[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dit soort dingen kunnen overigens door een slechte voeding veroorzaakt worden.
[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 16-06-2008 10:22 ]
Verwijderd
Het moederbord bedraagt een ASUS A7N8X-X, met een XP 2800+ CPU erin, met een GeForce 6600 graka en een Sitecom sata controlller. Voeding is een 300 Watt AOpen.
Ik zal eens zien of die voeding kan worden nagemeten.
Schijf is trouwens een paar maanden oud als ik me niet vergis, temperaturen zijn prima hoewel dat niet zou mogen uitmaken.
[ Voor 18% gewijzigd door Sebazzz op 16-06-2008 14:39 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wel heel toevallig dan....
Ik vertrouw het iig niet, kan nooit goed zijn dat een schijf zo tikt.
En wat Terw_Dan zegt ; SMART leest wat waardes uit, maar dat zegt voor de rest niet zoveel. Beter test je met een HDD testprogramma van de fabrikant.
Vervolgens heb ik een low level format gedaan, de errors zijn verdwenen en hij tikt niet meer. Maar helemaal vertrouwen doe ik niet...

Tikken vd schijf staat los van wat een low level format doet, dus nee, niet vertrouwen.C4l1m3r0 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 22:11:
Heb toevallig sinds kort ook een HD501 die af en toe is gaan tikken... Ik heb met ESTOOL van Samsung eerst een volledige test gedaan, en daar kwamen inderdaad errors uit.
Vervolgens heb ik een low level format gedaan, de errors zijn verdwenen en hij tikt niet meer. Maar helemaal vertrouwen doe ik niet...
Klopt, maar bij mij was het onregelmatig tikken in gebruik, wat je niet moet verwarren met normaal ''ratelen''. Dat er vervolgens vastlopers en BSOD's kwamen zegt waarschijnlijk al genoeg -> die was echt niet in orde.honey schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:04:
Het ligt er natuurlijk aan wat voor soort tik het is. Ik heb ook deze schijven (4 stuks) en allemaal tikken ze als ik ze in een externe huis heb, maar ook wel zo in de kast. Ze tikken op het moment dat ze moeten gaan opspinnen, ik denk als de stroom er weer op komt (?). DEZE tik vind ik vrij normaal en negeer ik gewoon. Ze deden het vanaf het moment dat ik ze nieuw kreeg.
Nee, het ratelen bedoelde ik ook niet, dat van mij zijn meer 'KLIKKEN', duidelijk hoorbaar.Jorn1986 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 18:36:
[...]
Klopt, maar bij mij was het onregelmatig tikken in gebruik, wat je niet moet verwarren met normaal ''ratelen''. Dat er vervolgens vastlopers en BSOD's kwamen zegt waarschijnlijk al genoeg -> die was echt niet in orde.
Tikken tijdens gebruik is nooit goed inderdaad.
Krijg je ook geen waarschuwing (gele lijn) bij reallocated sector count in HD Tune?Sebazzz schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:50:
Ik heb hier een computer die iets raars doet. Het begon met het tikken van de harde schijf, een Samsung 500GB. Deze tikte niet zacht maar hard, af en toe, niet vaak. SMART is OK, en HDTune zegt dat ie Healthy is maar als ik een quick bad sector scan doet loopt HDTune vast. Ik heb mijn pa al opdracht gegeven z.s.m alles te backuppen van de schijf. Wat moet ik van de schijf denken?
Ik denk het falen van de schijf, en de CMOS error mogelijk te maken hebben met een slechte voeding. Kan dit?
Als dat niet het geval is lijkt de voeding inderdaad de schuldige. Ik heb dit probleem ook al gehad met twee voedingen, toevallig ook alletwee AOpen 300W.
Fitness (Speedfan) is van 98% naar 60% teruggelopen. Performance is gelijk gebleven
SMART geeft hiervoor geen waarschuwing omdat een beperkt aantal beschadigde sectoren aanvaardbaar zijn voor de meeste HD fabrikanten. Ik heb daar een andere mening over
Ik heb juist geleerd dat SMART niks zegt (alleen een trend) in deze topic.Twister336 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:39:
Een gele lijn bij reallocated sector count betekent dat er beschadigde sectoren zijn.
SMART geeft hiervoor geen waarschuwing omdat een beperkt aantal beschadigde sectoren aanvaardbaar zijn voor de meeste HD fabrikanten. Ik heb daar een andere mening over