Toon posts:

Harde schijf aansluiten op laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst een oude laptop gekregen. Het is een Toshiba T4400SX.
Het probleem is dat de vorige eigenaar de harde schijf er uit heeft gehaald.

Is het mogelijk om er een in te zetten of desnoods extern aan te sluiten?

Als iemand de originele schijf nog heeft ben ik eventueel bereidt die over te kopen.

CRT'je

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Dat is wel een hele oude. Als er een 2.5" schijf in past moet het lukken, maar je zult niet de volle capaciteit kunnen benutten.

En meer dan W98 zal er niet opdraaien ben ik bang voor

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Topicstarter
Dat maakt niet zo veel uit, als er 95 op staat ben ik ook al blij.

Waar kan ik zo'n dergelijke schijf nog krijgen? Eventueel serienummers?

CRT'je

• Saab
Je moet zelf even op onderzoek uit gaan wat er precies in kan, ik denk dat een 20Gb of 40Gb wel zal werken, en dan kun je via V&A een tweedehands schijf scoren. Eventueel heb ik nog wel zo'n schijf maar handel via Got is verboden.

KLeinere schijven zullen haast niet te koop zijn denk ik, eventueel moet je met een bootloader aan de gang.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik ook gewoon via IDE een harde schijf er op aansluiten?
Ik heb er nog een liggen, een 3,5 inch HDD die ik eventueel naar buiten kan aansluiten.
(dus ik laat een kabeltje van binnen naar buiten lopen om hem aan te sluiten.)

Het is een 1.7 Gig harde schijf. 20 of 40 GB zal de laptop waarschijnlijk niet aankunnen.
Het is namelijk een oud beestje uit 1992.

CRT'je

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
(ff een tip... zet niet onder elk bericht je naam, deze staat nl. al links van je bericht)

Maar ontopic: als het originele verloopstekkertje er nog bij zit (meestal zit er een soort harddiskbracket met verloopje in een laptop) kun je daar wel een gewoon 2,5 inch schijfje in zetten. (Ik heb er nog genoeg liggen, van 430 MB tot 50 GB. In jouw geval lijkt me een 6,4 GB schijf wel het maximum wat herkend zal worden.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Saab
Nooit gezien maar wie weet, er zijn wel 2.5" naar 3.5" adapters. Hoe ga je dat met de stroom doen? Bij laptopschijven is dat geintegreerd namelijk.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 09:56
Het gaat er helemaal vanaf hangen wat de vorige eigenaar eruit heeft gehaald. Hoewel je het minder vaak zag, hadden laptops toen ook soms al een behuizingkje met convertertje om de hdd heen. Die wordt er vaak ook uitgehaald omdat mensen denken dat het bij de HDD hoort.

Als deze laptop dat niet heeft, of als de behuizing er nog is, dan moet het lukken. Echter, meer dan 528Mb ga je er waarschijnlijk niet uit halen. (Hij werdt geleverd met 80 of 120Mb) Ik verwacht dat er 2,5" schijfjes in gaan. Dit zijn overigens IDE/PATA schijven, dus met de goeie converter kun je er 3,5" aan hangen. (Niet inbouwen natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 17-06-2008 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er is een opening met een grootte van ongeveer 2,5 inch binnen in de laptop.
Stroomvoorziening doe ik met een 7805 en ee 7812.

Weet iemand toevallig ook of er een HDD aansluiting was voor dat de IDE aansluiting kwam? Zo ja, hoe heet deze?

• Saab
Wikipedia: Hard disk drive

ST-506 en ESDI, volgens mij nooit in een laptop gebruikt. Ongeveer 2.5" kan wel kloppen ja.. :)

Nou, een 3.5" naar 2.5" inch dus, van groot naar smal.

http://www.oknewshop.com/...ter-727.html?currency=GBP

zo iets, nu zelf zoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door Saab op 17-06-2008 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen eens wat foto's er op zetten over de binnenkant.

Ik vind het prima als de harde schijf er buiten ligt, maar wat voor een soort converter moet ik dan gebruiken?

• Nijn
Hoewel het zelfs te duidelijk in dit topic staat en via google gemakkelijk te vinden is...

In je laptop zit een aansluiting voor een 2.5" IDE pata schijf.
Dat is de 2.5" variant van de wel bekende harde schijf zoals die voor de komst van SATA in vrijwel iedere computer te vinden was.

Wat jij dus nodig hebt is een convertertje van 2.5" PATA naar 3.5" PATA. Andersom zijn ze met gemak te krijgen, deze kant op is het soms iets moeilijker, maar zeker, zeer zeker, niet onmogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Zit er in zo'n converter nog iets speciaals of zijn het alleen doorverbindingen?

Ik weet dat er een 2,5 inch schijf in hoort, maar voorheen kom ik de aansluiting niet vinden, dus ik wist ook niet welke het was. Maar nu hem ik hem gevonden.
Dus eigenlijk kan ik zonder problemen gewoon een 3.5 inch IDE schijf er aan hangen?

• Saab
Converter is gewoon een 1 op 1 adapter.

In principe zou het redelijk makkelijk moeten werken. Je zit alleen met je spanning maar daar heb je een oplossing voor.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb nog wel een 6.4gb 2.5" laptop schijfje voor je, als je iets leuks weet om tegen te ruilen, ik zou wel behoorlijk bord voor mn kop moeten hebben om daar ook nog geld voor te gaan vragen :D

Verwijderd

Topicstarter
De stekker voor de harde schijf in mijn laptop heeft 49 pinnetjes. Is dit standaard?

Zou iemand mij ook een tekening kunnen maken van hoe ik beide stekkers op elkaar aan moet sluiten? Dus welke pinnetjes met elkaar verbonden zijn....

@Pixal: Wat heeft u nog nodig? Ik heb nog vanalles...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 16:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel overal de datasheet van een 3.5 inch HD vinden, maar niet een 50 pins voor 2.5 inch.

Iemand die het wel weet?

• Nijn
Moeten we nou echt alles blijven voorkouwen?

De enige standaard aansluiting voor laptops met deze leeftijd is 44 pins IDE, ook wel laptop IDE of 2,5" IDE of whatever ppl call it.

Dat zijn 40 normale IDE pins, 4 pins waar de spanning op staat en nog is los 4 pins met master/slave settings.

Afbeeldingslocatie: http://www.unitechelectronics.com/ide44pinout.gif

Op een hdd ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://bixnet.net/images/NBHD-IDE-Connector.jpg

Heb je dat niet, dan ontbreekt de converter (het behuizinkje om de HDD) dus en heb je gewoon pech. De schema's daarvan ga je niet vinden. Je zou dan nog kunnen proberen te googelen en vanaf de chipset alle lijntjes te volgen, maar meer ga je niet kunnen doen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is me al gelukt. Ik had toch iets verder moeten kijken dan mijn neus lang was. :) Ik heb de pinout al gevonden de de connector aangesloten, al voor dat NIJN mij weer een bericht stuurde.

Toen heb ik een 3.5 inch harde schijf er aan gehangen en hem opgestart. De laptop gaf alleen een foutmelding dat er een fout type HDD in zat.
Kan dit liggen aan: Dat er nog windows 98 op de schijf staat?
Dat ik mogelijk een verkeerde aansluiting heb gemaakt?
Dat de schijf te groot is (1.7 GB)?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2008 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, het probleem met de foutmelding is ook opgelost. Ik heb alleen het idee dat mijn comp. hem maar half "ziet".

Moet er misschien nog iets met de Master/slave pinnetjes A t/m D op de connector gebeuren?
De 44 pin (Type (0 -ATA)), moet die ook nog ergens op aangesloten worden?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32

franssie

Save the albatross

beetje pielen met de settings - wordt ook van je verwacht. Ik zou een 2.5" regelen maar da's persoonlijk.

Edit:// en editen doe je met Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif dat knopje rechts boven je eigen berichten.
Succes.
Edit2:// inderdaad ook te lezen in de link van Job. lol - die gaat echt over het probleem, sneaky naamgeving though.

[ Voor 62% gewijzigd door franssie op 19-06-2008 18:06 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 19:19

job

Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:00:
OK, het probleem met de foutmelding is ook opgelost. Ik heb alleen het idee dat mijn comp. hem maar half "ziet".

Moet er misschien nog iets met de Master/slave pinnetjes A t/m D op de connector gebeuren?
De 44 pin (Type (0 -ATA)), moet die ook nog ergens op aangesloten worden?
Dit al gelezen?? OM FAQ / Beleid

En ja, dat gaat specifiek over jouw probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 19-06-2008 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nouw, ik weet wel dat ik een partie moet maken, maar het punt is dat dat niet gaat, omdat hij klaarblijkelijk geen HDD kan vinden. IK heb het al op honderde manieren geprobeerd, maar niets lukt.
En als het lukte maakte hij mij een partie op het RAM geheugen wat dan schijf D werdt.

Verwijderd

Staat er in de bios geen 'fixed' waarde ipv autodetect? Oudere computers kon je ook handmatig instellen, bijv het aantal heads / cylinders en op basis daarvan werd je HDD ruimte mee berekend. Wat ik weet is dat te grote HDD"s niet juist of maar voor de helft herkend worden. Of je neemt een kleinere model HDD of je neemt genoegen met de waarde die erin staat. Maar waarom doe je er eigenlijk een Ide schijf op die bedoeld is voor een desktop? Als je er nog een zoekt, tot 10GB heb ik nog wel liggen. Niet hier afhandelen btw, daar is DM & V&A overigens voor. Maar met een kleinere schijf heb je meer kans van werking dan een grotere. LBA is the key (Logical Block adressing) en die kan je wellicht verhelpen als er een bios-update voor dat ding beschikbaar is. Ik vrees alleen van niet. :P

Verwijderd

Topicstarter
Nauw ik wauw het gewoon eens proberen, maar ik lees net in de FAQ / Beleid dat Laptops vóór 1994 niet meer dan 500MB mogen hebben. De schijf van mij is iets meer dan 1 GB. Is dat misschien het probleem?

Verwijderd

Dat is idd een LBA-issue ja. Ik heb ooit eens een 486 gehad, en die slikte HDD's ook niet groter dan 510MB. Via een PCI-LBA-addon-kaart (jaja :+ ) was het mogelijk tot op 30GB hdd's te plaatsen! Alleen zijn die niet beschikbaar voor jouw laptop tenzij het in een flash verwerkt zit.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:18:
Nauw ik wauw het gewoon eens proberen, maar ik lees net in de FAQ / Beleid dat Laptops vóór 1994 niet meer dan 500MB mogen hebben. De schijf van mij is iets meer dan 1 GB. Is dat misschien het probleem?
Dat zou zomaar kunnen! Maar wat wil je met zo'n oude laptop? Elke investering in een harddisk is de laptop niet waard... Voor weinig geld koop je een veel nieuwere laptop om te klooien.

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-01 07:10
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:18:
Er is al meerdere malen uitgelegd dat dit probleem kan optreden. Als je systeem max 500mb aankan en je steekt er een gig in is het logisch dat het niet volledig werkt. Je zegt dat de helft wordt gedecteerd door je pc => 1gig /2=500mb ?? Vrij logisch nee?

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 18:36

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

RemcoDelft schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:26:
[...]

Dat zou zomaar kunnen! Maar wat wil je met zo'n oude laptop? Elke investering in een harddisk is de laptop niet waard... Voor weinig geld koop je een veel nieuwere laptop om te klooien.
Dat is iets wat ik ook wel eens zou willen weten, wat wil je in hemelsnaam gaan doen met een laptop uit het jaar te lang geleden?