[Mac mini] 1280*720 resolutie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:49
hallo, ik wil graaag een mac mini kopen en die op mijn beamer aansluiten. omdat het een mooi klein apparaat is en dan niet lelijk zal staan naast de beamer.
ik heb nu de laptop er wel eens op aangesloten, maar die heeft 1280*800 resolutie, en dat werkt dus niet met de beamer. ik heb dan powerstrip nodig, en dat gaat wel eens mis. ook bestaat er geen powerstrip voor mac mini, dus het is voor mij wel belangrijk of 1280*720 mogelijk is.

verder wilde ik wel even weten of je fatsoenlijk filmpjes / dvd kunt afspelen met de mac mini, zonder haperingen etc. of dat ik dan minmaal (vul iets in) een bepaalde processor of geheugen nodig heb. de beamer heeft trouwens een dvi-i aansluiting dus kan overweg met digitaal en analoog (vga)

of is een mac mini af te raden als mediacenter?

[edit]
- hoe zit het met het geluid / de geluidskaart via minijack? is dat wel als dolby prologic te doen, dus 5.1? dat wil ik nl via de receiver aansluiten.
- is een mac-mini uberhaupt te benaderen via rdp / buroblad op afstand, via een windows XP / Vista pc?

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 12-06-2008 15:38 ]

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Waarom dan geen Apple TV? Die zend (standaard?) in 1280x720p uit. Die kan zelfs 1080i.

• engelbertus
omdat ik hem via rdp / op afstand wil bedienen, dus via netwerkkabel of wifi.
dan kan ik hem gebruiken zonder en metd e beamer aan, ook als gewone computer. eventueel gewoon met een draadloos bluetooth toetsenbord en muis
dan kan ik hem ook als gewone apple computer gebruiken om te kunnen surfen, etc. een apple tv is volgens mij redelijk beperkt wat dat betreft, en ik was niet van plan om ingrijpend te gaan hacken :)

Verwijderd

Een mac mini kan 1280x720 aan. Ik heb mijn (intel) mac mini via een dvi-hdmi kabel aan mijn lcd tv hangen en dat ziet er goed uit. Heb wel overscan uitgezet waardoor het beeld niet helemaal de tv vult, maar er ook geen stukken afvallen.

Je moet wel opletten met het geluid: dat kan alleen via de interne luidspreker of via de hoofdtelefoon uitgang. Dit is een minpunt t.o.v. apple tv.

Verder kun je met de juiste codecs veel formaten afspelen via frontrow. Alleen mkv is me nog niet gelukt, maar dat lukt ook via vlc. 720p content is te doen, 1080p kun je wel vergeten.

Hoe wil je rdp eigenlijk gaan doen?

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:32:
Je moet wel opletten met het geluid: dat kan alleen via de interne luidspreker of via de hoofdtelefoon uitgang. Dit is een minpunt t.o.v. apple tv.
Het nieuwe model Mac Mini heeft naast het gewone hoofdtelefoon-kanaal een optische audio-uitgang in hetzelfde plugje verstopt. Net als, bijvoorbeeld, de Airport Express. Met een speciale 3,5mm naar TOSLINK kabel heb je dus digital-out.
Verder kun je met de juiste codecs veel formaten afspelen via frontrow. Alleen mkv is me nog niet gelukt, maar dat lukt ook via vlc. 720p content is te doen, 1080p kun je wel vergeten.
Ik gebruik op m'n iMac Perian, een daarmee kan ik .mkv ook gewoon afspelen.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• engelbertus
ehm. ik heb geen ervaring met mac en rdp / remote desktop. maar eehm is dat niet mogelijk bij een mac dan?
dat zou dan een minpuntje zijn.

de hoofdtelefoonuitgang kun je ook wel op de receiver aansluiten, de vraag is dan wel of dat ook dolby prologic is. dolby digital zal het wel niet zijn. maar als het zon nieuwe met toslink/3,5 mm jack plug is, dan zou dat ook zelfs mogelijk zijn?

ik dacht juist dat ivm frontrow, de mogelijkheden van de mac mini als multimediacenter wel vrij uitgebreid zouden zijn. is dit niet zo dan?

mijn beamer kan gewoon zonder overscan oid het beeld 1280*720 weergeven . er zitten native 1280*720 dlp chip in.

het nadeel dat ik nu heb met mijn laptop aan de beamer is de bediening, de korte kabel tussen beamer en laptop. en zowiezo de extra kabels die erg irtant zijn. ook dat de laptop ook gewoon als laptop wordt gebruikt en dat speciaal aangesloten zou moeten worden om met de bemaer te spelen is een nadeel. daarom zat ik aan de mac mini te denken vanwege de kleine afmetingen. dan moet hij dus wel via rdp te benaderen zijn, anders is een monitor weer verplicht. de beamer elke keer moeten aanzetten is niet zo handig. :)
dan kan ik hem via de laptop benaderen

Verwijderd

@Hertog Zo is dat. Je kunt gewoon digitaal of analoog Airport Express gebruiken. Er is ook een programma die ervoor kan zorgen dat ander geluid dan iTunes naar de AE, dus bijv. van Quicktime, OSXBMC, flv player, noem maar op wordt gestreamed..
EDIT: Airfoil heet het.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 15:44 ]

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

engelbertus schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:36:
ehm. ik heb geen ervaring met mac en rdp / remote desktop. maar eehm is dat niet mogelijk bij een mac dan?
dat zou dan een minpuntje zijn.
Er is een remote desktop client voor OS X, daarmee kun je dus andere remote servers bekijken. Andersom gaat niet.

Wel is er een VNC server ingebouwd in OS X. Met een VNC client kun je dus ook vanaf iedere pc het bureaublad van je Mini overnemen.

De vraag is overigens waarom je dat zou willen voor je media center. Je kunt namelijk ook gewon via samba (//macmini/username) je complete bestandsbeheer zien, en via FrontRow en de afstandsbediening alles bedienen :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:53
Good Fella schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:13:
Waarom dan geen Apple TV? Die zend (standaard?) in 1280x720p uit. Die kan zelfs 1080i.
Als je kijkt naar de specs zie je dat de ATV maximaal 1280x720 uit kan spugen. 1080i is een fabeltje ;)

http://www.apple.com/nl/appletv/specs.html

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37

Gerco

Professional Newbie

Hertog schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:42:
Er is een remote desktop client voor OS X, daarmee kun je dus andere remote servers bekijken. Andersom gaat niet.
Onzin. Mac OS X Leopard heeft standaard screen sharing ingebouwd over een aangepaste versie van VNC. Je kunt dus een willekeurige VNC client *of* een andere Leopard mac gebruiken om het scherm over te nemen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

JottemJ schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:55:
[...]

Als je kijkt naar de specs zie je dat de ATV maximaal 1280x720 uit kan spugen. 1080i is een fabeltje ;)

http://www.apple.com/nl/appletv/specs.html
Excuses, dacht dit ergens gelezen te hebben.
Gerco schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:02:
[...]

Onzin. Mac OS X Leopard heeft standaard screen sharing ingebouwd over een aangepaste versie van VNC. Je kunt dus een willekeurige VNC client *of* een andere Leopard mac gebruiken om het scherm over te nemen.
Hij doelde waarschijnlijk op de RDC van Microsoft, dat is alleen een client, al meende ik dat er ook een beta server was.

[ Voor 41% gewijzigd door MoietyMe op 12-06-2008 16:04 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

lier

MikroTik nerd

Lees eens dit topic ook door, daar staan al je vragen in beantwoord (en meer).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Gerco schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:02:
[...]

Als je verder leest zul je zien dat ik dat in mijn tweede zin zeg. Er is alleen géén OS X server voor Remote Desktop (Microsoft's screen sharing protocol), noch ingebouwd, noch als losse download.

• engelbertus
ehm dat is misschien waar, van dat front row en afstandsbediening..
is die afstandbediening bluetooth? ir? of RF? en zit die ookaltijd bij de mac mini als e front row op zit?

ik zou het buroblad over willen nemen om te surfen op de mac, dus zodat ik ook een adres kan typen . of zo, want dat gaat vast niet zo handig met een afstandbediening. ik zou hiervoor een blutooth toetsenbord en zo kunnen nemen, maar dan heb ik er daarvan weer 1 extra liggen.... :)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
afstandsbediening gaat via IR en zit standaard bij een mini net als Frontrow.
Voor Browsen zou je elke willekeurige VNC client kunnen nemen.

Alleen een Apple Bluetooth keyboard en muis werken fijn (heb ervaring;Mijn mini op HD ready tv)

• engelbertus
dat bluetooth lijkt me dan ook wel erg lekker werken idd. en als er ook een afstandbediening bij zit is dat handig. ik heb ook een logitech harmony, dus dat zou dan lekker integreren ook..

werken die bluetooth keyboards ook op windows computers met XP of Vista?

vraagje. op een oudere mac mini, met een t2300 erin, zit daar ook front row op met afstandbediening, en is daar ook de nieuwste versie van OSX op te krijgen?
of is een nieuwe mac mini zoveel beter dat het het extra geld meer dan waard is?
en op een oude zit vast geen optische geluisuitgang, maar kan ik dan wel bijvoorbeeld het geluid via een airport express digitaal naar de receiver sturen?

[ Voor 43% gewijzigd door engelbertus op 13-06-2008 08:00 ]

Verwijderd

alle intel mac's hebben front row. De mac mini is vanaf de 1,5GHz 'Core Solo' Intel en dus uitgerust met Front Row en IR. (niet te verwarren met de G4 1,42GHz PPC cpu's, de allerlaatste generatie mac mini G4 draait op nl. ook 1,5GHz) De oude/G4 mini heeft idd geen optische geluiduitgang, alleen analoog. Volgens mij werkt Airtunes/Airfoil gewoon op een G4. Dat gaat nl. via de wifi verbinding. Zorg dan dus dat je een G4 met airport hebt.
Leopard is op dit moment op elke mac mini te zetten, op het moment.
Ik zou je overigens sowieso een intel mini aanraden, zeker als je die gebruikt voor o.a. media center. Ken je OSXBMC al?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 12:07 ]

• engelbertus
hmm dus als ik het goed begrijp heeft elke intel mini ook optische geluid?
xbmc draait op mijn xbox, maar osxbmc had ik niet van gehoord.

en kan ik een mini al soepel gebruiken met frontrow als er 1 GB geheugen in zit?

• engelbertus
en waar / hoe kan ik een mac het goedkoopst aanschaffen? ik heb gehoord dat studenten korting kunnen krijgen, hoe gaat zoiets in zijn werk?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Veel van de antwoorden op je vragen zijn eenvoudig te vinden via de topic hier in APL, de search of Google. Zo staat in bijvoorbeeld in [Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2, TV kijken op je Apple: ervaringen? en Hoe Apple Macbook als mediacenter gebruiken? al heel veel info. Hier op GoT verwachten we enige eigen inzet. Dit topic gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.