[Webdesign] Zoveel browsers, zoveel frustraties *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93798

Topicstarter
Geen specifieke vraag rond CSS / JS / HTML / ... maar een eerder een structurele vraag naar iedereen die hier in dit fora wel eens post ...

Morgen komt Firefox 3 uit, weer een browser erbij. Ik geef toe dat ik eerder had moeten testen maar nu blijkt dat delen van onze website niet worden weergegeven zoals het hoort in FF3. Op zich kan ik dit wel weer aanpassen maar na al die jaren bezig te zijn met HTML / CSS is het een ergernis aan het worden. Ondertussen moet ik rekening houden met IE6 / IE7 / FF2 / FF3 / Opera / Safari en ik geef het toe, ik zie de bomen niet meer door het bos 8)7

Komen daar dan nog een altijd exotische browsers bij van bezoekers die persé willen dat de website ook op hun PSP of Console werkt :P

Waar ik vroeger met plezier een design maakte, is het nu alleen maar vloeken en zoeken naar hacks etc. Ik begin me dan steeds vaker de vraag te stellen of al dat werk in code steken nog wel opbrengt en of ik gewoon niet beter hele websites in flash maak (maar ik ben altijd zelf een beetje tegenstander geweest van flash) of ik gewoon terug ouderwets anno 2000 ga doen en alles in tabellen steek ;)

Hoe gaan jullie hier eigenlijk mee om? Zijn er hier mensen die het ultime css model hebben ontdekt of proberen jullie ook gewoon alles te laten werken met de nodige hacks :)

@ modjes, sorry als ik dit topic verkeerd post, ik vond het hier meer thuishoren omdat het specifiek gaat rond webdesign :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:55

Sebazzz

3dp

Ik denk dat je rare dingen doet wil het wel in Firefox 2 maar niet in Firefox 3 werken.
En ook: IE6 hacks in een apart CSS bestand en die met conditional comments laden, voorkomt ook veel problemen.
Safari heeft imo nog een te klein marktaandeel om daar je site compatible op te maken (en misschien ook Opera)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:59

MsG

Forumzwerver

Zelf zie ik ook vaak dat het in ogen van velen "foute" tabellen vaak sneller goed werkt dan altijd dat semantische gekut met DIV's. Flash zou ik nooit aan beginnen, dat is op elk mobiel device extréém ontoegankelijk, al dan niet sloom op oudere PC's.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sebazzz schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:51:
Ik denk dat je rare dingen doet wil het wel in Firefox 2 maar niet in Firefox 3 werken.
En ook: IE6 hacks in een apart CSS bestand en die met conditional comments laden, voorkomt ook veel problemen.
Safari heeft imo nog een te klein marktaandeel om daar je site compatible op te maken (en misschien ook Opera)
Niet noodzakelijk; de laatste maand (bron Google Analytics)

1. Internet Explorer 1.330.950 - 85,75% (waarvan 63,13% IE7 & 36,82% IE6)
2. Firefox 198.821 - 12,81%
3. Safari - 16.154 - 1,04%
4. Opera - 3.788 - 0,24%

Verder vind ik het geen excuus voor die minderheid bezoekers "je had maar FF of IE moeten hebben"
Wat betreft die problemen nu met FF3, ik moet het zelf nog uitvissen, maar dat lukt zelf wel, waar ik het over wil hebben is hoe anderen het hier aanpakken of er mee omgaan :) I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MsG schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:59:
Zelf zie ik ook vaak dat het in ogen van velen "foute" tabellen vaak sneller goed werkt dan altijd dat semantische gekut met DIV's. Flash zou ik nooit aan beginnen, dat is op elk mobiel device extréém ontoegankelijk, al dan niet sloom op oudere PC's.
En je site niet toegangkelijk is voor 64-bit PC's. Flash werkt zo ver ik weet niet in 64-bit IE (Windows) en 64-bit Firefox (Linux, Mac).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114584

Anoniem: 93798 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:03:
[...]

Niet noodzakelijk; de laatste maand (bron Google Analytics)

1. Internet Explorer 1.330.950 - 85,75% (waarvan 63,13% IE7 & 36,82% IE6)
2. Firefox 198.821 - 12,81%
3. Safari - 16.154 - 1,04%
4. Opera - 3.788 - 0,24%

Verder vind ik het geen excuus voor die minderheid bezoekers "je had maar FF of IE moeten hebben"
Wat betreft die problemen nu met FF3, ik moet het zelf nog uitvissen, maar dat lukt zelf wel, waar ik het over wil hebben is hoe anderen het hier aanpakken of er mee omgaan :) I
Sorry hoor maar ontwikkelen voor safari en opera is gewoon zonde van je tijd/geld, zeker als het publiek van zo'n website minder technisch is en niet anders weet dan dat het internet een blauwe 'e' is. Als wij voor een klant een website ontwikkelen wordt er ook altijd duidelijk afgesproken dat we alleen rekening houden met IE6/7 en Firefox. Als er slechts kleine aanpassingen nodig zijn om de website er in opera of safari goed uit te laten zien nemen we die mee, in alle andere gevallen is het jammer.

We beginnen altijd met ontwikkelen in firefox en kijken daarna pas naar IE en z'n vaagheden. Op een gegeven moment raak je wel gewend aan IE en hou je er vanaf het begin af aan al rekening mee.

Ik ben overigens pas een handige tool tegengekomen om met meerdere versies van IE te testen (werkt ook in vista :), maar niet onder wine :(): http://www.my-debugbar.com/wiki/IETester/HomePage Hiervoor gebruikte ik zo'n multiple IE installer (die niet in vista werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:16
Dit soort discussies komen met enige regelmaat voorbij.

Ik zie het probleem eigenlijk niet, ik maak zeer zelden iets wat niet op IE6 / IE7 / FF2 werkt. En als het op FF2 werkt, werkt het in Safari / Opera doorgaans ook wel... En ik heb toch niet het idee dat mijn sites functioneel jááááren achterlopen vergeleken met de rest, integendeel :)

Ik vind het dus geen probleem, en ik zie FF3 dan ook met vertrouwen tegemoet (met heel wat meer vertrouwen dan IE8 overigens, maar dat is een andere discussie)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Sebazzz schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:03:
En je site niet toegangkelijk is voor 64-bit PC's. Flash werkt zo ver ik weet niet in 64-bit IE (Windows) en 64-bit Firefox (Linux, Mac).
Kennelijk wel, want ik kreeg van de week van een klant een opmerking over een Flashdingetje, waarbij hij meldde dat hij wel in IE7 op Vista 64-bit zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xcalibur schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:57:
...
Ik zie het probleem eigenlijk niet, ik maak zeer zelden iets wat niet op IE6 / IE7 / FF2 werkt. En als het op FF2 werkt, werkt het in Safari / Opera doorgaans ook wel... En ik heb toch niet het idee dat mijn sites functioneel jááááren achterlopen vergeleken met de rest, integendeel :)
...
Vertel mij het geheim ;)

Nee, wat bedoel je met niet werkt? Werken doet het bij mij uiteindelijk ook, het gaat mij over puur het design, dus dat in IE6 bijvoorbeeld een div 2 pixels anders staat, dat de marge van de tekst niet overal hetzelfde is, dat sommige css dan weer wel werkt, dan weer niet en dan soms net dat doet wat het niet moet doen :)

Je kan het perfectie noemen, maar het zijn storende elementen in je website imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

Het geheim is niets meer en niets minder dan drie magische woorden: grootste gemene deler
Waarbij ik natuurlijk bedoel: maak gebruik van dat kleine gedeelte van HTML+CSS dat cross browser (vrijwel) identiek ondersteund wordt. Zorg ervoor dat al je browsers in dezelfde box-sizing mode zitten en gebruik de meest ouderwetse (maar breed ondersteunde) properties van CSS. Definieer al je marges, borders, paddings, posities en (font-) sizes expliciet en you're well on your way. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 21:26

BramT

Rule #1

Erm, ik schop misschien waarschijnlijk een gigantische deur in, maar ik zie het hier nog niemand zeggen: DOCTYPE! Scheelt je in ieder geval een grote klats met zorgen ;)

En tsja, ik weet het niet, ik ontwikkel altijd voor IE7. In FF werkt het dan 19 van de 20x al en voor IE6 is het dan soms even vloeken. Maar op een gegeven moment leer je wel wat allemaal wel en niet kan. Dingetjes die een paar pixels niet uitlijnen mag eigenlijk nooit een probleem zijn (werk altijd in stappen van 2! IE heeft in sommige gevallen een probleem met oneven afstanden).

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BramT schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:18:
Erm, ik schop misschien waarschijnlijk een gigantische deur in, maar ik zie het hier nog niemand zeggen: DOCTYPE! Scheelt je in ieder geval een grote klats met zorgen ;)

En tsja, ik weet het niet, ik ontwikkel altijd voor IE7. In FF werkt het dan 19 van de 20x al en voor IE6 is het dan soms even vloeken. Maar op een gegeven moment leer je wel wat allemaal wel en niet kan. Dingetjes die een paar pixels niet uitlijnen mag eigenlijk nooit een probleem zijn (werk altijd in stappen van 2! IE heeft in sommige gevallen een probleem met oneven afstanden).
Wat gaan een DOCTYPE veranderen aan de fouten in de browsers? Je float / marge / etc probleem gaat daarmee niet opgelost geraken ...

Maar als ik dus mag besluiten is het advies : simpel houden & eerst ontwikkelen voor IE7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Anoniem: 2935 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:09:
Het geheim is niets meer en niets minder dan drie magische woorden: grootste gemene deler
Waarbij ik natuurlijk bedoel: maak gebruik van dat kleine gedeelte van HTML+CSS dat cross browser (vrijwel) identiek ondersteund wordt. Zorg ervoor dat al je browsers in dezelfde box-sizing mode zitten en gebruik de meest ouderwetse (maar breed ondersteunde) properties van CSS. Definieer al je marges, borders, paddings, posities en (font-) sizes expliciet en you're well on your way. :)
Daar komt het eigenlijk wel op neer :)

Maar ik moet zeggen dat ik doorgaans ook weinig last heb van de beruchte IE6 bugs, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ze inmiddels wel weet en er automatisch omheen werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Anoniem: 93798 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:59:
[...]
Maar als ik dus mag besluiten is het advies : simpel houden & eerst ontwikkelen voor IE7 Firefox (2) :)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 21:26

BramT

Rule #1

Anoniem: 93798 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:59:
[...]

Wat gaan een DOCTYPE veranderen aan de fouten in de browsers?
Pardon? Het meest inconsistente gedrag van browsers krijg je door de doctype weg te laten (quirksmode :X ). Het lost niet alles op, maar zonder doctype is echt nachtmerrie.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Xcalibur schreef op maandag 16 juni 2008 @ 20:06:
[...]

Kennelijk wel, want ik kreeg van de week van een klant een opmerking over een Flashdingetje, waarbij hij meldde dat hij wel in IE7 op Vista 64-bit zat :)
Op Vista 64 zitten zowel de 32 als 64 bit versie van IE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 17:55

Knaak

It's me, Mario!

Sebazzz schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:03:
[...]

Ehmm, flash werkt gewoon in een 64-bit browser. Flash is alleen niet 100% native 64-bit, waardoor het soms wel eens fout wil gaan. (1 op de 500 website's naar mijn ervaring)

Flash en div's is niets mis mee, zolang je maar weet hoe je het toe moet passen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Anoniem: 114584 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:32:Sorry hoor maar ontwikkelen voor safari en opera is gewoon zonde van je tijd/geld, zeker als het publiek van zo'n website minder technisch is en niet anders weet dan dat het internet een blauwe 'e' is.
Dergelijk publiek gaat in OSX dus ook gewoon Safari gebruiken. En het marktaandeel OSX ligt volgens mij al bij de 10% en is stijgende.
Ik ontwikkel trouwens voor Safari, Firefox en Opera enkel nog voor de laatste versie. Safari en Firefox worden automatisch geüpdatet en de meeste mensen die Opera gebruiken zullen over het algemeen technisch genoeg zijn om hun browser up to date te houden denk ik. IE 6 en 7 blijven een probleem, maar voor IE 6 kan je een eenvoudigere layout voorschotelen.
Zijn er mensen die al rekening houden met een beta van IE8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Anoniem: 93798 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:46:

Waar ik vroeger met plezier een design maakte, is het nu alleen maar vloeken en zoeken naar hacks etc.
Wat is 'vroeger'? Ik heb zo'n beetje de meeste browsers meegemaakt en had 'vroeger' (10 jaar geleden) meer problemen om een ontwerp nauwkeurig in elkaar te zetten dan de laatste vijf jaar. Geen gekloot met met tables, losse spacers (van 1x1 px) en backgrounds in een cel om er iets overheen te kunnen zetten. De huidige browsers werken vrij netjes, je hebt de content en opmaak lekker gescheiden met CSS, Javascript ligt redelijk op één lijn (geen document.all meer). Tegenwoordig moet je ook af en toe hacks toepassen of lig je ook wel eens te kloten, maar over het algemeen kan ik vrij uitgebreide ontwerpen zonder problemen in elkaar zetten. En bij elke nieuwe browser zie ik juist een vooruitgang.

Niet zo zeuren dus, want vroeger was het niet beter, laat IE8 en FF3 maar komen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 16:30

Bosmonster

*zucht*

Tom schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:22:
[...]

Wat is 'vroeger'? Ik heb zo'n beetje de meeste browsers meegemaakt en had 'vroeger' (10 jaar geleden) meer problemen om een ontwerp nauwkeurig in elkaar te zetten dan de laatste vijf jaar. Geen gekloot met met tables, losse spacers (van 1x1 px) en backgrounds in een cel om er iets overheen te kunnen zetten. De huidige browsers werken vrij netjes, je hebt de content en opmaak lekker gescheiden met CSS, Javascript ligt redelijk op één lijn (geen document.all meer). Tegenwoordig moet je ook af en toe hacks toepassen of lig je ook wel eens te kloten, maar over het algemeen kan ik vrij uitgebreide ontwerpen zonder problemen in elkaar zetten. En bij elke nieuwe browser zie ik juist een vooruitgang.

Niet zo zeuren dus, want vroeger was het niet beter, laat IE8 en FF3 maar komen! :)
Precies. Er blijven wel wat verschillen, maar veel is het niet meer. Voornaamste probleem nu is IE6, maar laten we hopen dat dat langzaam uitfaseert. IE7 op zich is al redelijk ok met de juiste doctype.

Als je het nu drama vindt, raad ik je aan eens IE4 en Netscape 4 te downloaden en daar wat crossbrowser voor te maken.. dat was pas leuk..

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 17-06-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 23:37
(jarig!)
Anoniem: 2935 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:09:
[...]

Dat is niet waar aangezien IE en FF anders omgaan met padding/borders. Dat is volgens mij algemeen bekend bij iedereen die op hoger (gestandaardiseerd) niveau websites maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:46
Anoniem: 93798 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:11:
[...]

Vertel mij het geheim ;)

Nee, wat bedoel je met niet werkt? Werken doet het bij mij uiteindelijk ook, het gaat mij over puur het design, dus dat in IE6 bijvoorbeeld een div 2 pixels anders staat, dat de marge van de tekst niet overal hetzelfde is, dat sommige css dan weer wel werkt, dan weer niet en dan soms net dat doet wat het niet moet doen :)

Je kan het perfectie noemen, maar het zijn storende elementen in je website imho
Het geheim is dat sites niet 100% pixelperfect hoeven te zijn in alle browsers. Dus wanneer je een site maakt voor IE7 en Firefox 3, dan zorg je ervoor dat de site werkt in IE6, opera en safari, maar dat betekent niet dat hij er pixel voor pixel exact eruit hoeft te zien (dat lijkt me ook zonde van je tijd ;) )

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tom schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:22:
[...]

Wat is 'vroeger'? Ik heb zo'n beetje de meeste browsers meegemaakt en had 'vroeger' (10 jaar geleden) meer problemen om een ontwerp nauwkeurig in elkaar te zetten dan de laatste vijf jaar. Geen gekloot met met tables, losse spacers (van 1x1 px) en backgrounds in een cel om er iets overheen te kunnen zetten.
...
Vroeger dan bedoel ik inderdaad de tijd van tables & spacers, je code was een rommel maar het zag er uit zoals je wou. Ik ben gestart met HTML toen ik 12 jaar was, dat was in 1997. Je had toen eigenlijk niet zoveel mogelijkheden om een pagina te maken, alleen HTML in grote lijnen. Sindsdien is er zoveel bijgekomen & zijn de mogelijkheden oneindig bijna. Het komt er gewoon op neer, je moet met teveel rekening houden terwijl de essentie een beetje vervaagd. Je pagina moet niet alleen meer mooi zijn, het moet sematisch zijn, het moet dit zijn, het moet dat zijn, het moet werken op 5-6 verschillende platformen, ... Waar vroeger creativiteit (voor mij persoonlijk dan toch) een prioriteit was ligt de prioriteit nu volledig op de techniek van je website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BramT schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:46:
[...]

Pardon? Het meest inconsistente gedrag van browsers krijg je door de doctype weg te laten (quirksmode :X ). Het lost niet alles op, maar zonder doctype is echt nachtmerrie.
Ik stel niet het gebruik van doctype's in vraag, ik bedoel eigenlijk dat de doctype de problemen niet oplossen binnen de browsers. Bijvoorbeeld de IE floating bug ga je niet opgelost krijgen met je doctype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik merk dit ook meer dan genoeg op mijn werk. Webapplicaties ontwikkelen is leuk, maar browsercompatibility is erg vervelend. De reden dat we voornamelijk werken vanuit een platform waarin iedere module die erin gezet wordt gewoon crossbrowser compliant is. Op die manier kun je het voor iedere site gebruiken, wat uiteindelijk veel tijd scheelt.
Daarbij worden Safari en Opera altijd wel gecheckt, maar tenzij er echt gigantische bugs in zitten spenderen we daar onze tijd niet aan, maar ik moet zeggen dat het bijna altijd visuele dingetjes zijn die niet kloppen (opacity in Opera, de PNGbug in Safari). DAt soort dingen laat ik zelf gewoon voor wat het is.

Met de sites die ik voor mezelf bouw is het zelfs zo dat ik Safari en Opera niet eens check. Mensen die Safari of Opera gebruiken kunnen ook IE of FF gebruiken, dus als ze m'n site willen bezoeken doen ze dat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Om je een hart onder de riem te steken: binnenkort komt ook IE8 uit :Y)

Los daarvan had ik jaren geleden al m'n kont gekeerd tegen Lingo/JavaScript. IE had z'n eigen implementatie dingetjes, daarna netscape, werd mij allemaal chaotisch als de pest. Heb toen het bijltje erbij neer gelegt. (en nu heb je AJAX :9~ ... jammerdan, leuk verzonnen, maar ga me er niet meer in verdiepen)

Ik doe nu niet meer zoveel met webdesign, maar als ik iets doe dan doe ik het lekker volgens de regels van xhtml strict, gescheiden houden met CSS en zo simple plain mogelijk. Vervolgens lekker alles opvullen met mooie strakke plaatjes. Houd het luchtig, overzichtelijk en ja ... mist zo nu en dan wat W0W factor, maar dat neem ik op de koop toe.

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 17-06-2008 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 16:40
ZeroSixZero schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:07:
[...]

Dat is niet waar aangezien IE en FF anders omgaan met padding/borders. Dat is volgens mij algemeen bekend bij iedereen die op hoger (gestandaardiseerd) niveau websites maakt.
Uhm op wat voor hoger niveau doel je dan...? Het gebruik van het juiste doctype in IE > 5.5 en in alle andere browsers zorgt er namelijk voor dat het zogenoemde Box Model (CSS2) prima wordt uitgevoerd. Padding en borders worden dan gewoon op dezelfde manier geïmplementeerd.

En dan nog even ontopic:
Ik bouw dagelijks websites, maar als ik 1 keer in de maand een hack moet toepassen om iets lekker in een bepaalde browser te laten werken dan is dat eerder een uitzondering dan regel. In de meeste gevallen kan je je CSS wel zo opzetten dat het resultaat in elke (moderne) browser overeenkomt. Voor IE6/7 ontkom je er soms niet aan om het eens op een andere manier op te lossen. Maar dat is meestal met een paar (CSS) regels in een conditional comment ook wel opgelost.

Mensen gebruiken juist verschillende browsers, omdat ze het een fijner vinden om mee te werken dan het ander (of omdat het gewoon met het OS geïnstalleerd is). Waarom zou je site er in elke browser pixel perfect eruit moeten zien, is het erg dat de letters in een bepaalde browser anti aliased zijn en in de andere browser net iets hakkeliger ogen dan in een andere browser? Ik denk van niet. Ik besteed liever aandacht aan de toegankelijkheid van de website, zodat ook mensen met een handicap de website op een fatsoenlijke manier kunnen bezoeken.

Het doel van een website is volgens mij nog steeds informatie overbrengen, in het design zou daar rekening mee gehouden moeten worden. Dat de website er leuk uitziet is natuurlijk niet onbelangrijk, maar als ik 30 seconden op een geweldig mooie site met 100en afbeeldingen erop moet wachten ben ik alweer verder gesurfd.

Kortom het is denk ik belangrijk om een balans te vinden tussen grafische perfectie de tijd die het kost om de pagina in te laden en het op een overzichtelijke manier overbrengen van de informatie die je te bieden hebt.

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

LinuX-TUX schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:53:
Ik doe nu niet meer zoveel met webdesign, maar als ik iets doe dan doe ik het lekker volgens de regels van xhtml strict, gescheiden houden met CSS en zo simple plain mogelijk. Vervolgens lekker alles opvullen met mooie strakke plaatjes. Houd het luchtig, overzichtelijk en ja ... mist zo nu en dan wat W0W factor, maar dat neem ik op de koop toe.
Inderdaad, een lineaire site is lekker leesbaar, en makkelijk cross-platform te krijgen. Al dat flashy gedoe is alleen maar interessant voor zeer specifieke doeleinden. Daarmee kom je dan bij de web-apps. Ik zal niet gauw een web-app programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

ZeroSixZero schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:07:
Standards mode & content-box model zijn je vriendjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114584

Tofu schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:12:
[...]
Dergelijk publiek gaat in OSX dus ook gewoon Safari gebruiken. En het marktaandeel OSX ligt volgens mij al bij de 10% en is stijgende.
Ik ontwikkel trouwens voor Safari, Firefox en Opera enkel nog voor de laatste versie. Safari en Firefox worden automatisch geüpdatet en de meeste mensen die Opera gebruiken zullen over het algemeen technisch genoeg zijn om hun browser up to date te houden denk ik. IE 6 en 7 blijven een probleem, maar voor IE 6 kan je een eenvoudigere layout voorschotelen.
Zijn er mensen die al rekening houden met een beta van IE8?
Het ligt er maar aan waar je je prioriteiten legt. Als jij een website maakt die bestemd is voor een publiek waar veel gebruikt gemaakt wordt van Apples dan moet je dat zeker doen. Mijn ervaring is dat er op de websites die ik voor m'n werk ontwikkel het aandeel van OSX en Safari verwaarloosbaar klein is. Ik heb het dan over grote websites / webshops die veel pageviews per dag hebben.

IE6 is dan weer juist een browser waar je wel rekening mee moet houden vind ik. IE6 heeft nog steeds een marktaandeel van zo'n 25-30%. Natuurlijk hoop ik ook dat het marktaandeel snel zal slinken, dat zou ons werk allemaal een stuk aangenamer maken.

Verder deel ik de mening van vele hier die ook zeggen dat het meestal wel meevalt met de verschillen tussen de browsers. De meeste websites hoeven er ook niet pixelperfect uit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-06 23:49
Ik fix al jaren pages en moet zeggen dat het alleen maar verbeterd is. Als ik iets design in safari dan is het in FF en in IE7 bijna altijd het zelfde. Soms hier en daar wat tweakjes voor IE7.

IE6 doe ik niet meer aan. Dat is echt huilen met de pet op en zelfs mijn ouders gebruiken IE7 dus ik maak me weinig zorgen daarom nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik bouw dagelijks websites, maar als ik 1 keer in de maand een hack moet toepassen om iets lekker in een bepaalde browser te laten werken dan is dat eerder een uitzondering dan regel.
De uitzondering bevestigt de regel, zeg ik altijd maar :+
Dus wat dat betreft heb je gelijk. Pas als uitzonderingen de regel gaan vormen, moet je je afvragen of je niet andersom moet gaan werken :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 16:01
Persoonlijk ben ik wel blij met de stagnatie van IE. Het is ergens namelijk wel een voordeel dat IE zódanig aan het stagneren is dat de meeste recente ontwikkelingen in die browser totaal niet (of zéér slecht) werken.

De extra tijd/kosten die erin gaan zitten om een site geschik te maken voor IE kunnen namelijk, in mijn ervaring, oplopen tot 70% bovenop de tijd die je normaal aan een site besteed (want kleine aanpassingen aside, hoef je geen rekening te houden met verschillen tussen Firefox, Opera en Safari als je het conform de specs doet)!

Hierdoor is het lang niet altijd rendabel meer (mits de doelgroep niet IE-only is), en is het steeds vaker oké om een simpele versie aan IE te presenteren die veel functionaliteit mist of in versimpelde (degraded) vorm.

Bijvoorbeeld bij SVG; de hoeveelheid mensen met de (discontinued) SVG plugin van adobe is op één hand te tellen, dus dan krijgt IE een simpele pagina met thumbs te zien, as simple as that.

Nog eventjes en IE loopt zodanig achter, dat je je er helemaal niet druk meer om hoeft te maken. Heerlijk vooruitzicht, dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DiSiLLUSiON schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:37:
Persoonlijk ben ik wel blij met de stagnatie van IE. Het is ergens namelijk wel een voordeel dat IE zódanig aan het stagneren is dat de meeste recente ontwikkelingen in die browser totaal niet (of zéér slecht) werken.
...
Hierdoor is het lang niet altijd rendabel meer (mits de doelgroep niet IE-only is), en is het steeds vaker oké om een simpele versie aan IE te presenteren die veel functionaliteit mist of in versimpelde (degraded) vorm
...
Nog eventjes en IE loopt zodanig achter, dat je je er helemaal niet druk meer om hoeft te maken. Heerlijk vooruitzicht, dat.
  • Alles minimaal IE 7 is een beter vooruitzicht.
  • Niet iedereen kan grote groepen gebruikers 'verwaarlozen'.
  • Het hele probleem van IE is juist de stagnatie ten tijde van de extra brakke versies.
  • Er zit inmiddels weer iets meer vaart in de ontwikkeling van IE, alhoewel we dat natuurlijk nog steeds niet goed genoeg vinden, maar het is een start.
  • Presenteer dan enkel aan IE < 7 de te simpele vorm, gebruikers van IE 7 doen echt niets fout.
  • Je bent nogal kortzichtig.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Borizz schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:09:
[...]
En dan nog even ontopic:
Ik bouw dagelijks websites, maar als ik 1 keer in de maand een hack moet toepassen om iets lekker in een bepaalde browser te laten werken dan is dat eerder een uitzondering dan regel. In de meeste gevallen kan je je CSS wel zo opzetten dat het resultaat in elke (moderne) browser overeenkomt. Voor IE6/7 ontkom je er soms niet aan om het eens op een andere manier op te lossen. Maar dat is meestal met een paar (CSS) regels in een conditional comment ook wel opgelost.
Als je enkel bij html/css blijft wil ik dat best geloven, maar zodra je je aan javascript wil wagen is het absolute miserie: zelfs de meest elementaire zaken moet je in IE op een heel andere manier gaan oplossen dan in de andere browsers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

rhodium schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 23:50:
Ik fix al jaren pages en moet zeggen dat het alleen maar verbeterd is. Als ik iets design in safari dan is het in FF en in IE7 bijna altijd het zelfde. Soms hier en daar wat tweakjes voor IE7.

IE6 doe ik niet meer aan. Dat is echt huilen met de pet op en zelfs mijn ouders gebruiken IE7 dus ik maak me weinig zorgen daarom nog.
Dus het maakt je niet uit dat gemiddeld nog steeds tussen de 50 en 60% IE6 gebruikt? ;)

Helaas gaat dat niet zo rap als je zou willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Bosmonster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:06:
[...]

Dus het maakt je niet uit dat gemiddeld nog steeds tussen de 50 en 60% IE6 gebruikt? ;)

Helaas gaat dat niet zo rap als je zou willen...
kip/ei verhaal is dat, zolang devvers nog moeite doen om het in IE6 werkend te krijgen zullen de mensen die IE6 gebruiken geen noodzaak zien om up te graden dus zal het minder snel gaan dan wanneer devvers alleen nog maar kijken of het werkt er en verder geen moeite in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Dat is de grote zorg: de hoeveelheid mensen dat nog steeds op IE6 zit, zelfs in bedrijfsomgevingen (uit noodzaak, ik weet het). Over een jaar mogen we IE8 verwachten en dan mag je plots met 3 versies van IE gaan rekening houden. Dan mag je in de ergste gevallen dezelfde code op 4 manieren gaan schrijven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:53
DiSiLLUSiON schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:37:
De extra tijd/kosten die erin gaan zitten om een site geschik te maken voor IE kunnen namelijk, in mijn ervaring, oplopen tot 70% bovenop de tijd die je normaal aan een site besteed (want kleine aanpassingen aside, hoef je geen rekening te houden met verschillen tussen Firefox, Opera en Safari als je het conform de specs doet)!
Dan ligt het toch aan jou hoor, het kost mij zelden meer dan een half uurtje om een complete site in IE6&7 te laten werken zoals ik wil wanneer ik klaar ben. Daarbij komt dat het me net zo veel tijd kost om een site in Firefox (2) te laten werken, aangezien FF2 ook aardig afwijkt van opera en safari.

Het helpt ontzettend om bij het ontwikkelen je site op opera te richten. Wellicht dat firefox 3 die positie nu kan overnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 18-06-2008 13:04 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 07:00

Toolskyn

€ 500,-

Makkelijk schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:03:
[...]

Dan ligt het toch aan jou hoor, het kost mij zelden meer dan een half uurtje om een complete site in IE6&7 te laten werken zoals ik wil wanneer ik klaar ben. Daarbij komt dat het me net zo veel tijd kost om een site in Firefox (2) te laten werken, aangezien FF2 ook aardig afwijkt van opera en safari.

Het helpt ontzettend om bij het ontwikkelen je site op opera te richten. Wellicht dat firefox 3 die positie nu kan overnemen.
Helemaal mee eens, als je een site echt volgens de standaarden wil ontwikkelen is het over het algemeen het beste om te beginnen met Opera en/of Safari. Zodra ik de wat lastigere situaties tegenkom pak ik meestal Firefox pas erbij, vanwege de extreem handige add-ons (Firebug, Web developer toolbar etc), dan repareer ik meestal gelijk de fouten die Firefox maakt. Meestal is de stap daarna naar een site die ook in IE goed werkt niet heel erg groot, vaak zijn het toch de standaardfoutjes in IE6 die met een beetje de standaard conditional code wel op te lossen zijn.

gewooniets.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ramon schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:23:
[...]

kip/ei verhaal is dat, zolang devvers nog moeite doen om het in IE6 werkend te krijgen zullen de mensen die IE6 gebruiken geen noodzaak zien om up te graden dus zal het minder snel gaan dan wanneer devvers alleen nog maar kijken of het werkt er en verder geen moeite in steken.
Dat je als devver invloed hebt op wat gebruikers gebruiken is een grote illusie.

Die 60% heeft waarschijnlijk OF geen verstand van en/of interesseert het niet. OF ze kunnen niet anders (bedrijven, oude computers, etc).

Als het werkelijk kip/ei zou zijn zou dat betekenen dat er een meerderheid is die opzettelijk niet upgradet naar IE7, ondanks dat ze dat wel makkelijk kunnen en dat lijkt mij zeer sterk ;)

Daarnaast is jouw opmerking natuurlijk ook vanuit commercieel oogpunt grote onzin. Je kunt moeilijk je klant vertellen dat je 60% van de gebruikers in de stront laat zakken, omdat je vindt dat ze maar moeten upgraden. Dan vrees ik dat je je maaltijden snel uit vuilnisbakken zal moeten gaan verzamelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 18-06-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:53
Bosmonster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:03:
[...]

Dat je als devver invloed hebt op wat gebruikers gebruiken is een grote illusie.

Die 60% heeft waarschijnlijk OF geen verstand van en/of interesseert het niet. OF ze kunnen niet anders (bedrijven, oude computers, etc).

Als het werkelijk kip/ei zou zijn zou dat betekenen dat er een meerderheid is die opzettelijk niet upgradet naar IE7, ondanks dat ze dat wel makkelijk kunnen en dat lijkt mij zeer sterk ;)

Daarnaast is jouw opmerking natuurlijk ook vanuit commercieel oogpunt grote onzin. Je kunt moeilijk je klant vertellen dat je 60% van de gebruikers in de stront laat zakken, omdat je vindt dat ze maar moeten upgraden. Dan vrees ik dat je je maaltijden snel uit vuilnisbakken zal moeten gaan verzamelen.
Daarbij is het zo dat de bezoeker van een website altijd de schuld bij de eigenaar van de site legt en niet bij de ontwikkelaar of het platform als het niet werkt. Ze zullen niet zeggen "bah, dat menu werkt niet, wat een klote webdesigner" of "bah, dat menu werkt niet, klote IE6" maar "bah, dat menu werkt niet, klote postbank"

[ Voor 1% gewijzigd door André op 18-06-2008 23:05 . Reden: ontvloekt ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Vind het allemaal wel meevallen eigenlijk. De css specs zijn duidelijk zat. Als jij ze snapt, en al kan beredeneren wat een verzameling properties voor effect zou moeten hebben, dan weet je ook waar de browser het vervolgens fout doet als het er niet zo uitziet als je verwachtte. Als je daarentegen plompverloren maar wat strooit met positions, floats en afmetingen tot het er in IE7 goed uitziet, en het DAN pas gaat "fixen" voor ff, safari en/of opera, tja.

Het mooie van nu tov vroeger is juist dat browsers hun best doen die specs te ondersteunen. Als jij dus gewoon netjes je CSS hebt geschreven is dat zelfs forward compatible met IE8 en FF3, en hoef je eigenlijk nix te doen.

Qua script is het ook alleen maar makkelijker geworden. Er waren 3 DOM implementaties, en nu nog maar 1. Hier en daar zijn er nog wat verschillen, maar dat is in verhouding echt verwaarloosbaar.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 16:40
Boeboe schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:52:
[...]

Als je enkel bij html/css blijft wil ik dat best geloven, maar zodra je je aan javascript wil wagen is het absolute miserie: zelfs de meest elementaire zaken moet je in IE op een heel andere manier gaan oplossen dan in de andere browsers.
Dat is ook wel erg overdreven hoor. JavaScript support is dan niet optimaal in IE, maar ik heb nog nooit iets moeten laten, omdat het in IE niet te realiseren was met JS. Het debuggen van JS in IE is dan wel weer een verhaal apart (als in er is meestal geen touw aan vast te knopen waar het fout gaat).

Geef eens een voorbeeld van iets wat je op een heel andere manier hebt op moeten lossen in IE dan in andere browsers..?

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Het afhandelen van harde enters in een DesignMode iframe
Het opslaan en herstellen van de cursorpositie in een tekstveld

Om er maar eens twee te noemen O-)

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Heel simpel gezegd, vroeger had je browser detection scripts. Dat is nu not-done meer.

Waarom denk je dat het nu not-done meer is?

In wezen loop ik nu met mijn standaard toolkit ( o.a. met conditional comments een stylesheetje erbij die voor ie6 een aantal dingen rechtzet ) nog maar tegen weinig echt grote problemen aan.

JS problemen daar gebruik ik een framework voor. Ja dat is zwaar, ja dat is bloated maar het neemt mij wel gewoon 90% van de JS compatibility problemen uit handen. En zoveel gebruikers met een 2400 baud modem zie ik niet meer op mijn sites voorbijkomen.

En 100% pixelperfect daar ben ik een aantal jaar geleden al van afgestapt omdat ik zag dat een pixelperfecte website gemaakt voor 1280x1024 toch niet helemaal goed ging als mensen met 1600x1200 opeens wel fullscreen gingen draaien, of ze verkleinden het venster naar kleiner dan 1280x1024.
Pixelperfect is imho toch moeilijk door te voeren als de doelgroep bestaat uit 17" monitor gebruikers, 22"monitor gebruikers en pda gebruikers.

Maarja ik richt me dan ook meer op websites die gewoon te benaderen moeten zijn, pixelperfect vraagt bijna niemand om.

Zolang de website functioneert en niet breekt / plaatjes missen etc. zal geeneen van mijn klanten gaan klagen, want ik heb ze allemaal de meerprijzen verteld om het wel in browser x/y/etc 95% gelijk te krijgen. 100% haal je toch nooit doordat een OS zelf ook nog iets als antialiasing etc. kan doen wat weer niet te beinvloeden is vanuit de browser.

Meest extreme klant die ik heb gehad die klaagde dat de kleine lettertjes op zijn website ( 100% volgens zijn huisstijl gemaakt ) niet te lezen waren als iemand cleartype aan had staan op een crt. Nouja, dat is geen browserissue, maar toch uiteindelijk maar een knop gemaakt die zorgde dat er van de huisstijl werd afgeweken en meerwerk berekend.

Oftewel vroeger was het een hel, nu zijn het meer de leuke foefjes die niet altijd meer werken. Breekt jouw site op de leuke foefjes dan is je uitgangspunt verkeerd geweest ( ik probeer een site altijd werkbaar te laten zijn in lynx, dan werkt de basisfunctionaliteit altijd )
Bozozo schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:05:
Het opslaan en herstellen van de cursorpositie in een tekstveld

Om er maar eens twee te noemen O-)
En dat vind ik dus de leuke foefjes. Met compatibility check scripts wil ik zo af en toe nog wel eens een waarschuwing geven als het niet ondersteund wordt. Maar zolang ik in de meest basale vorm alleen een text-area met html-codes produceer is de functionaliteit er.
Wil de klant volledige functionaliteit cross-browser dan kan dat ook, maar dan wordt het meerwerk...

[ Voor 13% gewijzigd door Gomez12 op 18-06-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53628

Makkelijk schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 17:10:
[...]

Daarbij is het zo dat de bezoeker van een website altijd de schuld bij de eigenaar van de site legt en niet bij de ontwikkelaar of het platform als het niet werkt. Ze zullen niet zeggen "bah, dat menu werkt niet, wat een klote webdesigner" of "bah, dat menu werkt niet, klote IE6" maar "bah, dat menu werkt niet, klote postbank"
Als één site de "ballen" heeft wel ja. Maar als bij 90% van de (zakelijke)site's met koeieletters in beeld komt te staan dat alleen FF3 IE7 of Opera9.5 wordt ondersteund, reken maar dat het van "kl*te menu van de postbank" naar "kl*te computer met die verouderde zut" gaat en dat het probleem daarna zo opgelost is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bozozo schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:05:
Volgens mij krijg je bij iedere browser in designmode bij een harde enter gewoon een nieuwe P-tag toch? Zoals het hoort?

Kan er naast zitten, is al een tijd geleden dat ik zelf er iets mee gedaan heb (zijn zoveel goede complete editors op de markt nu).

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 18-06-2008 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Anoniem: 53628 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:04:
[...]

Als één site de "ballen" heeft wel ja. Maar als bij 90% van de (zakelijke)site's met koeieletters in beeld komt te staan dat alleen FF3 IE7 of Opera9.5 wordt ondersteund, reken maar dat het van "kl*te menu van de postbank" naar "kl*te computer met die verouderde zut" gaat en dat het probleem daarna zo opgelost is :) .
Kleuterschoollogica noemen we dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
Gomez12 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:27:
[..]
Met compatibility check scripts wil ik zo af en toe nog wel eens een waarschuwing geven als het niet ondersteund wordt. Maar zolang ik in de meest basale vorm alleen een text-area met html-codes produceer is de functionaliteit er.
Wil de klant volledige functionaliteit cross-browser dan kan dat ook, maar dan wordt het meerwerk...
Ik ben misschien wat kort door de bocht geweest met mijn reactie, maar dit kan ik beamen; dat is namelijk wel precies wat ik bedoelde.

Als de klant het wilt betalen; best, dan moet het maar. Willen ze het niet, dan gebeurt het niet. Je kunt ze adviseren aan de hand van de doelgroep, maar je kunt het niet forceren. Vaak zal een klant dan ook liever voor de goedkopere (aan de standaarden conformerende) uitvoering gaan, dan voor de uitvoering waar meerwerk in zit om het compatible te maken met IE.

En dan heb ik het natuurlijk niet over CSS, met een paar hacks heb je dat wel voor elkaar. Ook zijn de meeste technologieën van enkele jaren terug nog best te doen in IE. Bij de simpele websites zal de meerprijs dan ook niet hoger dan 10% zijn. Maar hoe meer 'moderne technologie' er in een website verwerkt dient te worden (afhankelijk van de klant, het doel van de site, de doelgroep en concurrentie en dergelijke), des te hoger zal de meerprijs zijn. En als het project vraagt om dingen die simpelweg slecht te doen zijn in IE (zoals SVG terwijl niemand de plugin heeft, content-editable meuk, intensieve javascript terwijl de klant of je baas eist dat je élke regel zelf schrijft en dus geen toolkit mag gebruiken... Tsja, dan kan de meerprijs zo 70% bovenop het origineel bedragen.

In die zin was het vroeger wel degelijk wat anders; toen was de achterstand nog niet zo groot, ook de klant had minder hoge eisen. Een simpele webwinkel, of een 'visitekaartje' ("maar we _moeten_ een site hebben" -- "wat wilt u daarmee dan meneer?" -- "niets, maar we moeten een site hebben").. Tegenwoordig wil de klant meer en meer. En daar is IE niet meer tegen opgewassen.

Natuurlijk is het mogelijk om dingen correct weer te geven in IE. De basis functionaliteit zal altijd beschikbaar zijn, mits je conform de standaarden werkt. SVG kun je weergeven via de Adobe plugin, JS issues kun je met veel tijd omheen werken (of een open source toolkit gebruiken, mits je baas geen open-source-vrees heeft), en voor de rest kun je met gratie 'degraden' en eventueel een melding weergeven. Maar dat kost nou eenmaal wat, en er lijkt ook nog een trend gaande te zijn dat men steeds minder geld wilt besteden aan een goed uitgedacht en uitgewerkte website.

Feit blijft dat de core van IE simpelweg kapot is; het hangt van ellende aan elkaar. Er zijn geen goede development tools beschikbaar, er schijnt intern behoorlijk wat mis te zijn met de afhandeling van de DOM tree en de javascript engine is trager dan een dik goedje door een kleine trechter, bij de functies die het (enigzins) doen tenminste. Veel nieuwere (en zeer handige) CSS selectors heeft IE nog nooit van gehoord en ook lijkt 'ie zich bijzonder weinig aan te trekken van doctypes. Ook de ondersteuning voor HTML5 zal, wanneer deze gefinalized is, in IE ver te zoeken zijn. Voor zover ik merk bij de ontwikkeling van websites is de core van IE niet berekend op de huidige eisen.

Daarnaast vermoed ik sterk dat het team dat IE ontwikkeld vol met goede bedoelingen zit maar simpelweg te weinig mensen hebben om er nog iets fatsoenlijks van te maken.. Dan zouden ze over moeten stappen op een engine als Gecko of Webkit, of er zelf (met een gróót team) van de grond af aan eentje moeten schrijven. Helaas zie ik dat nog niet gebeuren; en dat is echt jammer.

Waarom? Het gros van de gebruikers zal IE toch wel blijven gebruiken; die voelen geen behoefte om over te stappen tenzij ze concrete redenen zien. En zolang veel sites compleet stil degraden of ze ook geschikt worden gemaakt voor IE, voor zover dat kan, zullen ze die redenen ook nooit zien. Een beetje het kat en muis spelletje, inderdaad.

Zodoende ben ik dus ook blij dat het gat groter geworden is, de klant is simpelweg steeds vaker niet meer bereid om een grote meerprijs te betalen om alle functionaliteit ook beschikbaar te maken voor IE bij die projecten waar dat veel tijd/geld gaat kosten. Die extra functionaliteit zullen de IE-gebruikers dan ook moeten missen, ze zullen er eerder over na denken om een moderne browser te proberen en daarnaast heb ik het 'geluk' dat ik het rotwerk voor dat project niet hoef te doen.
Voutloos schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 08:10:
[...] Je bent nogal kortzichtig [...]
Leg eens uit, aub? IE 7 ondersteunt namelijk ook bijzonder weinig (ik neem aan dat je wel weet, dat de verschillen tussen 6 en 7 niet zijn om over naar huis te schrijven, niet waar?). De meeste tijd is, vermoed ik, gaan zitten in het maken van de tabbed interface en dergelijke.

Natuurlijk is het niet verstandig om het compatible maken met IE voor elk project maar links te laten liggen, onder het mom van 'de doelgroep moet maar een andere browser gebruiken'. Dan zou men het realiteitsbeeld iets moeten bijschroeven. Er zijn genoeg doelgroepen of projecten waarbij het op z'n minst nodig is. Denk maar aan corporate intranets, waar op elke bak IE6 draait (heb het vaak genoeg gezien).

Maar, de bezoeker op de hoogte brengen van het feit dat 'de auto waar ze mee rijden' ontzettend verouderd is, is ook geen crime meer. En je mag ook best de klant duidelijk maken dat het geschikt maken voor IE tot een factor 70% meer kan kosten, afhankelijk van het project, en de kant de keuze te laten maken of hij die meerprijs wilt betalen. Dan laat je aan de klant de keuze of het rendabel is voor het project, en voor hem, om die extra tijd en geld erin te steken.

Een browser die altijd een jaar of wat achterloopt, is ontzettend irritant. Er is namelijk geen geldige reden om de browser links te laten liggen, behalve het 'makkelijker' maken van het werk dat webdevelopers doen. Maar een browser die meerdere jaren achterloopt, is best een geschenk. Want dan zijn er opeens wél geldige redenen, en dit betekent weer dat wij de klant een beter, effectiever en vooral goedkoper product kunnen presenteren (met eventueel 'moderne snufjes' waar dat grondige meerwaarde heeft). Hierdoor is de klant weer blij, blijer in ieder geval dan dat we rekening hoeven houden met functies die IE niet ondersteunt (en dus een minder effectief product opleveren) of een flinke meerprijs moeten rekenen.

En daar draait het toch om? De klant hardstikke tevreden stellen met een modern, aantrekkelijk en effectief product?

[ Voor 9% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 18-06-2008 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

DiSiLLUSiON schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:18:
[...]

Maar, de bezoeker op de hoogte brengen van het feit dat 'de auto waar ze mee rijden' ontzettend verouderd is, is ook geen crime meer. En je mag ook best de klant duidelijk maken dat het geschikt maken voor IE tot een factor 70% meer kan kosten, afhankelijk van het project, en de kant de keuze te laten maken of hij die meerprijs wilt betalen. Dan laat je aan de klant de keuze of het rendabel is voor het project, en voor hem, om die extra tijd en geld erin te steken.
Als je dat werkelijk waar durft te beweren bij een klant vind ik het knap dat je uberhaupt nog klanten hebt. Naast het feit dat je vreemde, zeer zelden voorkomende eisen noemt.

Ik zou de klant aanraden naar een bureau te gaan dat wel gewoon xbrowser sites kan maken zonder dat het ineens bijna 2x zo duur is. Als de klant uberhaupt al lastiggevallen wil worden met dergelijke vraagstukken en gewoon je prijs belachelijk vindt. Grote kans namelijk dat je klant een IE gebruiker is.

Magoed.. het merendeel dat in dit topic over 'klanten' spreekt heeft volgens mij in professionele omgeving nog nooit werkelijk met een klant aan tafel gezeten. Anders weet je dat je dit soort stellingen in de praktijk gewoon echt niet kunt maken. (En dan heb ik het niet over de zolderkamerprojectjes van 500 euro).

Een klant wil een website om klanten te kunnen bereiken. Wat heeft een klant aan een site die maar 40% van de mensen bereikt? En de overige 60% op een kinderachtige manier de les gaat lezen dat ze moeten upgraden?

[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 18-06-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
@DISILLUSION : Voor welk platform maken jullie websites? Want als het meest-gebruikte platform ( IE ) bij jullie tot 70% meer kan kosten dan wordt ik heel erg benieuwd voor welk platform jullie wel ontwikkelen?

De ideale W3C browser die alleen intern bij hun draait ofzo?

Of als ik bij jullie een site laat maken dan zorgen jullie ervoor dat het op elke browser draait behalve IE ofzo? Want Webkit / Gecko / andere rendermachines houden zich ook niet exact aan alle standaarden...
Of maken jullie een offerte en daarna een site volgens de standaarden en om hem dan ook echt in een browser te kunnen zien dan is de klant altijd verplicht om meerwerk te betalen?

Want intern maak ik een website altijd eerst volgens de standaarden en daarna komen de hacks pas, maar het eindproduct moet in 99 vd 100 gevallen altijd werken in IE, zonder meerwerk...
IE heeft gewoon een te groot aandeel om daar geen rekening mee te houden.

Om dezelfde reden gebruik ik geen SVG, het ziet er hardstikke leuk uit, maar zolang het niet door IE ondersteund wordt is het voor 90% van de projecten niet inzetbaar, en wordt het juist meerwerk als een klant het wel wil.

Bij jou krijg ik zo'n idee dat je bijna altijd een website maakt waar de klant niet op zit te wachten zonder meerwerk... Het gebruikt wel de meest cutting edge technieken waar verschillende werkgroepen al meerdere jaren op hebben zitten ploeteren, maar 70% van de doelgroep kan de site niet benaderen omdat het niet in IE werkt...
Dat lijkt mij commercieel niet slim...

[ Voor 7% gewijzigd door Gomez12 op 18-06-2008 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Bosmonster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:40:
[...]
Ik zou de klant aanraden naar een bureau te gaan dat wel gewoon xbrowser sites kan maken zonder dat het ineens bijna 2x zo duur is. Als de klant uberhaupt al lastiggevallen wil worden met dergelijke vraagstukken en gewoon je prijs belachelijk vindt.
Mwah, xbrowser sites zijn gewoon meer werk en kosten ook meer. 90% van mijn klanten is blij met een website die in IE 100% werkt, FF 90% en Safari ( mac gebruikers, hierbij gaat het niet om percentages, maar anders sluit je een hele doelgroep uit ) ook 90%.

Wil een klant hebben dat het admin gedeelte ook 100% werkt in Safari dan is het gewoon meerwerk. Zolang de frontend gewoon maar goed eruit ziet in Safari. Je ajax-dingetjes gewoon gracefull degraden buiten IE etc etc
Anders weet je dat je dit soort stellingen in de praktijk gewoon echt niet kunt maken. (En dan heb ik het niet over de zolderkamerprojectjes van 500 euro).
Hmmm begin benieuwd te worden hoeveel grote opdrachten jij hebt gedaan waar de klant er ook echt iets om gaf dat de experience 100% was op een andere browser dan IE.
Zolang het er in FF / Safari er maar goed uitziet is 99% van de klanten tevreden en niet bereid om te betalen om het ajax-zoekvenstertje eventjes om te bouwen van IE naar een standaard compliance ( verkeerd voorbeeld, want dit zit gewoon standaard in mijn toolkit / library dus dit kost niets extra, maar gaat om het idee )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligt natuurlijk een beetje aan de klanten die hij heeft. Als het om intranet-zaken gaat, dan is de browser nooit een probleem. Dat valt namelijk vanuit het systeembeheer op te leggen. Wil de klant dan dingen die zeer goed realiseerbaar zijn met nieuwe technieken, dan is het handiger om een goede browser in te zetten, dan om extra werk te verrichten om het in een antieke browser te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ach tja, ik ken meerdere multinationals en de sysbeheerders daar.

Bij een mkb-bedrijfje gooit systeembeheer wel eventjes de browser om. Maar bij een multinational krijg je dan toch echt wel iets meer problemen hoor.
Of je moet een app hebben die echt aantoonbaar miljoenen gaat opbrengen, of je moet afaik gewoon je app aanpassen.
Eventjes IE en de bijbehorende GPO's etc eruit gooien gebeurt niet zo heel erg snel...

Of de alternatieve browsers moeten ondertussen een silent install script hebben wat op verschillende TS' en en workstations in 1x uit te draaien is en waarvan de belangrijkste instellingen via GPO's / Powerfuse / ander bestaand framework te regelen zijn.

Met een paar .ini filetjes veranderen en die even kopieren hoef je bij een bedrijf met 250 man echt niet meer aan te komen hoor, die lachen je gewoon weg. Jij past het maar aan, betekent het dat jij daardoor 70% meer kosten gaat berekenen dan is de kans groot dat je te duur wordt en de opdracht aan iemand anders vergeven wordt...

Maarja dat is allemaal IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:35

Puck

W32.Deadcode.A

Ik snap echt niet waar de 70% meerwerk vandaan komt. De sites die ik ontwikkel hebben zo nu en dan een aparte css voor IE6 die een aantal CSS elemtenten overschijft en daardoor de layout in die specifieke browser fixed (via conditional comments). Meestal werken ze echter out of the box (IE6, IE7, Firefox, Opera, ook onder Mac). Dit alles met gebruik van standaarden, met toegankelijkheid in het achterhoofd en soms ook vrij complexe layouts.

Voor Javascript gebruik ik voornamelijk een framework, wat de meeste problemen al oplost (toegegeven, vaak ook overdreven voor het doel opzich, maar het scheelt heel veel werk).

Ik heb in ieder geval de afgelopen jaren weinig problemen met cross-browsers designs. Ik vrees inderdaad meer voor andere apparaten die toegang tot websites verschaffen (Mobiele telefoons, PSP, DS, Wii, etc), maar deze specifieke apparaten zijn wat mij betreft (momenteel) nog wel een uitzondering en in zekere zin ook niet 'belangrijk' voor het doel van de website of de klant.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Bosmonster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:03:
[...]

Zo zwartwit bedoel ik het natuurlijk niet, je kan best iets werkend hebben zonder dat de bezoeker uberhaupt merkt dat het niet volgens het originele design is (aka div 3px teveel naar rechts oid ). Ik ben dus van mening dat je in dat opzicht niet al te veel moeite meer hoeft te steken in IE6, en dat heeft dus niets te maken met 60% van je bezoekers in de kou te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Gomez12
Tja, je zegt het zelf ook al. Het ligt aan de omstandigheden. Je maakt een afweging van de kosten van het programmeren en het uitrollen. Als de klant echt dingen wil waar moderne technieken voor nodig zijn, en het gaat om de vervanging van een groot deel van het systeem, dan is zo'n browser echt geen probleem.

Je gaat ook er vanuit dat het om Windows-systemen gaat blijkbaar, maar stel dat dat niet het geval is? (Belastingdienst, gemeente Amsterdam, Franse overheid, etc) Dan is het toch ook redelijk dat het extra kosten gaat opleveren om het voor een extra functionaliteit (externe access voor Windows-systemen) beschikbaar te maken?

Het is allemaal niet 1 pot nat in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
Bosmonster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:40:
[...]
Ik zou de klant aanraden naar een bureau te gaan dat wel gewoon xbrowser sites kan maken zonder dat het ineens bijna 2x zo duur is. Als de klant uberhaupt al lastiggevallen wil worden met dergelijke vraagstukken en gewoon je prijs belachelijk vindt. Grote kans namelijk dat je klant een IE gebruiker is.
Het idee erachter is niet dat het project 2x zo duur is, maar dat het juist 2x zo goedkoop kan uitvallen op het moment dat het in die situatie, voor dat project en die doelgroep, niet nodig is om alle functionaliteit en foefjes ook voor IE om te bouwen. Noem het een aanbieding. Het kost de klant minder, dus wanneer de klant op een krap budget zit (hetzij vanuit het bedrijf zelf, hetzij een budget dat al voor een deel is 'opgemaakt' en het bedrijf in de laatste kwart van het papierjaar zit) is de klant ook weer blij.
Gomez12 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:44:
@DISILLUSION : Voor welk platform maken jullie websites? Want als het meest-gebruikte platform ( IE ) bij jullie tot 70% meer kan kosten dan wordt ik heel erg benieuwd voor welk platform jullie wel ontwikkelen?
Een site ontwikkelen voor IE kost simpelweg meer tijd dan een site ontwikkelen voor een standaard-conformerende browser als Opera, Firefox of Safari (en bijbehorende browsers). Op het moment dat er bij een project vanuit gegaan kan worden dat meer dan de helft van de doelgroep niet achter IE zit, kan je dus met minder kosten een prima site ontwikkelen. Er zijn natuurlijk kleine verschillen tussen Gecko, Presto en Webkit, maar deze zijn over het algemeen te verwaarlozen vergeleken met het gat dat tussen deze browsers en IE zit.

Ook zit je op het moment dat er exclusief voor IE ontwikkeld wordt (dus je begint met ontwikkeling in IE, en gaat dit daarna aanpassen voor de moderne browsers), met een probleem wanneer een deel van de doelgroep een moderne browser gebruikt. IE gebruikers zullen lang niet altijd merken dat foefjes bij hun minder fancy zijn, of bepaalde functionaliteit in versimpelde vorm aanwezig is. Gebruikers van bijvoorbeeld Firefox, Opera of Safari zullen veel eerder in de pen klimmen om op hoge poten te eisen waarom sites in hun browser niet lekker werken. Die bijkomende kosten (want als je een site ontwikkeld voor IE, dien je ter illustratie bijvoorbeeld tot een hoop javascript functies te herimplementeren; hier kunnen bugs in sluipen) zijn dan eigenlijk vanzelfsprekend, wat de prijs van het product omhoog gooit.

Die 70% is trouwens geen hard cijfer, maar is ongeveer het hoogste percentage wat ik, persoonlijk, tegen ben gekomen. Let wel; dit is in een uiterst geval, op het moment dat de klant een aantal snufjes wilt (of het project daarom vraagt) die uiterst lastig te implementeren zijn in IE.
Want intern maak ik een website altijd eerst volgens de standaarden en daarna komen de hacks pas, maar het eindproduct moet in 99 vd 100 gevallen altijd werken in IE, zonder meerwerk...
Tsja, hacks. Een beetje CSS hacks gebruiken en een paar Javascript functies implementeren die vaak gebruikt worden, die oplossingen heeft elke webdeveloper eigenlijk wel in een standaard .css en .js staan. Die kun je via een conditional comment binnen enkele minuten implementeren zonder dat de kosten omhoog gaan.

De problemen beginnen pas wanneer er een custom made product afgeleverd wordt, wat bijvoorbeeld vraagt om dingen als SVG, content-editable meuk en dergelijke. Het is geen goed idee om moderne technieken in elk project te stoppen, integendeel zelfs!, maar het kan voorkomen dat een project er simpelweg echt om vraagt. Dan is het lang niet in elk geval te ondervangen door simpelweg van oudere technologie gebruik te maken.

En dan begint de teller wel degelijk omhoog te gaan. Op het moment dat zo'n project bedoeld is voor een intranet waarbij je er vanuit kan gaan dat er een moderne browser op de workstations staat, is het ook oneerlijk om die bijkomende kosten simpelweg transparant naar de klant door te berekenen. Zo doe je werk voor niets, en betaalt de klant ook nog eens te veel geld.

Hoe doe je dat dan met mobiele apparaten? mini-notebooks? Op het moment dat het project er om vraagt, komt hier ook meerwerk in te zitten. Bereken je dit dan ook transparant door aan de klant, zodat hij niet weet wat hij kwijt is aan elk onderdeel? Wat als de klant besluit dat het aanbieden van mobiele content toch wel even kan wachten, gaat de prijs dan omlaag op het nieuwe factuurvoorstel (waardoor de klant zich afvraagt of het niet nog goedkoper kan), of blijft de prijs gelijk (waardoor de klant zich afvraagt of je de prijs berekend hebt aan aantal velletjes op een wc-rol oid)?

De website is vaak deel van een groter project. Er kan bijvoorbeeld drukwerk bij zitten, audiovisuele content, noem het maar op. En dan kan het deel van de doelgroep dat IE gebruikt, in het niets vallen bij het algehele bestand dat alle mediauitingen onder ogen krijgt. Op het moment dat het meerwerk groot is, en het budget gelimiteerd, kan het lonen om voor IE bepaalde functionaliteit te versimpelen, dan om simpelweg elk pixeltje en elke mogelijkheid exact voor IE na te maken (met de bijkomende kosten).

Ook kan een project verbonden zitten met een tijdslimiet die niet ver in de toekomst ligt (een spoedje). Op het moment dat je een site niet uitgebreid dien te 'kopieren' voor IE, kan dit er voor zorgen dat je meer aandacht kan besteden aan de details, en zodoende binnen een zeer korte tijdsspanne een 'mooier' product afleverd dan dat je anders gedaan zou hebben.

Zowel de klant áls de gebruiker zijn tot nu toe altijd behoed voor de failings van IE. Op het moment dat klanten dóórhebben dat IE niet meer toereikend is, zullen ze er zelf ook eerder over na denken om alternatieve browsers te gebruiken, en zal het marktaandeel van IE vanzelf omlaag gaan. Natuurlijk is dit marginaal én nog eens hoopvol denken, maar veel kleine beetjes maken ook een groot beetje. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 19-06-2008 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

DiSiLLUSiON schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 07:30:

Het idee erachter is niet dat het project 2x zo duur is, maar dat het juist 2x zo goedkoop kan uitvallen op het moment dat het in die situatie, voor dat project en die doelgroep, niet nodig is om alle functionaliteit en foefjes ook voor IE om te bouwen. Noem het een aanbieding. Het kost de klant minder, dus wanneer de klant op een krap budget zit (hetzij vanuit het bedrijf zelf, hetzij een budget dat al voor een deel is 'opgemaakt' en het bedrijf in de laatste kwart van het papierjaar zit) is de klant ook weer blij.
Hier trapt hopelijk geen klant in. Andere bedrijven hebben toch ook mooie websites die in IE werken? Dat jij dat niet voor elkaar krijgt zou volgens de klant een tekortkoming moeten zijn.
Een site ontwikkelen voor IE kost simpelweg meer tijd dan een site ontwikkelen voor een standaard-conformerende browser als Opera, Firefox of Safari (en bijbehorende browsers). Op het moment dat er bij een project vanuit gegaan kan worden dat meer dan de helft van de doelgroep niet achter IE zit, kan je dus met minder kosten een prima site ontwikkelen. Er zijn natuurlijk kleine verschillen tussen Gecko, Presto en Webkit, maar deze zijn over het algemeen te verwaarlozen vergeleken met het gat dat tussen deze browsers en IE zit.
Dat ligt grotendeels aan het gebrek aan ervaring van degene die een website moet bouwen. Het kost "per extra browser" een klein beetje tijd om helemaal goed te testen. Alleen als de ontwerper van de website dingen bedenkt, zoals dropshadows over gradients, wordt het écht lastig goede compromissen te vinden.
Ook zit je op het moment dat er exclusief voor IE ontwikkeld wordt (dus je begint met ontwikkeling in IE, en gaat dit daarna aanpassen voor de moderne browsers), met een probleem wanneer een deel van de doelgroep een moderne browser gebruikt. IE gebruikers zullen lang niet altijd merken dat foefjes bij hun minder fancy zijn, of bepaalde functionaliteit in versimpelde vorm aanwezig is. Gebruikers van bijvoorbeeld Firefox, Opera of Safari zullen veel eerder in de pen klimmen om op hoge poten te eisen waarom sites in hun browser niet lekker werken. Die bijkomende kosten (want als je een site ontwikkeld voor IE, dien je ter illustratie bijvoorbeeld tot een hoop javascript functies te herimplementeren; hier kunnen bugs in sluipen) zijn dan eigenlijk vanzelfsprekend, wat de prijs van het product omhoog gooit.
Het aantal mensen dat klaagt dat een website in Internet Explorer X niet werkt zal voorlopig nog altijd groter zijn dan het aantal mensen dat klaagt over een site die niet werkt in Firefox. Goede klanten klagen binnen de kortste keren over elk van beiden als ze reacties krijgen van hún klanten. Elke dergelijke reactie die zíj krijgen, is jóúw fout. Dan kun je over percentages gaan spreken, maar ik denk dat je het best voor jezelf de kans zo klein mogelijk kunt maken dat een klant te horen krijgt dat zijn website niet goed is.
Die 70% is trouwens geen hard cijfer, maar is ongeveer het hoogste percentage wat ik, persoonlijk, tegen ben gekomen. Let wel; dit is in een uiterst geval, op het moment dat de klant een aantal snufjes wilt (of het project daarom vraagt) die uiterst lastig te implementeren zijn in IE.
Bij een degelijk project kan de front-end nooit voor 70% meerwerk zorgen. In vrijwel elke website is dat helemaal niet zoveel werk, in verhouding tot de rest.
Tsja, hacks. Een beetje CSS hacks gebruiken en een paar Javascript functies implementeren die vaak gebruikt worden, die oplossingen heeft elke webdeveloper eigenlijk wel in een standaard .css en .js staan. Die kun je via een conditional comment binnen enkele minuten implementeren zonder dat de kosten omhoog gaan.
Precies.
De problemen beginnen pas wanneer er een custom made product afgeleverd wordt, wat bijvoorbeeld vraagt om dingen als SVG, content-editable meuk en dergelijke. Het is geen goed idee om moderne technieken in elk project te stoppen, integendeel zelfs!, maar het kan voorkomen dat een project er simpelweg echt om vraagt. Dan is het lang niet in elk geval te ondervangen door simpelweg van oudere technologie gebruik te maken.
Een techniek gebruiken omdat het een nieuwe of oude techniek is, is nooit een goed idee. JE moet een techniek gebruiken omdat hij nodig is, omdat hij beter is, of dat hij op de lange termijn beter is.
En dan begint de teller wel degelijk omhoog te gaan. Op het moment dat zo'n project bedoeld is voor een intranet waarbij je er vanuit kan gaan dat er een moderne browser op de workstations staat, is het ook oneerlijk om die bijkomende kosten simpelweg transparant naar de klant door te berekenen. Zo doe je werk voor niets, en betaalt de klant ook nog eens te veel geld.
Op een intranet gelden andere regels. Op een bedrijfsnetwerk kun je bepaalde aannames doen, waaronder welke browser gebruikt gaat worden. Overigens is het dan natuurlijk allang interessant om XULRunner te gebruiken. Weg probleem.
Hoe doe je dat dan met mobiele apparaten? mini-notebooks? Op het moment dat het project er om vraagt, komt hier ook meerwerk in te zitten. Bereken je dit dan ook transparant door aan de klant, zodat hij niet weet wat hij kwijt is aan elk onderdeel? Wat als de klant besluit dat het aanbieden van mobiele content toch wel even kan wachten, gaat de prijs dan omlaag op het nieuwe factuurvoorstel (waardoor de klant zich afvraagt of het niet nog goedkoper kan), of blijft de prijs gelijk (waardoor de klant zich afvraagt of je de prijs berekend hebt aan aantal velletjes op een wc-rol oid)?
Daar komt meerwerk omdat die apparaten fundamenteel anders zijn. Kleiner scherm, minder resources. Zoveel verschillen IE7, IE6 en Firefox nou ook weer niet van elkaar. We kennen allemaal de verschillen, en weten heus wel dat veel dingen helemaal geen problemen geven.
De website is vaak deel van een groter project. Er kan bijvoorbeeld drukwerk bij zitten, audiovisuele content, noem het maar op. En dan kan het deel van de doelgroep dat IE gebruikt, in het niets vallen bij het algehele bestand dat alle mediauitingen onder ogen krijgt. Op het moment dat het meerwerk groot is, en het budget gelimiteerd, kan het lonen om voor IE bepaalde functionaliteit te versimpelen, dan om simpelweg elk pixeltje en elke mogelijkheid exact voor IE na te maken (met de bijkomende kosten).
Op het moment dat je pixel-precies gaat werken, ben je meestal al alle grip op de realiteit uit het oog verloren. Er zijn wél kleine verschillen tussen browsers die niet storend zijn. Daar besteed je normaal gesproken dus geen tijd aan. Op het moment dat het om een groter project gaat dan alleen een website, is de "meerprijs" voor het ondersteunen van browser X ineens procentueel gezien niet zo heel groot meer.
Ook kan een project verbonden zitten met een tijdslimiet die niet ver in de toekomst ligt (een spoedje). Op het moment dat je een site niet uitgebreid dien te 'kopieren' voor IE, kan dit er voor zorgen dat je meer aandacht kan besteden aan de details, en zodoende binnen een zeer korte tijdsspanne een 'mooier' product afleverd dan dat je anders gedaan zou hebben.
Dat jij nou zo'n problemen hebt met IE wil niet zeggen dat iedereen ze heeft.
Zowel de klant áls de gebruiker zijn tot nu toe altijd behoed voor de failings van IE. Op het moment dat klanten dóórhebben dat IE niet meer toereikend is, zullen ze er zelf ook eerder over na denken om alternatieve browsers te gebruiken, en zal het marktaandeel van IE vanzelf omlaag gaan. Natuurlijk is dit marginaal én nog eens hoopvol denken, maar veel kleine beetjes maken ook een groot beetje. ;)
IE is toereikend. Anders kun je nooit verdedigen dat het internet an sich nu prima "werkt". Klanten moeten niets doorhebben. Jij moet gewoon zorgen dat je klanten geen raar commentaar krijgen van hún klanten. Dát is jouw vak. Je mag best af en toe eens aangeven dat functionaliteit X niet in browser Y werkt, en dat dat hem klanten kan kosten. Doe dat dan concreet, en kom niet met de generalisatie dat een website voor IE per definitie meer tijd kost. Misschien wel voor jou, maar niet voor iedereen.

Ik denk dat er hier een heel aantal mensen rondhuppelt dat uit gewoonte best practices toepassen zonder dat ze zelf nog weten waarom dat ook weer was. Ervaring telt behoorlijk hard mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

DiSiLLUSiON schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 07:30:
[...]

De klant is natuurlijk nooit blij als die een site krijgt die maar bij 40% van de bezoekers het goed doet.. Of die het nu voor een spotprijs krijgt of niet..

Verder, zie Cheatah... heb nu weer even genoeg onzin gelezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchStoner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik gebruik sinds enkele maanden met veel plezier het Blueprint CSS Framework. Dit scheelt me veel tijd in het programmeren van 'standaard' dingen.
Pagina: 1