Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08 08:11
Ik heb van een kennis een (sub)luidspreker gekregen.
Hij zij dat het geweldig klinkt bij films aangezien hij er ook al 1 had weggegeven aan iemand anders.

Nou wou ik hem aansluiting maar krijg er via de subwoofer uitgang geen geluid uit.
Heeft iemand een oplossing?

Reciever Pioneer VSX-1016V
Aangesloten op mijn pc op een Audigy X-FI Fitality kaartje

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~welcome3/geluid/aansluiting.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~welcome3/geluid/P1160764.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~welcome3/geluid/P1160767.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~welcome3/geluid/P1160768.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~welcome3/geluid/P1160769.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~welcome3/geluid/P1160771.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
Volgens mij heb je een versterker nodig voor je sub ("pre-out")

[ Voor 10% gewijzigd door JasperE op 12-06-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

precies een versterker ... je sluit de sub aan op een lijn uitgang. snie goe

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Mag ik het zeggen :D ?

Jouw versterker ondersteunt alleen een actieve subwoofer, eentje die dus zelf een versterker aan boord heeft.

De subwoofer die jij hebt gekregen is een passieve subwoofer, zonder versterker dus.

Je moet die subwoofer nog wel ergens in bouwen (klankkast) anders gaat het niet werken.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2008 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 18:44
Daar moet inderdaad een versterker tussen. Daarnaast is dit geen subwoofer maar een bass shaker, deze dien je aan je stoel of bank te monteren zodat deze mee gaat trillen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twister00004
Oke duidelijk, ik dacht al dat het zoiets was, bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:30
je kan hem gewoon parallel op je speakeruitgang aansluiten... dan heb je een passieve speaker ipv een actieve speaker... zou hem op de + van links en rechts voor zetten en op de - van links voor... dan moet het m.i. ook werken en gaat hij harder met het openzetten van het volume...
zo is mijn subwoofer iig aangesloten op de high level... (zaten maar 3 ipv 4 aansluitingen op, neem aan dat dat ook bij dit ding kan, anders mis je actie bij 1 kant van je geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:03

voodooless

Sound is no voodoo!

jpvk007 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:02:zou hem op de + van links en rechts voor zetten
Dan krijgen de frontkanalen mono voor hun kiezen :X

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twister00004
Ik heb alleen een plus en - dus volgens mij kan dat dan niet?

Anyway ik overleef het nog wel ff met mijn 2 voorspeakers, was gewoon leuk geweest als het had gewerkt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hoezo leuk als het had gewerkt? Werkt ook hoor, het enigste wat je nog "extra" nodig hebt is een versterktje, en die hoeven ook echt niet veel te kosten...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

staat daar nou een printer bovenop zon mooie pioneer?!

barbaar!!!!!

Maar even serieus, pak anders gewoon een simpel versterkertje van een rommelmarkt/zolder en sluit hem aan op 1 kanaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja en een kast eromheen ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:19
Zonder kast is een sub driver een beetje waardeloos, zal niet veel bijzonders uitkomen qua geluid.
Je zult zonder kast iig niet het geluid krijgen waar jij op hoopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:55
Er heeft iemand op tweakers (marcelca geloof ik) een racesimulator gebouwd, met twee van die dingen erin als een soort rumble-functie. Als je geluid verwacht valt het vies tegen. Je hebt sowieso een versterker nodig, op de subuitgang zal het niet werken.

stukje verwijderd, was al gezegd

[ Voor 42% gewijzigd door Peenutzz op 13-06-2008 02:28 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

dit is toch een bass shaker? daar hoeft toch geen kast omheen, zorgt alleen voor trillingen. of zit ik er nu echt naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het is inderdaad een basshaker en dat is heel wat anders dan een sub. Je kan hem inderdaad wel aansluiten op de plus van 1 kanaal en de min vd andere. Dit deed ik vroeger ook wel eens met speakers om een soort van surround effect te krijgen. Hier is wel het een en ander over te vinden op inet. Opzicht kan zo'n shaker, die toch geen geluid geeft, hier wel voor dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Fiber- schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 01:45:
Zonder kast is een sub driver een beetje waardeloos, zal niet veel bijzonders uitkomen qua geluid.
Je zult zonder kast iig niet het geluid krijgen waar jij op hoopt. ;)
Een basshaker heeft geen kast nodig. Is nix anders dan een heftige trilplaat ;)
het is inderdaad een basshaker en dat is heel wat anders dan een sub. Je kan hem inderdaad wel aansluiten op de plus van 1 kanaal en de min vd andere. Dit deed ik vroeger ook wel eens met speakers om een soort van surround effect te krijgen. Hier is wel het een en ander over te vinden op inet. Opzicht kan zo'n shaker, die toch geen geluid geeft, hier wel voor dienen.
Zou ik niet doen. Gewoon een eenvoudig versterkertje op de sub uitgang en daar die shaker op installeren. Dan heb je een goede uitgebalanceerde basssound. Als je die op een linker of rechter kanaal zet, verandere je de frequenty verloop van die kant (immers de impedantie (= weerstand) verandert) en lijkt me helemaal niet goe om links de + en rechts de - te pakken.

[ Voor 51% gewijzigd door marquis op 13-06-2008 08:31 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

marquis schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 08:26:
[...]

Een basshaker heeft geen kast nodig. Is nix anders dan een heftige trilplaat ;)

[...]

Zou ik niet doen. Gewoon een eenvoudig versterkertje op de sub uitgang en daar die shaker op installeren. Dan heb je een goede uitgebalanceerde basssound. Als je die op een linker of rechter kanaal zet, verandere je de frequenty verloop van die kant (immers de impedantie (= weerstand) verandert) en lijkt me helemaal niet goe om links de + en rechts de - te pakken.
punt is dat er geen sound is :) alleen shake!

de brug methode die ik beschrijf moet je wel met voorzichtigheid benaderen omdat er behoorlijk wat spanning kan gaan lopen. Heb er in het verleden diverse speakers mee om zeep geholpen moet ik bekennen. Dit was nog voor dat er prologic bestond. Door deze 'tweak' krijg je een soort van fase verschil over de 3e speaker wat een diepte effect geeft. Zet je daar een shaker op zal het moeten werken. Nadeel is inderdaad dat je geen vervorming kunt waarnemen (er is immers geen geluid) dus het niet door hebt als je het ding in rook op laat gaan (en daarmee wellicht je versterker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
punt is dat er geen sound is alleen shake!
Dat doet ook alsnog inbreuk op de impedantie...... of zit ik echt zo fout?

[ Voor 9% gewijzigd door marquis op 13-06-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

marquis schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:43:
[...]

Dat doet ook alsnog inbreuk op de impedantie...... of zit ik echt zo fout?
er zal zeker een stroom gaan lopen ivm de lage weerstand. Ik reageerde meer op 'Dan heb je een goede uitgebalanceerde basssound.' waarvan ik dacht dat jij bedoelde :) in de zin van geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 13-06-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
voodooless schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:11:
[...]
Dan krijgen de frontkanalen mono voor hun kiezen :X
Tuurlijk niet, je front speakers krijgen toch gewoon hun eigen kabels binnen. er is nog wel wat ruimte in de aansluiting, en hij kan ze evt op B-speaker aansluiting aansluiten. Geluid uit de fronts blijft gelijk, echter komt er 1 speaker bij, en om die te laten werken op lage tonen uit beide stereokanalen, moet je zorgen dat ze met beide werken, vandaar de 3 aders (2x+ 1x-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

jpvk007 schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:33:
[...]

Tuurlijk niet, je front speakers krijgen toch gewoon hun eigen kabels binnen. er is nog wel wat ruimte in de aansluiting, en hij kan ze evt op B-speaker aansluiting aansluiten. Geluid uit de fronts blijft gelijk, echter komt er 1 speaker bij, en om die te laten werken op lage tonen uit beide stereokanalen, moet je zorgen dat ze met beide werken, vandaar de 3 aders (2x+ 1x-)
dat kan dus weer totaal niet. Je kan absoluut niet de twee plussen aan elkaar koppelen. Daarmee help je de eindversterker om zeep!!!

dit kan enkel bij een woofer met een dubbele spoel maar NOOIT bij zo'n shaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
dat was wat ik in de eerste post ergens schreef... dat het zo werkte bij mijn subwoofer en dat de topicstarter moet uizoeken of dat kan, anders gewoon passief op links of rechts aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kan dus niet. Plussen bij elkaar is overal de optelsom van beide kanalen. Versterker zal niet kapot gaan, je krijgt alleen overal mono geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh meestal zijn het H bruggen .. die gaan echt wel stuk hoor als je die plussen lukraak op elkaar aansluit

al pak je de plus van de ene en de min van de andere heb je nog een potentieel een dc component die op zijn beurt een speaker sloop, of die ook een shaker kan slopen weet ik niet

a en b kalen staan vaak in serie of paralel, maar zelden hebben die een aparte versterker. dus je shaker op een b kanaal aansluiten is doorgaans het zelfd eals paralel op de normale links of rechts
als a en b serie geschakeld zal het geluid van een speaker wegvallen en een zwaar vervormen vermoed ik zo

koop een versterker voor 2 knaken op martktplaats .. een shaker zal niet veel last hebben van eventuele vervorming

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:52:
Kan dus niet. Plussen bij elkaar is overal de optelsom van beide kanalen. Versterker zal niet kapot gaan, je krijgt alleen overal mono geluid.
Nou, dat ook weer niet!
Als je twee speakers hebt, met elk hun plus en min aansluiting, dan heb je stereo geluid. Sluit je nu een derde speaker op de beide plussen aan, dan krijgt die speaker het verschilsignaal voor zijn kiezen. Dat je overal mono zou krijgen is niet waar.

Ga maar na: als beide speakers een mono signaal in fase toegediend krijgen, stijgt en daalt de spanning over de luidsprekerklemmen tegelijk en even veel. Er is geen verschil (mits ze even hard staan!) en dus loopt er geen stroom door de derder speaker.

Een stereosignaal is altijd verschillend, dus kan links een hoge(re) spanning over de klemmen hebben dan rechts, waardoor stroom van links naar rechts gaat lopen en in speaker drie hoorbaar wordt. En als rechts een hogere spannig heeft dan links loopt de stroom weer van rechts naar links.
Al die tijd blijven de L en R speaker het eigen L en R signaal geven.

Deze BassPump is een "speaker" zonder konus. De spreekspoel, die anders de konus aandrijft, duwt nu een gewichtje oid van zijn plaats. het is dus belangrijk dat je de Basspump stevig onder de stoel of bank schroeft waar je in zit te kijken en vooral luisteren.
De bedoeling is dat bv explosies niet alleen hoorbaar zijn maar door het meetrillen van de hele stoel ook voelbaar!
Het beste resultaat krijg je inderdaad door op de pre-out een tweede (mono) versterkertje aan te sluiten, waardoor je de pump beter kunt regelen.
Zoek ook eens op www.conrad.nl (daar werden ze o.a. verkocht), waar je niet alleen de verkoopinfo kunt vinden, maar ook k&k en zelfbouw versterkers. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 17:57:Nou, dat ook weer niet!
Als je twee speakers hebt, met elk hun plus en min aansluiting, dan heb je stereo geluid. Sluit je nu een derde speaker op de beide plussen aan, dan krijgt die speaker het verschilsignaal voor zijn kiezen. Dat je overal mono zou krijgen is niet waar.
Dat is echter niet de voorgestelde manier van aansluiten:
zou hem op de + van links en rechts voor zetten en op de - van links voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
Nou, dat ook weer niet!
Het jammere is dat het geluid dat van links naar rechts verschild, alleen hoge tonen zijn en geen bas. Dus heb je nog niet het gewenste effect.

Pagina: 1