[OC] Asus P5NSLI + Intel E6600

Pagina: 1
Acties:
  • 761 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:32
Ik ben gisteren eens bezig geweest met het overclocken van mijn computer. Als eerst heb ik eens opgezocht hoe ik dit het beste kon doen en welke programma's ik daar het best voor kon gebruiken. Inmiddels gebruik ik Orthos en Core Temp om mijn CPU/memory te stressen en Core Temp om de temperatuur in de gaten te houden (terwijl dit ook met Orthos kan).

Ik zal jullie een volledig verslag besparen en maar direct naar de stand van zaken gaan. Ik kom niet verder dan 2,8 Ghz met de FSB op 312.5 mhz (CPU-Z waarde). Zodra ik naar 2,9 Ghz wil gaan (325 mhz) start windows nog wel op maar stopt de test al na een aantal minuten met een error dat de CPU niet stabiel loopt. De volgende stap zou dus zijn om de core voltage omhoog te schroeven, dit heb ik ook gedaan tot maximaal 1,4125 V maar zonder resultaat, nog steeds een error na een aantal minuten in Windows. De temperaturen bleven hetzelfde als niet overclocken, het zou mischien een graad of 2 verschillen.

Na het voltage omhoog te hebben geschroeft ben ik maar eens gaan kijken naar hoe laag ik deze kan zetten zonder error. Tot mijn verbazing gaat deze nog lager dan 1,250 V en is daarmee de temperatuur van beide cores gezakt met bijna 10 graden! De cores lopen nu beiden op 42 graden celcius terwijl de CPU nog steeds overgeklokt staat naar 2,8 Ghz. Out of the box liep de CPU op idle 47/48 graden celcius en stressed 55 graden, nu wordt de cpu maximaal 47/48 graden en ik heb het laagst mogelijke voltage niet eens gevonden!

Anyway, ik wil mijn CPU dus naar de magische 3.0 Ghz krijgen, echter lijkt het erop dat mijn moederboord dit niet aan kan. Ik ben er echter ook achter gekomen dat één onderdeel op mijn mobo ontzettend warm wordt. Als je op de onderstaande afbeelding kijkt is het het grote paarse cool blok naast de CPU die zo warm wordt. Ik kan er alleen hellemaal niet achter komen wat er onder dit cool blok zit en of dit te vervangen is door een ander coolblok met fan desnoods. Kan iemand mij vertellen wat er onder dit coolblok zit en of er ook een mogelijkheid is om deze te vervangen door een beter coolblok?

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1311/1311_l.jpg

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robo1975
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10-2015
Hoi!

k denk dat het aan je moederbord ligt. Ik heb zelf ook een P5NSLI en heb zelf ook al even wat geprobeerd. Ik kom zelf niet verder dan 295 FSB met een DuoCore 6400. Ook op internet komen de meeste niet verder als ongeveer 300.

Dit is gewoon een mainstream board zonder veel overclockings ruimte.

Het probleem waar ik tegen aan loop met deze setup is dat ik mijn CPU voltage (Vcore) niet (?) kan verhogen. Althans in CPU-Z blijft hij op 1,344 staan, ook al staat hij in het BIOS of via AI Booster op 1,4125. Wat moet ik geloven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Robo1975 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:09:
Hoi!

k denk dat het aan je moederbord ligt. Ik heb zelf ook een P5NSLI en heb zelf ook al even wat geprobeerd. Ik kom zelf niet verder dan 295 FSB met een DuoCore 6400. Ook op internet komen de meeste niet verder als ongeveer 300.

Dit is gewoon een mainstream board zonder veel overclockings ruimte.

Het probleem waar ik tegen aan loop met deze setup is dat ik mijn CPU voltage (Vcore) niet (?) kan verhogen. Althans in CPU-Z blijft hij op 1,344 staan, ook al staat hij in het BIOS of via AI Booster op 1,4125. Wat moet ik geloven??
Ik ben bezig geweest met de BIOS voltage settings en ze hebben wel degelijk nut! De VCore loopt nu op ongeveer 1.250 V (in de BIOS), mijn cores lopen nu dus op 42 graden (das 7 graden minder dan dat deze was op de auto stand!) en dan is de CPU nog overgeklokt ook naar 2.8 Ghz. Waarom alles in CPU-Z standaard blijft staan weet ik ook niet maar het veranderdt wel degelijk!

Anyway, ik weet dat het aan het moederboord ligt maar ik probeer er achter te komen waar het precies aan ligt. Ik zelf denk dat de grote paarze heatsink op het boord het probleem is (deze wordt ontzettend heet!). Na wat verder onderzoek gedaan te hebben denk ik dat er onder deze heatsink de nortbridge zit van dit moederboord. Als dat zo is kan je voor weinig geld een andere cooler kopen met fan die alles wat beter zou moeten koelen (en ja de heatsink kan je er af halen als ik het zo bekijk), maar ik moet wel zekerheid hebben, vandaar dit topic ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Soepstengel op 04-09-2007 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208823

Ik heb zelf de P5N-E SLI, layout is hetzelfde, kleuren zijn anders.
Wat jij aanmerkt als koelblok van de Northbridge klopt als een bus. Je kan dat koelblok eraf halen, zit vast met pinnetjes en met plakkende koelpasta. Schoonmaken (heel gepiel) (waarmee? check andere topics) en dan nieuwe koeling erop (koelpasta niet vergeten). Ikzelf heb er een Noctua koeltorentje opgezet en die voelt geheel niet heet aan. Maar deze past nog maar net tussen de videokaart en de cpu koeler.
Over overclocken: de mijne krijg ik niet verder dan een FSB van 390 :(

succes ermee,
FB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Anoniem: 208823 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:11:
Wat jij aanmerkt als koelblok van de Northbridge klopt als een bus. Je kan dat koelblok eraf halen, zit vast met pinnetjes en met plakkende koelpasta. Schoonmaken (heel gepiel) (waarmee? check andere topics) en dan nieuwe koeling erop (koelpasta niet vergeten). Ikzelf heb er een Noctua koeltorentje opgezet en die voelt geheel niet heet aan. Maar deze past nog maar net tussen de videokaart en de cpu koeler.

succes ermee,
FB
Bedankt voor de reactie! Hier heb ik wat aan! :) Jammer dat ie niet zover over te clocken is... Mischien volgend jaar toch maar een andere mobo kopen dan...

edit: Speciaal voor Robo1975. Hier staat een topic over ongeveer hetzelfde moederboord als wat wij hebben. In ieder geval is de nortbridge cooler hetzelfde maar heeft die een ander kleurtje.

Cooler op de NVIDIA chip van de P5N-E SLI mogelijk?

[ Voor 13% gewijzigd door Soepstengel op 04-09-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Anoniem: 208823 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:11:

succes ermee,
FB
De layout is niet het zelfde.

Er zitten veel verschillen in. Ga je bord maar eens bustuderen. (ik heb er zelf namelijk ook 1)

Mijn bord draaide met C2D E6300 500FSB. met 1,56v @ NB(1,6v met multimeter)
Nu met C2Q draai ik 355FSB 1,7v @ nb.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Heb wat onderdelen besteld bij Informatique voor de koeling van de Northbridge en de Southbridge (want die wordt ook wel warm en daar zit helemaal geen heatsink op).

Voor de Northbridge heb ik: CoolerMaster Blue ICE Pro Chipset Cooler Retail besteld en voor de southbridge Zalman ZM-NB47-J Mainboard Cooler Blue. Ik wou eigenlijk Noctua torrentje kopen zoals Fireburner en wat andere mensen maar deze was niet te krijgen bij mijn geprefereerde webshops, dus dan gaan we het met deze proberen.

De Southbridge kan nog wel een probleempje worden aangezien mijn grafische kaart misschien in de weg kan zitten, maar goed die koeling was maar 4 euro, die kan ik niet laten liggen dan natuurlijk :)

Voor het verwijderen van de koelpasta ga ik een doekje gebruiken met een klein beetje "rubbing alcohol", volgens verschillende topics op het forum werkt dat prima. Resultaten post ik hier natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robo1975
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10-2015
Klinkt goed Soepstengel, ik ben erg benieuwd of het positieve resultaten oplevert!

Ik ben nu zelf dus gestopt op 1,4250 Vcore en 296 FSB (2468). Ik ben nu tijdens het tikken al een uur verder met Orthos draaiend zonder problemen. Max CPU temp is 53 graden (met een Cooler Master Hyper Tx2 CPU cooler).

Elke mhz hoger levert meteen Orthos problemen op, ook al verhoog ik de Vcore. Ik zat nog wel te denken om het geheugen apart nog eens wat hoger te zetten. Maar volgens mij levert dat niet veel performance winst op.

De P5N-E SLI is trouwens een heel ander board, andere chipset en is eigenlijk een iets betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
De oplossing die ik gekocht hebt werkt goed, ik voel zelf al dat er veel meer warmte weg gevoerd wordt! Ook de southbridge, die standaard niet gekoeld is, koelt nu al een stuk beter! Probleem alleen is dat ik via SpeedFan niet echt mijn North of Southbridge temperatuur is.... Overclocken ben ik nog niet toe gekomen, mijn vCore staat nu op 1.275 V (ongeveer) met een temperatuur van 42 graden idle, ben daar zeer tevreden over op het moment. Overclocken ga ik binnenkort doen, mischien volgend jaar toch een andere mobo :/ (ziet zich al weer hellemaal tobben met alles overzetten)

• Soepstengel
Tjah, de nieuwe koeling heeft geen enkel nut gehad :( FSB komt niet verder dan 1270 Mhz en de vCore loopt op 1,184 V, deze kan ik verder opschroeven maar dit heeft absoluut geen zin. Beetje teleurgesteld eingelijk maar wel een tip voor mensen met dit moederboord laat je Vcore niet op auto staan! Deze staat op auto namelijk veel te hoog en deze kan je dus naarbenenden werken tot 1,278 (BIOS waarde) wat zo ongeveer 10 graden op je proccesor zal schelen.

Memory heb ik nu tot 700 mhz gekregen (dual mode) deze kan denk ik nog wel wat verder maar eerst laat ik deze config even een paar uur draaien voordat ik verder ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219566

ik heb ook deze moederboard met E6600 @3.2ghz

jullie moeten de Vcore wat hoger zetten.
ik heb em op 1.468 volt gezet en het loopt als een trein.
temps zijn 38idle 55stress met luchtkoeling
Tips: (zo heb ik inde bios staan)
gebruik unlinked en dan syncmode(mem 1:1)
mijn instellingen: fsb 1424 (3,2ghz)
4-4-4-12 2.1volt (vergeet niet, geef wel voldoende volt anders gaat er mis)
voor de rest op auto of niks aan verandert:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 23:47

M2M

medicijnman

Anoniem: 219566 schreef op maandag 17 september 2007 @ 01:38:

mee eens, ik ben op dezelfde config tot 3.6 gekomen, weliswaar niet stabiel genoeg voor orthos, maar hij draait nu stabiel op 3.2. (wel met waterkoeling... )

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226494

Ik heb ook het zelfde systeem en heb hem max met luchtkoeling op 3,8gig gehad. Heb heb weer trug naar 3,6 gig geclockt omdat hij te warm werd. Maar na het updaten van mijn bios (om te testen) Clockt hij niet meer naar de 3,6 gig. Dus ff wet een oudere bios versie erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221115

Oh, ik wou ook een p5n-e sli kopen, (en 3600mhz klokken op e66), maar nu ik dit hoor ga ik tog liever voor de DFI infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 18:56

KoffieNT

banaan

uhm, nu ben ik ook van plan een P5N-E SLI bord met een Q6600 G0 te kopen, en deze op 3,0 Ghz te zetten. (of 2997mhz om precies te zijn)

Aka 333x9 (met ddr2 pc5300 333mhz) dus 1:1 FSB:DRAM.

Gaat dit dus eigenlijk wel lukken?

[ Voor 3% gewijzigd door KoffieNT op 17-09-2007 15:05 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233142

Joah, ik denk 't wel
(333/1) x 1 = 333 MHz = pc 5300 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ja ik zag dat mensen hier moeite hadden met overclocken naar 3 ghz, dus zou zonde zijn als ik ook maar tot 2,8 kwam ofzo, ik wil perse 3,0! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Koffie En Thee schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:11:
Ja ik zag dat mensen hier moeite hadden met overclocken naar 3 ghz, dus zou zonde zijn als ik ook maar tot 2,8 kwam ofzo, ik wil perse 3,0! :P
De p5n-e SLI is wel een totaal ander bord dan de p5nsli hoor :)
De p5n-e sli doet meestal wel 500mhz, met quadcores meestal 350mhz denk ik.. als je een quad wil overclocken kan je beter een moederbord met intel p35 chipset kopen.

En ja, de p5n sli is een beroerde overclocker, dus helaas is het wss gewoon het limiet van je bord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Anoniem: 111211 schreef op maandag 17 september 2007 @ 18:19:
[...]

De p5n-e SLI is wel een totaal ander bord dan de p5nsli hoor :)
De p5n-e sli doet meestal wel 500mhz, met quadcores meestal 350mhz denk ik.. als je een quad wil overclocken kan je beter een moederbord met intel p35 chipset kopen.

En ja, de p5n sli is een beroerde overclocker, dus helaas is het wss gewoon het limiet van je bord..
Bijna goed.

De P5N-E SLI doet rond de 450FSB @ 1,7v voor northbridge.
Als je een goed exemplaar hebt (zoas de mijnes :P ) doet hij 500 @ 1,56v.

Een Quad doet ongeveer 355 @ 1,7v. Alleen prop er dan geen 8800GTS bij, want dan trekt die de load niet meer. (bovendien zakt het stock voltage naar 1,18v @ 100% load :x

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Kijk maar es...reacties die ik nodig heb :P.

Ik ben al een paar dagen hevig op zoek naar een geschikt bord.

Ik was van plan om een P5K-E te kopen, maar daar blijkt een Scythe Infinity niet op te passen, als je een grote Vidkaart hebt (zoals ik) dan blocked ie sata 1 en sata 2 en het blijkt dat ie crossfire ready is en ik heb een nvidia, dat gaat wel werken. Maar ik ga ook geen ATI in mijn Nvidia chipset doen, gewoon uit principe :P.

Dus vandaag kwam ik uit bij de P5N-E SLI, maar die 333x9 valt dus makkelijk te doen. :D

YEAH!

Dit is ongeveer mijn plan:

Asus P5N-E SLI
Q6600 (G0)
4X1GB DDR 2 PC5300 (333mhzx2) CL 3 Crucial Ballistix
XFX Geforce 7800 GTX 512MB (570,1730)
2X320GB Seagate Barracuda @ Raid0

En voor de northbridge een Cooler Master Chipset Cooler Blue Ice Pro, en als die op de southbridge past dan plak ik er daar ook eentje op.

Ik heb dat geheugen al, en kwam mooi uit want als ik de proc @ 333x9 zet dan loopt het geheugen:fsb ook mooi 1op1. :*)

[ Voor 30% gewijzigd door KoffieNT op 17-09-2007 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTOLfreak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 01:18
Ik heb een P5K-E steken met een Scythe Infinity erop en een 8800GTX. Geen enkel probleem. Alleen 2 punten om op te letten:
  • De CPU koeler zal over de chipset koeler heen hangen, als je die wil vervangen kan je bvb een Thermalright HR-05-SLI erop steken. Dit past omdat de videokaart 1 slot lager zit in de P5K-E dan in de meeste moederborden.
  • De videokaart gaat net langs de SATA poorten. Ik gebruik kabels met een 90° connector maar rechte kabels zouden in principe ook nog passen. Ergste geval kun je max 5 van de 6 SATA poorten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Koffie En Thee schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:01:
Kijk maar es...reacties die ik nodig heb :P.

Ik ben al een paar dagen hevig op zoek naar een geschikt bord.

Ik was van plan om een P5K-E te kopen, maar daar blijkt een Scythe Infinity niet op te passen, als je een grote Vidkaart hebt (zoals ik) dan blocked ie sata 1 en sata 2 en het blijkt dat ie crossfire ready is en ik heb een nvidia, dat gaat wel werken. Maar ik ga ook geen ATI in mijn Nvidia chipset doen, gewoon uit principe :P.

Dus vandaag kwam ik uit bij de P5N-E SLI, maar die 333x9 valt dus makkelijk te doen. :D

YEAH!

Dit is ongeveer mijn plan:

Asus P5N-E SLI
Q6600 (G0)
4X1GB DDR 2 PC5300 (333mhzx2) CL 3 Crucial Ballistix
XFX Geforce 7800 GTX 512MB (570,1730)
2X320GB Seagate Barracuda @ Raid0

En voor de northbridge een Cooler Master Chipset Cooler Blue Ice Pro, en als die op de southbridge past dan plak ik er daar ook eentje op.

Ik heb dat geheugen al, en kwam mooi uit want als ik de proc @ 333x9 zet dan loopt het geheugen:fsb ook mooi 1op1. :*)
neem geen P5N-E SLI + Quad als je wil clocken.

Ik zal je vertellen, mijn Vcore staat op het moment op 1,35v, (stock dus) en dat dropt onder load naar 1,18v.. :/

Dat moederbordje trekt alleen stock fatsoenlijk. een oc is teveel van het goede.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
Anoniem: 219566 schreef op maandag 17 september 2007 @ 01:38:

Ik heb ook de P5NSLI en een E6600, gekoeld door een Thermaltake Big Typhoon, zonder overclock op 40C (full load), dit in combinatie met Corsair TWIN2X2048-5400C4 2048 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2 (4GB totaal).
Omdat dit zeer stabiel loopt dacht ik: ik zal de boel eens wat sneller maken, omdat ik overal lees dat dit zo goed/eenvoudig is.

Ik vind wel overal veel info over voltages en andere settings, maar vaak staan er dingen die ik niet kan terugvinden in het BIOS, en dan denk ik: laat maar straks gaat er iets fout. (zovan "wat bedoelen ze daar nou weer mee, dat kan ik helemaal niet vinden!").

Nu zag ik dat jij de zelfde CPU en mobo hebt, misschien zou je precies kunnen zeggen wat ik moet veranderen in m'n BIOS om 'em iets sneller te krijgen?
3Ghz zou top zijn natuurlijk, maar 2,8Ghz zou ook al lekker zijn, gewoon omdat ik de snelheid wel kan gebruiken.

Als iemand dit zou kunnen doen dan ben ik erg dankbaar _/-\o_

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219566

fritsjof schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 01:00:
[...]

Ik heb ook de P5NSLI en een E6600, gekoeld door een Thermaltake Big Typhoon, zonder overclock op 40C (full load), dit in combinatie met Corsair TWIN2X2048-5400C4 2048 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2 (4GB totaal).
Omdat dit zeer stabiel loopt dacht ik: ik zal de boel eens wat sneller maken, omdat ik overal lees dat dit zo goed/eenvoudig is.

Ik vind wel overal veel info over voltages en andere settings, maar vaak staan er dingen die ik niet kan terugvinden in het BIOS, en dan denk ik: laat maar straks gaat er iets fout. (zovan "wat bedoelen ze daar nou weer mee, dat kan ik helemaal niet vinden!").

Nu zag ik dat jij de zelfde CPU en mobo hebt, misschien zou je precies kunnen zeggen wat ik moet veranderen in m'n BIOS om 'em iets sneller te krijgen?
3Ghz zou top zijn natuurlijk, maar 2,8Ghz zou ook al lekker zijn, gewoon omdat ik de snelheid wel kan gebruiken.

Als iemand dit zou kunnen doen dan ben ik erg dankbaar _/-\o_
Deze link zou je goed kunnen helpen.
http://www.overclock.net/...ng-guide.html#post2820311
of
http://www.overclock.net/...5n-e-sli-650i-thread.html

Veel succes !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Bedankt voor de links, ik ben er eindelijk mee aan de slag gegaan.

En natuurlijk 'into some trouble' gelopen...Maar een hoop geleerd.

(NB: ik ben een OC beginneling, dus ik schrijf alles nog voluit omdat ik er anders zelf niet meer uitkom, vergeef me _/-\o_ )

CPU: C2D E6600 (2400MHz dus 9x266.6 of 1066 Quad pumped)
MEM: TWIN2X2048-5400C4 (675MHz @ 4-4-4-12 of JEDEC 5-5-5-15 @ 1.9V.)
Mobo: Asus P5NSLI
Koeler: Thermaltake Big Typhoon

Ik heb de guide in de eerste link gevolgd.

Goed, omdat het geen Extreme model is van Intel kan je op dit mobo de CPU multiplier niet veranderen, dus alles met de FSB.

Ik heb CPU van het geheugen losgekoppeld zodat ik ze handmatig kan instellen op FSB. Ik heb de timings van het geheugen op 4-4-4-12 gezet en na veel Orthos errors en lezen op fora gezien dat de max van 2.1V voor het geheugen op dit mobo gelimiteerd is, ik moet het ermee doen dus dat op 2.1V gezet en de timings maar versoepeld tot de JEDEC standaarden van 5-5-5-15.

Met de Vcore zit ik nu in de 1.45V en lager te stoeien, maar het lijkt weinig uit te maken want:

De max die ik nu heb ingesteld is 2700MHz (1200 op CPU en 600 op RAM dus 1:1), ik POST gewoon, kan booten, CPU-z/Speedfan draaien alleen Orthos doet raar, en daar heb ik een vraag over.

Als ik Orthos een "Small FFTs - stress CPU" test laat doen dan loopt dit vlekkeloos op 2700MHz, echter doe ik de "Blend - Stress CPU and RAM" test, dan geeft deze na een paar seconden de "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4" foutmelding.

Ik lees elders dat ik deze test ook niet moet doen, maar dit wist ik in het begin niet en dus heb ik em wel gedaan, en nu vraag ik me af wat deze laatste test aangeeft en of dit een probleem is?
Ik bedoel: ik moet een lichtere test doen, die loopt goed door, maar een zwaardere geeft errors, is dit erg? (nee, ik kom ook met een Vcore van 1.45V en een FSB van 1200 niet boven de 60C)

-edit-

Hmm, misschien kan ik mn eigen vraag wel beantwoorden: als ik alleen CPU stress gaat het goed, als ik ook RAM stress gaat het fout.
Het ligt dus aan het geheugen....maar wat kan ik daar aan doen? Timings nog losser zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door fritsjof op 29-02-2008 18:24 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 23:47

M2M

medicijnman

het zit een beetje brak in elkaar, die overclock bios bij de asus P5N-E sli, maar ten eerste:

niet elke processor klokt even lekker over, sommigen doen 3.6 ghz, sommigen halen de 2.8 nog niet eens.

enfin: even een guide voor de asus P5N-E sli om naar 3.0 ghz te gaan, vanuit daar kom je misschien met trial en error een stukkie verder.

in de advanced sectie van de bios:
AI tuning op manual,

systemclocks: NB frequentie (northbridge frequentie op 100 Mhz)
voltage control: Vcore op 1.35 volt, mem volt op 2.085, NB core op auto, Vcore offset ook op auto
fsb memory: FSB - Memory clock mode: unlinked, FSB (QDR), MHz: 1333, MEM (DDR), MHZ: 666

dan naar je cpu config:
cpu multiplier op 9, thermal control uit, limit cpuid maxval ook uit, enhanced C1 state ook uit, execute disable bit aan, virtualisatie aan, speedstep uiteraard uit.

chipset: SLI apperture uit, LDT frequentie op 5x (volgens mij standaard allemaal...)
memory timings op 5 5 5 15, T1, de advanced gewoon op auto laten staan.
SATA spread spectrum uit, LDT spread spectrum ook uit

dit was het wat betreft het overclock gedeelte van de bios.

je temps goed in de gaten houden in windows met verschillende progjes, stresstesten en superPI uitvoeren (zo rond de 17 seconden voor 1 miljoen decimalen)

succes!

edit: heb nu pas je hele post gelezen....

misschien heb je een brak latje geheugen in je pc hangen, check even met memtest86 (ja zo'n ding van een opstart floppy / cd / usb stick). Je geheugen checken als je pc op normale snelheid loopt en ook even checken wanneer hij op overklocksnelheid loopt.

daarnaast: heb je voldoende airflow rond je geheugen en chipset? zet er eens een tafelventilator voor je pc kast en check of je er nog steeds last van hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 29-02-2008 18:47 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Bedankt voor je guide! _/-\o_

Helaas heb ik de P5NSLI en niet de E versie, waardoor ik een aantal opties mis in het BIOS/een aantal dingen hebben een andere naam, maar ik zal proberen er wat van te maken, ik ga weer aan de slag! :)

Bekabelde WIFI

Pagina: 1