[DIY] 10" subwoofer: MiniWave

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Matched: miniwave

MiniWave

Dit is het verslag van de bouw van de "MiniWave" subwoofer. Uitgangspunt was het om een sub te maken in een klein gesloten kastje. Normaal zou je hiermee nooit erg laag kunnen komen, maar de uitdaging was voor mij om dat toch voor elkaar te krijgen :)

Dit alles is het resultaat van een subwooferontwerpwedstrijd, waarvan ik me de gelukkige winnaar mag prijzen. Meer info vind je hier. De prijs bestond uit een gloednieuwe Wavecore 10" woofer.

Afbeeldingslocatie: http://www.wavecor.com/assets/images/SW263WA01_03.jpg

Deze 10" woofer heeft een stevige aluminium cone, een gegoten aluminium basket en een gigantische magneet die voor een sterke aandrijving zorgt. De hoge Qts, lage VAS en relatief lags fs zorgen ervoor dat deze woofer het uitstekend doet in een kleine gesloten kist. Maar super klein, en super laag zitten er standaard niet in...

Werk aan de winkel
... Een uitdaging dus om dat wel voor elkaar te krijgen. De eenvoudige methode zou zijn om gewoon de bass wat te boosten. Probleem is om die boost mooi te laten aansluiten op de response van de woofer. Daarnaast hebben veel subwoofer versterkers vast ingestelde boosts of boosts die niet voldoende flexibel regelbaar zijn. Mijn ontwerpje wilde ik echter zo flexibel mogelijk maken, zodat het ook met een simpele subamp prima werkt. Ik ga dus gebruik maken van een passieve "boost". Boost is natuurlijk niet het juiste woord, want een passief filter kan niet boosten. En toch...

Passieve boost :?
... Toch kun je met passieve componenten de bass aanheffen. Het geintje om dit te doen is iets waar in voor het eerst over heb gelezen in het zelfbouwtijdschrijft HobbyHifi. Ze noemen het daar GHP oftewel: Geschlossen Hochpass, oftewel: een gesloten kist met ene hoogdoorlaatfilter. Hoog :? Gek genoeg wel ja ;) Hoe krijg je dan een boost als je het sublaag wegfiltert? Hierbij helpt de impedantie van de woofer i.c.m de kast mee. Deze zorgt ervoor het extra laag dat gewenst is. Werkt dit dan altijd? Helaas niet. Oorspronkelijk is dit idee bedacht voor extreem kleine kisten met een Qtc van meer dan 1. Echter soms werkt het ook met een lagere Qtc.

De Kast
In mijn geval is de Qtc ongeveer 0.8. We praten dan over een kistje van 15 Liter. Iets waar normaal een 2-weg systeem zich prettig in zou voelen, en waarmee je dan in een basreflex configuratie zo'n 40 tot 50 Hz zou halen. De Wavecore komt in deze kist zonder speciale filters ook niet super diep: -3 dB punt ligt op zo'n 44 Hz. Niet echt impressive dus :)

De kast zelf krijgt niet een standaard recht-toe-recht-aan ontwerpje, maar de baffle krijgt een helling en een flinke fase. Ook de achterkant krijgt een lichte helling. Plaatjes preken voor zich denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20frontal%20small.png
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20front%20small.png
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20rear%20small.png
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20x-ray_small.png

Op het laatste plaatje is ook de bracing te zien. Dit zorgt voor minimale paneelresonanties en maakt de kast extra stevig. Aan de achterkant een gat voor de versterker. Aangezien ik een Detonation DT300 gebruik, hoef ik geen los kastje voor de versterker te maken. De DT300 is namelijk afgesloten. Maakt het allemaal een stuk makkelijker. De DT300 heb ik gekozen omdat ik die nog heb liggen. Is een prima versterker met voldoende vermogen en voldoende instelmogelijkheden. Het enige dat jammer is dat het laagdoorlaatfilter tot slechts minimaal 80 Hz gaat. Ik had hier liever 50 Hz gezien eigenlijk. In de simulaties die volgen heb ik de actieve filters van de versterker meegenomen. Dit zijn een rumble filter om de excursie van de woofer bij extreem lage frequenties te minimaliseren, en het reeds vermelde lagdoorlaatfilter om het hoog weg te filteren. De boost opties van de versterker gebruik ik dus niet.

Simulaties
Dit onderdeel is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt. Want het meeste bekende tooltje om subs te berekenen voldoet in dit geval niet: WinISD. WinISD werkt prima voor subs, tot op het punt dat je passieve filters wil gaan gebruiken. Daar is het gewoon niet voor gemaakt. Daarom heb ik gegrepen naar een ander gratis tooltje, gemaakt door een stel Duitsers, en oorspronkelijk bedoelt voor het simuleren van Visaton speakers: Boxsim . Je kunt er echter ontzettend veel me en eigenlijk vrijwel alles mee simuleren wat er op speakergebied denkbaar is :) Zo dus ook mijn MiniWave subje. Het passieve filter is eigenlijk heel simpel en bestaat uit een 1600 uF condensator in serie met de subwoofer. Meer is er niet ;) In de praktijk is een 1600uF condensator niet practies, en daarom zal deze bestaan uit vijf 330uF bipolaire elko's en een 10 uF ClarityCap PX condensator. Dat is niet precies 1600uF, maar het komt niet zo super nauw. De 10uF heeft als doel om de slechte eigenschappen van de bipolaire elko's te overbruggen. Een volledig uit deze condensatoren bestaand filter zou veel te groot zijn, en vooral ook veel te duur ;)

Op naar de plaatjes dan:

Als eerste de response van de subwoofer, met alle filters. Het -3 dB punt komt zo ergens rond de 25 Hz te liggen :9 Wat ook zal opvallen is dat het rendement niet bijzonder hoog is. Dat is nu eenmaal het nadeel van een passief filter. Maar de versterker is sterk zat om dat op te vangen. Geen probleem dus.
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20freq%20small.png

Vervolgen de maximale geluidssterkte dit minisubje kan weergeven zonder al teveel te vervormen. Zoals je kan zien gaat het niet super hard. 10" is nu eenmaal niet super groot, en in een gesloten kist moet je dus ook niet verwachten dat het keihard gaat knallen. Maar dat was ook zeker niet het doel van het project.
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20maxSPL.png

Tenslotte de curve van alle filters bij elkaar, zowel actief als passief. En hier zien we inderdaad een soort van boost rond de 27 Hz :)
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20filters%20small.png

Leuk... En nu :?
... Bouwen natuurlijk :9~ En wat zegt meer dan 1000 woorden? Juist:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_00_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_02_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_03_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_04_small.jpg

Veel verder is het nog even niet. Helaas was het al te donker vandaag om nog verder te gaan. Overmorgen even de bouwlamp erbij halen, dan gaat het allemaal wat beter.

Is dat alles :?
Nu even wel ja ;) Over de verdere bouw en afwerking zal ik jullie natuurlijk op de hoogte houden. De planning is dat het geheel gefineerd gaat worden. Mijn voorlopige favoriet is Wengé. Morgen krijg ik in ieder geval een mooie ring van Zebrano, welke ik ga gebruiken om de rand van de woofer mee te bekleden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Geen matches
Prachtig mooi begin en ook zeer interessant. Ik denk dat ik deze eens even helemaal ga volgen heb ook zoiets zelf al in de planning staan maar mijn kennis reikt nog niet zover.
Keep us posted!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Geen matches
Mooi begin, ben erg benieuwd naar het resultaat! :)

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Geen matches
Mooie openingspost! Good luck! :*)

Work hard & be brave.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Geen matches
Ziet er netjes uit, ben benieuwt :)

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Ziet er goed uit, ben benieuwd, succes! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Geen matches
*volgt*

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Geen matches
Gefeliciteerd met de Wavecore :)

Lijkt mij een goede kandidaat voor een leuk 3-weg systeem: NEO3, AL130 en de Wavecore als laagkast :)

Had je de DT300 echt liggen, of heb je 'm uit de Shiva gesloopt? :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Geen matches
Netje's hoor!!
Ben nu al benieuwt naar het eind resultaat.

Verwijderd

Geen matches
Misschien leuk om te vermelden wat de kosten ongeveer zouden zijn als je alles zou moeten kopen :) . En voor de rest zijn kleine subwoofertjes gewoon lief O+

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geen matches
Ziet er erg leuk uit hoor!

Wat betekent die inroom respons precies? Dat-ie bij 40hz max 95db aan geluid maakt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 19:25
Geen matches
Hey wat grappig!
Ik heb hier de 12 1/4" Wavecor woofer + Wavecor 12 1/4" PR liggen. Op enkele planken zagen na ben ik nog niks verder als n maand geleden :(
Schiet dus niet zo op.

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van dit nieuwe merk.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
JvS schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:49:
Wat betekent die inroom respons precies? Dat-ie bij 40hz max 95db aan geluid maakt?
Dat is de maxSPL grafiek, en laat dus de maximum SPL zien bij een bepaalde frequentie. Dat is dus NIET inroom! Inroom mag je er met gemak 6 tot 12 dB bij optellen afhankelijk van de opstelling.

Kosten? Woofer kost iets meer dan 200 euro, versterker 320 euro ongeveer. Blijft nog de rest voor kast, filter en afwerking.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 12-03-2008 00:34 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Geen matches
Toevallig zelf afgelopen tijd flink bezig geweest met de passieve filtering van PA subs, maar het principe is gelijk natuurlijk.

Als ik even nareken.... jij zegt een totale cap waarde van 1600uF te hebben. Volgens mijn formule die opgaat bij het gebruik van condensators (Highpassfilter) in een 1e orde filter (6dB/Oct):

160000/ (X x 4Ohm) = 1600uF levert dat een X-over punt van 25Hz. Dus je laat vanaf 25Hz alles door!

Dit is een heel gebruikelijk trucje in veel PA versterkers. Deze hebben een lowcut van 25/33 of 50Hz. Dat gebeurt op deze manier. Wordt vaak een processor genoemd maar is gelijk aan deze truc.

Kun je ook niet nog een 1e orde spoel filter inbouwen? Je wilt natuurlijk niet dat je sub tot het oneindige doorloopt? 160x 4Ohm / hoogaf frequentie = spoelwaarde in mH. Bijv. Laagaf op 100Hz levert een spoel van 6,4mH op. Moet te doen zijn. En geeft meer rendement

Of wordt het dan een tweede orde filter voor het laag? Omdat je ook caps betrekt in het verhaal. Hoewel deze HPF zijn en niet in serie met de spoel staan dan...

BTWeg: Waarvoor ik reageerde; hoe staat het ervoor?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Geen matches
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is om passief de subwoofer af te filteren. Je beweert ook dat de impedantie 4 Ohm is. Dit gaat in deze regionen niet meer op, kijk maar naar de impedantie:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave%20freq%20small.png

• Stinger666
Geen matches
Seers schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 08:55:
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is om passief de subwoofer af te filteren. Je beweert ook dat de impedantie 4 Ohm is. Dit gaat in deze regionen niet meer op, kijk maar naar de impedantie:

[afbeelding]
Tegen mij of een berichtje voor voodooless?

Ik vraag alleen aan hem of mijn redenering van hierboven klopt.

Speaker is 4 Ohm

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Dat berichtje van Seers is voor jou bedoeld en laat zijn dat je redenering niet klopt ;)

Wat ik gedaan heb kun je niet vergelijken met een simpel 1e orde actief filter. Aangezien de impedantie niet constant is werkt het niet zoals je in eerste instantie zou verwachten, en dat zie je ook duidelijk in de response van het filter terug.

[ Voor 64% gewijzigd door voodooless op 17-03-2008 09:22 ]

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:01

JWR

Geen matches
Mooie subwoofer om te zien!

Echter ik heb wel een opmerking over het ontwerp.
De plaatversterker zit nu in de drukkamer van de subwoofer.
Dat is niet aan te raden omdat alle elektronica dan op zijn donder krijgt.
En heb er een tussenschot in gemaakt, wat je ook kan doen is dat je een
bakje om je versterker heen zet.

Zelf heb ik ook een subwoofer gebouwd:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66922.0

Succes met bouwen in ieder geval!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
JWR schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:52:
Echter ik heb wel een opmerking over het ontwerp.
De plaatversterker zit nu in de drukkamer van de subwoofer.
Dat is niet aan te raden omdat alle elektronica dan op zijn donder krijgt.
En heb er een tussenschot in gemaakt, wat je ook kan doen is dat je een
bakje om je versterker heen zet.
De versterker is zelf al ingesloten in dik plastic, niet nodig dus om een schot te gebruiken. Verder is het voor de electronica niet zo erg. Het is vooral van belang dat er geen lucht lekt, bijvoorbeeld door de potmeters of RCA stekkers.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 17-03-2008 12:01 ]

• Stinger666
Geen matches
voodooless schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:14:
Dat berichtje van Seers is voor jou bedoeld en laat zijn dat je redenering niet klopt ;)

Wat ik gedaan heb kun je niet vergelijken met een simpel 1e orde actief filter.
1e orde Passief bedoel je denk ik (waar ik het over had)
Aangezien de impedantie niet constant is werkt het niet zoals je in eerste instantie zou verwachten, en dat zie je ook duidelijk in de response van het filter terug.
Waarom is de impendantie niet constant?

Stinger leest nog een keer de topicstart :P

• B_FORCE
  • Niet online
Geen matches
simuleer het filter gewoon maar eens, je ziet dan direct wat er gebeurd :)

One World Concepts

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Stinger666 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:44:
Waarom is de impendantie niet constant?
Omdat een speaker geen weerstand is :+

Anyway, ik heb zojuist de tweede zijkant gemaakt door middel van decoupeerzaag en kopieerfrees, en zijkanten met boven en onderkant verlijmt m.b.v de lamellofrees. Past in een keer perfect en alles is mooi haaks. Natuurlijk was ik weer zo dom om het een keer fout te doen met de lamellofrees met als resultaat dat een kant de lamellogaatjes aan de buitekant heeft :X. Komt toch fineer overheen.

Als het geheel droog is kan ik de boven en onderkant een tikketje afschuinen zodat ik de achter en voorkant ertegenaan kan zetten. Eerst de achterkant. Dan maak ik eerst alle voegen dicht met kit, daara breng ik nog de bracing aan, en dan ga ik aan de baffle beginnen :)

Helaas voor jullie geen foto's dit keer..

• Stinger666
Geen matches
voodooless schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:13:
[...]

Omdat een speaker geen weerstand is :+
Dat snap ik wel. Natuurlijk varieert deze afhankelijk van de frequentie, maar voor je reken voorbeeld heb je dus hiervan gebruik gemaakt.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Stinger666 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 03:47:
Dat snap ik wel. Natuurlijk varieert deze afhankelijk van de frequentie, maar voor je reken voorbeeld heb je dus hiervan gebruik gemaakt.
Natuurlijk. Je kunt er niet niet gebruik van maken ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geen matches
voodooless schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:25:
[...]

Natuurlijk. Je kunt er niet niet gebruik van maken ;)
Je moet alleen de goede waarde pakken bij de goede frequentie.

Jij (Stinger) zegt dit:
160000/ (X x 4Ohm) = 1600uF levert dat een X-over punt van 25Hz. Dus je laat vanaf 25Hz alles door!
Dat zou volgens mij alleen gelden als de impendantie over het hele verloop 4Ohmn is. Er zit alleen een enorme piek, dus kan je het niet zo globaal stellen door de nominale impendantie te gebruiken voor een berekeing. Dus is het antwoord: Je moet dit simuleren :).

Ik snap het misverstand niet helemaal. :P (en dat terwijl ik geen reet weet van dit soort filters en electronica :P).

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 18-03-2008 14:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
JvS schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 14:35:
Ik snap het misverstand niet helemaal. :P (en dat terwijl ik geen reet weet van dit soort filters en electronica :P).
Maar toch heb je helemaal gelijk _/-\o_

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
En, al vordering? :)

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Niet erg veel... slecht weer, pasen en een verhuizing op het werk laten niet veel tijd oven. Heb vandaag een dag van 18 uur op zitten.

Maar vandaag (als ik weer wakker ben), en zondag heb ik hoop ik wat tijd om weet lekker te klussen :)

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Oke, de achterkant zit erin. Moet alleen nog het gat voor de subamp eruit halen.

Zojuist heb ik het gat waar de woofer ik komt te vallen kunnen frezen. Hiervoor heb ik maar een nieuw circeljig gemaakt, want wat ik vroeger altijd gebruikte was echt rampzalige zooi. Maar deze werkt perfect en de woofer past er tot op de mm precies in :D. Nu verder met de tweede en derde baffleplaten. Op de middelste word de woofer vast gezet, en de laatste dient om de voorkant nog wat dikker te maken. Deze krijgt ook weer een iets groter gat zodat de woofer kan ademen. Een kijken hoe ver ik ga komen vandaag, realiseerde me totaal niet dat het al bijna 9 uur is :X

Edit: en hier dus nog wat last minute pics:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_04.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_05.jpg

Op de laatste foto is dus de baffle er maar ff tegenaan gezet en dus nog niet verlijmt.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 14-04-2008 21:51 ]

• Stinger666
Geen matches
Ziet er goed uit!

Heb nu zelf een B&W ASW600 sub; nadat ik eerst niet overtuigd was omdat de speaker aanliep (bij hoge vermogens) tegen de plastic ring rond de woofer waar de bouten ingaan om de speaker in de behuizing te houden; was verschoven, goed gezet en was dik in orde.

Deze sub lijkt heel erg op degene die jij nu bouwt. De inside van deze sub ziet er precies zo uit als op jou plaatjes.

Ok, geen schuine zijdes, minder vermogen en een andere amp, maar toch. Ik ben benieuwd of je net zo enthousiast gaat raken als ik nu ben. Ik kwam van een bassreflex sub af en vind dit een directer geluid.

[ Voor 20% gewijzigd door Stinger666 op 01-04-2008 14:40 ]

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
En boven alles: de Miniwave heeft een kleinere woofer en veel kleinere kast ;) En natuurlijk gaat het ook niet zo hard. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Ziet er goed uit. d:)b

• Stinger666
voodooless schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:27:
En boven alles: de Miniwave heeft een kleinere woofer en veel kleinere kast ;) En natuurlijk gaat het ook niet zo hard. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken :)
De ASW600 is ook 10". Jou sub heeft meer vermogen in een kleinere getunede kast met een betere woofer...

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Oke, vanavond weer een klein beetje kunnen doen. Tweede en derde gat in de 3 dubbele baffle gemaakt en 3e gat een schuine frees gegeven zodat de woofer lekker kan blazen. De middelste baffle wilde ik eigenlijk ook afschuinen, maar ik ben ban dat er wat weinig vlees over gaat blijven. Als alles droog is krijgt die gewoon een flinke beurt met schuurpapier om de rand een beetje af te ronden ;)

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_06.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_07.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_08.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_09.jpg

De tweede en derde baffle heb ik gewoon met de decoupeerzaag gedaan. Je ziet er straks toch niets meer van, dus hoef het niet 100% rond te zijn :P

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Beetje late reactie en een kick, maar goed bezig geweest. Valt het tot nu toe mee of tegen met wat je aan het doen bent?

En trouwens inmiddels alweer vordering gemaakt?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Nope, geen vorderingen. Bijna de hele week mensen over de vloer gehad.

Maar komende week hoop ik weer verder te kunnen :) En ik heb nu ook eindelijk een werkbank :D , en dat werkt natuurlijk 100x beter dan een kartonnen doos :P

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Ik heb gisteren weer wat kunnen doen. En vanaf nu heb ik dus een heuse workmate, dus hoef niet meer op een kartonnen doos te werken :D

Gisteren heb ik een gedeelte van de bracing aangebracht, en vandaag nog een deel. Helaas is dit een tamelijk moeizaam proces omdat ik het spul stevig in moet klemmen en dan weer moet wachten tot de lijm droog is. En dit soort klussen laat ik liever niet over aan sneldrogende lijm.

Dus dan maar langzaam :) Ik heb ook nog een rol lood gekocht. Hiermee wil ik nog de binnenkant bekleden, om de kast wat extra gewicht te geven. Voor een dermate kleine kast kan dat best van voordeel zijn, maar eigenlijk is het meer een voor de fun :P

Pics misschien straks nog...

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Goed bezig, maar met dat lood, ben je niet bang dat het een beetje bonkerig gaat worden?

En zijn de foto's al gelukt? ;)

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Hoezo zou het met lood bonkerig worden :?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Lood is toch een hard materiaal, net zoals geluid tegen een ander metaal aankomt en terug ketst, dat lijkt me toch wel dat het dan wat gaat bonken. Normaal doe je ook dempingsmateriaal in een sub, maar waarom gebruik jij dan lood? Of zit ik ernaast?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Joopieboy schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:07:
Lood is toch een hard materiaal, net zoals geluid tegen een ander metaal aankomt en terug ketst, dat lijkt me toch wel dat het dan wat gaat bonken. Normaal doe je ook dempingsmateriaal in een sub, maar waarom gebruik jij dan lood? Of zit ik ernaast?
Lood is helemaal niet zo hard. Sterker nog, het is veel zachter dan MDF wat er anders in zit, en derhalve zal het niet veel anders reageren dan het MDF waar het lood tegenaan zit. Demping is op zich ook niet altijd nodig omdat dat vooral op de middentonen effect heeft. Op zich allemaal geen probleem dus. Ik heb echter nog een tapijttegel liggen, en misschien ga ik die wel misbruiken om nog over het lood heen te plakken.

En bonkerig wordt het pas als de sub verkeerd ontworpen is, dat heeft niet zoveel te maken met de gebruikte materialen.

De functie van het lood is dus vooral het dempen van de kastwanden en verzwaren van de kast.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 23-04-2008 14:20 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Ok, erg duidelijk. Dankje voor de uitleg! :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Kom ik weer: En nog vordering inmiddels? :+

Trouwens, nog iets van tekeningen om in te scannen of heb je ze al digitaal ofzo? En waar heb je die woofer vandaan? Ik zit namelijk zelf sterk te denken om een eigen sub te bouwen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 29-04-2008 23:08 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Geen matches
Als je even de eerste post leest, dan weet je hoe en wat. :)

Er zijn er hier meer die zelf een sub hebben gebouwd; even searchen en je komt een heel eind.
Denk eens na over budget, inzetgebied en looks.

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Helaas niet veel vorderingen, heb nog een beetje lood geplakt en nog wat bracing gemaakt. Misschien dat ik vandaag nog wat kan doen.

Edit: heb toch nog wat kunnen doen vandaag :) Nog meer lood geplakt en ook de eerste stukken tapijttegel. En ik heb net ook nog effe snel een picje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_10.jpg

De eerste stukken lood heb ik geplakt met bizon kit. Dat werkt echter niet erg lekker. Heb nu gewoon houtlijm gebruikt en dat lijkt beter te werken.

Het lood dat ik gekocht had is helaas al bijna op, ben dus nu an aan het puzzelen met reststukken :( Eens kijken of ik nog een rol ga halen.. Is toch best prijzig. Met de tapijttegel ga ik het ook niet redden. Komende week dus nog eentje erbij halen. Als de binnenkant klaar is ga ik verder met de achterkant. Infreezen voor het verzinken van de subamp, en gat van de subamp zagen. Verder moeten de inslagmoeren nog in de baffle gemonteerd worden en de plek waar de woofer oplicht moet worden voorzien van een dun laagje siliconen kit zodat je de woofer luchtdicht kan aandraaien. Dan kan de baffle gemonteerd worden. Dan kan ik beginnen aan het afwerken van de buitenkant. Eerst met de kopieerfrees om alle opstaande randjes weg te halen, dan moet ik de grote stukken uit de baffle zagen. Ook moet ik de Zebrano ring die op de woofer rand komt als afwerking nog uitfreezen.

... genoeg te doen dus!

Edit 2: nog een foto van de baffle voorzien van een laagje lood.

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_11.jpg

[ Voor 86% gewijzigd door voodooless op 30-04-2008 18:57 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Ziet er goed uit, trouwens die randen zijn niet helemaal netjes rond, maakt dat uit of?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Nee, maakt niet uit :) Dat is de binnenkant. De ronding die je aan de buitenkant ziet is perfect rond gefreesd. Voor de rest is dat niet nodig.

Verwijderd

Geen matches
voodooless schreef op woensdag 30 april 2008 @ 08:07:
De eerste stukken lood heb ik geplakt met bizon kit. Dat werkt echter niet erg lekker. Heb nu gewoon houtlijm gebruikt en dat lijkt beter te werken.
Lood schreeuwt eigenlijk om teer om 't te verwerken, maar ja, da's ook weer zo omslachtig. Maar je krijgt er wel een mooie 'dode' kast mee.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Ach, zo werkt het ook, en met teer wordt het zo'n vieze zooi. Ik had natuurlijk ook bitumen kunnen nemen, maar ook dat is niet goedkoop, en puur lood is toch net weer wat zwaarder, en het lijk zo ook prima te werken. De kist is sowieso al behoorlijk dood omdat ie zo klein is.

• Seers
Geen matches
Zelf had ik het denk ik met Sikaflex of een andere sterke kit vastgezet. Buiten dat - want de kast is toch al vrij stevig aan het worden - had ik aluminium hoekprofielen door het midden van de zijpanelen laten lopen. Hiermee creëer je best een berg stevigheid, alleen koppel je de wanden niet. Probeer maar eens een aluminium L-profiel te buigen.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Dat is op zich geen slecht idee. L-profiel heb ik niet liggen, wel een vierkant profiel. Eens kijken of ik dat nog kan doen :) Ik denk echter dat het niet echt nodig zal zijn. Tevens zal ik het profiel dan moeten opvullen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Geen matches
Interessant project, maar waarom neem je zoveel moeite om een asymmetrische kast te bouwen en deze van binnen met geluidsdempende stoffen te bekleden?

De assymmetrie kan je nog estetisch waarderen, maar als je trillingen wilt voorkomen kun je veel beter een rechthoekige kast maken omdat de krachten die op 2 overstaande panelen werken precies in tegenfase zijn en bracing dus veel effectiever zal zijn dan nu het geval is. Last van interne reflecties zal je niet hebben met dit frequentiegebied, eventuele bijgeluiden uit de motor die via de achterkant van de kast en de conus zelf weer naar buiten kaatsen kun je ook simpel oplossen door een pluk wol/watten in het compartiment of tegen de achterwand.

Daarnaast klinkt het mij niet heel logisch in de oren om ook maar enige vorm van passieve filtering te gebruiken met deze frequenties, wat je zelf ook al merkt worden de componenten erg duur en verlies je erg veel vermogen aan je filter. Het verbaast me dat je niet kiest voor een oplossing als Linkwitz Transform aangezien dit volgens mij een veel betere fase-response geeft.

Verder wel erg netjes dat je alle (theoretische) invloeden wel netjes hebt meegenomen, zoals de filters uit je subamp, zegt wel dat je er flink wat tijd en energie in hebt gestoken. Veel succes met de bouw en keep us posted :)

[ Voor 11% gewijzigd door MM op 01-05-2008 14:02 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
MM schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:01:
Interessant project, maar waarom neem je zoveel moeite om een asymmetrische kast te bouwen en deze van binnen met geluidsdempende stoffen te bekleden?
De kast is al behoorlijk asymetrisch doordat de twee afschuiningen niet de zelfde hoek hebben. Dat is verder puur zo gekozen op esthetiek en niet op functionaliteit ;)
Daarnaast klinkt het mij niet heel logisch in de oren om ook maar enige vorm van passieve filtering te gebruiken met deze frequenties, wat je zelf ook al merkt worden de componenten erg duur en verlies je erg veel vermogen aan je filter. Het verbaast me dat je niet kiest voor een oplossing als Linkwitz Transform aangezien dit volgens mij een veel betere fase-response geeft.
De keuze om het zo te doen is heel eenvoudig :) Dit moest een redelijk toegankelijk project worden. Een linkwitz transform is dat zeer zeker niet. Je zult er zelf voor moeten gaan knutselen met opamps en voeding. Mijn manier heeft enkel een standaard subamp en een berg caps nodig.

Mijn eerder opmerking dat ik veel rendement ga verliezen klopt trouwens niet helemaal, en komt van de simulatie waarin ook het actieve filter van de subamp mee wordt genomen. Het GHP filter zelf kost je gewoon geen rendement en derhalve verstook je ook niet veel vermogen.

Bovendien heeft een linkwitz transform een aantal problemen, Met name voor dergelijke kleine woofers. Je loopt namelijk veel te snel tegen de xmax aan op lage frequenties, en komt dus niet om een subsonic filter heen. Effectief doet dat je mooie groep delay en fase response weer teniet en ben je weer terug bij af.

Nu heb ik dat subsonic filter en de boost opgevangen met een berg capjes :) Die zijn trouwens zeker niet duurder dan een actieve oplossing als je het een beetje economisch aanpakt. Zal komende week even een foto posten van het filter. Dat staat namelijk al klaar om ingebouwd te worden :)
Verder wel erg netjes dat je alle (theoretische) invloeden wel netjes hebt meegenomen, zoals de filters uit je subamp, zegt wel dat je er flink wat tijd en energie in hebt gestoken. Veel succes met de bouw en keep us posted :)
Zal ik zeker doen. Deze week echter niet meer omdat ik er een paar daagjes tussenuit ga :) Heb vanmorgen nog wel wat tapijttegel kunnen plakken. Staat nu weer te drogen. Houtlijm lijkt trouwens prima geschikt :)

Wil je meer actieve dingen zien, dan zul je moeten wachten op een ander project waar ik mee bezig ben.... Dat gaat echter nog wel even duren, en als het rijp is om er iets van te laten zien komt er vanzelf een topic.

Verwijderd

Geen matches
Hou je er wel rekening mee dat houtlijm op den duur keihard wordt? Vaak ontzettend handig (de lijmverbinding is dan meestal sterker dan 't hout zelf), maar bij zoiets relatief flexibels als tapijttegel zou ik eerder voor een goede tapijtlijm kiezen...

Ondertussen wordt er wel een hoop spul in dat kleine kastje gepropt. Heeft 'ie dat lood en die tapijttegels allemaal nodig? Doel was toch dat 'ie relatief eenvoudig na te bouwen was? Dan zou ik zelf voor loodbitumen hebben gekozen...

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 17:09:
Hou je er wel rekening mee dat houtlijm op den duur keihard wordt? Vaak ontzettend handig (de lijmverbinding is dan meestal sterker dan 't hout zelf), maar bij zoiets relatief flexibels als tapijttegel zou ik eerder voor een goede tapijtlijm kiezen...
Tja, de onderkant van de tapijttegel is ook erg flexibel en zal dus de inflexibiliteit van de lijm flink goedkmaken :) Komt wel goed dus.
Ondertussen wordt er wel een hoop spul in dat kleine kastje gepropt. Heeft 'ie dat lood en die tapijttegels allemaal nodig? Doel was toch dat 'ie relatief eenvoudig na te bouwen was? Dan zou ik zelf voor loodbitumen hebben gekozen...
'T is nog steeds relatief eenvoudig natuurlijk, en je hoeft natuurlijk niet alles te volgen. Je kunt het ook gewoon doen zonder lood, tapijttegel of bitumen. Simpelweg wat demping erin volstaat vermoedelijk ook wel. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wil :) De basis is eenvoudig, en dat telt! Zo kun je er ook voor kiezen om gewoon een rechthoekige kist maken met een enkele baffle als je dat wil. Zolang de inhoudt van de kist maar grofweg klopt (liter of twee meer of minder is niet zo erg).

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 01-05-2008 17:30 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Maar in princiepe als je een mdf kist maakt, de boel goed stevig maakt en goed alles verlijmt enzo dan zit je goed. Dan maakt extra dempingsspul erin niet zoveel uit of wel?

Maar goed, verder erg leuk om dit zo te volgen, ben benieuwd naar het eindresultaat! :)

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Extra kastdemping maakt natuurlijk niet gigantisch veel uit, maar het geeft net dat beetje extra :) Verder is het ook gewoon leuk om er wat aandacht aan te besteden.

Deze twee weken heb ik weer wat dingen kunnen doen. Ik heb nog een rol lood gekocht en heb nu vrijwel de hele binnenkant beplakt. Ook heb ik het gat voor de subamp uitgezaagd, en de baffele voorzien van gaten om de woofer te kunnen bevestigen en T-nuts zodat het geheel ook makkelijk weer te demonteren is.

Nu staat er weer het een en ander te drogen. Dit weekeind ben ik eindelijk weer eens thuis en hoop ik nog flink verder te kunnen. Ik wil op zijn minst de kast dicht krijgen eigenlijk.

Een ding is zeker: dit subje gaat enorm zwaar worden voor zijn formaat :P

Nog wat pics:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_13.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 15-05-2008 21:57 ]

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Geen matches
duurt lang :P ,
maar ziet er goed uit!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Zo, de sub heeft zijn eerste tonen laten horen :D

Eerst maar even wat pics. De kant en klare binnenkant laat ik een andere keer nog wel even zien, want voor de afwerking moet ie toch weer uit elkaar.

Als eerste een plaatje van de achterkant. De subamp zit nog niet verzonken, maar dat komt nog. Hij zit nu niet eens vastgeschroefd omdat het gat zo strak is dat ie al vanzelf stevig blijft zitten. De Detonation DT300 is een oudje die ik nog had liggen. Ik heb hem altijd samen met mijn Adire Shiva subje gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_14.jpg

Vervolgens een plaatje met een CD hoesje als referentie voor de afmetingen:
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_15.jpg

Iets ander aanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_16.jpg

Subje naast mijn vloerstaander:
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/miniwave/miniwave_17.jpg

Momenteel heb ik de sub gewoon high-level aangesloten aan slechts een van de twee vloerstaanders. Op zich voldoet dat ook prima zo voorlopig. Bass is toch overwegend mono.

Momenteel zit er in de kast geen dempingsmateriaal ander dan het lood en de tapijttegels op de wanden. Het filter (waarvan ik ook vergeten ben een foto te maken) zit momenteel nog een beetje provisorisch gemonteerd aangezien het geheel nog een keer los moet.

Zoals je kunt zien zit de woofer nog maar met 3 bouten vast. De rest van de gaten heb ik even met plakband dichtgemaakt. Helaas zijn de boutjes erg kort en redden ze het eigenlijk net niet tot de T-nuts, waardoor ik ze niet vast krijg gedraaid. Op zoek naar nieuwe dus.

En dan het belangrijkste natuurlijk: hoe klinkt het :? Nou, ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben! 'T klinkt toch echt stukken beter dan ik verwacht had eigenlijk. Natuurlijk moet je de unit ook nog wat tijd gunnen om in te spelen, maar dat komt wel goed :P Ik heb het actieve filter zo ingesteld als ik ook in mijn simulaties heb gedaan en dat klinkt eigen lijk wel het beste zo.

De sub is droog, snel, en strak. Eigenlijk alles wat je zo'n beetje zoekt in een subwoofer dus :) Enige nadeel van dit concept is natuurlijk dat het niet zo hard gaat als zijn grotere vriendjes of modellen in een basreflex kast. Aan de andere kant krijg je er een super kleine kast (in ieder geval voor 10") voor terug. En toch komt deze sub tot de allerlaagste regionen.

Tot slot heb ik er nog even een toongenerator aan gehangen om te kijken hoe laag ie nu echt gaat. En inderdaad tot 25 Hz is er flink output, daaronder gaat het snel minder worden, want ook te maken heeft met mijn ruimte denk ik.

Verder kan ik nog even een vergelijking trekken met de Shiva subwoofer die ik jaren lang gebruikt heb (en nu al een flinke tijd niet meer). De Shiva was ook een gesloten subwoofer, echter in een 54 liter behuizing. Dit kleine monster speelt echter wel stukken beter. Er is veel minder kleureing, het is strakker en het laag lijkt meer detail te hebben. Kwa diepgang doen ze echter ongeveer het zelfde. De Shiva kan natuurlijk veel harder omdat ie groter is en nog net wat meer Xmax heeft. Maar de Shiva heb ik nooit over zijn net kunnen krijgen bij normaal gebruik, dus ik ben nu ook niet echt bang eigenlijk.

Volgende stap is de afwerking. Zoals ik al eerder zei gaat er fineer op komen en dat heb ik nog nooit gedaan. Alle hulp en tips zijn dus welkom! Ik ga eerst eens rustig naar de houthandel om eens te kijken wat er allemaal is. Belangrijk is dat het bij het stuk Zebrano past dat de rand van de woofer gaat vormen. Ook zoek ik nog een stuk dik rubber voor de onderkant. Daarvoor ga ik eens bij een rubberhuis langs.

Ik wil ik binnenkort nog even proberen het ding op te meten om te zien hoe de prestaties nu echt zijn en hoe recht het ding nu echt is. Zou mooi zijn als Boxsim gelijk heeft :)

In ieder geval weet ik nu waarom Roland zo enthousiast is over Wavecor woofers :D En ik wil hem daarom ook nogmaals bedanken dat ik de eer heb gekregen om zijn ontwerpwedstrijd te winnen _/-\o_

... Ik ga nog even lekker genieten als jullie het niet erg vinden *O*

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen matches
Wauw, ziet er echt heel goed uit! En hij is best wel groot eigenlijk. :D

• Seers
Leuk dat je zo enthousiast bent! :D
Daarbij is het natuurlijk heel goed dat je daar zomaar Boys for Pele hebt liggen.

Wat is het verschil tussen MiniWave en een grote woofer zoals een nette BMS 18N850?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
32x35x38 cm is toch niet zo groot :? Netto inhoudt is maar slechts zo'n 15 liter. Dat is echt heel weinig voor een dergelijk sub. Vergeet ook niet dat de foto's laag bij de grond genomen zijn. Dat lijkt het al snel heel wat :)
Seers schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:24:Wat is het verschil tussen MiniWave en een grote woofer zoals een nette BMS 18N850?
Dat soort woofers zijn toch weer anders om naar te luisteren hoor. Die dingen bouwen echt druk op en geven je een heel andere beleving. Bij kleine subje heb je vaak het idee dat de kamer staat te trillen, en bij grotere woofers heb je eerder het idee dat het de lucht zelf is die trilt ;) Maar dat wil niet zeggen dat kleintjes niet mooi kunnen zijn natuurlijk.

Ow, nog een ding vergeten: het gewicht. Ik heb geen weegschaal, maar als ik zo even moet gokken denk ik dat ie rond de 30 Kg zal wegen. Voor een dergelijk formaat is dat behoorlijk. Je pakt hem echt niet makkelijk op.

[ Voor 96% gewijzigd door voodooless op 22-05-2008 22:40 ]

Verwijderd

Geen matches
Jezus, 30kg? Doe je netjes. Mijn subje heeft ongeveer dezelfde afmetingen en 18 liter inhoud (ook 10inch in gesloten behuizing) en weegt 17.5kg :/ .

• Seers
Geen matches
Ik zag toevallig dit topic in een wild loslopende link en ik bedacht me: Goh, heeft hij het maagdelijk blanke MDF al verruild voor een zinderende afwerking?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Geen matches
Seers schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:56:
Ik zag toevallig dit topic in een wild loslopende link en ik bedacht me: Goh, heeft hij het maagdelijk blanke MDF al verruild voor een zinderende afwerking?
Nope :'( Zou mooi zijn als dat al gebeurt zou zijn. Helaas heb ik momenteel erg weinig vrije tijd, en ook is het weer niet meer dusdanig dat je lekker op je balkon kan gaan klussen ;)

Pagina: 1