[HOME CINEMA] Aansluiting TV - HC - STB vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

• ever_zwijn
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-08-2025
De situatie:

STB: telenet digicorder (Belgie)
TV: Samsung PS-42Q91
HC: Samsung HT-A100T
Game console: Nintendo wii, aangesloten via component (dus deze kan ik niet meer op de TV gebruiken).

aansluitingen STB: 2 maal scart (1 maal RGB, 1 maal composiet), 1 optische audio out, 1 analoge audio out (rood en wit kabeltje)
aansluitingen TV: 2 maal scart, 1 analoge audio out, 3 hdmi in, 1 component in, 1 composiet in
aansluitingen HC: 1 HDMI out, 1 optisch audio in,1 component out, 1 composiet out

De STB en de TV heb ik reeds, de HC zou ik graag aanschaffen, omdat het een Samsung is en ik die dan samen met de TV met 1 AB kan bedienen.

Wat ik zou willen:
Geluid van de TV door de HC horen wanneer ik gewoon TV kijk.

Idee 1:
STB ---SCART (RGB)---> TV
HC ---HDMI---> TV
TV--- audio analoog (2 tulp dingen: rood en wit) ---> HC

Is het probleem dan niet dat de STB eigenlijk het audio signaal moet doorsturen naar de HC, en dat er nu gewoon niets naar de HC gaat gestuurd worden?

Idee 2:
HC ---HDMI---> TV
STB --- audio analoog (2 tulp dingen: rood en wit) ---> HC

Is het probleem dan niet dat audio en video out of sync gaan zijn?

Idee 3:
HC ---HDMI---> TV
STB --- audio digitaal (optische kabel) ---> HC

Zelfde probleem als idee2 ?

Idee 4:
HC ---HDMI---> TV
STB --- audio analoog (2 tulp dingen: rood en wit) ---> TV
TV --- audio analoog (2 tulp dingen: rood en wit) ---> HC

Krijg ik dan geluid door de HC wanneer ik gewoon TV kijk (digitaal signaal komende van STB naar TV)?

Idee 5:
Is een oplossing met deze HC niet mogelijk, wat moet ik dan hebben op de HC om een werkende oplossing te bekomen?

Idee 6:
Geen oplossing mogelijk

Bijkomend issue (waar ik nu minder belang aan hecht): als ik in de toekomst een Blue ray apparaat zou aanschaffen (of PS3), hoe kan ik deze dan nog aansluiten, waarbij audio dan ook via de HC zou gaan?

Ik heb al veel erover opgezocht, maar nog niet specifiek deze situatie tegengekomen, verder zijn dat gewoon theoretische ideeën die ik heb uitgedacht op basis van wat ik ondertussen "geleerd" heb.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Idee 7:
Koop in plaats van een samsung kant en klaar home cinema een degelijke reciever waarmee je ook in de toekomst nog vooruit kan met aansluitingen e.d.
Die kant en klare home cinema setjes hebben echt te weinig aansluitingen voor een degelijk middelpunt van je apparatuur.

• ever_zwijn
Tja, ok, alvast bedankt voor het voorstel.
Is toch niet 1 van de ideeën die ik had uitvoerbaar, of nog een, andere mogelijkheid? Idee 4 moet ik zelf al afschieten bedenk ik me, aangezien de analoge audio aansluiting op de HC een out is.
Die receiver kan er dan eventueel nog ooit komen, als dat ooit moest nodig zijn omwille van extra apparatuur, maar voorlopig zie ik dat nog niet direct gebeuren, dus ik heb niet veel zin om daar nu al een investering in te doen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij idee 2 en 3 hoef je je helemaal geen zorgen te maken over de out of sync.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
je kan iedere HC gebruiken, als je bang bent voor lipsync problemen (kan ik me voorstellen op lcd/plasma) kan je het beste een receiver kopen met lipsync delay. Je afstandsbediening moet nooit de rede zijn om voor een bepaald probleem te gaan, zeker niet omdat je toch functies mist op een HC remote tov een tv remote. Kan je beter een logitech harmony kopen... die werkt zonder problemen met philips tv, marantz cd/dvd/receiver en upc stb.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09
Zowel 1, 2 als 3 is mogelijk en bij alle 3 heb je kans op sync problemen omdat de TV mogelijk veel tijd neemt het beeld te bewerken. Bij idee 1 heb je nog de minste kans, in de hoop dat de TV met het uitsturen van het geluid rekening houdt met deze delay.
Wat betreft je vraag over idee 1, het geluid komt de TV binnen via de RGB scart.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ever_zwijn
Ondertussen heb ik Idee 1 en 2 in de praktijk uitgeprobeerd met een oude stereo-installatie die een analoge audio in had. Bij idee1 kreeg ik geen geluid door, enig idee waarom niet? Bij idee 2, had ik toch een beetje syncronisatieproblemen. Het geluid van de tv had ik ook op laten staan, dus er kwam zowel geluid uit de tv als door de hifi-installatie, maar het geluid van beiden liep niet gelijktijdig.
Idee3 heb ik op deze manier niet kunnen uitproberen aangezien ik (nog) geen optische audio kabel heb.

Sorry voor de volgende stomme vragen.
Zo een HC, moet ik dat dan bezien als een dvd-speler, die tevens een receiver en/of tuner is?
Het lijkt me dan, dat als ik een receiver zou kopen dat ik daar toch hetzelfde probleem zou hebben, als met de HC? Buiten het feit dat er dan receivers bestaan met een lip sync delay functie zoals jpvk007 zegt. Maar dan moet ik op zoek naar iets dergelijks en heb ik het gevoel dat ik toch duur ga uitkomen. Duur is relatief natuurlijk, maar ik had toch slechts iets van een maximum van 500 Euro in gedachten. En dan zou ik nog een dvd-speler en boxen moeten kopen. Het is misschien wel te doen voor dat geld, maar dan heb je kwalitatief geen beter materiaal dan zo een HC-setje vermoed ik?

En hoe werkt dat dan verder met een receiver. Alle apparaten die geluid voortbrengen kunnen aan de receiver worden aangesloten, en via de receiver hoor je het dan door de boxen? Zodanig dat het dan een kwestie is van aan de receiver te zeggen welk audio-signaal er moet gespeeld worden? Zo iets?

En het verschil tussen een surround geluid en stereo geluid valt ook in te stellen in zo een receiver? Een voordeel (voor mij) van de HC die ik in gedachten had, is dat deze maar 2 boxen heeft, veel andere HC hebben 5 of meer boxen.

Maar goed, in principe zou ik liefst voor 1 van de eerste 3 ideeën gaan, enige probleem is dat ik niet op voorhand zeker kan zijn dat er geen synchronisatieprobleem is, maar daar moet ik nu zelf maar uitkomen natuurlijk.

Bedankt allen.
Pagina: 1