Laptop waar ik Linux (Ubuntu) op wil draaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Binnenkort ga ik naar Amerika en daar wil ik een dikke laptop kopen om de komende jaren te gaan gebruiken voor mijn studie / thuis / multimedia en misschien een beetje gaming.

Ik heb wel een redelijk budget en ben opzoek naar een betrouwbare laptop die goed ondersteund wordt door Linux, in het bijzonder Ubuntu. Naast Ubuntu wil ik d.m.v dual boot ook Windows draaien voor bijv games of andere programma's die niet onder Linux werken. Ook wil ik in de toekomst misschien andere distro's gebruiken dan Ubuntu.

Ik heb al wat gegoogleld en op GoT gezocht, ik ben tot de (mogelijke) conclusie gekomen dat HP een goed en betrouwbaar merk is dat door Linux goed ondersteund wordt. Ook Dell ben ik tegengekomen. Mijn vader heeft een Dell XPS Mxxxx, dat vind ik echt een prachtige laptop.... :9~

Ik hecht redelijk veel waarde aan de maten van een laptop (compact) en ook het gewicht vind ik erg belangrijk aangezien ik hem elke dag mee zal sjouwen. :P

Hieronder volgt een overzichtje van gewenste of mogelijke specificaties:

Processor: Ik heb gelezen dat Intel geschikter is voor Linux, kan iemand dit bevestigen?

HDD: Wordt altijd wel ondersteund toch? De grootte maakt me niet heel veel uit, 250 Gb is meer dan voldoende.

Grafische kaart: Linux kan beter overweg met Nvidea dan met ATi, kan iemand ook dit bevestigen?

RAM: Met kijk op de toekomst denk ik dat 4 Gb meer dan welkom is. 8) Verder kan Linux lijkt me overweg met alle RAM?

Nou, dat waren de specificaties. Ik hoop dat iemand mij nuttige tips en adviezen kan geven over het kopen van mijn toekomstige laptop waarop ik Linux zal draaien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt het beste beginnen met Ik wil een nieuwe laptop, welke en de Notebook FAQ.

Verder gericht zoeken, je doet nogal veel hearsay zoals over Intel processoren, dat is namelijk onzin. Ook nvidia vs ATI is een beetje onzin. Gewoon de zoekfunctie gebruiken, dit zijn allemaal dingen die goed zelf te vinden zijn, en dat is ook de bedoeling zoals in de linkjes staat :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat van de processor is pure lulkoek, voor Linux maakt het niks uit of je nou een processor pakt van Intel, of AMD. Alleen qua zuingheid (op de batterijen) zou het misschien iets uitmaken, maar dat is niet linux (of ander OS) gerelateerd.

Dat nVidia op het moment betere ondersteuning heeft in Linux is idd zo. Vooral als je nu veel met Linux en 3D werkt heeft nVidia een grotere kans van slagen, maar de keuze moet je zelf maken natuurlijk.

Je moet eerder kijken of b.v. je geluidskaart en NIC wordt ondersteund, al dan niet incl. Wifi. wat nogal eens wil bijten onder Linux/BSD.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 20:30

kokx

WIN

Zelf heb ik goede ervaringen met dell in het algemeen. Ubuntu draait er vaak gewoon hartstikke goed op (ook in dual boot). Maar vrijwel elke PC wordt 'ondersteund'. Zolang je maar zeker weet dat er drivers voor al je hardware zijn, is er eigenlijk niets aan de hand.

Processor: Geen idee of dit waar is, en ik denk van niet.

HDD: Wordt volgensmij altijd ondersteund ja.

Grafische kaart: Meestal heeft Nvidia betere driver support dan ATI. Maar dit is behoorlijk rechtgetrokken. Al blijft mijn voorkeur nog steeds naar Nvidia uit gaan. Hier geld ook vooral dat je gewoon moet kijken of er linux drivers beschikbaar zijn voor de betreffende kaart.

RAM: Als je meer dan 4GB wilt gebruiken, moet je gewoon een AMD64 release gebruiken. Vrijwel elke moderne processor heeft wel een 64-bit techniek. Ook onder intel werkt de AMD64 release, ook al noemt intel het zelf EM64. En even naar de specificaties van de processor kijken maakt je alleen maar zekerder over het aantal gigabyte.

Maar over het gamen, linux is nou niet bepaald een gaming platform. Vrijwel alle games draaien alleen op windows, dus dat is een beetje moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Nvidia vs AMD/ATI is op dit moment in het voordeel van Nvidia, maar AMD is druk bezig met releasen van documentatie en er is atm een xf86-video-ati en een xf86-video-radeonhd driver die beiden goed werken, de eerste stappen naar een opensource 3d-driver zijn al gezet, aangezien de development code al compiz doet.

Intel vs AMD is niet gericht op de processor maar op het platform. Intel's core-platform bestaat uit een CPU, een Chipset en een wireless kaart. De reden waarom je mischien hebt gehoord dat intel beter is op linux is dat intel's wireless (de 3945ABG en 4965) zeer goede drivers hebben die al in de kernel zitten.

Kijk ook eens op de volgende websites:
http://www.linux-laptop.net/
http://www.linux.org/hardware/laptop.html
http://www.linuxdevices.com/
http://www.linuxcertified.com/linux_laptops.html
http://www.emperorlinux.com/

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:19
Alhoewel dit topic zoals gambieter al aangeeft eigenlijk niet aan de eisen van de CSL voldoet laat ik hem wel open. Denk dat het wel handig is nu in de tijd dat alle studenten weer een laptop mogen aanschaffen :+

CPU: Maakt geen donder uit! Zowel mn Intel C2D T7100 in de laptop (welke onder Linux beter werkt als Windows als het om EIST gaat.. :| ) en mn desktop AMD Athlon 5600+ werken prima.

HDD: Idem, SATA wordt over het algemeen wel ondersteund

GFX: Maakt weinig uit. NVIDIA was altijd beter, maar AMD/ATI timmert aan de weg. Ook hier, mn laptop met NVIDIA GF 8400M en desktop met ATI Radeon HD 3870 werken beide perfect.

RAM: Is chipset, CPU en BIOS afhankelijk. Linux zou anders uberhaupt niet werken als dat zaakje niet goed zit dus als Linux draait dan werkt je RAM :+

Wat wel handig is om in de gaten te houden is je WLAN! Hier zijn de meeste problemen mee en vooral Broadcom is een sta in de weg. Over het algemeen speel je wel op safe als je gewoon voor een Centrino laptop gaat omdat Intel WLAN drivers wel perfect werken.

Als je een leuke game wilt spelen onder Linux dan moet je gaan voor Enemy Territory: QUAKE Wars btw. Een geweldige game die native op Linux draait (dus geen WINE). Op mijn desktop draait dat spel in Linux 2-3x zo snel als onder Windows Vista x64 :+

Ik draai zelf openSUSE 10.3 x64 op zowel mijn laptop als desktop. Ubuntu is mij nooit bevallen, iets te simplistisch. openSUSE 11 (komt donderdag) zal ook voor jou een leuke distro zijn om mee te beginnen. Wel gebruiksvriendelijk, maar je hebt tegelijk ook meer controle over je OS dan bij Ubuntu naar mijn mening. Dat betekend echter neit dat het moeilijke ris, het is in mijn ogen juist makkelijker omdat ik in openSUSE vaak geavanceerde dingen (die bv voor een app nodig zijn om het te laten draaien) in een scherm kan doen ipv terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ook kun je zodra je een mooie laptop hebt gespot even googlen op Ubuntu+laptopnaam. Ik heb een Lenovo T60p en er is gewoon een T60p wiki voor Ubuntu. Kun je meteen zien wat wel werkt, wat niet werkt, en wat werkend te maken is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oke, bedankt voor al jullie informatie! :)

Na nog wat verder gezocht te hebben lijken HP en Dell nog steeds te beste keuze als ik Ubuntu als primair OS wil gebruiken. De hardware van HP werkt allemaal erg goed met Linux en Dell heeft zelfs een eigen versie van Ubuntu 7.10!

De tip dat ik geen Broadcomm chipset voor mijn WLAN moet nemen is een handige. Momenteel heb ik namelijk een Broadcomm chipset in mijn Dell Truemobile 1300 USB-wifi adapter en die werkt niet met Ubuntu, of d.w.z. niet out-the-box. Ik heb hem werkend gerkegen met ndiswrapper, wat niet echt ideaal is imho.
Pagina: 1