Toon posts:

Spellen stotteren met mijn nieuwe 9800 GX2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Al jaren probeer ik zelf mijn computerproblemen op te lossen. Ik hou er niet van andere mensen op te zadelen met mijn computerproblemen en al ben ik geen expert, ik zie het als een uitdaging om internet door te spitten en zo mijn eigen problemen te fixen.

Nu heb ik echter voor het eerst zo'n probleem waar je toch echt wel wat hulp bij kunt gebruiken. Het probleem is als volgt:

Een aantal dagen geleden heb ik mijn XFX 8800 Ultra verkocht nadat ik van meerdere personen had gehoord dat de 9800 GX2 toch echt sneller is. Nou was ik altijd best tevreden met m'n systeem maar ja, als je een goed bod krijgt voor je spul en je kunt voor weinig geld overstappen naar iets snellers dan doe je dat uiteraard. Vervolgens dus zo'n 9800 GX2 aangeschaft en ook gelijk maar de Q6600 vervangen door een Q9300 en het standaard Kingston ValueRam 800 DDR2 (3x 1GB)vervangen door OCZ Reaper 1066 4GB Kit (2x2GB). Voor alle duidelijkheid volgt hier even mijn complete huidige configuratie:

Antec P182SE behuizing met Antec NeoPower Blue 650Watt voeding
2 x 2GB OCZ Reaper 1066 DDR2
Asus P5K W64 sock. 775 Mainboard
Samsung 500GB SATA 2 (3 stuks)
DVD Brander Samsung SATA
Intel Q9300 CPU sock. 775 met de stock koeler
XFX GeForce 9800 GX2 1GB PCI-E
Creative X-Fi Audio PCI
MS Windows XP Professional 32-bit
21" Samsung SyncMaster 215tw (1680x1050)
Nieuwste Nvidia drivers: 175.16

M'n moederbord herkende de nieuwe processor niet. Na een BIOS update was dit probleem verholpen. M'n moederbord draait nu met de nieuwste 1004 BIOS.

De GX2 is correct aangesloten, dus met 6 pins en 8 pins connector, groene lampjes branden oké.

Het probleem is nu met spellen dat deze behoorlijk schokken. Met name Armed Assault en Crysis draaien echt veel beroerder dan met mijn "oude" Ultra. Het rare is dat een Benchmark met 3dMark 2006 en 2005 wel echt aangeven dat de nieuwe kaart wel degelijk sneller is dan mijn oude. Ik heb namelijk voor ik de Ultra kaart verkocht aan een vriend van mij nog even beide kaarten getest in mijn nieuwe systeem omdat ik al meende te zien dat Armed Assault schokte. Omdat ik dit spel op een beamer draaide in een hogere resolutie dan anders kon het daar misschien ook aan liggen. De benchmark stelde mij gerust; ik scoorde zo'n 2500 punten hoger dan de Ultra dus kon ik die met een gerust hart verkopen. Toch bleef ik van mening dat Armed Assault slechter draaide als anders. Het was niet gevoelsmatig, het was echt zo. Het stomme is, dat benchmarks vrij soepel draaien en hogere scores geven terwijl spellen echt slecht draaien. Crysis is ook zo'n spel, schokken tot en met en de Crysis benchmark geeft aan dat ik gemiddeld toch zo'n 45fps heb in high detail op 1680x1050. Ik merk er ingame anders maar weinig van. M'n 8800 Ultra deed het veel beter terwijl die volgens diezelfde benchmark een lagere framerate haalde.

Nou las ik iets over het zogenaamde "micro stuttering". Dat je videokaart wel echt hogere frames haalt maar dat de "sandwich architectuur" (dus dubbele videokaart zoals de GX2) helaas niet synchroon de data die beide GPU's doorgeven naar je monitor sturen o.i.d. waardoor dit min of meer botst met je refreshrate. Nogmaals, ik ben geen expert maar zo heb ik het ongeveer begrepen.

Kan het zijn dat ik nu met zo'n micro stutter probleem zit? Ik heb de boel helemaal stock draaien, niks overgeklokt. Zodra ik mijn CPU ga overklokken draait 3DMark 2006 voor geen meter meer, dat gaat dan 3x trager dus heb ik het maar gewoon stock gelaten. Ook raar eigenlijk... maar dat weet ik dan nog aan een onstabiele overklok. Dus nu heb ik gewoon een stock videokaart, stock geheugen, stock CPU. Is mijn voeding misschien niet zwaar genoeg? Mijn 8800 Ultra had nergens problemen mee. Ging ook wel eens wat schokken bij Armed Assault maar niet zo overdreven als deze GX2. Het detail naar beneden zetten maakt geen verschil, het spel blijft gewoon schokken.
Kan het anders misschien het 4GB geheugen zijn? Ik heb 4GB waarvan er, logisch genoeg, door de 32-bit Windows maar 3GB zichtbaar is. Zorgt die ene extra GB dan voor het geschok?

Waarom hebben andere mensen er niet zo overdreven veel problemen mee als ik? Ze hebben het soms ook wel over microstuttering op andere forums maar echt zo dramatisch als met mijn PC gaat het volgens mij niet.

Is er iets dat ik over het hoofd zie? Moeten er oudere videokaartdrivers in, is het een bekend probleem waar nog geen oplossing voor is, is het überhaupt micro stuttering of iets anders? Moet de BIOS toch handmatig ingesteld worden, met name het voltage en de PCI-E frequenties? Komt het omdat mijn mainboard nog geen 2.0 PCI-E slot heeft? Moet ik een dikkere voeding kopen? Is mijn mainboard gewoon een kloteding of kan de GX2 in de kliko? Moet ik Windows XP opnieuw installeren? Moet ik Windows Vista 32-bit of 64-bit installeren?

Armed Assault en Crysis zijn allebei verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Heeft niets geholpen, draait nog steeds zeer slecht. Armed Assault is gepatched naar de nieuwste versie, Crysis trouwens nog niet maar het gaat me ook vooral om ArmA. Flightsimulator X draaide al niet volledig soepel maar dat draait nu dus helemaal voor geen meter meer.

Beste tweakers, help mij a.u.b. want ik weet het echt niet meer! Bij voorbaat dank! :'(

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52
Het lijkt mij dat de voeding het niet trekt, de GX2 heeft minimum 600W (De 8800Ultra maar 500W) nodig en je hebt ook nog behoorlijk zware CPU erbij zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door crepsly op 15-06-2008 16:57 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-05 15:35

DefLite

Why so serious?

crepsly schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:55:
Het lijkt mij dat de voeding het niet trekt, de GX2 heeft minimum 600W (De 8800Ultra maar 500W) nodig en je hebt ook nog behoorlijk zware CPU erbij zitten.
De TS heeft een 650 watt voeding :X en dat lijkt me persoonlijk genoeg.

Ik heb een Geforce 8800gtx en die verschilt nog niet eens zoveel 8800Ultra en heb "slechts" een 390 watt voeding en het draait perfect.

[ Voor 18% gewijzigd door DefLite op 15-06-2008 17:05 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

crepsly schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:55:
Afgezien dat die vermogens vaak zwaar overdreven zijn voor een goede voeding, heeft de TS een voeding van 650W van een goed merk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Ten eerste waarom heb je een 32 bit windows versie nu wordt er maar minder dan 3GB gebruikt, omdat je videokaart zoveel geheugen heeft en een 32 bit windows XP max maar 4GB kan adresseren.

Zijn je temps niet te hoog? (GPU, CPU, mobo).
Staat je PCI-e link width wel op x16 (te zien met CPU-z)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bedankt voor jullie replies.

Ik heb Windows XP 32-bit op m'n PC draaien omdat dit er al op stond toen ik nog 3GB had en ik nog niet de tijd heb gevonden en een 64-bit OS op te zetten. Maar dan nog, voor zover ik het weet maakt het niet uit dat er 4GB in zit. Ik weet dat er maar 3GB wordt gezien maar de PC hoort toch niet onstabiel te worden als die ene extra GB niet gezien wordt? Morgen ga ik misschien 64-bit Vista kopen en het installeren, misschien dat het daar beter van wordt. Ik voel me momenteel diep ongelukkig, had beter m'n 8800 Ultra kunnen houden zoals het nu lijkt :c(

Armed Assault geeft nu trouwens ook af en toe rare artifacts in-game en sommige texturen missen. Nou is ArmA ook niet een van de best inelkaar zittende spellen geloof ik en ik had met m'n oude kaart ook wel eens last van artifacts in ArmA maar dan misschien na uren spelen en hooguit 1 x per week. Lag 'm gewoon aan ArmA want daar heeft bijna iedere ArmA speler last van. Maar nu gebeurt het dus wel vrij snel al... :c(

Aaargh!

PCI-E link width staat inderdaad gewoon op X16, temperaturen zijn super. Heb een grote kast met veel koelers en hij staat ook nog open. De CPU koeler staat ingesteld op "peformance". Allemaal in orde dus... en de BIOS staat dus gewoon op auto bij alle "advanced settings"

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:15:
Hoi, bedankt voor jullie replies.

Ik heb Windows XP 32-bit op m'n PC draaien omdat dit er al op stond toen ik nog 3GB had en ik nog niet de tijd heb gevonden en een 64-bit OS op te zetten. Maar dan nog, voor zover ik het weet maakt het niet uit dat er 4GB in zit. Ik weet dat er maar 3GB wordt gezien maar de PC hoort toch niet onstabiel te worden als die ene extra GB niet gezien wordt? Morgen ga ik misschien 64-bit Vista kopen en het installeren, misschien dat het daar beter van wordt. Ik voel me momenteel diep ongelukkig, had beter m'n 8800 Ultra kunnen houden zoals het nu lijkt :c(
PC wordt er inderdaad niet instabiel van. ;)
Armed Assault geeft nu trouwens ook af en toe rare artifacts in-game en sommige texturen missen. Nou is ArmA ook niet een van de best inelkaar zittende spellen geloof ik en ik had met m'n oude kaart ook wel eens last van artifacts in ArmA maar dan misschien na uren spelen en hooguit 1 x per week. Lag 'm gewoon aan ArmA want daar heeft bijna iedere ArmA speler last van. Maar nu gebeurt het dus wel vrij snel al... :c(

Aaargh!

PCI-E link width staat inderdaad gewoon op X16, temperaturen zijn super. Heb een grote kast met veel koelers en hij staat ook nog open. De CPU koeler staat ingesteld op "peformance". Allemaal in orde dus... en de BIOS staat dus gewoon op auto bij alle "advanced settings"
Als je artifacts krijgt lijkt het me toch dat de temps nogal hoog zijn, waarmee meet je het?

Verwijderd

Topicstarter
Ik meet nu 71 graden GPU 1 en 70 graden GPU 2 met Ntune gewoon in Windows, dus idle. Is dat te hoog?

Toch draait de kaart gewoon stock en de CPU ook. Heeft die nieuwe CPU er misschien iets mee te maken?

• DefLite

DefLite

Why so serious?

De temps zijn niet echt laag maar de 9/8800 GPU's mogen maximaal 100-110(?) graden worden.
Hoe warm worden ze stressed dan?

[ Voor 3% gewijzigd door DefLite op 15-06-2008 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
M'n CPU draait nu standaard 7.5 x 333FSB dus 4x 2.5GHz. en spellen draaien dus niet soepel maar benchmarks wel redelijk en die geven ook best wel goeie scores (3dmark 2006 : 17.500 punten, niet super misschien maar ook niet verkeerd). Zodra ik de CPU op 3.0GHz. zet draaien m'n spellen echt helemaal niet meer soepel en draait de 3dMark 3x trager dan anders. Als ik de CPU op 4x 2.8GHz. zet draait 3dMark 2006 ongeveer hetzelfde als met 2.5GHz.

Ik heb de CPU maar weer gewoon op 2.5GHz. gezet dus stock. Ik begin nu sterk te twijfelen aan die CPU of het moederbord of de BIOS. Misschien is de GX2 kaart niet eens de boosdoener.

Hoe dan ook, gewoon stock draait het dus voor geen meter maar wel beter dan wanneer ik overclock.

Misschien toch wel een warmteprobleem, dat de software dat gewoon niet nauwkeurig genoeg kan meten ofzo? Misschien moet ik de CPU pasta eens verversen. Ik heb de nieuwe CPU er gewoon zo ingezet en de oude koeler weer gebruikt zonder de pasta te verversen. Kan dat ermee te maken hebben?

Verwijderd

Topicstarter
@Little_captain, goeie vraag... ik ga snel even m'n GX2 aan het werk zetten.

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-03 09:36
Misschien een domme vraag hoor, maar heb je Windows opnieuw geinstalleerd na je upgrade? Meestal helpt dat ook wel eens ;)

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Alleen CPU(van quadcore naar snellere quadcore)geheugen en van 8800ultra naar 9800gx2 is toch gewijzigd?
Dan hoef je geen XP opnieuw te installeren maar ik zou dat wel eerst proberen ipv vista te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
@Little_captain, net even 3dMark 2006 gedaan, GPU wordt nu 78 en 77 graden. Nog steeds netjes lijkt me.

@KiLLaHeRTz, nee dat heb ik nog niet gedaan. Morgen ga ik de boel opnieuw installeren. Ik hoop dat alles dan weer werkt zoals het hoort. Misschien heb ik te snel aan de alarmbel getrokken en moet ik eerst maar eens Windows herinstalleren. En anders zijn ArmA en Crysis misschien gewoon niet geschreven voor dubbele videokaarten. In dat geval is mijn GX2 is een miskoop en zal ik mijn oude Ultra missen.

Verwijderd

Het is altijd "veiliger" om met een schone installatie te beginnen zodat je zeker weet dat alles goed geinstalleerd wordt.

Probeer het eens met een schone installatie van windows (met de drivers die nodig zijn) en kijk of het dan nog zo is.

Edit: Crysis kan makkelijk omgaan met een videokaart als dat. Het zal waarschijnlijk ergens anders aan liggen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Little_captain: juist, alleen die 3 dingen zijn gewijzigd. Daarom vind ik het ook zo raar. Heb dat wel vaker gedaan, maar misschien dat Windows het nu echt niet meer trekt en een herinstallatie noodzakelijk is. Ik ga maar eens Vista proberen, misschien dat die beter werkt met dubbele kaarten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:57:
@Little_captain: juist, alleen die 3 dingen zijn gewijzigd. Daarom vind ik het ook zo raar. Heb dat wel vaker gedaan, maar misschien dat Windows het nu echt niet meer trekt en een herinstallatie noodzakelijk is. Ik ga maar eens Vista proberen, misschien dat die beter werkt met dubbele kaarten.
3DMark06 stress je GPU niet zo heel veel.
Probeer eens AtiTool en doe dan een Scan for Artifacs, dat gelast de GPU en het geheugen op de videokaart veel meer. Meet dan onder AtiTool nog eens de temps. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik ben nu even met AtiTool bezig.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:30
Ik zou even heel snel een mobo utility erop zetten van asus. Pc Probe zou er bij moeten zitten.

Als deze niet meteen al begint te loeien omdat je voltages fout staan ga dan even gamen en let op of je een soort wereld oorlog 3 alarm hoort. Zo ja dan weet je dat er iets fout zit in dat gebied. Bij mijn mobo stonden standaard de voltages in het rood. Tegenwoordig throttelen al die CPUs dus als ze te warm worden gaan ze de multiplier verlagen. Je kunt dat evt uitzetten maar dan kun je dus je cpu kwijtraken.

Overigens heb ik begrepen dat de GX2 eigenlijk 2 kaarten zijn wat sli betekend wat betekend dat veel games hier NIET mee overweg kunnen. Crysis kan dit bijvoorbeeld pas na een patch. Ik zou 1 van de twee kaarten even disablen (schijnt te kunnen) en het dan proberen... Dan weet je of het door SLI komt.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 16-06-2008 02:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

sdk1985 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 02:02:
Overigens heb ik begrepen dat de GX2 eigenlijk 2 kaarten zijn wat sli betekend wat betekend dat veel games hier NIET mee overweg kunnen. Crysis kan dit bijvoorbeeld pas na een patch. Ik zou 1 van de twee kaarten even disablen (schijnt te kunnen) en het dan proberen... Dan weet je of het door SLI komt.
Merkwaardig wat je hier schrijft over dat Crysis niet met een GX2 overweg kan. Ik heb zelf met een 7950GX2 gespeeld en nergens last van gehad, zonder patch wel te verstaan. Het is natuurlijk niet echt een SLI aangezien je maar 1 slot gebruikt ipv 2.
Ook andere games hebben nooit echt problemen gegeven.

@TS
Een miskoop is het zeker niet, maar goedkoop is anders (ps heb hem zelf ook en draai probleem loos).

[ Voor 33% gewijzigd door UgotHeinzzd op 16-06-2008 18:07 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is gelukkig na een nieuwe Windows Vista 64-bit installatie opgelost! Ik las op een Armed Assault forum dat Vista 64 beter overweg kan met de nieuwe dubbele GPU kaarten. Of dat echt zo is of flauwekul, dat weet ik niet, maar het is een feit dat m'n Armed Assault nooit eerder zo vloeiend heeft gedraaid.

Misschien had een herinstallatie van Windows XP 32-bit ook volstaan maar ik ben al lang blij dat het weer werkt. De oplossing lag in ieder geval bij een schone Windows installatie. Toch raar aangezien m'n oude XP installatie nog vrij fris was. Kan misschien toch zijn dat Vista 64-bit echt beter werkt met de GX2?

Enfin, iedereen in ieder geval hartelijk dank voor de hulp!
Pagina: 1