[openSUSE] versie 11.0 beschikbaar

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02
Als het hele packet management zo'n zooitje is zoals Jungian het aangeeft ga ik niet overstappen op OpenSuSe. Ik installeer en verwijder regelmatig dingen op Debian/Ubuntu bakken en ik zou niet willen dat er allemaal onverklaarbaar veel ellende achterblijft. Heb net de hele depencie logica/techniek van apt onder de knie, waardoor ik het steeds meer begin te waarderen.
Is het echt zo dat er geen centraal package management is die automatisch geinstalleerde paketten weer verwijdert als er geen dependencies meer op zijn en het niet expliciet is aangemerkt als user-install? 8)7 Of is dit een zypper met Yast issue?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 17:45
Op een of andere manier moet ik steeds mijn wifi-verbinding handmatig opstarten, terwijl ik wel het vinkje heb aangezet bij 'automatisch verbinden'.
Is daar een oplossing voor?

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Zo, ook eens openSuse uitgeprobeerd (ik zoek namelijk een geschikte distributie voor mijn ouders).

Na nu een half uurtje me door het systeem gewerkt te hebben, zou ik voor iemand met weinig ervaring wat betreft computers toch eerder Ubuntu kiezen. Enkele pijnpunten (in mijn ogen):
• Het main menu wordt onoverzichtelijk vanaf je een applicatie zoekt die niet bij de favoriete applicaties staat
• De vertalingen zijn bijlange niet zo compleet als bij Ubuntu (vele onvertaalde Engels zinnen te vinden)
• Het principe van een "root" wachtwoord vind ik persoonlijk intuïtiever en netter, maar qua gebruiksvriendelijkheid verkies ik het "sudo" principe met je eigen wachtwoord

Het OS heeft ook zijn sterktes (betere integratie, voelt sneller aan), maar ik blijf toch bij Ubuntu en ook voor nieuwe mensen zal ik eerder ubuntu aanraden dan opensuse;

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Heb je dan de KDE of de GNOME versie geprobeerd? Gnome zou hetzelfde moeten zijn lijkt me qua vertaling. Bij het starten van apps moet je gewoon de eerste letters intypen en dan heb je hem zo te pakken met de zoekmachine is mijn ervaring (KDE4)

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hmmm, ik kan met audacity niet opnemen van m'n line-in, hij neemt altijd op van de geintegreerde microfoon. Iemand een idee waar dit te vinden is.

Een ander probleem is dat mn geluidskaart veel klikt, alsof ze aan en uitgeschakeld wordt.

Als je Katapult installeert gebruik je dat start menu toch niet veel hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door zezke op 29-06-2008 13:19 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

zezke schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:11:
Hmmm, ik kan met audacity niet opnemen van m'n line-in, hij neemt altijd op van de geintegreerde microfoon. Iemand een idee waar dit te vinden is.

Een ander probleem is dat mn geluidskaart veel klikt, alsof ze aan en uitgeschakeld wordt.

Als je Katapult installeert gebruik je dat start menu toch niet veel hoor.
Je zou - onafhankelijk van de vraag of je gnome, kde of een andere windowmanager gebruikt - een volumemanager kunnen gebruiken. In kde is dat bijvoorbeeld Kmix. Hierin vindt je de verschillende kanalen van je geluidskaart waarvoor de mixer een besturingsinterface kan aanbieden; daarmee kun je bijvoorbeeld je built-in mic op mute zetten.
Mocht je deze kanalen niet zien dan moet je even gaan nadenken over welke driver je hebt gebruikt voor de kaart. Dat brengt me op de vraag over welke kaart je het hier hebt. Je kunt ook nog in de hardware-compatibilitylist kijken of je kaart wordt ondersteund.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:49

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
Ik weet niet wat ik heb veranderd. Na een paar keer de wiki [url=http://http://en.opensuse.org/Tracking_down_wireless_problems]Tracking down wireless problems[/url] te hebben gevolgd doet de wireless iwl4965 het nu wel.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
GENETX schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:01:
Heb je dan de KDE of de GNOME versie geprobeerd? Gnome zou hetzelfde moeten zijn lijkt me qua vertaling. Bij het starten van apps moet je gewoon de eerste letters intypen en dan heb je hem zo te pakken met de zoekmachine is mijn ervaring (KDE4)
Het was de gnome variant, en de vertaling van het gnome menu bevat nog veel engelse zinnen. Ik kan dit niet vergelijken met vb ubuntu, aangezien die een ander menu gebruiken.

En het starten van applicaties door middel van het intypen van de eerste letters is inderdaad handig, als je tenminste weet dat vb een geluids recorder "audacity" noemt. Niet geschikt voor de beginnende gebruiker dus, en dat was nu net het hoofdcriteria dat ik stelde :)

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Weet er iemand waar je je primaire geluidskanaal kan instellen? Ik heb net m'n laptop via hdmi aangesloten op mn tv, maar het geluid krijg ik niet digitaal (dus ook via hdmi). Iemand een voorstel? Staat nochtans al als master channel bij kmix.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
zezke schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:44:
Weet er iemand waar je je primaire geluidskanaal kan instellen? Ik heb net m'n laptop via hdmi aangesloten op mn tv, maar het geluid krijg ik niet digitaal (dus ook via hdmi). Iemand een voorstel? Staat nochtans al als master channel bij kmix.
Heb je gekeken bij start -> configure desktop -> sound en dan de goede geluidkaart geselecteerd als eerste keuze? Anders zou ik het even niet weten.
Jungian schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 23:43:
Deze feature is hier te vinden in de openSUSE wishlist.

offtopic:
Issues die vroeger speelden (even afkloppen)
Zypper zelf moet ook nog het één en ander aan gebeuren.
Oh, dat is niet zo mooi, aangezien ik altijd dacht dat de package manager de dependencies oploste bij installeren en verwijderen... maar blijkbaar is dat voor YaST niet altijd zo. De snelheid is in ieder geval veeeeel beter geworden, er is verder dus nog genoeg te verbeteren aan YaSt.
Ik heb laatst bij een kennis linux geintroduceerd met openSuSe en dan is het wel leuk als alles out-of-the-box werkt, inclusief wireless! Voor mijn eigen desktop wacht ik toch nog even op een iets ontwikkeldere versie van KDE 4.0, aangezien X bij mij nu ongeveer om de paar uur crasht, maar het blijft mooi speelgoed.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• dragunova

dragunova

zezke schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:44:
Mag ik uit je bericht afleiden dat mn eerste tip heeft geholpen?
Nogmaals; afhankelijk van wat voor geluidskaart je hebt wordt ie in meerdere of mindere mate ondersteund door de verschillende stuurprogramma's die beschikbaar zijn.
Als kmix je een derde tabblad geeft met instelmogelijkheden kun je daar miss spelen met de knoppen en kijken of er een voor digital sound over hdmi bij zit. Als je stuurprogramma (ik vermoed dat je alsa gebruikt hoewel ik het niet zeker weet) niet alle instellingen van je geluidskaart ondersteunt kun je wellicht eens op zoek gaan naar een andere zoals OSS. Als je je daar (gratis) registreert krijg je een licentie dacht ik.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Zo, ik heb ook net openSUSE 11.0 i386 geinstalleerd met KDE3 op een testbak. Eerst in een vm geprobeerd of de installatie uberhaupt een beetje werkte en dat ging goed. Daarna een KDE4 installatie gedaan, die me veel beter beviel als de KDE4 van Kubuntu. Toch werkte het allemaal niet zo fijn (grafisch traag), waarna ik uiteindelijk bij KDE3 belandde. Ik heb zelf eerst Ubuntu gebruikt en gebruik nu Archlinux, dus openSUSE is een behoorlijk verschil (alles grafisch t.o.v. alles cmdline bij ArchLinux). Ik zal zowiezo geen openSUSE of andere grafisch-georienteerde distro gaan gebruiken, maar een beetje kennis kan nooit kwaad. Ik moet wel zeggen dat deze versie van openSUSE lekker makkelijk te installeren en configureren is. De package manager in versie 11.0 is lekker snel, in iedergeval ongeveer net zo snel als apt van Debian/Ubuntu en pacman van Archlinux. Dit is bij veel andere distro's (Mandriva en vooral Fedora) een hel. Ik denk dat ik deze versie 11.0 van openSUSE wel kan aanraden voor een beginner of voor mensen die niet van een console houden. Ik als cmdline georienteerde gebruiker die graag in kde3 en fluxbox rondstruint kan iig wel goed overweg met deze versie.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Z-Dragon schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:02:
Zelf gebruik ik alles in het Engels en was ik enthousiast toen ik openSUSE 11 zag, maar toen ik, met het oog op mijn ouders, eens een Nederlandse installatie probeerde, schrok ik. Het zag er ronduit slordig uit met al die Engelse termen er tussendoor.
Zelfs na de installatie van een aantal translation-packages (*-nl) zijn dingen zoals slab (het menu) nog steeds half-Engels ( "Search", "System monitor" ). Ook zijn bepaalde vertalingen (updates bijv.) echt tenenkrommend slecht. :D Voor een Nederlandse uitrol zou ik inderdaad nog eens achter m'n oren krabben.

0.0

Verwijderd

Wat ik mij afvraag mbt 64bit OpenSuse 11 ( of Linux in het algemeen):

heeft 64bit (uiteraard met een 64bit CPU, zijn ze tegenwoordig bijna allemaal), ook echte voordelen?
In Windows is zo ongeveer de enige reden om voor 64bit te kiezen de support voor 4GB RAM. Dat wat het al zo'n beetje qua voordelen. Lijkt soms meer nadelen dan voordelen te hebben. Bijvoorbeeld de software is soms wat minder compitabel...

Maar hoe zit dit nu bij Linux?

• dragunova

dragunova

Wat voor windows geldt mbt ram geldt ook voor linux hoewel je met pae dat probleem al gedeeltelijk op kunt lossen. De grootste snelheidswinst op 64 bit merk je meestal voornamelijk met compressiedingen doen zoals dvd en cd rippen; dan gaat compressie wel merkbaar sneller op 64 bitssoftware. Voor andere applicaties is het de vraag of de software geoptimaliseerd is voor 64 bit (compileren kan altijd) en of de rest van de software EN systeem bottlenecks gaat vormen of niet.

Het leuke van 64 bits processoren is wel dat ze tegenwoordig betaalbaar zijn, net zo makkelijk 32 bits software draaien maar ook al "voorbereid" zijn op de "toekomst"; daarmee bedoel ik dat de ontwikkelingen nog immer zo rap gaan dat de processor die vandaag uitkomt over een half jaar al weer niet de snelste is.

edit; ik bedoel eigenlijk dat aan de ene kant die processor van vandaag over een half jaar al verouderd is, maar dat je er aan de andere kant dan nog steeds wel hele leuke dingen mee kunt doen en dat misschien de software dan ook wel verder is qua "compatibiliteit" met het platform waarvoor ze geschreven is. einde edit.

Kortom; echte voordelen zijn er wel maar in de praktijk zal je daar als desktopgebruiker niet heel vaak iets van merken.

[ Voor 15% gewijzigd door dragunova op 03-07-2008 18:27 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
Zilla schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:00:
@hierboven

Als we het over vroeger hebben.... Ik ben ooit begonnen met suse 8.2 professional, daarna versie 9 en nu 10.3. Tussendoor wel ubuntu geprobeerd, maar heb nooit aan gnome kunnen wennen. Zijn dr nog meer mensen die met (open)suse zijn begonnen?
Ik ben ooit begonnen met suse 9.1 pro (:P) op een server die totaal te sloom was. Dit is niks geworden, 5 jaar gewacht en toen de stap naar Gentoo gemaakt omdat ik wilde leren wat onder de moterkap zat :)

There is no replacement for displacement!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ok, even een kickje.

Ik gebruik nu enkele dagen openSUSE 11 naar volle tevredenheid. Alles werkt prima zelfs dualscreen. Alleen loopt bij mij zowel firefox als opera vast wanneer er veel flash content op een pagina staat. Alleen youtube wordt ze beide ook wel eens teveel en uiteindelijk resulteert dit in een crash van Opera 9.51's pluginwrapper.

Heb al gegoogled maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit. Gebruik trouwens Gnome :)

Even ter aanvulling; grafische 3d versnelling is gewoon geactiveerd en de nvidia drivers zijn ook zonder probs geinstalleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door BastiaanN op 17-07-2008 19:59 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:41
Weet iemand waar ik de KDE3 versie van de LiveCD kan downloaden? Ik wil het namelijk installeren op een oude pc zonder een DVD speler.

• BastiaanN
  • Niet online
http://software.opensuse.org/ en dan kiezen voor livecd.

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Da's KDE4, niet 3. Voor zover ik weet bestaat er geen, officiele, KDE3 live CD.

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
BastiaanN schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:50:...

Ik gebruik nu enkele dagen openSUSE 11 naar volle tevredenheid. Alles werkt prima zelfs dualscreen. Alleen loopt bij mij zowel firefox als opera vast wanneer er veel flash content op een pagina staat. Alleen youtube wordt ze beide ook wel eens teveel en uiteindelijk resulteert dit in een crash van Opera 9.51's pluginwrapper.

...
Ik herken t probleem niet. Ik heb hier zelf geen last van.
Heb je alleen Youtube open? Geen andere tabbladen?

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

• filenox
  • Laatst online: 31-07-2025
mavi schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:55:
Weet iemand waar ik de KDE3 versie van de LiveCD kan downloaden? Ik wil het namelijk installeren op een oude pc zonder een DVD speler.
Er is geen KDE3-Livecd. Maar waarom zet je er niet gewoon KDE4 op?
Zover ik heb gehoort is deze een stuk sneller dan KDE3.x

Anders koppel je gewoon even een dvd-drive aan, 15min werk :)

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BastiaanN schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:50:
Ok, even een kickje.

Heb al gegoogled maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit. Gebruik trouwens Gnome :)

Even ter aanvulling; grafische 3d versnelling is gewoon geactiveerd en de nvidia drivers zijn ook zonder probs geinstalleerd.
nvidia zijn meer buggy dan de opensource 'alternatieven', maar ik zie niet echt in dat die opera doen crashen. Is het een crash (=opera weg), of enkel een freeze? Dit laatste heb ik regelmaitg met flashcontent (netscape flash plugin), Maar even later komt opera weer goed terug, met of zonder werkende flash. Er zijn geloof ik wel redelijke andere flashplayer. Mischien werkt dat beter.

over kde3 via een cd installeren:
-netwerkinstall cd, kde3 kiezen
-kde4/gnome cd > na installatie kde3 installeren, kde4 verwijderen.
-enkel console installeren (geen idee of dat kan met een van de live-cds), en via de console kde3 installeren.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

disheaver schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:36:
nvidia zijn meer buggy dan de opensource 'alternatieven'
[.. knip ..] Het heeft niets met de NVIDIA-driver te maken. De flash-plugin voor Linux (en ook alleen die) is extreem brak, of je nu een S3 Virge, een NVIDIA 8800GT, een Intel GMA, een ATI 9800Pro (vul zelf maar verder aan) of andere videokaart gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door Jungian op 18-07-2008 10:42 . Reden: and when the rain begins to fall ]

0.0

• BastiaanN
  • Niet online
Mad Max schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:23:
[...]
Ik herken t probleem niet. Ik heb hier zelf geen last van.
Heb je alleen Youtube open? Geen andere tabbladen?
Het maakt niet uit. Stel dat ik alleen youtube opstart, of alleen Last.FM makes no difference. Het is trouwens wel heel inconsequent. Een paar keer schuiven met de slider bij jijbuis laat de hele handel freezen om na 2 minuten een crash te reporteren.

Flash al geprobeerd om opnieuw te installeren, maar no effect.
(Ok, ik weet dat flash@linux brak is, maar dit is de eerste keer dat ik de browser om de x minuten zie crashen.)

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:41
FileNox schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:34:
[...]

Er is geen KDE3-Livecd. Maar waarom zet je er niet gewoon KDE4 op?
Zover ik heb gehoort is deze een stuk sneller dan KDE3.x

Anders koppel je gewoon even een dvd-drive aan, 15min werk :)
KDE 4.0 is naar mijn mening nog niet klaar voor de grote massa. 4.1 gaat wel de goede kant op, maar deze is nog in beta fase. KDE3 heeft zich al bewezen (gebruik het al 2 jaar) en voldoet wel aan de eisen. Daarom wou ik deze installeren. Overigens wel dom om geen KDE3 versie op cd te leveren :|

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Topicstarter
BastiaanN schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:25:
[...]
Het maakt niet uit. Stel dat ik alleen youtube opstart, of alleen Last.FM makes no difference. Het is trouwens wel heel inconsequent. Een paar keer schuiven met de slider bij jijbuis laat de hele handel freezen om na 2 minuten een crash te reporteren.

Flash al geprobeerd om opnieuw te installeren, maar no effect.
(Ok, ik weet dat flash@linux brak is, maar dit is de eerste keer dat ik de browser om de x minuten zie crashen.)
Normaal heb ik flashblock aanstaan, dus heb ik al die zooi niet. Voor de test heb ik flashblock uit gedaan.

Ik start in firefox standaard met 6 tabbladen. Daar heb ik nu youtube bij gedaan. Ik zit naar een heel koel videotje van Sebastian's Voodoo te kijken. Spoelen in het filmpje maakt niets uit. Pagina op en neer bewegen maakt niets uit.
Ik doe last.fm (tabblad 8) erbij, luister naar Radiohead, terwijl de buis een nieuw filmpje start. Geen probleem voor de browser. Wel voor mij, film- en Radioheadgeluid samen is lastig.

Ik krijg firefox niet stuk. Ik heb op/in mijn laptop een nvdio 8600m GT. Firefox is inmiddels van versie 3.0.1. Flash player is van versie 9.0.124.0. Firefox zit maximaal op 70% processorcapaciteit.

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 11:17
erg jammer dat ik met geen mogelijkheid hardware acceleratie voor mijn x1400 mobile geinstalleerd krijg. Stadnaard firegl isntallatie levert black screen met inloggen op.

• BastiaanN
  • Niet online
Mad Max schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:46:
[...]

Normaal heb ik flashblock aanstaan, dus heb ik al die zooi niet. Voor de test heb ik flashblock uit gedaan.

Ik start in firefox standaard met 6 tabbladen. Daar heb ik nu youtube bij gedaan. Ik zit naar een heel koel videotje van Sebastian's Voodoo te kijken. Spoelen in het filmpje maakt niets uit. Pagina op en neer bewegen maakt niets uit.
Ik doe last.fm (tabblad 8) erbij, luister naar Radiohead, terwijl de buis een nieuw filmpje start. Geen probleem voor de browser. Wel voor mij, film- en Radioheadgeluid samen is lastig.

Ik krijg firefox niet stuk. Ik heb op/in mijn laptop een nvdio 8600m GT. Firefox is inmiddels van versie 3.0.1. Flash player is van versie 9.0.124.0. Firefox zit maximaal op 70% processorcapaciteit.
Hmm. Ik moet toch eens kijken welke subversion ik dan heb van flash. In elk geval bedankt voor je reacties :)

• Metro2002
  • Laatst online: 13:15

Metro2002

Memento mori

Ik heb zojuist de livecd met kde4 gebrandt maar mooi dat ie niet in de X server komt. Op 2 systemen geprobeerd, op 2 systemen faalt het x windows systeem met opstarten. Meer mensen hier last van?

edit: de failsafe mode werkt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 19-07-2008 17:01 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb problemen met het installeren van de 64b versie van opensuse11: ik krijg tijdens een compleet nieuwe installatie de volgende error:

Error : "Installation of /suse/x86_64/sharutils-4.6.3-52.1.x86_64.rpm failed"

rpm output : sbin/install-info : error while loading shared libraries: libzio.so.0 : cannot open shared object or library
Dit met verschillende DVDs, en ik krijg het op een AMD64 desktop, maar ook in een VMware virtual PC.

Wat kan ik hier tegen doen? De MD5 hash is zoals opgegeven dus de media zijn goed. Er is op een VMware forum een identieke fout gerapporteerd maar geen oplossing.
Pagina: 1 2 Laatste