Toon posts:

Processor is 'soms' kapot? Of moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:
Ik had hier op zolder 2x een werkende MSI K8MMV liggen, een AMD Athlon 64 3200+, een reepje van 512 Mb DDR (samsung) en een Ati radeon FX5500. Dus ik dacht, dat wordt nog een leuk pc'tje...
Ik heb gisteren alles in elkaar gezet in een oude packard bell kast, en een Antec voeding van 350W.

Eerste keer booten: er gebeurt niks, fans draaien maar krijg geen beeld op de AGP videokaart.
Videokaart eruit gehaald en geprobeerd op de onboard videokaart.
Ook geen beeld. Aangezien ik geen piepjes krijg dacht ik OK, moederbord kapot, raar, want het werkte nog toen ik het op zolder gelegd had.

Aangezien ik exact hetzelfde moederbord nog liggen heb (weet eveneens zeker dat het werkte), alles ingebouwd en opnieuw getest.Deze keer werkt alles, ik Windows XP geïnstalleerd, alle software geïnstalleerd en een burn-in test gedaan.

Deze morgen wil ik de pc opzetten, en nu werk hij ineens niet meer?
Zelfde symptomen als bij het eerste bord, fans draaien maar krijg geen beeld of piepjes?

Aan de voeding ligt het niet, want die heb ik getest in een ander (Pentium IV) systeem.
Het geheugen eveneens getest in een ander systeem en memtest laten draaien, geheugen is ok.
De videokaart werkt ook nog in een ander systeem.
Het enige dat overblijft is de processor? Als hij kapot was en daardoor het eerste moederbord stuk ging, hoe komt het dan dat hij gisteren gans de dag goed werkte? Er is in ieder geval geen zichtbare schade aan de processor.
Ik heb ook de harde schijven afgekoppeld, maar die hebben tot eergisteren perfect gedraaid in een Celeron 600 systeem, dus dat lijkt me ook uitgesloten.

Weet iemand nog raad?

EDIT: Nog vergeten vermelden: de monitor gaat telkens even aan, maar gaat dan onmiddellijk terug in slaapstand.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

CPU's gaan zelden defect, en als ze defect zijn werken ze meestal echt helemaal niet meer. Probleem lijkt mij daar dus niet te zitten.

/Wordt eea wel goed gekoeld?

[ Voor 10% gewijzigd door Exorcist op 12-06-2008 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De processor wordt gekoeld met de standaard boxed koeler.
Ik dacht de eerste keer ook dat het om een koelingsprobleem ging, daarom de 2e keer een burn-in test gedaan. De temperatuur van de processor kwam stressed niet boven de 52 graden, lijkt me wel in orde dus.
De rest wordt ook niet te warm, er zitten 3 casefans in en daar komt alleen lauwe lucht uit (pakweg 25 graden (geschat).
Ook de videokaart kan ik makkelijk mijn hand nog opleggen.

Edit: het lijkt wel alsof het moederbord begint aan de POST, maar er niet doorkomt (door de monitor die eventjes aanslaat). Ik krijg echter geen piepjes te horen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens 'n BIOS reset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al gedaan, maar het werkt nog steeds niet, hoewel het wel een verschil gemaakt heeft:
Voor de reset ging de monitor aan maar er kwam geen beeld op.
Na de reset gaat de monitor even aan maar dan direct terug op standby.

Ik heb al de bios batterij verwijderd en een reset gedaan mbv. de jumper. Niets kon baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08 16:40
2 losse suggesties: misschien is de batterij leeg, en kun je het nog proberen met een volle batterij, of er zit stof in bv de geheugen sloten?

[ Voor 3% gewijzigd door dribibu op 12-06-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch sterk het vermoeden dat het aan de voeding ligt, 350 watt is behoorlijk mager. Dat hij in 'n Intel geen problemen geeft zegt IMO niets behalve dan dat Intel minder (piek)vermogen trekt en of je dezelfde videokaart gebruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me het probleem niet.
Ik zal proberen aan een andere voeding te geraken, maar een Athlon 64 3200+ verbruikt ongeveer 90W.
Het zou mij sterk lijken moest de voeding dus de beperkende factor zijn als ik alleen het mobo+proc+ram (en onboard video) aansluit.
Daarbij heeft hij gisteren gans de dag perfect gedraaid (zelfs tijdens een stress-test van 3u volledig stabiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Welke voeding heb ik nodig? Deel 19

en dan het stukje over turn on delay
Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kans dat er een onderdeeltje op je MOBO kapot is. Had ongeveer hetzelfde probleem met een nieuw gebouwde pc. Hierbij was de eerste geheugenslot kapot.
Hierbij bleven ook de fans draaien, maar verder gebeurde er weinig tot niks. Na wat testen werd er een hardware fout gegeven (keiharde bekende piep), maar dat pas na 10 keer rebooten en wisselen van hardware (zoals GPU, harddisks, geheugenstrips enz).

Indien mogelijk, als je al zover komt, zou je in bios kunnen checken welke hardware is gevonden (bij mij werd 1gb geheugen aangegeven terwijl er 2 in zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 11:39
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 11:32:
Ik heb toch sterk het vermoeden dat het aan de voeding ligt, 350 watt is behoorlijk mager. Dat hij in 'n Intel geen problemen geeft zegt IMO niets behalve dan dat Intel minder (piek)vermogen trekt en of je dezelfde videokaart gebruikt heb.
350 watt is prima voor het systeem van de TS, mits niet defect natuurlijk. Ik heb een 350 no-name, met een 3500+ 300Mhz overgeclocked, 3 gieg geheugen en een 7900gt, 3Hdd's en nog wat zut aan pci kaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een MSI K8N Neo op de kop kunnen tikken voor 10 euro.
Ik heb dus alles opnieuw ingebouwd, alles werkte goed.
Vanmorgen start ik de pc op en guess what?
Fans draaien, maar scherm gaat niet aan, geen piepjes, helemaal niks.

Het 3e bordje op rij dat dood gaat met deze cpu, geheugen en videokaart, na exact 1 dag.
Het lijkt wel een mysterie, alle onderdelen lijken het perfect te doen op dag 1 en na 1 dag is het moederbord kapot. Eén van deze onderdelen moet dus wel de boosdoender zijn.
Aan de kast en de voeding kan het niet liggen, want andere bordjes doen het hierin perfect (en langer dan 1 dag |:( )
Ik ga die onderdelen voor alle zekerheid gewoon weggooien, heb geen zin om er nog bordjes mee om zeep te helpen, 3 is genoeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Lijkt mij dat de voeding het probleem is die een piekspanning geeft oid. naar het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 01:06
Als je de onderdelen weggooit dan wil ik ze wel hebben :)
Is de voeding van het type: Antec Smartpower? (Smartpower serie is troep dat na een jaar of soms zelfs eerder vage kuren gaat vertonen door rotte elco's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 18:27
ik heb een voeding gehad die teveel vermogen over het 12V lijntje gaf

dit heeft me 3 Hdd's gekost . voeding verwisseld met een nieuwe en het werkt nogsteeds als een zonnetje

( Als de processor kapot is kan het eigenlijk geen moederborden slopen ) , hoe doet othoss stress test het als de pc goed werkt?

ik zie dat je 2 systemen hebt , probeer eens een andere voeding met alle 3 de moederborden

[ Voor 13% gewijzigd door glangeveld op 14-06-2008 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
glangeveld schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:10:
ik heb een voeding gehad die teveel vermogen over het 12V lijntje gaf
Te veel vermogen?
De voeding kan te veel spanning geven. Of de componenten kunnen te veel stroom trekken, zodat de voeding het niet aan kan.
Maar een voeding die teveel vermogen geeft heb ik nog nooit als een probleem gezien. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier hardware in overvloed om vanalles uit te proberen hoor, ik heb de moederbordjes alle 3 getest met een noname 500W voeding (uit mijn alledaagse computer), en ze geven geen kik meer, die zijn zonder twijfel overleden.
't Lijkt me sterk moest het aan die Antec liggen hoor (Basic Power 350 trouwens).
Ik wou mijn servertje gaan upgraden met één van die andere moederbordjes.
Aangezien ze allemaal kapot zijn, draai ik momenteel weer met de Gigabyte, die het icm die voeding perfect doet.

Overigens geen problemen met mijn HD's. Die draaien al jaren goed.
Ook geen last van instabiliteit (stresstest gedaan) en de spanningen zijn stabiel (nagekeken met speedfan en met de multimeter)

EDIT: Die MSI K8N Neo heb ik trouwens met een andere voeding en een andere kast getest, moederbordje werkte goed en heeft het eveneens na 1 dag begeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 01:06
Antec basiq is niks mis mee, deze worden gemaakt door FSP Group (Fortron / Aopen / Antec basiq / FSP Group zijn intern allemaal hetzelfde op wattages na dan) En dit zijn gewoon betaalbare degelijke voedingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Phenos2 op 16-06-2008 04:07 ]

Pagina: 1