Gomez12 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:27:
[..]
Met compatibility check scripts wil ik zo af en toe nog wel eens een waarschuwing geven als het niet ondersteund wordt. Maar zolang ik in de meest basale vorm alleen een text-area met html-codes produceer is de functionaliteit er.
Wil de klant volledige functionaliteit cross-browser dan kan dat ook, maar dan wordt het meerwerk...
Ik ben misschien wat kort door de bocht geweest met mijn reactie, maar dit kan ik beamen; dat is namelijk wel precies wat ik bedoelde.
Als de klant het wilt betalen; best, dan moet het maar. Willen ze het niet, dan gebeurt het niet. Je kunt ze adviseren aan de hand van de doelgroep, maar je kunt het niet forceren. Vaak zal een klant dan ook liever voor de goedkopere (aan de standaarden conformerende) uitvoering gaan, dan voor de uitvoering waar meerwerk in zit om het compatible te maken met IE.
En dan heb ik het natuurlijk niet over CSS, met een paar hacks heb je dat wel voor elkaar. Ook zijn de meeste technologieën van enkele jaren terug nog best te doen in IE. Bij de simpele websites zal de meerprijs dan ook niet hoger dan 10% zijn. Maar hoe meer 'moderne technologie' er in een website verwerkt dient te worden (afhankelijk van de klant, het doel van de site, de doelgroep en concurrentie en dergelijke), des te hoger zal de meerprijs zijn. En als het project vraagt om dingen die simpelweg slecht te doen zijn in IE (zoals SVG terwijl niemand de plugin heeft, content-editable meuk, intensieve javascript terwijl de klant of je baas eist dat je élke regel zelf schrijft en dus geen toolkit mag gebruiken... Tsja, dan kan de meerprijs zo 70% bovenop het origineel bedragen.
In die zin was het vroeger wel degelijk wat anders; toen was de achterstand nog niet zo groot, ook de klant had minder hoge eisen. Een simpele webwinkel, of een 'visitekaartje' ("maar we _moeten_ een site hebben" -- "wat wilt u daarmee dan meneer?" -- "niets, maar we moeten een site hebben").. Tegenwoordig wil de klant meer en meer. En daar is IE niet meer tegen opgewassen.
Natuurlijk is het mogelijk om dingen correct weer te geven in IE. De basis functionaliteit zal altijd beschikbaar zijn, mits je conform de standaarden werkt. SVG kun je weergeven via de Adobe plugin, JS issues kun je met veel tijd omheen werken (of een open source toolkit gebruiken, mits je baas geen open-source-vrees heeft), en voor de rest kun je met gratie 'degraden' en eventueel een melding weergeven. Maar dat kost nou eenmaal wat, en er lijkt ook nog een trend gaande te zijn dat men steeds minder geld wilt besteden aan een goed uitgedacht en uitgewerkte website.
Feit blijft dat de core van IE simpelweg kapot is; het hangt van ellende aan elkaar. Er zijn geen goede development tools beschikbaar, er schijnt intern behoorlijk wat mis te zijn met de afhandeling van de DOM tree en de javascript engine is trager dan een dik goedje door een kleine trechter, bij de functies die het (enigzins) doen tenminste. Veel nieuwere (en zeer handige) CSS selectors heeft IE nog nooit van gehoord en ook lijkt 'ie zich bijzonder weinig aan te trekken van doctypes. Ook de ondersteuning voor HTML5 zal, wanneer deze gefinalized is, in IE ver te zoeken zijn. Voor zover ik merk bij de ontwikkeling van websites is de core van IE niet berekend op de huidige eisen.
Daarnaast vermoed ik sterk dat het team dat IE ontwikkeld vol met goede bedoelingen zit maar simpelweg te weinig mensen hebben om er nog iets fatsoenlijks van te maken.. Dan zouden ze over moeten stappen op een engine als Gecko of Webkit, of er zelf (met een gróót team) van de grond af aan eentje moeten schrijven. Helaas zie ik dat nog niet gebeuren; en dat is echt jammer.
Waarom? Het gros van de gebruikers zal IE toch wel blijven gebruiken; die voelen geen behoefte om over te stappen tenzij ze concrete redenen zien. En zolang veel sites compleet stil degraden of ze ook geschikt worden gemaakt voor IE, voor zover dat kan, zullen ze die redenen ook nooit zien. Een beetje het kat en muis spelletje, inderdaad.
Zodoende ben ik dus ook blij dat het gat groter geworden is, de klant is simpelweg steeds vaker niet meer bereid om een grote meerprijs te betalen om alle functionaliteit ook beschikbaar te maken voor IE bij die projecten waar dat veel tijd/geld gaat kosten. Die extra functionaliteit zullen de IE-gebruikers dan ook moeten missen, ze zullen er eerder over na denken om een moderne browser te proberen en daarnaast heb ik het 'geluk' dat ik het rotwerk voor dat project niet hoef te doen.
Leg eens uit, aub? IE 7 ondersteunt namelijk ook bijzonder weinig (ik neem aan dat je wel weet, dat de verschillen tussen 6 en 7 niet zijn om over naar huis te schrijven, niet waar?). De meeste tijd is, vermoed ik, gaan zitten in het maken van de tabbed interface en dergelijke.
Natuurlijk is het niet verstandig om het compatible maken met IE voor elk project maar links te laten liggen, onder het mom van 'de doelgroep moet maar een andere browser gebruiken'. Dan zou men het realiteitsbeeld iets moeten bijschroeven. Er zijn genoeg doelgroepen of projecten waarbij het op z'n minst nodig is. Denk maar aan corporate intranets, waar op elke bak IE6 draait (heb het vaak genoeg gezien).
Maar, de bezoeker op de hoogte brengen van het feit dat 'de auto waar ze mee rijden' ontzettend verouderd is, is ook geen crime meer. En je mag ook best de klant duidelijk maken dat het geschikt maken voor IE tot een factor 70% meer kan kosten, afhankelijk van het project, en de kant de keuze te laten maken of hij die meerprijs wilt betalen. Dan laat je aan de klant de keuze of het rendabel is voor het project, en voor hem, om die extra tijd en geld erin te steken.
Een browser die altijd een jaar of wat achterloopt, is ontzettend irritant. Er is namelijk geen geldige reden om de browser links te laten liggen, behalve het 'makkelijker' maken van het werk dat webdevelopers doen. Maar een browser die meerdere jaren achterloopt, is best een geschenk. Want dan zijn er opeens wél geldige redenen, en dit betekent weer dat wij de klant een beter, effectiever en vooral goedkoper product kunnen presenteren (met eventueel 'moderne snufjes' waar dat grondige meerwaarde heeft). Hierdoor is de klant weer blij, blijer in ieder geval dan dat we rekening hoeven houden met functies die IE niet ondersteunt (en dus een minder effectief product opleveren) of een flinke meerprijs moeten rekenen.
En daar draait het toch om? De klant hardstikke tevreden stellen met een modern, aantrekkelijk en effectief product?
[
Voor 9% gewijzigd door
DiSiLLUSiON op 18-06-2008 23:32
]