Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothzone
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 21:01
Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het denken om OS X eens uit te proberen.
Maar om meteen minstens €1000 uit te geven sta ik nu ook niet echt te springen, moest het tegenvallen.
Daarom wil ik proberen OS X op een gewone intel-pc te installeren.
Na wat zoeken op het internet heb ik de nodige iso en instructies gevonden.
Maar nu zit ik met een probleempje.
Ik heb maar 1 pc die geschikt is hiervoor, en dit is mijn vaste pc (met windows) waar ik niet direct zonder kan.
Vandaar kreeg ik het idee om op een andere schijf OS X te installeren, terwijl mijn windows-schijf losgekoppeld is.
Als ik dan terug op windows wil koppel ik de schijf met OS X los en koppel ik de windows-schijf terug aan.

Is dit mogelijk, zonder problemen te krijgen met mijn windows-installatie?

Voor wie begint over een gewone dual-boot ipv deze methode: wil eerst zeker zijn dat OS X hierop goed draait voor ik daaraan begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat kun je prima doen inderdaad. Het is de veiligste en makkelijkste methode. :)
Door je Windowsschijf los te koppelen weet je in ieder geval zeker dat je daar niet per ongeluk iets mee kunt doen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Tuurlijk :)

Maar dan moet ge constant met u BIOS wisselen van opstartschijf.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je zou natuurlijk ook een dualboot kunnen maken, mits je bij Vista/XP geen custom bootloader zoals Vistaloader of Grub oid gebruikt, dan wordt t wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothzone
Wel me hardware ben ik (nog?) niet zo bekend, vandaar dat k liever de andere schijf afkoppel.
Maar als het geen probleem is, ga ik het is probere :)
Bedankt iedereen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Een Mac mini kost maar €500, heb je OSX nog legaal ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothzone
Jah, "maar" 500, als het tegenvalt is 500€ wel veel geld.
Ben al lang aan het twijfelen om er eentje te kopen, maar door het eerst te proberen heb k wat meer zekerheid of het een goede investering is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe doe ik het het best? :)

ik zit namelijk met een vaste schijf in de laptop :'( iemand een handige tip om XP en osx netjes te dualbooten? want zonder de vista bootloader kan dat wel eens voor problemen zorgen niet waar?

HD loskoppelen is dus geen optie helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
als ze beiden een mbr hebben kun je in de bios gewoon kiezen van welke schijf je wilt booten. dit is de makkelijkste optie, dualboot met grub ofzo is ook mogelijk, maar meer risicovol en meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dancing_Animal schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:11:
Een Mac mini kost maar €500, heb je OSX nog legaal ook.
Wat heeft dit nu weer voor nut? Dit is tweaken! Wat gij duidelijk niet zijt.
rauzer schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:32:
als ze beiden een mbr hebben kun je in de bios gewoon kiezen van welke schijf je wilt booten. dit is de makkelijkste optie, dualboot met grub ofzo is ook mogelijk, maar meer risicovol en meer werk.
Njet, ik kan kiezen (met een moederbord van 3 maanden oud) voor boten vanaf harde schijf of cdrom.

De bootvolgorde van m'n schijven moet ik kiezen in BIOS zelf.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

In dit geval lijkt het me het handigst om gewoon de twee aparte schijven aan te houden en te voorkomen dat de installer schrijft naar de windows schijf. Ik kan zo snel even niks vinden over welke bootloader (naja, op welke manier) er gebruikt word voor het bootsen van osx op een gewone pc, maar ik vermoed dat het wel mogelijk zou moeten zijn om 1 overkoepelende grub te gebruiken. Ter test zou je dit bijv. vanaf floppy of usb-drive kunnen doen terwijl allebei je disks aangesloten zijn. Zo tast je niet de MBR's van de twee schijven aan, maar bespaar je het gemak van steeds disks loskoppelen en aansluiten.

Zelfs Belgen moeten toch wel gewoon normaal ABN kunnen praten? Woorden als gij en zijt staan zo ranzig slordig :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:42
ik heb zelf ook osx 10.5.2 v3 op mijn amd systeem staan, ik moet er wel bij vertellen dat het veel stabieler loopt op een intel systeem.

Dat is ook de reden waarom ik nu ga upgraden naar een core duo systeem met ati videokaart, daar het best moeilijk is om een nvidia videokaart stabiel te krijgen.

Op verschillende fora is te vinden hoe een dual boot te maken is, ik zal vanavond de urls even opzoeken voor je.

maar ik zou heel graag willen weten welke moederbord, cpu en videokaart je hebt.

Je hoeft overigens de windows hd's niet los te koppelen, je moet alleen even uitkijken bij het kiezen van de hd's tijdens het installatie proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothzone
Normaal gezien zou het moeten werken hoor, heb een standaard-pc'tje: Dell Dimension E520
http://wiki.osx86project....1/Desktops#Dimension_E520
Zou dus geen problemen mogen geven op audio en lan na.
Ik gebruik trouwens niet die installatie-gids die erbij staat, aangezien die voor dual-boot is.

[ Voor 17% gewijzigd door Mothzone op 18-06-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
moet je maar eens zoeken op leo4all, die doet al een hoop zelf, het werkt echt geweldig, het ziet er allemaal super smooth uit en is echt een genot om mee te werken.

Echter vind ik het jammer dat mijn systeem sporadisch vastloopt, ik vrees dat het komt door mijn nvidia 8800gts videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je niet liever gewoon je ene HD her-partitioneren en het bij eentje houden? Ik weet niet hoe hoog dat tweak-gehalte 8)7 bij jullie is, maar om nou elke keer dat je de PC opstart kabels te moeten wisselen. Waar het uiteindelijk op neer zal komen, ik bedoel ik ben zelf net zo lui als jullie allemaal, is dat je of alleen Win32 opstart (waarschijnlijk) of alleen OSX opstart (unlikely, omdat je eraan moet wennen) omdat het wisselen van kabels gewoon teveel moeite is. Hetzelfde probleem zul je overigens ook met de dualboot hebben, vanwege de benodigde herstart om van systeem te wisselen.

Hier zijn wat meer practische opties:
- maak een backup van je vista data, draai vista in VMWare (guest) vanuit OSX als host
- je kan wsch. osx ook wel vanuit vmware in vista draaien (omgekeerde van de vorige optie)
- installeer parallels op OSX (vgl. met 1e optie), twee OSen tegelijk
- her-partitioneren en single-HD dual-boot

Dit lijkt me veel praktischer en geeft je waarschijnlijk minder reden om direct op te geven vanwege dingen die niet aan OSX gerelateerd zijn. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dualbooten met OS X, en zeker als je een GPT-partitieindeling gebruikt, is niet zo eenvoudig. De manier waarop Windows en OS X met partities en de bootloader omgaan verschilt namelijk nogal van elkaar. Het is absoluut niet onmogelijk, en ik heb hier zelf ook multi-boot werkend met de OS X bootloader met een GPT-indeling, maar als je hier net mee begint zijn 2 losse schijven een stuk handiger. (Bijvoorbeeld om te kijken of je hardware sowieso ondersteund wordt.)

Daarnaast geeft de TS aan dat hij/zij een laptop gebruikt, daar kan ik sowieso al voor afraden om OS X te proberen aangezien de ondersteuning voor Speedstep en ACPI nogal te wensen over laat.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 11:09

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Ik weet dat apple hardware duurder is, maar bedenk wel dat OSX op een PC niet dezelfde ervaring geeft als echte OSX op apple hardware. Ik snap wel dat het kan werken, maar ik denk dat het op Apple HW toch echt beter/ lekkerder werkt. Ik zou het dus alleen als een test zien

In ieder geval succes!

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08
Leuk topic dit :) er bestaat nu een topic in APL waar er gediscusieerd over het al dan niet toestaan om over OSX86 te praten.

Ik heb sinds een tijdje OSX86 op een apparte hardeschijf staan, maar daar mag ik hier niet over praten geloof ik, zodra dit mag zal ik hier mijn ervaringen wel posten. ;)

Ik wil wel 1 tip geven, installeer het eerst eens op een lege hardeschijf, zo kan je gerust je partitie tabel verkloten zonder dat je je windows, linux en data partities weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Snake schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:46:
[...]

Wat heeft dit nu weer voor nut? Dit is tweaken! Wat gij duidelijk niet zijt.

[...]
Ik ben inderdaad geen tweaken, dat klopt.
Dit was meer een subtiele hint dat OSX dat je bij je Mac Mini krijgt WEL legaal is en het ISO-tje dat ts gedownload heeft NIET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
Dancing_Animal schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:47:
[...]

Ik ben inderdaad geen tweaken, dat klopt.
Dit was meer een subtiele hint dat OSX dat je bij je Mac Mini krijgt WEL legaal is en het ISO-tje dat ts gedownload heeft NIET.
Hoe zit dat dan met windows?? Als ik XPhome bij mijn laptop krijg, deze herinstalleer met een gedownloade ISO, maar wel de code gebruik die bij mn laptop zit ben ik wel LEGAAL bezig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothzone
Ik heb nooit gezegt of ik hier al dan niet een legale versie van OS X heb liggen.
En mijn vraag ging enkel over de mogelijkheid van het installeren op 2 schijven, niet over de installatie zelf van het OS.
Dus voor zover ik weet denk ik niet dat ik iets illegaal op dit forum heb gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
Ow installeren is wel mogelijk. maar dat mag hier nog niet hier worden besproken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

GranCanaria schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:35:
Dat is ook de reden waarom ik nu ga upgraden naar een core duo systeem met ati videokaart, daar het best moeilijk is om een nvidia videokaart stabiel te krijgen.
Wat is dat nou voor tuarus uitwerpselen, gewoon wat hackjes aanbrengen in je driver et voila, ongeveer een kwartiertje werk. Heb het zelf gedaan met 3 videokaarten ( 6800 Ultra, 8800 Ultra en 8800 GTS) appeltje peertje.

Ontopic:

Mischien handig als je met een ubuntu live cd alsvast wat schijf ruimte vrij maakt en alvast grub installeert. Daarna gewoon met osx over die partitie heen en je hebt een volledige installatie.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Blonde Tux schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:40:
[...]

Wat is dat nou voor tuarus uitwerpselen, gewoon wat hackjes aanbrengen in je driver et voila, ongeveer een kwartiertje werk. Heb het zelf gedaan met 3 videokaarten ( 6800 Ultra, 8800 Ultra en 8800 GTS) appeltje peertje.

Ontopic:

Mischien handig als je met een ubuntu live cd alsvast wat schijf ruimte vrij maakt en alvast grub installeert. Daarna gewoon met osx over die partitie heen en je hebt een volledige installatie.
Dit is een forum, geen plek om hulp-via-email te vragen, als je zinnige vragen hebt kunnen die gewoon op het forum

[ Voor 11% gewijzigd door blaataaps op 19-06-2008 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Blonde Tux schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:40:
[...]

Ontopic:

Ok bij deze dan, zou je me kunnen helpen met het werkend krijgen van mijn asus nvidia 8800gts 640mb videokaart?

ik gebruik leo4all 10.5.2 v3, ik zal op de normale manier de nvidia drivers verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

NVinject is wat je nodig hebt. Die zorgt ervoor dat OS X de juiste EFI parameters vind zodat het jouw videokaart kan aansturen met de originele NVIDIA drivers. Werkt hier prima met m'n 8800GTS 640MB, kan er prima mee gamen onder OS X. :)

Verder ben ik het eens met wat anderen al gezegd hebben, gebruik het vooral om te testen. Ik heb het dan wel vast op m'n PC draaien middels PC-EFI, zodat ik zelfs vrij eenvoudig de originele Apple updates kan installeren. Maar ideaal is anders. Ik heb sindsdien een MacBook gekocht, en je merkt dat de ervaring toch wel een stuk beter is als je er de juiste hardware bij gebruikt.

Let wel, ik had nooit een MacBook gekocht, als ik niet lang OS X had kunnen 'testen' op m'n PC. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

staat niet ergens in de licentie van osx dat het alleen op een apple mac geïnstalleerd mag worden?

All your base are belong to Chuck Norris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Op 'Apple gelabelde hardware' ja.
En warempel, Apple levert er van die stickertjes bij O-)

Maar even serieus, de laatste discussie loopt daarover in APL: OSx86 in Apple Talk, het lijkt me niet nodig om dat hier nog 's over te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Alleen op Apple labeled computers. Maar als je een iPod of iets dergelijks hebt, kreeg je daar van die mooie Apple stickers bij. Dus dan plak je die een op je PC. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
watvoor een systeem heb je? amd of intel? welke moederbord.

ik heb een asus a8n sli deluxe moederbord met 2gb geheugen en een amd 4400x2 cpu.

Wat moet ik precies doen als ik al het nvidia zooi verwijderd heb?
Pagina: 1