Subwoofer DIY versus kant-en-klaar?

Pagina: 1
Acties:

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Mijn huidige subwoofer voldoet niet meer aan de verwachtingen (is el-cheapo Tonsil subwoofer van ik denk 10 jaar oud in bandpass constructie met 2x een 8" actieve subwoofer).

Zelfbouw is niets voor mij (ik ben gewoon niet handig en heb de tijd er niet voor), toch wordt hier op het forum de beste prijs/kwaliteit verhouding toegeschreven aan DIY projecten waarbij bv. Peerless subwoofers worden gecombineerd met Hypex/.../etc.

Nu heb ik een subwoofer op het oog die tussen zelfbouw/en kant en klaar inzit. D.w.z. het is een subwoofer met een Audax woofer en een Hypex HS200 versterker in een al net afgewerkte luidspreker box (gemaakt door een klein luidsprekerbedrijf). Hoe verhoudt de kwaliteit van dit soort producten zich met de grote merken?

Ik weet inmiddels dat in bv. de Q150 van REL ook een subwoofer van Audax is gebruikt, en voor de duurdere series gebruik gemaakt wordt van een Volt driver.

Oja, even terzijde. Het budget is beperkt (of in ieder geval: wat ik eraan wil uitgeven); en er zijn geen luistermogelijkheden met meerdere subwoofers in één ruimte. De subwoofer die ik op het oog heb ga ik wel deze week beluisteren.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Jivecar schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 08:39:
Zelfbouw is niets voor mij (ik ben gewoon niet handig en heb de tijd er niet voor), toch wordt hier op het forum de beste prijs/kwaliteit verhouding toegeschreven aan DIY projecten waarbij bv. Peerless subwoofers worden gecombineerd met Hypex/.../etc.
Geen tijd voor? Moet het morgen af zijn dan? Ik heb ook vrij weinig tijd, maar bouw wel speakers. Gewoon af en toe een uurtje pakken. Zo lastig is de behuizing van een subwoofer niet.
Nu heb ik een subwoofer op het oog die tussen zelfbouw/en kant en klaar inzit. D.w.z. het is een subwoofer met een Audax woofer en een Hypex HS200 versterker in een al net afgewerkte luidspreker box (gemaakt door een klein luidsprekerbedrijf). Hoe verhoudt de kwaliteit van dit soort producten zich met de grote merken?
Die sub zit niet tussen zelfbouw in en fabriekspul. Dat de Hypex versterker gebruikt wordt voor zelfbouw zegt niks over de kwaliteit van de Audax sub.

Als sub driver zou ik kiezen voor iets dat zich door de jaren heen heeft bewezen EN een woofer met veel membraamoppervlak. Denk aan: Hypex DS4 + Dayton ref 12''.

Wat zijn de exacte gegevens van de Audax driver?
Ik weet inmiddels dat in bv. de Q150 van REL ook een subwoofer van Audax is gebruikt, en voor de duurdere series gebruik gemaakt wordt van een Volt driver.
REL doet al heel snel onder aan zelfbouw subs. Als referentie zou ik toch echt een ander merk noemen, zoals SVS of Velodyne.
Oja, even terzijde. Het budget is beperkt (of in ieder geval: wat ik eraan wil uitgeven); en er zijn geen luistermogelijkheden met meerdere subwoofers in één ruimte. De subwoofer die ik op het oog heb ga ik wel deze week beluisteren.
Het e.e.a. hangt samen met de integratie van de rest van het systeem. Beluisteren buiten de deur geeft een indruk van de sub, maar eemaal thuis, aangesloten op je eigen systeem, klinkt het weer heel anders.

Wat voor speakers gebruik je verder en wat is je budget?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Jivecar
Geen tijd omdat ik op dit moment een werkweek van ongeveer 50-60 uur combineer met een studiebelasting van minimaal 10 uur per week. Daarnaast wil ik ook wel eens meer slapen dan een uur of 6 per nacht.... maar meest belangrijk: ik ben niet handig. Heb ooit een autosubwoofer in elkaar gezet, behuizing was redelijk lek. Nee bouwen zie ik mezelf niet doen.

De audax driver is de ht300go; een 12" driver.

De rest van mijn setup is: 2x B&W 602s3 front, B&W LCR 60 center en 2x B&W DM600i's achter. Aangesloten op een Yamaha RX-V630 versterker.

Voor de genoemde audax / hypex combinatie in een strak afgewerkte gesloten behuizing geldt de prijs van 300 euro. 2e hands, dat wel. Afwerking is wel van bijzonder hoog niveau imho.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Met 8 mm Xmax en een fs van 36 Hz is de Audax geen uitzonderlijke subwoofer driver natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je er geen mooie sub mee kan maken. Voor een gesloten kist is die prima geschikt. En 300 euro is het zeker geen slechte prijs als je er subamp en mooie kast bij krijgt.

Alleen zal deze sub vooral geschikt zijn voor muziek, en niet voor films. Hij gaat namelijk niet verschrikkelijk laag. De Hypex amp kan natuurlijk nog wel wat boosten, maar dan ga je al snel tegen de limieten van de woofer aan lopen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jivecar schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 08:39:

Oja, even terzijde. Het budget is beperkt (of in ieder geval: wat ik eraan wil uitgeven);
Als je "value for money" wil, dan blijft bijna alleen zelfbouw over. Want elke handeling die een ander (bedrijf) voor je verricht zal je moeten betalen.

Zelfbouw bestaat ook in vele varianten: Je kan alles zelf doen en beginnen met een plaat MDF en een handvol componenten. Daarna zagen, frezen, lijmen, solderen, afwerken, etc.

Aan de andere kant zit een voorgezaagd bouwpakket, een plate amp, en een driver. Remo, speakerland en speaker en co hebben allen zoiets in het assortiment. Dan is het alleen een kwestie van in elkaar lego-en, en afwerken.

Kijk ook eens bij strassacker: http://www.lautsprechershop.de/ Kan je daar wat inspiratie opdoen.

Wise enough to play the fool

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Inderdaad,

Bij die andere winkels weet ik het niet, maar bij speaker&co kun je ook rustig luisteren naar de te kopen paketten. En als je twijfelt mag je hem zelfs een weekendje lenen om thuis te testen. :P

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Jivecar
[b][message=30229232,noline]Alleen zal deze sub vooral geschikt zijn voor muziek, en niet voor films. Hij gaat namelijk niet verschrikkelijk laag. De Hypex amp kan natuurlijk nog wel wat boosten, maar dan ga je al snel tegen de limieten van de woofer aan lopen.
Dat is geen probleem, de sub is met name bedoeld als een aanvulling op de fronts bij muziek.
HT is daarnaast ook wel het doel, maar in mindere mate belangrijk.

Overigens geeft de fabrikant aan dat de sub vanaf 18hz speelt.
De verkoopprijs van het complete bouwpakket kant en klaar bedraagt 1.000 euro; tweedehands krijg ik de "kans" die goedkoper te kopen door denk ik de onbekend van het merk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jivecar op 12-06-2008 14:03 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jivecar schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 12:23:
Overigens geeft de fabrikant aan dat de sub vanaf 18hz speelt.

De verkoopprijs van het complete bouwpakket bedraagt 1.000 euro; tweedehands krijg ik de "kans" die goedkoper te kopen door denk ik de onbekend van het merk.
1000 euro :? Woofer is 125 euro, ampje 250 euro, rest misschien 100 euro...

En die 18 Hz kun je ook duidelijk vergeten, in ieder geval niet op een acceptabel leven en bij voldoende belastbaarheid. Simuleer het ding, dan weet je genoeg.

• Jivecar
voodooless schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 13:34:
[...]

1000 euro :? Woofer is 125 euro, ampje 250 euro, rest misschien 100 euro...

En die 18 Hz kun je ook duidelijk vergeten, in ieder geval niet op een acceptabel leven en bij voldoende belastbaarheid. Simuleer het ding, dan weet je genoeg.
Ik zal wel eens gaan kijken. De door jou gemaakte optelsom had ik ook al gemaakt.
Het is alleen mij niet helemaal bekend of de luidsprekerfabrikant (van het eindproduct) nog verbeteringen heeft doorgevoerd. Afwerking ziet er wel goed uit, maar goed: dat mag ook wel.

Dat er een Hypex HS-200 inzit heb ik ook alleen maar kunnen vaststellen door het zien van de specs, de aanwezigheid van een ringtraffo en de aansluitingen aan de buitenzijde. Hypex staat er niet op, ook is er een koelelement gemonteerd op de plek waar normaal Hypex staat.

Ben overigens benieuwd of er mensen zijn die het merk raden....

[ Voor 3% gewijzigd door Jivecar op 12-06-2008 14:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, subamps zien er allemaal wel ongeveer zo uit, dus daar kun je vaak weinig over zeggen, al denk ik dat hypex vast ook wel OEM subamp modules zal maken/heeft gemaakt.

• Jivecar
voodooless schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:15:
Tja, subamps zien er allemaal wel ongeveer zo uit, dus daar kun je vaak weinig over zeggen, al denk ik dat hypex vast ook wel OEM subamp modules zal maken/heeft gemaakt.
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar vond de layout aan de achterzijde wel heel veel lijken op de HS200 van Hypex. Behalve het koelelement en daardoor de afwezigheid van de naam. Voor de rest kwam het RMS vermogen ook overeen.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 13:22
Voor 1000 euro... Ik zou het weten :) ! CSS SDX15, belachelijke Xmax 30mm one way => 60mm p-p, redelijk wat membraam oppervlak. Heb je wel een heel zware subamp nodig DS8.0. Kom je op 900 euro voor driver + subamp. Prijzen van www.hypexshop.com & http://www.juoiga.nl/css.html. Enfin, dit is wel top spul om het zo te zeggen. Niet goedkoop, maar zeker beter dan dat 1000 euro bouwpakket !

Edit: Die HS200 is nog een klasse AB amp, geen klasse D, dus die wordt wat warmer dan zon DSx.0 amp

EDIT2: Dit is misschien nog wat voor je ! HS200 + Visaton W300s + kast met BAF en pritex. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6541

[ Voor 24% gewijzigd door fluppie007 op 12-06-2008 14:45 ]

• Jivecar
A ) betaal ik geen 1000 euro
B ) vraagt een SDX15 vast een grote behuizing (groter dan ik wil)
C ) heb ik geen tijd/kunde het zelf te doen
D ) is de afwerking niet meegerekend in de prijs, althans: met écht houtfineer etc. wordt de prijs toch hoger.

Verwijderd

Je zou ook eens kunnen kijken naar http://www.bkelec.com/ . Ze gebruiken bestaande drivers (in mijn subje zit een 10" Peerless XLS. Exdemo gekocht voor een prijs waar je hem zelf amper voor kan bouwen), maar eigen amps. Ze hebben vroeger voor REL wat dingen gemaakt. Vrij onbekend merk, maar krijgt eigenlijk altijd wel goede recensies. Zeker kwa prijs/kwaliteit. Htshack forum staan wel metingen van een aantal subs van BK :)

Hier dus:
http://www.hometheatersha...s-manufacturer-model.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 15:24 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:14:
Je zou ook eens kunnen kijken naar http://www.bkelec.com/ . Ze gebruiken bestaande drivers (in mijn subje zit een 10" Peerless XLS. Exdemo gekocht voor een prijs waar je hem zelf amper voor kan bouwen), maar eigen amps. Ze hebben vroeger voor REL wat dingen gemaakt. Vrij onbekend merk, maar krijgt eigenlijk altijd wel goede recensies. Zeker kwa prijs/kwaliteit. Htshack forum staan wel metingen van een aantal subs van BK :)

Hier dus:
http://www.hometheatersha...s-manufacturer-model.html
Hier ben ik het mee eens :)
Ik zou die vage 2e hands sub niet nemen (versterker onbekend + driver bijna geen info) en liever op zeker spelen en 100 euro meer uitgeven aan deze.

Je weet wat je in huis haalt.
Nederlandse garantie.
BK wordt steeds bekender :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Jivecar
Barry|IA schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:56:
[...]

Ik zou die vage 2e hands sub niet nemen (versterker onbekend + driver bijna geen info) en liever op zeker spelen en 100 euro meer uitgeven aan deze.
Hypex wil ik nu toch niet onbekend noemen.
Dat de driver geen weinig info biedt doet me ook weinig eerlijk gezegd.
Het assemblerende merk krijgt voor de door mij gevonden subwoofer goede recensies, ik ga daarom eerst maar eens luisteren.

Die BK subwoofer is way te groot, ding is zowat als een koelkast :P Al zal die best goed klinken, daar twijfel ik niet aan.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe groot is die sub die je kan kopen eigenlijk? Heb je ergens maten? Van wat ik gezien heb heeft die woofer in een gesloten kist toch wel zo'n 100 liter nodig. Dat is toch wel verre van klein ;)

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Barry|IA schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 09:00:
Als sub driver zou ik kiezen voor iets dat zich door de jaren heen heeft bewezen EN een woofer met veel membraamoppervlak. Denk aan: Hypex DS4 + Dayton ref 12''.

REL doet al heel snel onder aan zelfbouw subs. Als referentie zou ik toch echt een ander merk noemen, zoals SVS of Velodyne.
Een één op één vergelijk met bovenstaande combinatie en een REL Strata III wijst erop dat de eerste de vloer aanveegt met de tweede ja. REL Quake apparaten zou ik nooit in huis halen.
Overigens, sinds wanneer heeft een 12"-woofer veel membraanoppervlak?
Desondanks zou ik die combinatie toch prefereren boven die je aangeeft van die Audax, en het geheel laten bouwen door een enthousiaste DHZ'er. Moet allemaal binnen je budget vallen. Dat kan er dan zo uit komen te zien als de rechter.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/DTS59.jpg

• Jivecar
voodooless schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:03:
Hoe groot is die sub die je kan kopen eigenlijk? Heb je ergens maten? Van wat ik gezien heb heeft die woofer in een gesloten kist toch wel zo'n 100 liter nodig. Dat is toch wel verre van klein ;)
Afmetingen zijn h x b x d 37 x 34,5 x 35 cm.

[ Voor 15% gewijzigd door Jivecar op 12-06-2008 23:51 ]

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Hier ben ik het mee eens :)

Je weet wat je in huis haalt.
Nederlandse garantie.
BK wordt steeds bekender :)
Jezus wat een vette subwoofer is dat zeg! Mag je me alleen vertellen hoe het zit met de nederlandse garantie etc, want via die website is internationaal verzenden niet mogelijk ofzo :/

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
http://www.ra-subwoofers.nl/

Aardige man is het, en die Monolith klinkt heel erg oké vind ik! (soms ietwat hollig, maar voor de prijs is het echt een goed ding, laag genoeg getuned om hem voor muziek heel lekker mee te laten komen, en voor films genoeg druk te zetten).

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Prijzen vallen me echt alleszins mee, en het valt me op dat de XLS200 ook goede reviews krijgt. Ben op zoek naar een goede subwoofer om mijn nieuwe boekenplank speakers van het nodige laag/sub-laag te kunnen voorzien, en met een budget van ongeveer €450,- is zo'n XLS-200 MK2 best een gaaf ding.

Anyway, terug ontopic, niet de bedoeling om het topic te kapen ;)

Die site is overigens wel een ramp zeg.. Nou ja, emailen stelt altijd weer gerust :)

[ Voor 12% gewijzigd door hexagram op 12-06-2008 21:18 ]

Verwijderd

Ik heb m'n XLS200-DF MKII ex-demo direct via die man achter Ra-subs gekocht. Als je vragen hebt over de sub kan je mij altijd een DM sturen :). Gebruik 'm ook als ondersteuning voor boekenplank speakers, zie m'n sig.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 02:30 ]

• Jivecar
Seers schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:06:
[...]
Een één op één vergelijk met bovenstaande combinatie en een REL Strata III wijst erop dat de eerste de vloer aanveegt met de tweede ja. REL Quake apparaten zou ik nooit in huis halen.
Desondanks zou ik die combinatie toch prefereren boven die je aangeeft van die Audax, en het geheel laten bouwen door een enthousiaste DHZ'er. Moet allemaal binnen je budget vallen. Dat kan er dan zo uit komen te zien als de rechter.

[afbeelding]
Die subwoofer ziet er niet gek uit.

• Barry|IA
Seers,
Seers schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:06:
[...]

[afbeelding]
Vergeleken met jouw 21'' is 12'' natuurlijk een lachertje :+
Jouw Dayton sub is een voorbeeld van WAT een sub precies is.

• Barry|IA
Jivecar schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:44:
[...]

Hypex wil ik nu toch niet onbekend noemen.
Dat de driver geen weinig info biedt doet me ook weinig eerlijk gezegd.
Het assemblerende merk krijgt voor de door mij gevonden subwoofer goede recensies, ik ga daarom eerst maar eens luisteren.
Ik ben zelf leverancier van Hypex en ik kan je vertellen dat ze geen OEM subamps hebben met aangepaste koelblokken, of ontbrekende logo's.

Dat maakt de subamp van de Audax dus 'onbekend'. Hecht je daar geen waarde aan, prima. Ik heb zelf een stuk of 100 OEM subamps verkocht (ook via dit forum) waarvan er 14 zijn teruggekomen voor reperatie. Een uitval van 14% vind ik niet weinig. En er zullen ongetwijfeld klanten zijn die inmiddels een defect exemplaar buiten de garantie hebben.
Die BK subwoofer is way te groot, ding is zowat als een koelkast :P Al zal die best goed klinken, daar twijfel ik niet aan.
BK heeft ook minder forse modellen, waar je voor het geld bijna niet tegen kan bouwen.
Meer kastvolume = meer diepgang. Bose denkt hier anders over en daarom hebben die nooit een fatsoenlijke sub op de markt gebracht :)

Verwijderd

Barry|IA schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:11:
[...]

BK heeft ook minder forse modellen, waar je voor het geld bijna niet tegen kan bouwen.
Meer kastvolume = meer diepgang. Bose denkt hier anders over en daarom hebben die nooit een fatsoenlijke sub op de markt gebracht :)
Voor mijn exdemo (50 uur gespeeld ofzo) XLS200-DF MKII heb ik 300,- betaald. De Peerless woofer alleen al is 150,-, dan nog de amp en afwerking. Zelfs 450,- is gewoon een zeer schappelijke prijs vind ik. Het ding is maar 18 liter kwa inhoud en 30x30x30 of iets dergelijks :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 15:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:11:
Meer kastvolume = meer diepgang.
Dat is dus niet per definitie waar ;)

• Barry|IA
Met boost kan ik het ook :P
En ook deze zal dieper gaan in een grotere kast.

Verwijderd

100 euro meer??? Die 406 is in GBP, in Nederland kost 'ie 750 euro, oftewel 2,5x de prijs van die "vage 2e hands sub"...

• Jivecar
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 18:41:
[...]
100 euro meer??? Die 406 is in GBP, in Nederland kost 'ie 750 euro, oftewel 2,5x de prijs van die "vage 2e hands sub"...
Exactly my point, ik ga morgenochtend luisteren.
Ik hou jullie op de hoogte, voor wat ik nu kan beoordelen is de prijs/kwaliteit niet zo onaardig van die "vage 2e hands sub".

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik gebruik geen boost (maar natuurlijk speel ik wel een beetje vals :P ). Maar groter = lager is gewoon niet waar omdat dat gewoon van de unit afhankelijk is. Je kunt niet zeggen dat 50 liter per definitie minder laag gaat dan een 100 liter kast. Geldt natuurlijk wel grofweg voor de zelfde unit. Maar lager is niet altijd beter!

• Jivecar
Zo ik ben net terug uit het Noorden (flinke rit), maar niet zonder positief resultaat.
De betreffende subwoofer (Hepta Bariton, zie ook: http://www.hepta.nl/test/bariton.doc) was in goede staat en klonk goed. De afwerking is erg goed te noemen (imho) (24mm MDF afgewerkt met 4mm dik esdoorn laminaat).

De subwoofer klonk met name strak diep zonder te boemerig te worden. Maar diep ging hij wel voor een subwoofer van dit formaat (qua buitenafmetingen dan). Flink dikke subwoofer kabel van het merk Puresonic (geen idee of deze beter was, maar de RCA plugs waren iig op het oog professioneler en de kabel was dikker dan mijn kabel die ik voorheen gebruikte (Caliber RCA kabel vanuit de car-hifi) was bijgeleverd. De man had leuke Martin Logan's electrostaten staan die vorig jaar had gekocht, deze kleurde niet zo goed bij de Hepta waardoor hij de subwoofer niet meer gebruikte en nu dus verkocht. Imposante luisterstudio was het zeker.

Pagina: 1