grub op usb drive

Pagina: 1
Acties:

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:26
Hey all,

Ik heb deze handleiding gevolgd om ubuntu op een externe usb drive te installeren:
http://www.pendrivelinux....4-usb-hard-drive-install/

Op de interne drive heb ik windows vista 64 ultimate en wil ik graag onaangetast laten.
De usb drive is een trekstor 500 gig en de installatie is succesvol gegaan.
Op het laatst heb ik ook "advanced" geklikt en de juiste drive gekozen voor grub.

Echter start hij niet op van de externe drive. De bios is goed ingesteld, hij kijkt wel op de externe drive maar ziet geen bootmogelijkheid en gaat door naar de volgende disk en start dus vista op.

nu heb ik ook geprobeerd om grub er "opnieuw" op te zetten aan de hand van deze commando:

$ sudo grub-install /dev/sdg

Maar dan krijg ik deze foutmelding.
Could not find device for /boot: Not found or not a block device.

De zelfde foutmelding krijg ik ook met sdg1
sdg is wel de juiste usb drive.

Dit heb ik trouwens geprobeerd via de live optie van Ubuntu 8.04 via hij ook geinstalleerd is.

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Dit is eigenlijk de zoveelste poging die ik doe maar op deze schijf wil het niet lukken. Het is mij wel gelukt op een 80gig schijfje op mijn laptop.
Kan het zijn dat de drive gewoonweg niet geschikt is?

O ja, bij het installeren heb ik de installatie de hele disc zelf laten partitioneren.

• callous
update

Ik heb deze handleiding gevolgd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

en nu krijg ik de bekende error:
Grub Error 21

en die zou opgelost kunnen worden met onderstaande...

partitie:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdd1 * 1 59668 479283178+ 83 Linux
/dev/sdd2 59669 60801 9100822+ 5 Extended
/dev/sdd5 59669 60801 9100791 82 Linux swap / Solaris

en probeer met deze handleiding het op te lossen:
http://www.pendrivelinux....nstall-to-usb-hard-drive/

maar dan krijg ik foutmelding:

iemand nog een idee?

ps... nu heb ik opnieuw geboot met de live cd. vandaar het verschil in drives (sd9 en nu sdd)

[ Voor 6% gewijzigd door callous op 12-06-2008 20:22 ]

• callous
oops... de c-schijf is nu ook gembrd :D
kan Vista dus ook niet meer opstarten...pffff

ik blijf error 21 krijgen bij starten van grub...

Kan iemand hulp bieden?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Voor Vista:

Instalatiecd erin en iets van " fixmbr" en "fixboot" uitvoeren.

NOS FAQ

Voor je USB drive:

Ik heb het vermoeden dat er iets in je fstab niet klopt.

Kun je de inhoud van /etc/fstab eens posten?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• callous
ik zal es kijken naar de fstab en hier posten...

maare, de opdrachten: fixmbr" en "fixboot"
zijn volgens de cd geen interne opdrachten... dus die kan ik niet uitvoeren. Had ik ook al geprobeerd :(

• callous
fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
UUID=ea8832f0-9fb3-4d41-8f67-3d885db87e68 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda5
UUID=9cc4df2d-366b-45af-9e73-523bf747ba83 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0

die sda1 en sda5... daar zal het hem in zitten? Kan het zijn dat dat telkens wijzigt en daarom vaak misgaat?

Dit vond ik trouwens nog voor het oplossen van de mbr met vista...

Bootsect.exe /NT60 c:

or

Bootrec.exe /FixMbr
Bootrec.exe /FixBoot
Bootrec.exe /ScanOs
Bootrec.exe /RebuildBcd

dat ga ik straks nog wel ff proberen.

maare, nog een idee voor het oplossen van de grub 21 error?

[ Voor 19% gewijzigd door callous op 12-06-2008 23:22 ]

• callous
Vista disk draait weer... opgelost met: Bootrec.exe /FixMbr

Nu hoop ik nog dat iemand mij kan helpen om de linux op de externe usb drive aan de praat te krijgen, iemand?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33
Er bestaat ook nog zoiets als een Edit-knop ;)

Weet je zeker dat je de stappen in de tutorial hebt opgevolgd? Volgens mij heb je deze overgeslagen namelijk:
Important: Physically disconnect ALL internal hard drives before booting from the CD and performing the install. this will eliminate the possibility of installing to the wrong device and overwriting your MBR. Reattach the drives after completing this tutorial.
Dat geldt natuurlijk ook voor de stap om grub te reinstallen, want grub is waarom je dat moet doen.

Heel apart dat die tutorial je geen aparte /boot partite laat maken, maar goed, het kan ook zonder inderdaad.
callous schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:24:
die sda1 en sda5... daar zal het hem in zitten? Kan het zijn dat dat telkens wijzigt en daarom vaak misgaat?
Was je nog niet opgevallen dat alle regels met een # ervoor commentaarregels zijn? Dan zie je toch dat je media wordt gemount op basis van het UUID en dat de device names er alleen maar bij zijn voor het menselijk begrip. Of verwarring, want die devicenamen wisselen nog wel eens.

Kan je eens posten (met ls -l) wat in /boot staat op je usb drive?

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 13-06-2008 10:47 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• callous
Hummmm.... die #jes ken ik wel maar het was niet opgevallen...

Die edit... tja...deed het op deze manier om te voorkomen dat misschien updates over het hoofd gelezen werd als ik wel edit :) zal het niet meer doen ;)

Die inhoud van /boot zal ik over ongeveer 2 uurtjes ff posten... of... binnen 10 minuten...moet ff wat rotzooi opruimen waar zo een kar voor komt... dus als het in 10 minuten niet staat, dan over ongeveer 2 uur :)

Thnx voor je hulp!

UPDATE

bij de installatie had ik trouwens wel de hdd's losgekoppeld. Bij de her install van grub idd niet...dus daar ging dat fout :)

Maar de inhoud van /boot is:

ubuntu@ubuntu:/media/disk/boot$ ls -l
total 18272
-rw-r--r-- 1 root root 422607 2008-04-10 16:51 abi-2.6.24-16-generic
-rw-r--r-- 1 root root 79964 2008-04-10 16:51 config-2.6.24-16-generic
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2008-06-12 00:15 grub
-rw-r--r-- 1 root root 7887996 2008-06-12 00:15 initrd.img-2.6.24-16-generic
-rw-r--r-- 1 root root 7349268 2008-04-22 18:00 initrd.img-2.6.24-16-generic.bak
-rw-r--r-- 1 root root 103204 2007-09-28 10:06 memtest86+.bin
-rw-r--r-- 1 root root 899892 2008-04-10 16:51 System.map-2.6.24-16-generic
-rw-r--r-- 1 root root 1904248 2008-04-10 16:51 vmlinuz-2.6.24-16-generic

[ Voor 46% gewijzigd door callous op 13-06-2008 11:07 ]

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

callous schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:24:
fstab

#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
UUID=ea8832f0-9fb3-4d41-8f67-3d885db87e68 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda5
UUID=9cc4df2d-366b-45af-9e73-523bf747ba83 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/sda1 en /dev/sda5?

Lijkt mij niet te kloppen.
callous schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:21:
partitie:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdd1 * 1 59668 479283178+ 83 Linux
/dev/sdd2 59669 60801 9100822+ 5 Extended
/dev/sdd5 59669 60801 9100791 82 Linux swap / Solaris
Wordt je schijf als sdd of als sda gedetecteerd?

Verder vindt ik die UID''s echt bagger, maar dat is een mening.

Probeer dit eens in je fstab:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0

/dev/sdd1       /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
/dev/sdd5       none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

Natuurlijk wel even een backup maken voordat je fstab gaat aanpassen :)

Na deze aanpassingen "even" opnieuw grub installeren met grub-install

• callous
ok dank je... ik zal dat es proberen.

Aan fstab heb ik helemaal niets gedaan...wist niet eens dat dat nog invloed zou hebben...
Dus dat is echt 100% door ubuntu gedaan.

Nu is het dus wel zo dat ik ubuntu geinstalleerd heb zonder andere hdd's (fysiek) en later een herinstall van grub wel met een paar schijven...

ik bezit in totaal 2 sata, 1 ide en 3 externe disks via usb.

Misschien nu wat meer logica?

Anyhow... ik ga dat van jou ff proberen en dan laat ik het hier wel weer ff weten...thnx!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

callous schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:57:
ok dank je... ik zal dat es proberen.

Aan fstab heb ik helemaal niets gedaan...wist niet eens dat dat nog invloed zou hebben...
Dus dat is echt 100% door ubuntu gedaan.

Nu is het dus wel zo dat ik ubuntu geinstalleerd heb zonder andere hdd's (fysiek) en later een herinstall van grub wel met een paar schijven...

ik bezit in totaal 2 sata, 1 ide en 3 externe disks via usb.

Misschien nu wat meer logica?

Anyhow... ik ga dat van jou ff proberen en dan laat ik het hier wel weer ff weten...thnx!
Klopt, ik had al zo'n idee dat je die UID's niet zelf uit je mouw toverde :+

En daar zit m waarschijnlijk ook de oorzaak:
tijdens de setup waren er geen andere schijven aangesloten, je externe HD wordt dan gedetecteerd als /dev/sda.

Nu je je satas en ide weer hebt aangesloten, krijg je voor sata schijven /dev/sda en /dev/sdb. Je ide schijf zal, afhankelijk van je controller, als /dev/sdc of /dev/hda worden gedetecteerd.

Betekend dat je USB schijf voortaan /dev/sdd is geworden...

• callous
ok, maar nu is hij weer sda omdat ik de rest weer losgekoppeld heb. Maar als ik de rest weer aansluit, is het weer sdd, toch? of misschien zelfs sdg

Nu heb ik die fstab geprobeerd maar als ik grub-install doe dan krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding. Doe ik het zoals deze handleiding dan zegt ie dat alles ok is

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Echter dan reboot ik weer...en via de bios eerst op externe usb maar dan doet ie niets meer. Dus ook geen foutmelding en laadt dan de cd-rom live cd

foutmelding bij grub-install:

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

callous zou je de edit functie willen gaan gebruiken ipv je topic elke keer omhoog te kicken ?? :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Wanneer krijg je die Error 21?
Als het na het bericht "Loading stage 1.5" is, betekent dit dat stage 1.5 stage 2 niet kan laden, welke zich op de boot (hier tevens root) partitie bevindt. Dit heeft dus niks met fstab te maken, maar met hoe grub op je USB geconfigureerd is.
Klopt dit, kan iemand dit bevestigen?

Als je het niet aan de praat krijgt met Grub, kan je altijd Syslinux eens proberen (heb ik zelf goede ervaringen mee). Syslinux executable naar je usb zijn blockdevice pointen, en een syslinux.cfg met juiste parameters in de root dumpen.
Syslinux ondersteund dacht ik enkel fat32. Je kan altijd extlinux (http://syslinux.zytor.com/extlinux.php) nemen, vergelijkbaar met Syslinux, maar dan voor ext2/ext3 partities.

• callous
Die foutmelding komt idd na de stage 1.5
maar ik krijg nu even niets meer...

Kan inderdaad syslinux ook wel proberen hoewel ik niet weet hoe je die kan configureren etc.
Moet dan wel die voor ext3 hebben.

Bij stap 1 snap ik het namelijk al niet... ik kan niet booten vanaf die schijf dus kan ik stap 1 al niet doen.
Of moet ik hem opstarten met de live cd, disk mounten en met chroot dingesen? :D
dan wordt ie toch automatis hd0?

1. The installer is run on a *mounted* filesystem. Run the extlinux
installer on the directory in which you want extlinux installed:

extlinux --install /boot

ben wel bang dat die extlinux iets te hoog gegrepen voor mij.

o, en is er niet toevallig een oplossing voor extlinux, net als syslinux om het te doen vanuit windows?
dat kon volgens mij ook op een 1 of andere manier

[ Voor 10% gewijzigd door callous op 14-06-2008 17:19 ]

• maleadt
Ik heb het gedaan toen ik debian's netinstaller van usb wou booten: zie http://www.debian.org/rel...html.en#usb-copy-flexible
Wat als je die tutorial volgt, syslinux vervangt door extlinux (het hele msdos gebeuren weglaat), en in extlinux.conf alles correct aanpast?

Edit, dit zal niet werken. Ik heb wel een specifieke tutorial voor ubuntu & extlinux gevonden. Boot dus gewoon van een liveCD, mount je USB stick, en installeer extlinux ("howto mount usb linux" geeft genoeg hits in google).

[ Voor 33% gewijzigd door maleadt op 14-06-2008 17:26 ]

• callous
dus als ik het goed begrijp, hoef ik alleen dit te doen?

1. sudo apt-get install syslinux
2. sudo extlinux --install /media/disk/isolinux
3. sudo mv /media/disk/isolinux/isolinux.cfg /media/disk/isolinux/extlinux.conf
4. sudo dd if=/usr/lib/syslinux/mbr.bin of=/dev/sda

Als dat zo is, wordt het alsnog een makkie...

en nog een idee of ik nog dingen moet aanpassen in: extlinux.conf ?

hummmm...helaas...net geprobeerd.

Ging goed tot het installeren van extlinux. Geen foutmelding en er wordt in het mapje isolinux wel het bestand extlinux.sys gezet maar geen cfg file...

watvoor optie heb ik nu nog? kan me haast niet voorstellen dat ik hier iets fout heb gedaan daar hij het bestand extlinux.sys er wel heeft neergezet...dus de install is deels wel goed gegaan.

[ Voor 49% gewijzigd door blaataaps op 14-06-2008 22:46 . Reden: editknop :) ]

• maleadt
USB is correct gemount op /media/disk?
En natuurlijk wordt er geen cfg aangemaakt, in de tutorial staat duidelijk:
code:
1
sudo mv /media/disk/isolinux/isolinux.cfg /media/disk/isolinux/extlinux.conf

De tutorial gaat dus uit van een bestaande isolinux.cfg, dit komt omdat vroeger in de tutorial, je de hele ubuntu CD gekopiëerd hebt.

Aangezien je niet enorm veel van linux weet, zou ik je aanraden de tutorial eens volledig uit te proberen, en dus van een lege externe harde schijf te beginnen. Aangezien je er nog nooit in geslaagd bent op te starten van je externe HD zal je hierbij ook geen settings of bestanden verliezen.
Ik weet wel niet of die tutorial ondersteuning biedt aan het wijzigen van bestanden / opslaan van settings, maar het is het proberen waard. Dit hangt af van het feit of de /home map zich ook op de iso bevindt, of als een virtuele partitie wordt gemount. Either way, de tutorial zou je een werkend systeem moeten bezorgen wat een prima startpositie kan zijn voor het systeem dat je uiteindelijk wil.

Als je toch zou willen proberen van je bestaande installatie verder te werken, moet je extlinux installeren (ben je al in geslaagd), isolinux.cfg van de CD kopiëren naar extlinux.cfg (of .conf, don't know exactly) en aanpassen om de situatie van je externe harde schijf te fitten. Concreet, laat het "default" commando relatief aan de root van je USB verwijzen naar de te laden kernel, en pas het "append" commando aan om alle default kernel arguments te laden (die voor mijn kernel - die zouden moeten volstaan - zijn momenteel "root=UUID=01255b58-b7b0-40d7-b625-9bedbda9e2ee ro splash quiet", en het UUID van je Externe HD vind je via het commando "sudo vol_id /dev/sdXY", waar sdXY het blockdevice van je ubuntu partitie op je externe harde schijf is). Dan is het nog een kwestie van de extlinux MBR naar je schijf te schrijven (laatste stap van de tutorial), en je zou moeten kunnen heropstarten.
Allemaal heel theoretisch (ongetest, maar zou moeten werken) en vermoedelijk best een uitdaging, maar het zijn dergelijke praktische problemen die je het meest kennis verschaffen. De kans dat het van de eerste keer lukt is (voor iedereen) ook nagenoeg nul, maar google is your friend :)

Success ermee!

• callous
dank je voor je uitgebreide verhaal.. ik zou toch wel graag de huidige installatie aan de praat willen krijgen. Ook puur in de zin van ervan leren :)

Nee, ik ben vrij groen op het gebied van Linux maar heb toch al wel wat ervaring. Heb ook een complete server al jaren gehad enzo.

Maar hier kom ik gewoon niet uit. En misschien bevestig ik met de volgende vraag wel dat ik mega groen ben... maare, hoe kan ik die isolinux.cfg file kopieeren van de cd-rom als de live cd live is.
Ik kan de cd-rom niet mounten/benaderen dus niets kopieeren.

• maleadt
callous schreef op zondag 15 juni 2008 @ 00:09:
hoe kan ik die isolinux.cfg file kopieeren van de cd-rom als de live cd live is.
Ik kan de cd-rom niet mounten/benaderen dus niets kopieeren.
Je bedoelt dus dat je isolinux.cfg niet op de live-cd vind, aangezien je opgestart bent van de live cd?
Als het dat is wat je bedoelt: als je opstart van de live-cd zal een archief die zich op de cd bevindt, als virtueel filesystem beschouwd worden. Je zal geen dus mapje isolinux terugvinden in je root, want die bevindt zich fysiek op de cd en niet in het virtuele filesystem.

Om je het mounten van de cd uit de virtuele omgeving te besparen, dit is de isolinux.cfg van 8.04 i386 live:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
DEFAULT /casper/vmlinuz
GFXBOOT bootlogo
APPEND  file=/cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --
LABEL live
  menu label ^Try Ubuntu without any change to your computer
  kernel /casper/vmlinuz
  append  file=/cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --
LABEL live-install
  menu label ^Install Ubuntu
  kernel /casper/vmlinuz
  append  file=/cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper only-ubiquity initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --
LABEL check
  menu label ^Check CD for defects
  kernel /casper/vmlinuz
  append  boot=casper integrity-check initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --
LABEL memtest
  menu label Test ^memory
  kernel /install/mt86plus
  append -
LABEL hd
  menu label ^Boot from first hard disk
  localboot 0x80
  append -
DISPLAY isolinux.txt
TIMEOUT 300
PROMPT 1
F1 f1.txt
F2 f2.txt
F3 f3.txt
F4 f4.txt
F5 f5.txt
F6 f6.txt
F7 f7.txt
F8 f8.txt
F9 f9.txt
F0 f10.txt

Veel dingen die je niet nodig hebt dus, in jouw situatie blijft ongeveer het volgende over:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DEFAULT ubuntu

LABEL ubuntu
  menu label ^Boot Ubuntu from the USB hard-disk
  kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-11-generic
  append initrd=/boot/initrd-2.6.24-11-generic root=UUID=01255b58-b7b0-40d7-b625-9bedbda9e2ee ro splash quiet
LABEL hd
  localboot 0x80
  append -
TIMEOUT 300
PROMPT 1

Pas dus nog wel de kernel en initrd nummering aan naar jouw situatie. En over de UUID en initrd opties ben ik niet helemaal zeker: bij Grub hebben we geen initrd optie nodig, terwijl men bij Isolinux nooit de UUID optie gebruikt.

Voeg misschien best enkele configuraties in eens toe aan extlinux.cfg (1 met uuid, 1 zonder uuid, etc), zodat je geen *tig keer moet rebooten om de werkende combo te vinden

[ Voor 3% gewijzigd door maleadt op 15-06-2008 09:20 ]

• callous
hey bedankt!

Maar helaas... ik heb die extlinux.conf in het mapje isolinux gezet en dit staat erin:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DEFAULT ubuntu

LABEL ubuntu
  menu label ^Boot Ubuntu from the USB hard-disk
  kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic
  append initrd=/boot/initrd-2.6.24-16-generic root=UUID=ea8832f0-9fb3-4d41-8f67-3d885db87e68 ro splash quiet
LABEL hd
  localboot 0x80
  append -
TIMEOUT 300
PROMPT 1

Daarna heb ik de laatste actie nog uitgevoerd:

sudo dd if=/usr/lib/syslinux/mbr.bin of=/dev/sdh << op dat moment was ie SDH

Dit ging zonder foutmelding maar wel met 3 regels ok teksten (weet ff niet meer welke :o )

Ik weer rebooten... maar hij geeft niet eens een menu. Hij ziet denk ik gewoon weg geen bootloader ofzo... hij skipt de disk (hoewel je wel ziet dat ie kijkt) en gaat alsnog door naar de cd-rom en boot de live cd weer.

Maar wat als ik wel opnieuw begin, waarom zal het dan wel goedgaan? Ik ben toch wel heel sterk van mening dat ik in ieder geval 1 x niet iets fout heb gedaan.
Geen fysieke schijven meer, en bij advanced aangegeven dat de bootloader geinstalleerd moet worden op de 1ste partitie. Laat ik zeggen dat dat op dat moment sda1 was. Ik had namelijk 2 keuzes, sda1 en sda5 (5 was dus de swap partitie).

Maar waar ligt het aan? Als ik nou de bootloader dan toch gewoon op een fysieke schijf zet, is het dan opgelost? (hoewel de externe disk dan wel aan moet staan telkens als ik boot ivm error 21).
Wat als ik toch een fysieke schijf erbij plaats en daar linux op zet... of blijf ik telkens met hetzelde probleem?
Op de laptop is dit hele proces in 1x goed gegaan behalve dat de bootloader daar ook op de laptop disk staat (omdat die niet fysiek los te koppelen is).

• maleadt
Vreemde situatie. Je zegt dat je de isolinux bootloader successvol naar de harde schijf hebt weggeschreven, maar kan toch niet opstarten. Zelf al had je een fout gemaakt wat betreft het configuratiebestand, als de MBR weggeschreven is en de bios probeert op te starten zou je enkele regels van syslinux op het scherm moeten zien voorbijflitsen ("syslinunx vXX.YY loading"). Zeker dat je bios ondersteuning biedt voor het opstarten van removable devices?

Anyway, je stelt nu zelf voor om de bootloader op je fysieke harde schijf te zetten. Dit zegt me dus dat je ubuntu installeert op een externe harde schijf wegens plaatsgebrek, en niet voor de mobiliteit? IF so, waarom maak je op je gewone fysieke harde schijf niet gewoon een "boot" partitie aan, installeer je grub op de MBR van je fysieke harde schijf, installeer je grub zijn stage files en menu.lst op de net aangemaakte boot partitie, en configureer je die om op te kunnen starten van je windows installatie, én eventueel van je externe harde schijf?
Met die configuratie kan je altijd windows opstarten, en ook linux maar enkel als je wil. Je externe harde schijf zal ook niet aangekoppeld moeten zijn om je laptop in gang te krijgen (zonder deze "boot" partitie zal je idd telkens de error 21 krijgen).

• callous
Zeker dat je bios ondersteuning biedt voor het opstarten van removable devices?
Ja, dat doet ie wel... staat ook zo ingesteld in de bios (heb een asus p5w). Eerst removable devices, dan cd-rom en dan de eerste hardeschijf. Ik heb ook al es van een USB stick met een live versie van knoppix erop gestart. Dus dat moet wel werken.

Waarom ik hem eigenlijk op de externe disk wil... tja, dan kan ik aanrotzooien wat ik wil zonder problemen te veroorzaken. Dat was de insteek. Je had ook al door dat ik geen superster ben met linux dus kan ik op die manier meer kennis opdoen en toch nog prettig ermee werken. Alleen via live is niets aan omdat ie dan alles weer vergeet na een reboot.

Op zich moet de windows installatie ook helemaal weg. Ik wilde dus eerst van alles gaan proberen op deze manier en dan als ik weet wat ik allemaal wil en hoe het allemaal moet dan alles schoon poetsen, windows vista er weer op en dan een aparte linux gedeelte. Ik heb nog wel een disk over, sata 160 gig ofzo.
De c-schijf is een raptor 10.000 touren ding van 150gig. Dus die opsplitsen en het wordt ook nog es lekker snel allemaal.

Dus dat was eigenlijk de insteek. Maar ja... het gaat niet echt van een leien dakje :)

Is lilo nog een optie?
Of... is er een manier om te booten van live-cd en bij het bootmenu een optie op te geven dat ie moet starten van die andere disk?

[ Voor 5% gewijzigd door callous op 15-06-2008 11:02 ]

• gertvdijk
callous schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:48:
Is lilo nog een optie?
Of... is er een manier om te booten van live-cd en bij het bootmenu een optie op te geven dat ie moet starten van die andere disk?
Lilo is oud. Wat je kan proberen is een Grub boot cd maken en dan handmatig proberen te starten. In feite boot je dan van cd en laadt je de kernel van de usb stick. (googlen naar grub how-to's en tutorials) Je doet dit dan handmatig met de commando's. Mocht het zo wel booten (zal wel even duren voor je het doorhebt hoe dat moet), dan weet je dat je /boot in orde is, anders is er toch wat mis met hoe je /boot is ingericht.

edit: Zie ook dit topic waar een goede tip staat van MALEADt om eens in de grub command line te typen
code:
1
find /boot/grub/stage2

Zelf heb ik altijd de neiging (en praktijk) om een aparte /boot partitie te maken, helemaal aan het begin van de schijf en die alleen read-only te mounten.

Wat Rainmaker hier suggereerde/zei over de UUIDS gewoon niet, hoewel dat niet echt je problemen met Grub op je usb stick verklaart.
UUIDS voor het mounten heb je nodig bij het booten van USB sticks. Telkens wanneer je hem in een ander systeem stopt kan de nummering weer anders zijn of kan het zelfs zijn dat hij doortelt bij unieke devices. Mijn usb stick is inmiddels bij eth10 voor netwerk bijvoorbeeld. Met UUIDS voorkom je dat een verkeerd volume wordt gemount als root filesystem. Het is dan ook sterk af te raden om je fstab te configgen aan de hand van je device names!

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 15-06-2008 23:56 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• callous
[edit: Zie ook dit topic waar een goede tip staat van MALEADt om eens in de grub command line te typen
Dank je voor je antwoord maar dat gaat niet lukken... ik krijg geen grub te zien. Wat misschien wel wil, is bij de live cd... weet alleen niet of dat wat uitmaakt.

Maar als het niet in de boot zit, en ook niet in grub, waarin dan wel? ik bedoel, als ik nu een usb stick maak en die bootable wil maken, moet ik precies hetzelfde doen als wat mijn doel is. Dus vraag ik mij af of dat dan wel zin heeft.

Ik heb ditzelfde volgens mij een tijd geleden ook gehad en toen opgegeven...met deze zelfde usb hdd... kan het aan die disk liggen? Dat die gewoon niet geschikt is?
Het is een ethernet, usb hdd van Trekdata van 500 gig... kan het, of is dat onzin?

• gertvdijk
callous schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:16:
[...]

Dank je voor je antwoord maar dat gaat niet lukken... ik krijg geen grub te zien. Wat misschien wel wil, is bij de live cd... weet alleen niet of dat wat uitmaakt.
Grapjas, wel lezen. Je vraagt zelf of je het met een live cd kan doen.. ik stuur je naar een grub boot cd. :) Dan bedoel ik toch dat je het doet vanuit een bootable cd met grub. En nee, dat maakt natuurlijk niet uit. Je vertelt grub gewoon welke kernel die moet laden en dat doet ie dan. Alleen het vinden van de kernel met de hd nrs in grub is soms nog een kunst. En daarvoor pointe ik je naar dat andere topic.
callous schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:16:
Maar als het niet in de boot zit, en ook niet in grub, waarin dan wel? ik bedoel, als ik nu een usb stick maak en die bootable wil maken, moet ik precies hetzelfde doen als wat mijn doel is. Dus vraag ik mij af of dat dan wel zin heeft.

Ik heb ditzelfde volgens mij een tijd geleden ook gehad en toen opgegeven...met deze zelfde usb hdd... kan het aan die disk liggen? Dat die gewoon niet geschikt is?
Het is een ethernet, usb hdd van Trekdata van 500 gig... kan het, of is dat onzin?
Heb wel eens gezien dat fabrikanten adverteren met 'bootable' bij usb sticks, maar ik heb nooit kunnen ontdekken waar dat aan ligt. Ze kunnen hooguit het MBR locken hardwarematig, maar dan kan je ook niet partitioneren.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 16-06-2008 03:24 ]

• callous
:D sorry dude!!

goed, ik zal es wat proberen :)

Dank je!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

gertvdijk schreef op maandag 16 juni 2008 @ 03:23:
Heb wel eens gezien dat fabrikanten adverteren met 'bootable' bij usb sticks, maar ik heb nooit kunnen ontdekken waar dat aan ligt. Ze kunnen hooguit het MBR locken hardwarematig, maar dan kan je ook niet partitioneren.
Ik heb nog een MSI Megastick liggen. Hier lijkt dit het geval te zijn; ik krijg dat ding niet bootable, hoe vaak ik het MBR ook set.

Een mailtje van MSI vertelde mij dat dit iets te maken heeft met de manier waarop de stick electriciteit krijgt (aka, de interne afhandeling van de stroom die die binnen krijgt). Mailtje was alleen in gebroken Taiwanees / Engels en exact 1 regel lang, dus weet het niet zeker...

• gertvdijk
Rainmaker schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:44:
Ik heb nog een MSI Megastick liggen. Hier lijkt dit het geval te zijn; ik krijg dat ding niet bootable, hoe vaak ik het MBR ook set.
En als je het MBR zelf uitleest? Dan is het wel veranderd?
Rainmaker schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:44:
Een mailtje van MSI vertelde mij dat dit iets te maken heeft met de manier waarop de stick electriciteit krijgt (aka, de interne afhandeling van de stroom die die binnen krijgt). Mailtje was alleen in gebroken Taiwanees / Engels en exact 1 regel lang, dus weet het niet zeker...
Nou dat lijkt me een beetje raar verhaal. Spanning staat er altijd op de usb poort en het bios probeert gewoon USB mass storage devices te ontdekken en die net zo te laten werken als een interne drive.

Vriend van me geeft me een hint over de gebruikte hardwareabstractie m.b.v. scsi waarbij je dan een niet-bootable flag kan zetten als fabrikant waarschijnlijk en trucen kan doen als die U3 cd-rom device.

Beetje offtopic inmiddels.

• maleadt
MBR <moet> veranderd zijn, aangezien grub stage 1 geladen is (dat zeg je toch in je 1e post). Dus daar kan het niet aan liggen.
Ik zo voor grub gaan, en uitzoeken waarom stage1 stage 1,5 niet kan laden. Want daar situeert het probleem zich.

• gertvdijk
MALEADt schreef op maandag 16 juni 2008 @ 20:46:
MBR <moet> veranderd zijn, aangezien grub stage 1 geladen is (dat zeg je toch in je 1e post). Dus daar kan het niet aan liggen.
Ja, het topic dwaalde af naar een MSI stick die niet wilde booten. Had daar dus niks mee te maken.
MALEADt schreef op maandag 16 juni 2008 @ 20:46:
Ik zo voor grub gaan, en uitzoeken waarom stage1 stage 1,5 niet kan laden. Want daar situeert het probleem zich.
Jup.

• maleadt
Is het nog gelukt op er een goeie bootloader op te krijgen, callous?

• callous
sorry, nee, ben er niet meer mee bezig geweest...
Het wil me dus niet lukken op al die manieren... geen idee waarom niet.

Nu wilde ik een interne hdd maar gaan proberen maar ik moet nog eerst uitzoeken welke van de 5 nog niet gecrashed is :P

Een beetje puinhoop :)

Hierbij dank ik in ieder geval iedereen die meegedacht heeft!!
Als ik verder ben, zal ik het laten weten.

• callous
Hierbij wilde ik even laten weten dat ik linux aan de draai heb.
Ik heb ruimte vrijgemaakt op een bestaande interne disk en op die disk grub laten installeren en vervolgens in de bios die disk als primaire boot gemaakt.

Moest daarna nog wel grub editten omdat de volgorde van de disks gewijzigd is maar dat ging probleemloos...

Mede dankzij hulp van een aantal van jullie...dus bij deze... BEDANKT!!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Er zijn 2 mogelijkheden: die hdd is niet bootable, of je bios kan niet van externe hdd's opstarten. Dat 2e lijkt raar, aangezien hij blijkbaar wel van usb-sticks kan opstarten, maar ik heb ook biossen gezien die usb-hdd's en usb-sticks apart vermelden.
Hang deze hdd aan een andere pc die wel zeker van externe hdd's kan opstarten of hang aan deze pc een hdd die wel zeker bootable is om te kijken welk van de 2 de oorzaak is.

Iig heb je nu wel iets werkends...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• callous
hij zou het wel moeten kunnen tis een asus p5w deluxe, dus lijkt me sterk anders

maar ik heb nu idd ubuntu aan de praat en draait als een zonnetje... heb zo beetje alles werkend incl smssen via mijn nokia 6300 :), wifi, nvidia, etc

dus me happy again!! :)
Pagina: 1