• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:28
Ik heb onlangs een computer in elkaar gezet. Daar waren wat problemen mee, maar het probleem was met de hulp van enkele tweakers gevonden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1284348

Maar nu is er weer een probleem: de koeling van de processor maakt namelijk te veel herrie.
Er waren geen problemen mee tot vanochtend. Toen ik de PC aanzette hoorde ik een raar geluid.
Ik had vanochtend geen tijd, dus toen had ik hem meteen uitgezet, maar ik heb net even gekeken en ik zie geen probleem(ik hoor het alleen).
Ik heb de kast opengemaakt om te kijken of er misschien kabels waren die de koeling raakten, maar dat was niet het geval.
De processor+koeler/RAM/moederbord waren door azerty gemonteerd, en daar zit garantie op. Ik wilde het systeem niet meteen terugsturen, ik dacht namelijk dat het misschien een simpel probleem is. Vandaar deze post.

Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar er was geen dergelijk topic.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Definieer 'raar geluid' eens? En aangezien jij naast je computer zit en wij niet (en de glazen bollen dun gezaaid zijn) zul je toch zelf even moeten checken waar het precies vandaan komt ;) Wanneer je zeker weet dat dit van de processorfan afkomt, wat let je deze te vervangen met een ander exemplaar?

Rail Away!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:26

Sebazzz

3dp

Tip: Geluid wordt veroorzaakt door trillingen. Deze verplaatsen zich door de lucht naar o.a jouw oor.

Iets zit dus los en vibreert. Met bijvoorbeeld een lege keukenrol of een richtmicrofoon kan je er makkelijk achterkomen wat vibreert.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• pythagorasABC
ik heb even gevoeld wat er precies trilt, en de koeling van de processor trilt niet.
wel trilt de videokaart en de kaart van mijn draadloos netwerk. ze trillen niet heel erg, en het geluid is best hard.
Ik weet niet hoe ik "raar geluid" moet definieren, maar ik weet wel dat het een geluid maakt wat zeker niet hoort.
De videokaart en de kaart van mijn draadloos netwerk zitten natuurlijk vlak onder elkaar, dus misschien is het iets wat die twee laat trillen

EDIT: nadat ik de videokaart en de draadloze netwerk kaart eruit heb gehaald hoor ik geen raar geluid meer... het probleem ligt dus niet bij de processorkoeler

[ Voor 15% gewijzigd door pythagorasABC op 16-06-2008 18:42 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Weetje zeker dat je alles goed vast gezet hebt dan? Als de videokaart 'trilt' kan het zijn dat hij niet goed vast zit en de koeler dusdanige RPM's maakt dat het gaat trillen. Maar een draadloos netwerkkaartje 'trillen' :S nog nooit van gehoord. Voel je de trillingen in dat kaartje of 'zie' jij hem trillen? (lijkt me heel vreemd).

één is geen, twee is één

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 15:11
Wackoz schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:59:
Weetje zeker dat je alles goed vast gezet hebt dan? Als de videokaart 'trilt' kan het zijn dat hij niet goed vast zit en de koeler dusdanige RPM's maakt dat het gaat trillen. Maar een draadloos netwerkkaartje 'trillen' :S nog nooit van gehoord. Voel je de trillingen in dat kaartje of 'zie' jij hem trillen? (lijkt me heel vreemd).
Waarschijnlijk trilt die (het netwerk kaartje) doordat de videokaart trilt of het lijkt dat hij trilt maar het is de videokaart.

• pythagorasABC
Ik heb het draadloos netwerk kaartje erin gezet, en de videokaart eruit gehaald. Hierna hoorde ik geen vreemd geluid meer. Het probleem ligt dus alleen bij de videokaart. Ik heb de monitor aangesloten op de on-board videokaart van het moederbord, en alles deed het gewoon. Als ik de monitor aansluit op de videokaart doet de monitor het ook, maar is er dus wel herrie.

Verwijderd

Hey,

haal al je componenten eruit + mobo

en ga alles eens goed aansluiten en alles goed vast zetten...

En kijk dan het resultaat..

Groetjes,
Nwebs :)

• pythagorasABC
ik heb de videokaart er(voor de vijfde keer) uitgehaald en er weer ingezet en hij trilt niet meer! Ik hoor dus ook geen raar geluid meer. Het probleem lijkt dus opgelost.

EDIT: hij deed het nadat ik de koeler even had stopgezet met mijn vinger. Nadat hij weer ging draaien maakt hij geen herrie meer.

[ Voor 28% gewijzigd door pythagorasABC op 16-06-2008 23:21 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Ja, en nu wachten op de volgende reboot ;) Kans dat hij weer gaat trillen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt een 7300GS met een kleine fan om de boel koel te houden. Hoe harder deze fan draait hoe meer herrie en trillingen. Herrie kan ook weer extra komen door de trillingen die de kaart maakt door de fan.

Wat je eventueel zou kunnen doen is met Rivatuner (even in de Meuktracker zoeken) een fanprofile maken dat hij bij bepaalde temperaturen harder gaat draaien in plaats van de standaard snelheid waarop hij nu draait.

Verder zorgen dat je het schroefje vastdraait aan de achterkant van je kast kan veel herrie en trillingen voorkomen. Bij high-end kaarten ben je bijna verplicht om dit te doen omdat anders je PCI-slot afbreekt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• pythagorasABC
Het probleem leek opgelost, maar na 3 reboots maakte hij weer een raar geluid. Dit keer was het minder hard dan de eerste keer maar nog steeds veel te hard voor een videokaart.
Ik heb de kast even opengemaakt, en als hij het geluid maakt en ik tik tegen de videokaart aan, kan het stoppen. Als het stopt, stopt het voor een paar uur en daarna begint hij soms weer.

Het geluidsverschil is dus aardig groot. Het gaat van ongeveer 3-4 "volume" naar 12-15 "volume".
Dit wil ik dus graag opgelost hebben zonder elke keer tegen de kast of de videokaart aan te slaan ;).

Rivatuner is misschien wel een goed idee om te downloaden, maar zal dat wel helpen?
Dat is natuurlijk uit te proberen, maar ik heb ook geen idee hoe hard hij moet draaien op welke temperaturen.
En vervalt de garantie hierdoor niet?
De PC is namelijk nog geen half jaar oud..

Het blijkt nu dus dat het topic in de verkeerde sectie staat, mijn excuses daarvoor, maar het kan dus verplaatst worden.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Nee, garantie vervalt niet. En een GPU kan het best aan om eventjes op 100 graden te draaien, maar niet te lang uiteraard ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

klikt als een verrotte fan? (als in kogellagers ofzo) of trilt ie ergens tegenaan nogsteeds?

• pythagorasABC
ik zou niet weten waar hij tegenaan zou moeten trillen... misschien de kast...

zou ik advies kunnen krijgen hoe snel de fan dan moet draaien op welke temperaturen?
want dat wil ik niet fout doen...

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

als je zeker weet dat het van je grafische kaart ventilator komt kan je deze vervangen: ben je je garantie kwijt, of je stuurt hem binnen de garantietermijn op naar Azerty na een RMA via de site aangevraagd te hebben.

En als het helpt tegen de kaart aan te slaan kan je ook proberen even olie in het lager van de fan te spuiten als alles uit staat, even in te laten drogen en de boel nog eens aanzwengelen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Idd eerste gedachte, rotte lagers of onbalans. Maar goed dat los je niet voor uren op met een tik.
Heb je niet gewoon een blikken kast die als een gek mee resoneert ?

@wiethoofd. Zolang hij hij garantie heeft, zo ik niet zelf met de kaart klooien, ook gene olie.

[ Voor 22% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-06-2008 17:22 ]

• pythagorasABC
Ik weet zeker dat het probleem bij de videokaart ligt, en ik denk dat het bij de ventilator daarvan is.
Ik had hem namelijk even stopgezet met mijn vinger, en daarna deed hij het zonder raar geluid...
Ik zou ook niet weten wat het zou kunnen zijn op de videokaart als het niet de ventilator is.

Toen ik mijn reactie plaatste vandaag(+/-12:00) had ik net een tik op de videokaart(zijkant) gegeven, en hij doet het sinds die tijd vlekkeloos.

Het zou kunnen dat mijn blikken kast "als een gek mee resoneert" maar het probleem ligt dan nog steeds bij de videokaart of heb ik dat mis?

Als hier niks uit komt zal ik hem waarschijnlijk wel terugsturen naar azerty via RMA, heb ik ervaring mee ;)

Pagina: 1