote massa. 4.1 gaat wel de goede kant op, maar deze is nog in beta fase. KDE3 heeft zich al bewezen (gebruik het al 2 jaar) en voldoet wel aan de eisen. Daarom wou ik deze installeren. Overigens wel dom om geen KDE3 versie op cd te leveren :|

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
BastiaanN schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:25:
[...]
Het maakt niet uit. Stel dat ik alleen youtube opstart, of alleen Last.FM makes no difference. Het is trouwens wel heel inconsequent. Een paar keer schuiven met de slider bij jijbuis laat de hele handel freezen om na 2 minuten een crash te reporteren.

Flash al geprobeerd om opnieuw te installeren, maar no effect.
(Ok, ik weet dat flash@linux brak is, maar dit is de eerste keer dat ik de browser om de x minuten zie crashen.)
Normaal heb ik flashblock aanstaan, dus heb ik al die zooi niet. Voor de test heb ik flashblock uit gedaan.

Ik start in firefox standaard met 6 tabbladen. Daar heb ik nu youtube bij gedaan. Ik zit naar een heel koel videotje van Sebastian's Voodoo te kijken. Spoelen in het filmpje maakt niets uit. Pagina op en neer bewegen maakt niets uit.
Ik doe last.fm (tabblad 8) erbij, luister naar Radiohead, terwijl de buis een nieuw filmpje start. Geen probleem voor de browser. Wel voor mij, film- en Radioheadgeluid samen is lastig.

Ik krijg firefox niet stuk. Ik heb op/in mijn laptop een nvdio 8600m GT. Firefox is inmiddels van versie 3.0.1. Flash player is van versie 9.0.124.0. Firefox zit maximaal op 70% processorcapaciteit.

• PainkillA
  • Laatst online: 27-01 11:17
erg jammer dat ik met geen mogelijkheid hardware acceleratie voor mijn x1400 mobile geinstalleerd krijg. Stadnaard firegl isntallatie levert black screen met inloggen op.

• BastiaanN
  • Niet online
Mad Max schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:46:
[...]

Normaal heb ik flashblock aanstaan, dus heb ik al die zooi niet. Voor de test heb ik flashblock uit gedaan.

Ik start in firefox standaard met 6 tabbladen. Daar heb ik nu youtube bij gedaan. Ik zit naar een heel koel videotje van Sebastian's Voodoo te kijken. Spoelen in het filmpje maakt niets uit. Pagina op en neer bewegen maakt niets uit.
Ik doe last.fm (tabblad 8) erbij, luister naar Radiohead, terwijl de buis een nieuw filmpje start. Geen probleem voor de browser. Wel voor mij, film- en Radioheadgeluid samen is lastig.

Ik krijg firefox niet stuk. Ik heb op/in mijn laptop een nvdio 8600m GT. Firefox is inmiddels van versie 3.0.1. Flash player is van versie 9.0.124.0. Firefox zit maximaal op 70% processorcapaciteit.
Hmm. Ik moet toch eens kijken welke subversion ik dan heb van flash. In elk geval bedankt voor je reacties :)

• Metro2002
  • Laatst online: 13:15

Metro2002

Memento mori

Ik heb zojuist de livecd met kde4 gebrandt maar mooi dat ie niet in de X server komt. Op 2 systemen geprobeerd, op 2 systemen faalt het x windows systeem met opstarten. Meer mensen hier last van?

edit: de failsafe mode werkt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 19-07-2008 17:01 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb problemen met het installeren van de 64b versie van opensuse11: ik krijg tijdens een compleet nieuwe installatie de volgende error:

Error : "Installation of /suse/x86_64/sharutils-4.6.3-52.1.x86_64.rpm failed"

rpm output : sbin/install-info : error while loading shared libraries: libzio.so.0 : cannot open shared object or library
Dit met verschillende DVDs, en ik krijg het op een AMD64 desktop, maar ook in een VMware virtual PC.

Wat kan ik hier tegen doen? De MD5 hash is zoals opgegeven dus de media zijn goed. Er is op een VMware forum een identieke fout gerapporteerd maar geen oplossing.
Pagina: 1 2 Laatste