Overklokken P5N-sli + Q6600

Pagina: 1
Acties:

• Draakje1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03-2023
Hallo,

onlangs ben ik me verdiept in het overklokken, het is me ook gelukt om tot 2690 mhz te komen, dit door de FSB op 1195 te zetten, geheugen unlinked 800 mhz, en op een voltage van 1.31 v, wanneer ik hoger wil klokken loopt hij niet meer door het bios scherm heen..... weten jullie raad wat ik hier aan kan doen? om toch meer uit de processor te halen aangezien ik lees dat met standaar koeling 3.2ghz mogelijk is en ik een extra van in mijn kast geplaats heb. (mijn temperaturen zijn overigens gewoon goed, word stressed 59 graden op 2.69ghz)

groetjes

[ Voor 15% gewijzigd door Draakje1 op 08-06-2008 23:24 ]

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:29
Van belang is ten eerste de stepping van de CPU.
Er is een B2 en een G0 versie, de G0 versie is goed voor overclocken en de B2 versie komt ongeveer tot de door jouw genoemde clock en heeft dan een bijzonder hoog voltage nodig om verder te clocken, met een marginale winst.
De stepping van je CPU kan je bekijken door CPU-z te downloaden (google) en het programma te openen en de stepping op het eerste scherm af te lezen.

Ik raad je ook aan niet boven de 70 graden uit te komen met je CPU, waarsch. gaat de CPU niet direct kapot maar goed is het niet op de langere duur.

Mocht je echt hoger willen klokken en je blijft hangen op unlinked mem, 1.31 volt "moet" je proberen je voltage nog verder omhoog te doen (niet boven de 1.4 uitkomen in jouw geval ivm hitte ontwikkeling!!) en verder proberen.

Dus:

1) Stepping
als G0
2) Voltage klein beetje omhoog en verder proberen te OCen
3) bijzonder goed uitkijken voor je temps, want zonder aftermarket kan je miss wel 3.2GHz halen, maar echt goed voor de lange duur is het niet...

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Draakje1
Allubz schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:23:
Van belang is ten eerste de stepping van de CPU.
Er is een B2 en een G0 versie, de G0 versie is goed voor overclocken en de B2 versie komt ongeveer tot de door jouw genoemde clock en heeft dan een bijzonder hoog voltage nodig om verder te clocken, met een marginale winst.
De stepping van je CPU kan je bekijken door CPU-z te downloaden (google) en het programma te openen en de stepping op het eerste scherm af te lezen.

Ik raad je ook aan niet boven de 70 graden uit te komen met je CPU, waarsch. gaat de CPU niet direct kapot maar goed is het niet op de langere duur.

Mocht je echt hoger willen klokken en je blijft hangen op unlinked mem, 1.31 volt "moet" je proberen je voltage nog verder omhoog te doen (niet boven de 1.4 uitkomen in jouw geval ivm hitte ontwikkeling!!) en verder proberen.

Dus:

1) Stepping
als G0
2) Voltage klein beetje omhoog en verder proberen te OCen
3) bijzonder goed uitkijken voor je temps, want zonder aftermarket kan je miss wel 3.2GHz halen, maar echt goed voor de lange duur is het niet...
Hoi, Bedankt voor je antwoord alvast! _/-\o_

ik heb even op de doos gekeken en voor wat ik er wijs van kon worden is het een G0,

verder heb ik een geprobeerd de vcore bij die klok van 2.69 ghz te verlagen .... stond namelijk op 1.31 nu draait ie ook op 1.28v zonder enig gezeur gewoon goed.... maar wanneer ik nog verder wilde gaan, start ie gewoon niet meer op.. of hij blijft in de bios hangen of wanneer ik t/m 1200 instel voor de fsb ... loopt ie wel door maar krijg ik heel snel een blauw scherm en dan start hij weer opnieuw op..... weet jij nog raad?

groetjes

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje1 op 09-06-2008 09:59 ]

Verwijderd

(Het is een B3 of G0 versie, geen B2 :P)

Het enige advies wat ik je kan geven is blijf proberen. Als hij niet start bij een te lage voltage of te hoge FSB moet je gewoon een iets hoger/lagere proberen. Overclocken is een kwestie van geduld en try-outs.

Wat ik zou doen is je geheugen als eerste testen bij stock. Dus FSB op 266 (of 1066 op jouw bord) en geheugen steeds hoger. Probeer de voltage niet hoger dan 2.0V te krijgen (+0.2V boven stock) met zo laag mogelijke timings (liefst 4-4-4-12) en zo hoog mogelijke clocks.

Nu je weet wat je geheugen aankan kan je een richt-OC maken.

Test nu hoe laag je processor stock aankan. Dus eerst 266 x 9, en dan meteen 1.200V proberen. Als dit niet lukt, steeds 1-2 stapjes hoger, anders steeds 1-2 stapjes lager om zo ver mogelijk te gaan.

Van daaruit kan je schattingen maken hoeveel je de voltage moet verhogen per MHz en zo gaat het makkelijker. Zo vind je ook makkelijker de laagste voltage waarop je je OC stabiel kan houden wat goed is voor je temps :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 10:05 ]

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:29
B3, helemaal gelijk ^^

Kijk eventjes hier ivm. het moederbord wat je hebt:
[OC] Asus P5NSLI + Intel E6600

Het schijnt dat jouw moederbord niet zo goed is voor de harde overclocks.

Volgens mij is "the main point" hier dat je de VCore rond de 1.45-1.47 moet zetten en dat je dan pas resultaten krijgt.
Het probleem voor jou is dat je een stock koeler er op hebt, dus dat je goed op je temperaturen moet letten.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Draakje1
Heb net eventjes wat internet fora afgezocht en vond op een forum dat er een ontzettend groot hole zit op dit moederbord... alleen op 1531 fsb is ie werkend te krijgen .... dus ik geprobeerd... loopt no op 3445 mhz... met een vcore van 1.48125 .. is dit niet aan de hoge kant..?alleen net tijdens stressen met orthos zag ik dat core temp max 69-70-71 graden aangaf en probe II maar 59.... welke moet ik nu geloven? maarja hij werkt nu in ieder geval... weten jullie wat ik als max temp mag aannemen?

alvast bedankt!

groetjes
Pagina: 1