HD bad block laat OS vastlopen - help

Pagina: 1
Acties:

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik zit al een tijdje met een zeer vervelend probleem - al veel gezocht maar tot nu toe nog geen oplossing gevonden:

Een van mijn SATA schijven zorgde een hele tijd geleden dat chdisk telkens opgestart werd bij het starten, welke toen bleef hangen en daarna startte m'n windows gewoon op.

Nadat ik mijn Windows geherinstalleerd had, werd chdisk correct beëindigd, zo zag het er toch uit. Ik start normaal op en vanaf toen kreeg ik de huidige situatie:

Mijn Windows blokkeert gewoon volledig zodra er een of andere transactie naar de defecte SATA schijf gebeurt. In de eventviewer zie ik dan ook meestal een error à la "bad block on disk ..." verschijnen net voor de freeze. De enige manier om deze te vermijden was om de HD te unpluggen.

Wat heb ik al geprobeerd?

Seatools (het gaat over een Maxtor) - loopt vast. Defrag progjes (verschillende) - loopt vast. Check voor bad clusters (bij properties, tools van de HD) - loopt vast. Gewoon in verkenner de schijf openen, na enkele seconden loopt het vast.

Kan ik deze HD in de prullenbak smijten (met daarbij ook al mijn muziek ;( ) of is er nog een of andere redding mogelijk...

Alvast bedankt!

Verwijderd

Probeer de boot cd van Hiren eens... Misschien kan dat je helpen. ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Linux. Windows is gebouwd zodat het vast kan lopen.

Ik heb echter met Linux al veel beschadigde diskettes en harde schijven kunnen backuppen.
Met Ubuntu Linux bijvoorbeeld. Ubuntu is grafisch, kan lezen en schrijven naar NTFS en FAT en makkelijk in gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door Sebazzz op 18-06-2008 15:47 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Laatst zo'n zelfde probleem met een SATA schijf (Seagate). Gebruik je Seatools for DOS? Dat was nogal 'videokaart specifiek'. Het probleem is natuurlijk dat als de sector niet gemarkeerd wordt als bad, dat er iedere keer op wordt gezocht...

Sebazzz: Linux kan ook niets met heropspinnende SATA schijven... soms is kapot echt kapot.

[ Voor 16% gewijzigd door Skinkie op 18-06-2008 15:48 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Sebazzz schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:47:

Ik heb echter met Linux al veel beschadigde diskettes en harde schijven kunnen backuppen.
Met Ubuntu Linux bijvoorbeeld. Ubuntu is grafisch, kan lezen en schrijven naar NTFS en FAT en makkelijk in gebruik.
Die optie vergeten, is best te proberen, heb ook vaak bij klanten op die manier data kunnen redden... _/-\o_

• Sfinx-
Ja dat ik daar nog niet aan gedacht heb... ga er onmiddelijk Ubuntu opgooien. Die stond er vroeger op maar dus op die brakke schijf en daarom niet onmiddelijk weer geinstalleerd... ik hou jullie op de hoogte. Enneh bedankt voor de supersnelle reacties :)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik denk dat je het alleen kan oplossen door een nieuwe format te doen. Kies dan niet voor "fast format" maar voor een volledige format. Die laatste merkt de sectoren en beschadigde klusters zodat die niet meer door windows gebruikt worden.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Sfinx-
Helaas, helaas... na het installeren van Ubuntu en een poging om iets van de schijf te kopiëren, 3x raden... de boel bleef hangen ;( Nu heb ik nog nooit Linux zien hangen dus wel straf dat zo'n schijf je OS kan blokkeren!

Ben ik dan echt al mijn data erop kwijt :X

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat is dat de laatste tijd toch met hardeschijven ze lijken met bosjes uit te vallen, maar even voor de topic starter, heb je deze al eens doorgenomen: OM FAQ / Hoe krijg ik verloren gegane data terug? , en bijvoorbeeld programmaatjes als GetDataBack geprobeerd of software van Ontrack?

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 19-06-2008 00:09 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Sfinx- schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:18:
Helaas, helaas... na het installeren van Ubuntu en een poging om iets van de schijf te kopiëren, 3x raden... de boel bleef hangen ;( Nu heb ik nog nooit Linux zien hangen dus wel straf dat zo'n schijf je OS kan blokkeren!
Installeren? Waarom zou je Ubuntu installeren? Je kan hem toch prima live gebruiken op de LiveCD?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sfinx-
Omdat ik zoiezo van plan was om Ubuntu terug te installeren, was er gewoon nog niet van gekomen met deze miserie. Dune, daar zal ik nu eens aan beginnen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je gaat toch ook niet Ubuntu installeren en draaien op een disk die defekt is ? Logisch dat je dezelfde problemen hebt. 8)7
Je moet het vanaf cd draaien.

• Sfinx-
Euh, die staat geinstalleerd op een andere HD uiteraard :) Zo dom ben ik nu ook weer niet.

EDIT: Voor de duidelijkheid, mijn Windows staat ook NIET op deze HD, het is dus een aparte HD die mijn OSen laat crashen tijdens deze aangesproken wordt.

EDIT2: Het lukt me nu om foldertje per foldertje te kopiëren, al zijn er uiteraard folders bij die de boel doen vastlopen. Gelukkig boot Ubuntu in ongeveer 25seconden dus dat valt nog wel mee :P Ben nu zoveel mogelijk aan het backuppen.

[ Voor 78% gewijzigd door Sfinx- op 19-06-2008 14:41 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Blijkbaar is een essentieel block beschadigd, wellicht in de MBR van de schijf. Je kunt trachten de MBR opnieuw in te stellen via de commandline.

http://www.ntfs.com/mbr-damaged.htm

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:47:

Linux kan ook prima vastlopen hoor door een HDD die niet lekker loopt, had dit probleem deze week.
Zodra je de kapotte hdd probeerde te benaderen liep mijn server gewoon snoeihard vast.

Verwijderd

Sfinx- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 11:08:
EDIT2: Het lukt me nu om foldertje per foldertje te kopiëren, al zijn er uiteraard folders bij die de boel doen vastlopen.
Dat kan handiger. Stel je hebt een partitie /dev/hda1 met bad blocks maar een nog werkend file system, en een partitie /dev/hdb1 met daarop voldoende vrije ruimte. Je wilt alle files op /dev/hda1 die nog geheel of gedeeltelijk te redden zijn, backuppen naar /dev/hdb1. Je kunt dan na het booten van een Linux live distributie het volgende proberen:

# > mount /dev/hda1 /mnt/hda1
# > mount /dev/hbd1 /mnt/hdb1
# > mkdir /mnt/hdb1/backup
# > cd /mnt/hdb1/backup
# > (tar cvf - /mnt/hda1/* | tar xf -) 2>/tmp/err

tar heeft namelijk de prettige gewoonte om bij read errors na een aantal mislukte leespogingen een blok met nul-bytes in te voegen, en daarna verder te gaan. Dat heeft tot gevolg dat elk blok dat in gebruik is volgens het filesystem op /dev/hda1 en niet bad is, ook daadwerkelijk gebackupped wordt. Daarnaast krijg je in /tmp/err keurig een lijst met namen van files die een of meerdere bad blocks bevatten, zodat je exact te weten komt welke files beschadigd zijn.

Ik heb zo ooit een disk van een kennis met veel bad blocks op een windows + data partitie onder handen genomen, en tot zijn grote geluk waren al zijn data files onbeschadigd, en dus volledig te redden. Zijn partitie type was trouwens FAT32, en ik gebruikte Knoppix 3.1. En nee, Knoppix hing niet.

Reken er wel op dat het bij veel bad blocks wel eens een hele tijd kan gaan duren, maar aangezien het unattended draait, kun je in die tijd iets anders gaan doen.

Terzijde: tar kent vziw geen ntfs ACL's, dus als je een ntfs partitie zo backupped, raak je de ALS's kwijt. Maar het is beter alleen datablokken dan helemaal niets, en je kunt na afloop (met file 'err' aan de hand) altijd nog een script maken dat probeert files vanuit windows te kopiëren op een per-file basis. Dus met ACL's.
Pagina: 1