Harde schijf 2e hands als 1e hands verkocht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om je hoofd meteen recht te zetten korting forget it.
Het beste wat je krijgt is een andere HDD waar geen data op staat en met een beetje pech pakt de verkoper een HDD die ze net geformateert hebben en jij niet eens door hebt dat je omgeruild hebt voor een andere gebruikte.

De schijf werkt het is niet netjes maar thats life.
Enigste wat je anders nog kan doen is hem retourneren klacht indienen en de HDD ergens anders kopen.

Als jij terug gaat met de klacht ik wil een ander en korting omdat zei niet voldaan hebben en jou verwachting zeggen zei doodleuk "Maar meneer u heeft nu een splinternieuwe harde schijf we hebben aan uw verwachtingen voldaan korting is geen sprake van."

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:57:
Ik vind het belachelijk hoe sommige mensen hier reageren, een t-shirt is bijvoorbeeld geen gevoelig stukje technologie wat bad sectors kan oplopen etc. , als ik een auto kreeg met drie wielen ga ik er ook niet "gewoon" in rijden omdat hij t toch doet, ook zo'n nutteloze opmerking.
Nee maar als je een nieuwe auto krijgt dan zitten daar ook geen nieuwe wielen op en staat de kilometer teller ook niet op 0 ;) Misschien heeft er wel iemand een proefrit ingemaakt

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:45
Ik vind het belachelijk hoe sommige mensen hier reageren, een t-shirt is bijvoorbeeld geen gevoelig stukje technologie wat bad sectors kan oplopen etc. , als ik een auto kreeg met drie wielen ga ik er ook niet "gewoon" in rijden omdat hij t toch doet, ook zo'n nutteloze opmerking.
De TS heeft niet gezegd dat er effectief beschadigingen zijn aan de schijf. Jij gaat er vanuit dat er iets mis mee is...

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:51
de vraag lijkt mij, waarom bracht die 1e koper hem terug; was hij fysiek kapot of vond hij het uiterlijk niet mooi? Als je de schijf niet mooi vindt ga je er geen data opzetten en breng je hem direct terug.... Of had hij tijdelijk een backup nodig om bijv 500gb over te zetten naar een andere pc? OF is er echt iets kapot....

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-01 18:23

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
LuckyY schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:55:
[...]

Bah Amerika taferelen ....., zoals je het daar typt klinkt het als afpersing...
Afpersing is iets heel anders. Ze hebben me gewoon iets verkocht wat gebruikt is, en dat heb ik simpelweg liever niet.
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:56:
[...]

Tja dat is een probleem van de ander, niet meer van hem toch :p gewoon doorschuiven die problemen >:)

Maar even serieus TS: is de schijf kapot? Zie je fysiek dat hij gebruikt is? Denk je echt dat het feit dat er wat op de schijf heeft gestaan (niet toevallig gewoon door een tester erop gezet om te kijken of die het deed?) van invloed zal zijn op de prestaties?
Het gaat mij om houdbaarheid van een schijf. Ik weet tenslotte niet hoe lang deze schijf is gebruikt. Waarschijnlijk niet lang, maar wie weet hoe vaak hij is teruggebracht, getest en vervolgens weer in de schappen gezet? Ik vind dat gewoon vervelend, als koper! 8)7

Zo te zien vinden de meeste mensen dit niet erg! Maar ja, ik vind het toch gewoon principieel niet zo netjes. :)

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

En als je het helemaal niet meer vertrouwd ook je geld terugvragen en gewoon online een nieuwe kopen, ben je er tenminste zeker van dat je een nieuwe hebt :) .
Ja, want online geldt er absoluut geen regeling dat je je product binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden mag terugsturen...

Waarom zien mensen dat in dat de service om producten terug te kunnen brengen het directe gevolg heeft dat je een gebruikt product mee kunt krijgen. Het is toch niet zo heel moeilijk? Ik vind het dan helemaal vreemd om het product dan daarom terug te gaan brengen :')

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:02
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:56:

Zoals eerder aangehaald wordt het dan wel erg makkelijk om een goedkope schijf te krijgen _/-\o_ Gewoon schijf kopen, terugbrengen, door zwager laten kopen, terug brengen, etc etc en na een aantal dagen of weken koop je hem voor slechts 30% van de prijs :D Lekker voor jou, jammer van het verlies voor de winkel :>
Dat zou misschien jouw idee zijn, niet de mijne.

Ik heb gewoon een nieuwe schijf gehad, en had al de volle prijs betaald, en that's it.

Wat er daarna met die 'oude' schijf gebeurt is, dat heb ik niet bijgehouden. :+

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

msikma schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:55:
[...]
Hoe ouder hij is, hoe meer kans je hebt op crashes waarbij je eventueel data verliest.
Nee is naar mijn mening niet waar. De begin periode is juist de meest kritieke. Je hebt dan de grootste kans op defecten en bad sectors. "Hoe ouder, hoe meer problemen" gaat pas veel later spelen, als je in de buurt komt van het maximaal aantal uren hoe heet dat ook alweer MTBF ofzo.
misterdoom schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:52:
Bekijk het positief... Nu weet je dat de schijf daadwerkelijk werkt ;).
Precies.

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
maarud schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:00:
de vraag lijkt mij, waarom bracht die 1e koper hem terug; was hij fysiek kapot of vond hij het uiterlijk niet mooi? Als je de schijf niet mooi vindt ga je er geen data opzetten en breng je hem direct terug.... Of had hij tijdelijk een backup nodig om bijv 500gb over te zetten naar een andere pc? OF is er echt iets kapot....
Dat komt er nog eens extra bij, want dat weet ik dus niet. Ik heb er verder niks meer mee gedaan, maar ja, toch een beetje gek dat iemand er 2 GB aan muziek op gooit en hem vervolgens retourneert.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:45
misschien vond hij de snelheid niet goed genoeg en heeft hij een snellere gekocht...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023

Gewoon teruggaan met die schijf en een nieuwe vragen, zoiets is gewoon erg nonchalant van de media markt en geeft blijk van de waarschijnlijk slechte service in die media markt, al zal het wel zo'n vakantiekracht zijn die dat ding heeft teruggezet.

En als je het helemaal niet meer vertrouwd ook je geld terugvragen en gewoon online een nieuwe kopen, ben je er tenminste zeker van dat je een nieuwe hebt :) .
Schitterend voorbeeld, probeer jij maar eens een nieuwe auto te kopen die echt ( dus zonder teruggedraaid te zijn ) 0,0 kilometers op de teller heeft staan. 9 vd 10 keer is je auto van de boot afgereden door iemand die van de boot naar het landelijke parkeerterrein reed. Terug met die auto...

Trouwens, ik vraag me af wat de mensen hier nou zouden doen als de schijf meegenomen wordt naar de Technische Dienst achterin de winkel, daar wordt hij geformatteerd en dan gewoon teruggegeven... Als je niet op de serienrs gelet hebt dan heb je jezelf nu mooi aangepraat dat je wel een nieuwe hebt gekregen ( beetje verkoper maakt er nog van dat ze hem eventjes getest hebben voor jou en dat daarom de verzegeling verbroken is )

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
msikma schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:55:
[...]

Mja, kijk, een harde schijf heeft een bepaalde houdbaarheid. Hoe ouder hij is, hoe meer kans je hebt op crashes waarbij je eventueel data verliest. Het is voor mij dus heel belangrijk dat de harde schijf die ik koop nieuw is. Ik zou nooit een tweedehands harde schijf kopen om die reden.
Dus ... als je bang bent om data te verliezen zou je er juist nog eentje bij moeten kopen en je data 2 keer kopieren. Als er eentje crashed heb je die andere nog.

de MTBF van die schijven is hoog genoeg om de komende 15 jaar uit te houden bij normaal gebruik. Met als kanttekening dat het een gemiddelde is. Je hebt ook schijven die direct bij binnenkomst al dood zijn, anderen zijn niet stuk te krijgen.

Je argument dat een 2e hands harddisk dus minder van kwaliteit zou zijn is dus flauwekul.

https://discord.com/invite/tweakers

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:59:
[...]

Nee maar als je een nieuwe auto krijgt dan zitten daar ook geen nieuwe wielen op en staat de kilometer teller ook niet op 0 ;) Misschien heeft er wel iemand een proefrit ingemaakt
Waaaaaat proefrit, dan is het een 2e hands. Dan hoef ik hem niet meer...

Btw, wat verwachten jullie anders dat er gebeurt met al het Mediamarkt / webshop spul wat binnen 7 dagen geretourneerd wordt...

Maar als ik alles tot nu toe lees wil niemand een 2e hands hdd met data erop, is de data eraf en kunnen mensen het niet direct meer zien dan is alles koek en ei, dan vervallen alle argumenten qua mtbf etc. Of gaan jullie echt met smarttooltjes kijken hoe lang die hdd gedraaid heeft en als dit langer is dan de normale fabriekstest dan gelijk retourneren...
Het is slordig van de Media Markt dat ze hem niet geformatteerd hebben, maar als ze hem wel geformatteerd hadden was je nooit terug gegaan???

[ Voor 33% gewijzigd door Gomez12 op 08-06-2008 21:10 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:06:
[...]

Btw, wat verwachten jullie anders dat er gebeurt met al het Mediamarkt / webshop spul wat binnen 7 dagen geretourneerd wordt...
Daarom is het altijd fijn als er nog een seal omzit.

Maar het grootste probleem is niet dat die gebruikt is maar dat die een korting wil.....

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:06:
[...]

Zo'n winkel gaat binnen no-time failliet als ze korting zouden moeten geven als een product al 'gebruikt' is of ze gooien de prijzen gewoon 10% omhoog zodat het ingecalculeerd 'verlies' is of ze schaffen de hele service af :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 21:13 ]

• Gomez12
LuckyY schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:08:
[...]

Daarom is het altijd fijn als er nog een seal omzit.

Maar het grootste probleem is niet dat die gebruikt is maar dat die een korting wil.....
Sealmachines zijn gewoon te koop hoor, en als iemand terugkomt met een niet nieuwe hdd dan is het als winkel toch logisch dat van de nieuwe hdd eerst even het seal verbreekt en de hdd uitvoerig test ( ongeveer de tijd die een format nodig heeft ) voordat je hem aan de klant overhandigt. Zo'n blamage wil je niet nog een keer meemaken en als je daarvoor een seal moet verbreken, ja dat moet dan maar...

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 02:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Of het nu om een bulk of retail versie gaat! Er zit altijd een fabrieksseal om een HD heen.

Heb je dus de hd zo kant een klaar zonder ESD bag gekregen?

Speedtouch freak

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
Er staat allemaal (slechte) muziek in de RECYCLER directory. :)
ga je mond spoelen, losing grip, sk8ter boi, zeker niet slecht hoor :+

ontopic: je weet natuurlijk nooit hoelang die gebruikt is (en idd, waarom is die de vorige keer teruggebracht)

Zou gewoon terug gaan en korting/nieuwe eissen. Als ik een nieuw apparaat koop, dan verwacht ik niet dat het een tweedehandsje is, je betaald nu nieuwprijs voor een tweedehands product 8)7
Kun je net zo goed gewoon op marktplaats ofzo kijken voor een cheap hd :X

Verwijderd

lSltAlKeR schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:15:
Of het nu om een bulk of retail versie gaat! Er zit altijd een fabrieksseal om een HD heen.

Heb je dus de hd zo kant een klaar zonder ESD bag gekregen?
Een ESD bag om een externe schijf ;)

• Gomez12
LeVortex schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:21:
[...]
ontopic: je weet natuurlijk nooit hoelang die gebruikt is (en idd, waarom is die de vorige keer teruggebracht)

Zou gewoon terug gaan en korting/nieuwe eissen. Als ik een nieuw apparaat koop, dan verwacht ik niet dat het een tweedehandsje is, je betaald nu nieuwprijs voor een tweedehands product 8)7
Kun je net zo goed gewoon op marktplaats ofzo kijken voor een cheap hd :X
Max verwachte gebruiksduur met een return policy binnen 8 dagen is imho max 16 dagen, 1 op de 3 klanten accepteert hem wel.

Op marktplaats kan hij wel 1 jaar oud zijn omdat het een early adopter was die hem gekocht heeft. Redelijk verschil imho...

En wederom de vraag, wat verwacht jij dat een winkel als Media Markt dan doet met de retouren binnen 8 dagen ( dus zonder vragen geld terug )?

• LeVortex
Ja daar kunnen ze ook niet veel aan doen, maar ze moeten misschien niet zo coulant zijn met terug aannemen.

bijvoorbeeld he, Weet jij wat er allemaal met deze hd gebeurd is? misschien wel vol op de grond gekletterd ofzo, die man/vrouw denkt hmm snel terugbrengen, misschien is de levensduur wel verkort.
Als je zoals al eerder gezegt hier.. een nieuwe auto koopt, spiksplinter nieuw. Je krijgt hem en er staat al paar duizend kilometer op de teller, dan denk je toch ook van hoe kan dat nou

ps, als je een nieuwe auto koopt dan worden daar echt geen proefritten mee gehouden hoor, daar staat ook maximaal 10km op de teller als je hem komt afhalen bij de dealer. (proefritten worden gehouden met demo's, op nieuwe auto's zit vaak nog geen kenteken)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
msikma schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:46:
Mja, het gaat mij een beetje om het feit dat ze me een tweedehands als een eerstehands verkopen. Dat vind ik eigenlijk te gek voor woorden. Het lijkt me dat je zo'n grove fout wil rechtzetten als bedrijf, en dat ze dus wel open zullen staan voor korting. Ze zullen niet bekend willen staan als een bedrijf dat tweedehands zooi verkoopt; vandaar dat je mensen bij wie dit gebeurt wilt compenseren.

[...]

Het probleem is dat het een harde schijf is. Ik vertrouw tweedehands schijven niet. Wie weet hoe lang de harde schijf is gebruikt? Zeer waarschijnlijk is hij niet lang gebruikt, maar met tweedehands weet je het nooit.
Met HD-Tune kun je kijken hoeveel uren de hardeschijf intussen heeft gedraaid. Verder zou het mij ook niet lekker zitten wanneer ik een gebruikte schijf in handen kreeg voor de nieuwprijs. Gewoon even ruilen voor een ander exemplaar :).

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Als je het echt hard wilt spelen, unerase tool erover, kijken of je prive data kan vinden.

Dan naar mediamarkt gaan, en roepen dat jij nu de eigenaar bent van deze prive informatie van de originele eigenaar, en deze informatie publiek wil maken, inclusief plek van aanschaf.

Denk dat Media Markt heel snel bakzeil haalt dan.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11
En bij particuliere verkoop tweedehands krijg je geen nieuwe bon met de aankoopdatum erop.

Maar tweedehands producten als nieuw verkopen is niet netjes te noemen, vind ik zelf. :)
Wow, chantage _/-\o_

[ Voor 75% gewijzigd door Jaap-Jan op 08-06-2008 21:36 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-01 22:03

mendel129

Radioactivator

Dat heeft toch in de krant gestaan?
Groot schandaal ivm met mediamarkt...

=> http://www.gva.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={47037215-A5AA-49A1-9CDC-56B11C810F2F}&check=online

Bringer of heat, food and silence!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou ook teruggaan: De schijf is gebruikt en niet nieuw.

Helaas staat MM erom bekend dat ze producten die teruggebracht worden (of terugkomen van reparaties) terugzetten in de winkel.

Misschien een tip: Je kan met HDTune zien hoeveel uur de schijf heeft gedraaid. Daarnaast kan je gelijk controleren op bad sectors etc.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Emmeau schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:33:
Als je het echt hard wilt spelen, unerase tool erover, kijken of je prive data kan vinden.

Dan naar mediamarkt gaan, en roepen dat jij nu de eigenaar bent van deze prive informatie van de originele eigenaar, en deze informatie publiek wil maken, inclusief plek van aanschaf.

Denk dat Media Markt heel snel bakzeil haalt dan.
Lekker zinvol. Hoe moeten ze dan bakzeil halen? Je krijgt gewoon een nieuw exemplaar mee. Dat hele gezeur over korting is gewoon onzin.

En nee, het is niet netjes van de Mediamarkt. Maar MM is een dozenschuiver met een slechte reputatie, daar ga je niet naartoe voor service of kwaliteit. Echt alleen omdat ze van tijd tot tijd aanbiedingen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 08-06-2008 21:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:00

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als je nu terug naar de MM gaat, heb je natuurlijk weer kans op een "tweedehandse" harde schijf, maar dan wel geformateerd. Beetje zonde van je tijd, kun je hem net zo goed even zelf formateren toch?

Waarom? Omdat het kan!!

• Gomez12
LeVortex schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:31:
Ja daar kunnen ze ook niet veel aan doen, maar ze moeten misschien niet zo coulant zijn met terug aannemen.
Of jij moet geen spullen kopen bij een winkel die zo'n policy heeft. Heeft een winkel zo'n policy dan gebeurt dit gewoon, alle terug gebrachte spullen worden niet opeens vernietigd ofzo...
bijvoorbeeld he, Weet jij wat er allemaal met deze hd gebeurd is? misschien wel vol op de grond gekletterd ofzo, die man/vrouw denkt hmm snel terugbrengen, misschien is de levensduur wel verkort.
En tijdens transport / in de fabriek valt er niets... De term DOA is ook echt verzonnen voor die 0,0000000000000000001% van de spullen waarbij dit van toepassing is...
Als je zoals al eerder gezegt hier.. een nieuwe auto koopt, spiksplinter nieuw. Je krijgt hem en er staat al paar duizend kilometer op de teller, dan denk je toch ook van hoe kan dat nou
Maar het punt is juist dat TS nergens heeft gezien hoeveel km er op de teller stond, hij heeft alleen gezien dat er meer als 0 km op de teller stond. De hdd kan 1 uur gebruikt zijn, hij kan intern getest zijn door er even wat data op te kopieren etc etc.

Verwijderd

anton121 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:32:
[...]

Met HD-Tune kun je kijken hoeveel uren de hardeschijf intussen heeft gedraaid.
en dat is ook wat ik altijd doe,dan weet ik dat ik een nieuwe schif heb.

helaas werkt dit niet bij menig usb hdd,zo ook niet mn wd passport 250 :(

• LeVortex
Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:43:
En tijdens transport / in de fabriek valt er niets... De term DOA is ook echt verzonnen voor die 0,0000000000000000001% van de spullen waarbij dit van toepassing is...
Ja dat kan ook, maar ik vertrouw de transporteurs en de mensen in de fabriek toch meer, die spullen worden wel aardig veilig vervoert hoor, als je ziet hoe printers aankomen (uit eigen ervaring) dan lijkt het me niet dat er tijdens transport veel mee gebeurd is, of die vrachtwagen moet voluit geraakt zijn ofzo, maar dan is de schade zowiezo zichtbaar, doos ingedeukt etc). Laden lossen, geen kunst aan, gaat ook bijna *lees* nooit fout.

edit: ik weet trouwens ook wel dat het hier om hd's gaat
Maar het punt is juist dat TS nergens heeft gezien hoeveel km er op de teller stond, hij heeft alleen gezien dat er meer als 0 km op de teller stond. De hdd kan 1 uur gebruikt zijn, hij kan intern getest zijn door er even wat data op te kopieren etc etc.
ja als ik intern test dat ga ik ook gelijk me illegale muziek collectie verplaatsen 8)7 deze is gewoon gebruikt door een particulier/bedrijf, zo simpel als wat.

[ Voor 3% gewijzigd door LeVortex op 08-06-2008 21:59 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je moet eens kijken wat er op een USB stick staat als daarmee testen als recovery worden uitgevoerd. Er worden allerlei bestanden met 2mb, 4 mb, 16mb en 80mb naar toe geschreven en weggehaald puur als controle. Dat er muziek op staat is al illegaal en deze hd als nieuw verkopen is helemaal fout. Nieuw moet gewoon nieuw zijn en niet gebruikt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Hebben ze dan niet technisch gezien zonder goedkeuring van de rechtenhebbenden muziek aan je verkocht? Dat is dus idd strafbaar. :P

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 10:52
ik vind dat de TS echt wel een punt heeft.

Zoals reeds door anderen gezegd, de vorige eigenaar heeft die externe HDD om een rden terug gebracht.
Misschien was het iets simpels als dat hij de HDD niet mooit vond of alleen effe een externe HDD nodig had om data om te zetten en te dom was om de d HDD te formateren.
maar kans is ook dat hij de HDD geruild heeft omdat het ding technisch niet helemaal in orde was.

En ik heb al vaker vage dingen gezien bij de MM dus dat ze producten die niet helemaal in orde zijn weer in de schappen leggen daar zie ik ze wel voor aan.

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:41
Ja logisch dat die is gebruikt er staat toch data op of is die data gewoon vanzelf naar de harddisk gelopen omdat daar de kamers goedkoper/mooier zijn.

als je wil ga je toch lekker naar de mm toe een nieuwe halen maar dat je korting wil op je NIEUWE harddisk vindt ik echt BELACHELIJK

• Philflow

Philflow

Tuurlijk heeft ie een punt en is het niet netjes van MM.

Je schiet er alleen heel weinig mee op om terug te gaan, omdat je dan nog steeds niet weet of je dan wel een echt nieuwe krijgt. Of misschien krijg je een echt nieuwe met bad sectors. Of een DOA. Maarja je hebt dat wel je gelijk gehaald, jippie.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 08-06-2008 22:09 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ik ben het volkomen met de TS eens. Van een produkt wat nieuw(daarom koop je het in de winkel) in de verpakking zit, mag je toch wel verwachten dat je de eerste bent, die hem in gebruik neemt. En als daar al wat opstaat, ga ik er vanuit dat hij al gebruikt is, en kregen ze hem van mij gewoon retour :(

[ Voor 8% gewijzigd door pcgek op 08-06-2008 22:19 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 24-01 09:06
pcgek schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:17:
Ik ben het volkomen met de TS eens. Van een produkt wat nieuw(daarom koop je het in de winkel) in de verpakking zit, mag je toch wel verwachten dat je de eerste bent, die hem in gebruik neemt. En als daar al wat opstaat, ga ik er vanuit dat hij al gebruikt is, en kregen ze hem van mij gewoon retour :(
Gelijk heb je maar als je dan ook nog om korting gaat vragen is de kans groot dat je wordt uitgelachen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Sir_Hendro schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:21:
[...]

Gelijk heb je maar als je dan ook nog om korting gaat vragen is de kans groot dat je wordt uitgelachen.
Toch lijkt mij enige tegemoedkoming wel gepast. De TS moet namelijk extra moeite doen. MIsschien kosten maken voor vervoer, etc.

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:31

rossinl

Audio/Videophile

Ik snap werkelijk niet dat zoveel mensen hier de TS lopen af te schilderen als een afperser, zeikerd en weet ik veel wat... :(
Het is toch duidelijk dat jij als koper een wederkerige overeenkomst sluit met de Mediamarkt, waarbij jij als koper je aan je verbintenis jegens de verkoper hebt voldaan door de verkoopprijs te betalen, maar waarbij de koper zich niet aan de verbintenis jegens jou als koper houdt om een nieuw en ongebruikt product te leveren. Het zou iets anders zijn als bij de productomschrijving vermeld zou zijn dat het om een gebruikt product zou gaan, dan is de koper voldoende geinformeerd. Dit is echter niet het geval waardoor de Mediamarkt niet haar verbintenis jegens de koper nakomt. De Mediamarkt is dan in gebreke en indien zij na een redelijke termijn het probleem niet oplost is zij in verzuim en kan de overeenkomst worden ontbonden en kan de koper zijn geld terugkrijgen (art. 6:265 BW)

Dat is de wet en daar dient de MM zich ook aan te houden. Conclusie: de TS staat volledig in zijn recht en hij hoeft dus niet zo gebasht te worden :)

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

jdm8 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:23:
[...]

Toch lijkt mij enige tegemoedkoming wel gepast. De TS moet namelijk extra moeite doen. MIsschien kosten maken voor vervoer, etc.
De TS moet niets. Hij wil graag een nieuwe schijf, en als de MM dat goed vindt krijgt hij er eentje. Hij kan er echter ook voor kiezen om deze gewoon te gaan gebruiken. Ik zie niet in hoe dit op enige manier tot financiële compensatie van de MM moet leiden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Iedereen moet het recht hebben om spullen te retourneren binnen een bepaalde periode. Wat moeten ze daarna met die spullen doen, weggooien? OK, het is slordig dat er nog data opstaat, maar het principe blijft gelijk.

Evt. compensatie is al helemaal belachelijk, recht op een andere schijf lijkt mij max. haalbaar (en reeël).

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Je kan binnen 14 dagen alles terug brengen, en dan krijg je gewoon je geld terug.
Als je vervolgens een nieuwe koopt, en op de verpakking let, heb je uiteindelijk alsnog een nieuwe.

En als je deze terugbrengt, en er even bij zegt dat ie gebuikt is en als nieuw verkocht (en je zegt dat de verpakking er niet uit zag) willen ze je soms nog wel eens korting geven (omdat ze hem anders niet (makkelijk) meer verkopen).

Signature

Verwijderd

rossinl schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:24:
Ik snap werkelijk niet dat zoveel mensen hier de TS lopen af te schilderen als een afperser, zeikerd en weet ik veel wat... :(
Het is toch duidelijk dat jij als koper een wederkerige overeenkomst sluit met de Mediamarkt, waarbij jij als koper je aan je verbintenis jegens de verkoper hebt voldaan door de verkoopprijs te betalen, maar waarbij de koper zich niet aan de verbintenis jegens jou als koper houdt om een nieuw en ongebruikt product te leveren. Het zou iets anders zijn als bij de productomschrijving vermeld zou zijn dat het om een gebruikt product zou gaan, dan is de koper voldoende geinformeerd. Dit is echter niet het geval waardoor de Mediamarkt niet haar verbintenis jegens de koper nakomt. De Mediamarkt is dan in gebreke en indien zij na een redelijke termijn het probleem niet oplost is zij in verzuim en kan de overeenkomst worden ontbonden en kan de koper zijn geld terugkrijgen (art. 6:265 BW)

Dat is de wet en daar dient de MM zich ook aan te houden. Conclusie: de TS staat volledig in zijn recht en hij hoeft dus niet zo gebasht te worden :)
Recht op ontbinden ontstaat slechts nadat verkoper in de gelegeheid is gebracht het gebrek te hersellen/vervangen. Het artikel waarnaar je zoekt is niet 6:265 BW, maar 7:22 BW. Daarbij in ogenschouw nemende het volgende: "de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt". Je kan je afvragen of een perfect werkende schijf waar data op stond dit wel rechtvaardigt.

En daarnaast kom je alsnog niet uit bij een "flinke korting". Ik denk dat zowel maatschappelijk als technisch en juridisch de TS wel een beetje een zeurpiet genoemd mag worden :)

• Gomez12
rossinl schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:24:
maar waarbij de koper zich niet aan de verbintenis jegens jou als koper houdt om een nieuw en ongebruikt product te leveren. Het zou iets anders zijn als bij de productomschrijving vermeld zou zijn dat het om een gebruikt product zou gaan, dan is de koper voldoende geinformeerd. Dit is echter niet het geval waardoor de Mediamarkt niet haar verbintenis jegens de koper nakomt.
Wederom de vraag, wat denk je dat er met de spullen gebeurt die binnen 8 dagen teruggebracht worden?
Als een winkel zo'n policy heeft weet ik van te voren al dat er een zeker risico is dat ik geen nieuw en ongebruikt product krijgt, puur en alleen door deze policy, ik kan namelijk met mijn boerenverstand wel beredeneren wat er gebeurt met de teruggebrachte spullen...

Sowieso plaats ik al enige vraagtekens bij het stukje dat het in een productomschrijving vermeld moet staan, bij een kringloopwinkel staat er ook niet bij elk product vermeld dat het gebruikt is.
Dus de aard van de winkel zegt er ook iets over, en als een winkel een no-questions return policy heeft dan is het imho duidelijk dat niet alles nieuw is.

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

marcieking schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:27:
[...]

De TS moet niets. Hij wil graag een nieuwe schijf, en als de MM dat goed vindt krijgt hij er eentje. Hij kan er echter ook voor kiezen om deze gewoon te gaan gebruiken. Ik zie niet in hoe dit op enige manier tot financiële compensatie van de MM moet leiden.
Exorcist schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:30:
Evt. compensatie is al helemaal belachelijk, recht op een andere schijf lijkt mij max. haalbaar (en reeël).
En waarom zou de TS geen compensatie kunnen krijgen? Art. 6:277 BW zegt dat wanneer een koopovereenkomst wordt ontbonden, de partij wier tekortkoming een grond voor ontbinding heeft opgeleverd (de Mediamarkt dus) verplicht is de schade te vergoeden die de wederpartij lijdt (de TS dus). Ook is er geen sprake van overmacht zoals bepaald in art. 6:78 BW (de Mediamarkt had het immers kunnen voorkomen om een tweedehands schijf opnieuw in de winkel te plaatsen) waardoor de TS dus inderdaad recht zou hebben op schadevergoeding, hoe gering dit ook zou zijn.

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• Philflow

Philflow

haha wat een gedoe om een schijfje. als MM 'm gewoon had geformatteerd was de TS er nooit achter gekomen.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

marcieking schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:27:
[...]

Als jij iets in de winkel koopt ga je er toch van uit dat het nieuw is? Of in ieder geval in nieuwstaat, zonder enige gebruikssporen. Dat is hier dus duidelijk niet zo. Waarom de Ts dan compensatie zou moeten krijgen heb ik al uitgelegd. Als het nou een bureaulamp oid. geweest was, maar een HD is redelijk kwetsbaar. Je weet niet wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft (misschien om laten vallen tijden gebruik) en er is dus een grotere kans op bv. bad sectors.

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:33:
[...]

Recht op ontbinden ontstaat slechts nadat verkoper in de gelegeheid is gebracht het gebrek te hersellen/vervangen. Het artikel waarnaar je zoekt is niet 6:265 BW, maar 7:22 BW. Daarbij in ogenschouw nemende het volgende: "de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt". Je kan je afvragen of een perfect werkende schijf waar data op stond dit wel rechtvaardigt.

En daarnaast kom je alsnog niet uit bij een "flinke korting". Ik denk dat zowel maatschappelijk als technisch en juridisch de TS wel een beetje een zeurpiet genoemd mag worden :)
Dat is idd de vraag, of de afwijking van geringe betekenis is of niet. Ik ben echter van mening van wel. In datzelfde artikel staat overigens in lid b dat de koper bevoegd is om de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene. Er is sprake van een afwijking met het overeengekomene, dus volgens die gedachtegang kan de koper een deel van zijn aankoopprijs terugkrijgen. Overigens staat in dit artikel vrijwel hetzelfde als in 6:265

• Gomez12
rossinl schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:37:
[...]

Art. 6:277 BW zegt dat wanneer een koopovereenkomst wordt ontbonden, de partij wier tekortkoming een grond voor ontbinding heeft opgeleverd (de Mediamarkt dus) verplicht is de schade te vergoeden die de wederpartij lijdt (de TS dus)
Even om mijn geheugen op te frissen, welke schade heeft de TS ook alweer precies geleden ( behalve geestelijke trauma's etc, we zijn hier geen Amerika )...
Qua tijd denk ik dat hij langer bezig is geweest met dit topic dan het heen en weer gaan naar de MM.
rossinl schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:37:
[...]
de Mediamarkt had het immers kunnen voorkomen om een tweedehands schijf opnieuw in de winkel te plaatsen
En wederom de vraag, wat verwacht jij dat Mediamarkt doet met alle producten die binnen 8 dagen geretourneerd worden...

De 8 dagen policy is er nu eenmaal bij Mediamarkt, meeste mensen zijn er ook bekend mee, redelijk en billijk blijf ik erop terugkomen dat je met zo'n policy kan verwachten iets te ontvangen wat niet nieuw en ongebruikt is...

[ Voor 31% gewijzigd door Gomez12 op 08-06-2008 22:51 ]

Verwijderd

Maar het is niet hetzelfde artikel, en dat maakt nogal een verschil (zo is 6:265 niet dwingend i.t.t. 7:22 bij een consumentenkoop). Daarnaast beroep je je, in een geval als de TS', als je je op 6:265 beroept simpelweg op het verkeerde artikel. Een beetje kennis van een winkel als de MM leert dat ze je net zo simpel een nieuwe (leeggemaakte) HDD meegeven en deze een format geven en weer in de winkel leggen. Problem solved, je komt nooit aan de mogelijkheden van art. 7:22 toe (aan 7:21 wordt immers voldaan) en staat weer buiten met een harde schijf die het hoogstwaarschijnlijk net zo goed doet, ditmaal leeg is (of in ieder geval leeggemaakt) en een paar uur van je tijd armer.

Zelfs als de MM zou weigeren de HDD te vervangen (reparen is - gezien het "gebrek" - geen optie) is een beroep op ontbinding - of vermindering van de koopprijs for that matter - gedoemd te mislukken, simpelweg omdat het nadeel zo gering is dat het geen van beide acties rechtvaardigd. Nuance kan liggen in de tijd dat het product gedraaid heeft; als uit HDDtool (of hoe heet dat tegenwoordig..) blijkt dat die schijf al aanzienlijke tijd heeft gedraaid kan je aannemelijk maken dat het draaien daadwerkelijke invloed heeft op de werking van het product (als in, er is dan een hap uit de verwachtte levensduur).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 22:53 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

marcieking schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:47:
Dus jij gaat nu je schijf terugbrengen, en wat verwacht je dat ze ermee doen? Opeten ofzo, en een ongebruikte uitpoepen? Nee, die gaat weer terug in het schap. Het is jammer dat ze hem niet even geformatteerd hebben, maar als iemand daar last van heeft is het de vorige klant, en zeker niet jij...
Tenzij er malware op staat of andere troep. Ik vind het niet meer dan normaal dat de topicstarter deze schijf weer terugbrengt en een nieuwe vraagt. Dit soort dingen gebeuren overigens lang niet altijd per ongeluk. Soms is het gewoon min of meer de standaard bij sommige winkels om dit soort dingen terug te leggen in de schappen. Wanneer ik iets bij de mediamarkt terug breng, kapot of niet, vraagt men ook nooit waarom ik het terug breng. Grote kans dat die artikelen gewoon weer terug in het schap gaan.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Sir_Hendro schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:21:
[...]

Waarom zou je geen korting mogen vragen/krijgen, voor een produkt waar je van verwacht dat het nieuw is, en nieuw zou moeten zijn, maar niet zo is? Of ze dat willen doen is een 2de, ze kunnen ook gewoon een andere meegeven natuurlijk. En dan wel een nieuwe? of ook weer gebruikt.

Ze verkochten mij nooit meer wat. Denk je dat je de ''eerste'' bent :P , en nee dus.

(mediamarkt,ik ben toch niet gek? 8)7 )

[ Voor 11% gewijzigd door pcgek op 08-06-2008 22:56 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:48:
Maar het is niet hetzelfde artikel, en dat maakt nogal een verschil (zo is 6:265 niet dwingend i.t.t. 7:22 bij een consumentenkoop). Daarnaast beroep je je, in een geval als de TS', als je je op 6:265 beroept simpelweg op het verkeerde artikel. Een beetje kennis van een winkel als de MM leert dat ze je net zo simpel een nieuwe (leeggemaakte) HDD meegeven en deze een format geven en weer in de winkel leggen. Problem solved, je komt nooit aan de mogelijkheden van art. 7:22 toe (aan 7:21 wordt immers voldaan) en staat weer buiten met een harde schijf die het hoogstwaarschijnlijk net zo goed doet, ditmaal leeg is (of in ieder geval leeggemaakt) en een paar uur van je tijd armer.

Zelfs als de MM zou weigeren de HDD te vervangen (reparen is - gezien het "gebrek" - geen optie) is een beroep op ontbinding - of vermindering van de koopprijs for that matter - gedoemd te mislukken, simpelweg omdat het nadeel zo gering is dat het geen van beide acties rechtvaardigd.
Dwingend is in dit geval niet relevant lijkt me, omdat de TS de gerechtigde is om de koop te ontbinden. En of aan 7:21 wordt voldaan is maar net de vraag. Jij bent van mening dat de afwijking t.o.v. het overeengekomene te gering is, ik echter niet. Misschien zou jurisprudentie hierover nuttig zijn :)

• Gomez12
Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:49:
[...]
Dit soort dingen gebeuren overigens lang niet altijd per ongeluk.
Dat een schijf teruggelegd wordt of dat een schijf teruggelegd wordt zonder geformatteerd te zijn, het 2e is volgens mij wel een ongeluk.
Soms is het gewoon min of meer de standaard bij sommige winkels om dit soort dingen terug te leggen in de schappen. Wanneer ik iets bij de mediamarkt terug breng, kapot of niet, vraagt men ook nooit waarom ik het terug breng. Grote kans dat die artikelen gewoon weer terug in het schap gaan.
Wat moet men er anders mee? Oh Bor de Wollef vind de kleur van de hdd niet mooi, gooi maar weg en geef hem wel even zijn geld terug.
100% verlies, oh dat nemen we wel eventjes... We bestellen gewoon een nieuwe in dezelfde kleur...

• Bor
  • Nu online

Bor

Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:55:
[...]

Dat een schijf teruggelegd wordt of dat een schijf teruggelegd wordt zonder geformatteerd te zijn, het 2e is volgens mij wel een ongeluk.
Tenzij er helemaal niet naar de teruggebrachte artikelen word gekeken natuurlijk.
Wat moet men er anders mee? Oh Bor de Wollef vind de kleur van de hdd niet mooi, gooi maar weg en geef hem wel even zijn geld terug.
100% verlies, oh dat nemen we wel eventjes... We bestellen gewoon een nieuwe in dezelfde kleur...
Wat ze er wel mee moeten? Controleren op fouten, defecten, schoonmaken etc. Het hele 'de kleur is niet mooi' verhaal gaat gewoon niet op. Ook al brengt iemand een schijf met die reden terug dan nog zal hij grondig nagekeken moeten worden en zonodig moeten worden schoongemaakt etc. Een 2e hands artikel is nou eenmaal geen nieuw artikel meer en ook niet als zodanig verkoopbaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Bor op 08-06-2008 23:02 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor hen die over de inhoud klagen: het stond in de RECYCLER directory, oftewel weggegooid. Een beetje digibeet ziet dat niet (inclusief de verkopers van de Mediamarkt, want die weten meestal van toeten noch blazen), en mogelijk dachten ze dat de schijf netjes leeg was teruggebracht.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Bor
  • Nu online

Bor

gambieter schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:00:
Voor hen die over de inhoud klagen: het stond in de RECYCLER directory, oftewel weggegooid. Een beetje digibeet ziet dat niet (inclusief de verkopers van de Mediamarkt, want die weten meestal van toeten noch blazen), en mogelijk dachten ze dat de schijf netjes leeg was teruggebracht.
Maar in de praktijk blijkt het in de prullenbak gooien gewoon geen goede manier om bestanden op te ruimen. Voor hetzelfde geval stond er nog een zooi malware op de schijf en had de ts nu een groot probleem met zijn als nieuw gekochte harddisk. Een bedrijf hoort een goed protocol te hebben voor het afhandelen van teruggebrachte artikelen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:20
Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:03:
[...]

Maar in de praktijk blijkt het in de prullenbak gooien gewoon geen goede manier om bestanden op te ruimen. Voor hetzelfde geval stond er nog een zooi malware op de schijf en had de ts nu een groot probleem met zijn als nieuw gekochte harddisk. Een bedrijf hoort een goed protocol te hebben voor het afhandelen van teruggebrachte artikelen.
Het verbaast me dat de TS niet aan de verpakking had kunnen zien dat de hardeschijf gebruikt is, het is meestal vrij lastig alles weer netjes in het doosje te krijgen :).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:03:
Het kan heel goed zijn dat de vorige gebruiker het in de prullenmand heeft gegooid, en dat de digibeet bij de MM retourneerdesk alleen maar met de standaard verkenner heeft gekeken. Veel verkopers bij de MM zijn digibeten, dus dat is zeker mogelijk.

De MM is geen computerbedrijf, het is een dure dozenschuiver die soms goede aanbiedingen heeft.

• Gomez12
Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:59:
[...]
Wat ze er wel mee moeten? Controleren op fouten, defecten, schoonmaken etc. Het hele 'de kleur is niet mooi' verhaal gaat gewoon niet op. Ook al brengt iemand een schijf met die reden terug dan nog zal hij grondig nagekeken moeten worden en zonodig moeten worden schoongemaakt etc. Een 2e hands artikel is nou eenmaal geen nieuw artikel meer en ook niet als zodanig verkoopbaar.
En jij verwacht dat een gemiddelde Mediamarkt hiervoor mensen heeft? Of een gemiddelde webshop?AFAIK wordt over het algemeen bij het terugbrengen gekeken of het artikel nog verkoopbaar is ( niet te vuil etc ) zoja dan wordt het in 9 vd 10 gevallen weer teruggelegd in het schap.

Alleen bij HDD's / SSD's / Memory cards etc zouden mensen 1 extra handeling moeten doen. Voor de rest van de artikelen, die gaan gewoon het schap in...

• Bor
  • Nu online

Bor

Philflow schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:38:
haha wat een gedoe om een schijfje. als MM 'm gewoon had geformatteerd was de TS er nooit achter gekomen.
En dan was het an sich nog geen probleem geweest? 2e hand spullen hebben nou eenmaal een lagere waarde dan nieuwe spullen.
Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:43:
[...]

Of jij moet geen spullen kopen bij een winkel die zo'n policy heeft. Heeft een winkel zo'n policy dan gebeurt dit gewoon, alle terug gebrachte spullen worden niet opeens vernietigd ofzo...
En " zo'n policy " is? Het zo maar terugleggen (niet kundig geïnspecteerd) van teruggebrachte spullen? Ik vermoed niet dat dit de " policy " is wanneer je bij de MM gaat navragen. De MM heeft hier gewoon al dan niet bewust een fout gemaakt en dient dit netjes op te lossen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jongens/dames ik verplaats dit topic even naar een ander forum waar hij wel thuis hoort: Shopping Forum

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

msikma schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:46:
Mja, het gaat mij een beetje om het feit dat ze me een tweedehands als een eerstehands verkopen.
Dat is standaard bij de Media Markt, ze sealen iets opnieuw of een nieuw trekbandje erom en terug de schappen in, is me 2 keer gebeurd en heb het ook uit meerdere hoeken gehoord dus ik koop er standaard niets meer, behalve DVD's.

Hetzelfde giesteren gehad bij UPC, nieuwe digitale decoder besteld en bleek een gebruikt apparaat, onder de krassen, niet schoongemaakt want er kwamen nog wat vieze haren uit de verpakking en de harde schijf stond nog vol. Dinsdag word een nieuwe geleverd. Op zich heb ik er geen problemen mee als het apparaat gebruikt is, want je hurrt ze, maar stop er dan een nieuw "plastic" frontje op :)

Maar goed, ik hoop dat bedrijven wat meer met eigen fabrikaat zegels gaan werken op de verpakkingen en dat de konsumentenbond wat aktiever contole's gaat uit voeren, het lijkt er steeds meer op dat die ook aan hun stoelen vastgeplakt zitten :X

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 24-01 09:06
pcgek schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:50:
[...]

Waarom zou je geen korting mogen vragen/krijgen, voor een produkt waar je van verwacht dat het nieuw is, en nieuw zou moeten zijn, maar niet zo is? Of ze dat willen doen is een 2de, ze kunnen ook gewoon een andere meegeven natuurlijk. En dan wel een nieuwe? of ook weer gebruikt.
Als het artikel volgens de winkel en de fabrikant weer in zijn orginele staat is teruggekeerd dan wordt hij als nieuw bestempeld. Helaas is het artikel van de TS niet op de juiste wijze langs de lokale service afdeling gekomen waardoor hij niet aan de eisen voldoet om als nieuw te mogen beschouwen. De koper heeft in dit geval recht op een nieuw product en mag de MM zelf bepalen of zij nog wat extra's willen bieden aan de klant voor het ongemak.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Gomez12
Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:10:
[...]
En " zo'n policy " is? Het zo maar terugleggen (niet kundig geïnspecteerd) van teruggebrachte spullen? Ik vermoed niet dat dit de " policy " is wanneer je bij de MM gaat navragen. De MM heeft hier gewoon al dan niet bewust een fout gemaakt en dient dit netjes op te lossen.
Zo'n policy is dat mensen gekochte spullen binnen 8 dagen zonder vragen retour kunnen brengen en hun geld terug kunnen krijgen. Dit houdt gewoon in dat er een x percentage van de spullen in de winkel binnen 8 dagen teruggebracht is en dus 2e hands is.

P.s. Even een vraagje voor de voorstanders :
Als ik medewerker bij Mediamarkt retourmarkt zou zijn wat moet ik dan met een teruggebrachte hdd doen voordat jullie tevreden zouden zijn. Is het genoeg als hij geformatteerd is? Moet ik hem opnieuw partitioneren, controleren of er geen linux-partities opstaan?
Simpel gezegd, hoeveel tijd mag ik kwijt zijn ( en gaat jullie dus geld kosten, want tijd is geld, 100% refund is dus niet meer mogelijk ) voordat jullie tevreden zijn en elke hdd weer mee kunnen nemen.

• Bor
  • Nu online

Bor

Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:18:
[...]

Zo'n policy is dat mensen gekochte spullen binnen 8 dagen zonder vragen retour kunnen brengen en hun geld terug kunnen krijgen. Dit houdt gewoon in dat er een x percentage van de spullen in de winkel binnen 8 dagen teruggebracht is en dus 2e hands is.
Nee hoor, zie ook de opmerking van Sir_Hendro. Het hangt er maar net vanaf wat de MM met de retour gebrachte artikelen doet.

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Het is typisch het handelen van dozenschuiverwinkels zoals Media Markt. Mijn broer kocht ooit een nieuwe Packard Bell bij de MM. Bij thuiskomst bleek er zoveel stof in de behuizing te zitten dat ik kon zien dat dit een demomodel was geweest wat minstens een half jaar had staan te draaien in de Media Markt. Toen nog even voor de zekerheid de computer aangezet en toen stond er een inlognaam MediaMarkt, toen wist ik genoeg. MM was onder geen enkel beding bereid om de klant meer tegemoet te komen dan geld terug of een nieuwe, geen kleine korting of waarde/tegoedbon. Wettelijk hoeven ze niks en ze kunnen het gooien onder de noemer van "bedrijfsfoutje" en ze hebben je toch al aangeboden het geld terug te geven of een echte nieuwe te geven.

Ik ken genoeg elektronica bedrijven die meerdere keren in het jaar een veiling houden van goederen die teruggebracht zijn of als demo- of showmodel dienden, kleine tot grote kortingen en je weet dat het niet nieuw is. Dit vindt ik netjes zaken doen, dat klanten dingen terugbrengen hoort bij de risico van het vak. Teruggebrachte goederen en demo/showmodellen terug plaatsen in de winkel als zijnde nieuw is de kluit belazeren ten koste van je imago. Ik koop nog wel dingen bij de MM maar ik kijk altijd goed naar de staat van de doos, staat mij de staat van de doos niet aan dan eis ik een andere, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Gomez12
Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:20:
[...]

Nee hoor, zie ook de opmerking van Sir_Hendro. Het hangt er maar net vanaf wat de MM met de retour gebrachte artikelen doet.
Je snapt wel dat de 100% refund in zo'n geval niet meer zomaar mogelijk is en dat winkels dan prijsverhogingen gaan invoeren en 10% refundkosten etc.

Op zich ben ik het wel met je eens, en ik vind die 10% refundkosten in zo'n geval ook niet erg, maar ik vermoed dat er dan opeens tig topics op GoT bijkomen van mensen die die refundkosten belachelijk vinden...

• Cis
  • Laatst online: 21:21

Cis

Sir_Hendro schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:17:
[...]

Als het artikel volgens de winkel en de fabrikant weer in zijn orginele staat is teruggekeerd dan wordt hij als nieuw bestempeld. Helaas is het artikel van de TS niet op de juiste wijze langs de lokale service afdeling gekomen waardoor hij niet aan de eisen voldoet om als nieuw te mogen beschouwen. De koper heeft in dit geval recht op een nieuw product en mag de MM zelf bepalen of zij nog wat extra's willen bieden.
Hetgeen ze dus niet zullen doen (dat extra's bieden). En in mijn ogen zeer terecht. Hoewel het niet netjes is dat er nog troep in de recycler stond, heeft de TS waarschijnlijk geen krassen aangetroffen op het aangeschafte product. Anders zou hij daaroverl wel zijn begonnen in zijn postings.

Als ik bij de MM iets koop, kijk ik altijd nauwkeurig of de doos al opengemaakt is (bijvoorbeeld: MM trekbandje in plaats van origineel trekbandje, plastic plakkers bij de opening van de doos, gekreukeld karton bij de opening van de doos). Maar dat is meer omdat ik er 4 jaar heb gewerkt en weet wat er soms allemaal wordt teruggebracht.
Desalniettemin vind ik dat de TS overdrijft; de MM is idd niet altijd heel netjes in 1e/2ehands dingen, maar je druk maken om 2pac mp3's is wat overdreven...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Bor
  • Nu online

Bor

Cis schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:23:
[...]

Hetgeen ze dus niet zullen doen (dat extra's bieden). En in mijn ogen zeer terecht. Hoewel het niet netjes is dat er nog troep in de recycler stond, heeft de TS waarschijnlijk geen krassen aangetroffen op het aangeschafte product. Anders zou hij daaroverl wel zijn begonnen in zijn postings.
En omdat er geen direct zichtbare schade is is er geen probleem? Ik vind dit wel heel kort door de bocht. Zie ook de eerder aangehaalde kans op malware (geen idee of er nog meer op stond dan alleen mp3 en of de schijf grondig gescanned is).

• Bor
  • Nu online

Bor

Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:23:
[...]

Je snapt wel dat de 100% refund in zo'n geval niet meer zomaar mogelijk is en dat winkels dan prijsverhogingen gaan invoeren en 10% refundkosten etc.
Helemaal niet nodig wanneer je duidelijke voorwaarden stelt aan wanneer je iets terug mag brengen (geen idee of dat wettelijk is toegestaan) en je goed naar de klachten luistert wanneer je iets retour neemt. Sommige dingen die worden verkocht zijn nou eenmaal niet goed en in dergelijke gevallen hoort het probleem opgelost te worden. Hoe je de stelling dat iedereen zonder opgave van reden alles zo maar terug mag brengen en dat je deze producten weer als nieuw in de winkel zet is dat an sich niet erg wanneer men dit duidelijk aangeeft, hetgeen bij de MM absoluut niet het geval is.

• Cis

Cis

Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:25:
[...]

En omdat er geen direct zichtbare schade is is er geen probleem? Ik vind dit wel heel kort door de bocht. Zie ook de eerder aangehaalde kans op malware (geen idee of er nog meer op stond dan alleen mp3 en of de schijf grondig gescanned is).
De retour is niet goed afgehandeld door de MM, maar jouw statement m.b.t. de malware vind ik iets te hypothetisch. Dat is net zoals een hamburger bij de MacDonalds terugbrengen waarop een haar zit, en vervolgens zeggen: "er had ook een condoom op kunnen zitten, dus ik wil de schadevergoeding die zou worden uitgetaald bij het aantreffen van een condoom".
Hou het bij de feiten: de koper heeft de HD niet gebruikt als boot-hd en er stonden alleen mp3's op. De koper kan uiteraard nog wel vragen om bij de MM een diepgaande scan uit te voeren op mal- en spyware. Maarja, dan wordt er waarschijnlijk niks gevonden, en zijn we weer terug bij het begin.

• Cis

Cis

Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Helemaal niet nodig wanneer je duidelijke voorwaarden stelt aan wanneer je iets terug mag brengen (geen idee of dat wettelijk is toegestaan) en je goed naar de klachten luistert wanneer je iets retour neemt. Sommige dingen die worden verkocht zijn nou eenmaal niet goed en in dergelijke gevallen hoort het probleem opgelost te worden. Hoe je de stelling dat iedereen zonder opgave van reden alles zo maar terug mag brengen en dat je deze producten weer als nieuw in de winkel zet is dat an sich niet erg wanneer men dit duidelijk aangeeft, hetgeen bij de MM absoluut niet het geval is.
Deze "overtreding" kun je dan een _heleboel_ winkels aanrekenen.
Kledingwinkels: krijgen veel spullen terug, en zelfs GEDRAGEN spullen! Deze kleding wassen en strijken ze en gooien ze weer in de schappen. Niemand die erover zeurt. (of merkt)
Lidl/Aldi: heb meerdere malen spullen teruggebracht. Er wordt hier niet eens gekeken of het product compleet is. Wordt retour genomen en direct weer in de schappen teruggelegd 8)7

Kortom: dan moeten we waarschijnlijk gewoon geen retours meer aannemen :) Want een teruggebracht product is _NOOIT_ in nieuwstaat als de klant het terugbrengt vanwege ontevredenheid. De doos zal sowieso al een beetje extra beschadigd zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Cis op 08-06-2008 23:34 ]

• Gomez12
Bor de Wollef schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Helemaal niet nodig wanneer je duidelijke voorwaarden stelt aan wanneer je iets terug mag brengen (geen idee of dat wettelijk is toegestaan) en je goed naar de klachten luistert wanneer je iets retour neemt.
En bij een winkel als MM moet je dan opeens bij de retourbalie een stel deskundigen neerzetten die alleen bij pc's al 100én verschillende oorzaken moeten kunnen zien.
Een usb-hdd die volgens de klant niet snel genoeg is dat kan komen door een usb-1 aansluiting, een overbelaste usb-2 aansluiting etc etc etc. En uiteindelijk kan er ook nog ergens een echt defect aan de hdd zijn.
Een huisvrouw die even iets terugbrengt voor haar man / zoon kan het echt niet goed uitleggen.
Dit kost gewoon tijd, veel tijd.

Tweakers kunnen waarschijnlijk wel een goede klachtomschrijving opgeven waardoor jouw verhaaltje klopt, maar de rest van de mensen?

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Het is natuurlijk erg prettig dat je alles wat je koopt binnen een aantal dagen terug kan brengen, maar er word natuurlijk ook misbruik van gemaakt. Zelf heb ik hier 2 voorbeelden van:

1. Een kennis van mij haalde bij de MM wekelijks een aantal cd's kopieerde die en bracht ze terug.
2. Iemand kocht ooit een videokaart bij de mediamarkt, ging naar huis, plaatste de kaart in zijn systeem, en stopte zijn oude kaart terug in de doos. Vervolgens de doos weer ingeleverd bij de MM en zijn geld terug. De medewerker van de service desk had geen idee dat de kaart in de doos een andere was dan erin zou moeten zitten.

Als alles wat terug gebracht wordt niet meer als nieuw verkocht mag mogen worden, dan gaan mensen hier natuurlijk misbruik van maken om goedkoper aan spullen te komen. Ik zou bijvoorbeeld iets kunnen kopen en het de andere dag ongebruikt terug kunnen brengen. Als ze dit product dan in een aparte 2e hands afdeling moeten zetten, omdat het "2e hands" is, kan ik mijn vriendin het een uurtje later op die afdeling laten kopen.

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:47:
[...]

Praktijk leert alleen dat mensen die de 'moeite' doen een topic maken moeilijk doen over 'gebruikte' hardware. Dat ze in de winkel een t-shirt kopen die al door een aantal mensen is gepast in de winkel en die misschien al is teruggebracht door X mensen staan ze niet bij stil ;)
Ik vind dit een hele mooie vergelijking!
Helaas is het niet anders met producten, maar het alternatief ("alles wat retour komt weggooien") zou simpelweg voor veel hogere prijzen zorgen, dus gewoon weer verkopen is de beste optie.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Misschien is het wel helemaal niet bij de MM, maar bij de fabrikant of verpakkingsboer gebeurt.

PSN: Shiver23

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 20:51

TMC

Waarom doet iedereen hier zo ontzettend moeilijk? Je bent in de veronderstelling een nieuwe harde schijf te kopen, hij blijkt al gebruikt te zijn. Je kan nu meerdere dingen doen:

1. Je formatteert hem en gebruikt hem verder zoals hij gebruikt zou moeten worden.
2. Je gaat terug naar de winkel en vraagt of ze hem om willen ruilen.
3. Je opent een topic op GoT met als doel... Ja, wat voor doel eigenlijk?

Gewoon terug gaan naar de winkel als het je niet zint, zo zeldzaam is dit niet. :)

• Gomez12
Force schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:01:
1. Een kennis van mij haalde bij de MM wekelijks een aantal cd's kopieerde die en bracht ze terug.
Ik dacht dat de regeling juist niet voor cd's en dvd's etc geldde juist om dit soort dingen. Ook de reden dat de FRS je spullen verzegeld als je het wil terugbrengen...
2. Iemand kocht ooit een videokaart bij de mediamarkt, ging naar huis, plaatste de kaart in zijn systeem, en stopte zijn oude kaart terug in de doos. Vervolgens de doos weer ingeleverd bij de MM en zijn geld terug. De medewerker van de service desk had geen idee dat de kaart in de doos een andere was dan erin zou moeten zitten.
Sorry hoor, maar dit is gewoon ordinaire diefstal, wees dan een vent en loop gewoon met de kaart onder je arm naar buiten zonder te betalen, oh dat durft hij vast niet...
Als alles wat terug gebracht wordt niet meer als nieuw verkocht mag mogen worden, dan gaan mensen hier natuurlijk misbruik van maken om goedkoper aan spullen te komen. Ik zou bijvoorbeeld iets kunnen kopen en het de andere dag ongebruikt terug kunnen brengen. Als ze dit product dan in een aparte 2e hands afdeling moeten zetten, omdat het "2e hands" is, kan ik mijn vriendin het een uurtje later op die afdeling laten kopen.
yep, en als er dan niet op de bon staat dat het 2e hands is kan je het volgens sommigen in dit topic ook nog terugbrengen en korting gaan vragen.

• Gomez12
TMC schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:11:
Waarom doet iedereen hier zo ontzettend moeilijk? Je bent in de veronderstelling een nieuwe harde schijf te kopen, hij blijkt al gebruikt te zijn. Je kan nu meerdere dingen doen:

1. Je formatteert hem en gebruikt hem verder zoals hij gebruikt zou moeten worden.
2. Je gaat terug naar de winkel en vraagt of ze hem om willen ruilen.

Gewoon terug gaan naar de winkel als het je niet zint, zo zeldzaam is dit niet. :)
En volgens sommigen in dit topic kan je hier juist nog aan toevoegen :
4. Je gaat terug naar de winkel en eist een nieuw product met korting want het is toch wel een blamage van hier tot tokio van de winkel...

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:08
Zaten geen krasjes op toevallig ook?

• Bor
  • Nu online

Bor

Cis schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:30:
[...]

De retour is niet goed afgehandeld door de MM, maar jouw statement m.b.t. de malware vind ik iets te hypothetisch. Dat is net zoals een hamburger bij de MacDonalds terugbrengen waarop een haar zit, en vervolgens zeggen: "er had ook een condoom op kunnen zitten, dus ik wil de schadevergoeding die zou worden uitgetaald bij het aantreffen van een condoom".
De hypothese mbt malware is alleen maar om aan te geven dat er een redelijk grove fout gemaakt is. Zie het als "what if" voor de mensen die min of meer aangeven dat de ts niet moet zeuren. Over schadevergoeding heb ik het niet gehad en ik vind zelf de hd omruilen voor een nieuw model een goede oplossing. Schadevergoeding vind ik niet aan de orde.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Gomez12 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:13:
[...]

En volgens sommigen in dit topic kan je hier juist nog aan toevoegen :
4. Je gaat terug naar de winkel en eist een nieuw product met korting want het is toch wel een blamage van hier tot tokio van de winkel...
Precies ja. Dit is een blamage van de bovenste plank. Denk dat ze er maar een ruilwinkel van moeten maken, dan weet je iig wat je te wachten staat als je wat koopt.

Als dit het beleid is bij MM, en het zou eerder regelmaat dan uitzondering zijn, waar moet dit dan naartoe?

Dus.... ik kan straks mijn videokaartje die ik een maand heb gebruikt, nadat ik de sporen van gebruik heb gewist(voor zover mogelijk),ook gewoon (legaal) voor nieuw gaan verkopen? :?

Verwijderd

We kunnen wel allemaal hypothesen maken voor wat er had kunnen gebeuren en ons zorgen maken over wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar er blijkt allemaal niets van.
Vrezen dat je goed werkende harde schijf met wat mp3tjes in de recycle bin een mechanisch defect heeft (hij is immers teruggebracht) kan je niets mee. Dat is als roepen dat je je nieuwe auto terug wilt brengen omdat er een paar test ritjes op de teller staan, maar weet jij veel waarom al die mensen voor je hem niet wilde kopen; er is misschien wel een mechanisch defect.

Je zit met een goed werkende harde schijf, met garantie als zijnde een nieuw product en het enige wat er blijkbaar mis is, is dat er wat nulletjes naar ééntjes zijn omgezet. Technisch gezien is er écht niets aan de hand. Maatschappelijk gezien is het echt geen raar geval dat je iets nieuws koopt en het blijkt een gebruikt product te zijn. Juridisch gezien zit je toch echt met het probleem dat er geen schade is en dat er toch wel sprake is van een zeer geringe afwijking van het overeengekome.

Als je (de TS) er echt zo mee zit dan ga je ermee naar de mediamarkt (een half uur in de rij staan..) en ruil je hem om voor een andere (wat ook nog geen nieuwe hoeft te zijn..). Ik zou het wel hebben geweten; format eroverheen, even kijken voor errors en er plezier van hebben.

• Ardana
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

Heb je wel de bijbehorende software gekregen? Die hoort nl. ook op de harde schijf te staan.

Ik heb ook net zo'n LaCie gekocht, en op de schijf zelf staat wat backup-software en andere zut. Wel vaag dat dat niet op cd'tje zit, want de schijf is FAT32 en dus nutteloos voor DVD backups. Voor 't formateren moet je dus eerst die data op je eigen harde schijf zetten.

Als je die software dus niet gekregen hebt, heb je dus geen volledig product gekregen, en zou ik zeker wel teruggaan naar de MM.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45
Ik las in het begin van dit topic dat ruilen een recht was.
Dat is het dus niet. De mogelijkheid van ruilen is een tegemoetkoming van winkeliers naar de klanten toe. Een winkelier is dus wettelijk niet verplicht om spullen retour te namen binnen 8 dagen.
Iedere winkel heeft dus "2e hands" spullen in het rek staan.
De enige mogelijkheid is dus de "feature" van de winkeliers afschaffen, dan krijg je dus gewoon altijd nieuw spul.

Ik vind dus dat de TS niet moet zeiken. Ga gewoon naar de MM terug en vraag je geld terug. Pak een nieuwe uit het schap en reken die weer af.

Verwijderd

Dat is maar een halve waarheid; Zo kan een winkel te maken krijgen met de wet koop op afstand, waarbij de koper zonder opgaaf van reden (dat maakt het voor de winkelier nog lastiger om uit te vinden wat er nu precies aan de hand is!) de overeenkomst mag ontbinden.
Daarnaast willen we als consumenten ook spulletjes in een "normale winkel" kunnen ruilen. Denk maar aan de cadeautjes die we kopen "als de jarige het wel kan ruilen, want ik weet niet of hij al zoiets heeft". Zelfs in het garantieproces kan de winkelier opgescheept komen te zitten met vrijwel nieuwe zaken die met een simpele reparatie weer als nieuw zijn of nooit defect bleken te zijn.

Er is geen magische 2e stap (1. verzamelen ingeruild materiaal, 2. [...], 3. make profit! (voor de SP fans ;))) waar de winkelier z'n teruggebrachte goederen zonder verlies kwijt raakt zonder het weer te verkopen. Het is nogal wiedes dat die dingen gewoon weer in de verkoop gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 13:44 ]

• Arunia
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:40:
1. Dat is maar een halve waarheid; Zo kan een winkel te maken krijgen met de wet koop op afstand, waarbij de koper zonder opgaaf van reden (dat maakt het voor de winkelier nog lastiger om uit te vinden wat er nu precies aan de hand is!) de overeenkomst mag ontbinden.
2. Daarnaast willen we als consumenten ook spulletjes in een "normale winkel" kunnen ruilen. Denk maar aan de cadeautjes die we kopen "als de jarige het wel kan ruilen, want ik weet niet of hij al zoiets heeft". 3. Zelfs in het garantieproces kan de winkelier opgescheept komen te zitten met vrijwel nieuwe zaken die met een simpele reparatie weer als nieuw zijn of nooit defect bleken te zijn.

Er is geen magische 2e stap (1. verzamelen ingeruild materiaal, 2. [...], 3. make profit! (voor de SP fans ;))) waar de winkelier z'n teruggebrachte goederen zonder verlies kwijt raakt zonder het weer te verkopen. Het is nogal wiedes dat die dingen gewoon weer in de verkoop gaan.
1. Koop op afstand is een wet van de laatste jaren. Deze is erop gebaseerd dat een koper iets via internet niet van te voren kan bekijken en/of vasthouden. Dit is ook niet van toepassing op de MM waar ik dus mijn uitspraak op baseerde.
2. Tja, ze kunnen dat wel willen, maar het is alsnog iets wat niet wettelijk geregeld is. Het is een tegemoetkoming van de winkelier. Dat ze het allemaal doen is natuurlijk alleen maar mooi. Maar als ze er allemaal mee zouden stoppen, heb je geen poot om op te staan wettelijk. Nu met de wet koop op afstand is het natuurlijk niet aan de orde dat winkeliers er mee zouden stoppen.
3. Voor garantie sturen de winkeliers het gewoon op naar de leverancier. Daar gaat het dus ook niet bij op of het oud of nieuw is.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Arunia schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:25:
Ik las in het begin van dit topic dat ruilen een recht was.
Dat is het dus niet. De mogelijkheid van ruilen is een tegemoetkoming van winkeliers naar de klanten toe. Een winkelier is dus wettelijk niet verplicht om spullen retour te namen binnen 8 dagen.
De enige mogelijkheid is dus de "feature" van de winkeliers afschaffen, dan krijg je dus gewoon altijd nieuw spul.

Ik vind dus dat de TS niet moet zeiken. Ga gewoon naar de MM terug en vraag je geld terug. Pak een nieuwe uit het schap en reken die weer af.
Dat is hij dus wél! Je hebt volgens de Consumentenwet als consument het recht om de koop binnen 8 dagen te ontbinden zonder opgaaf van reden. Dit heet 'bedenktijd'.

Om even te reageren op de TS:
Stel je nou eens voor dat jouw eigen HD kapot gaat. Hij wordt teruggestuurd via de winkel naar de fabrikant, die repareert en test maar laat per ongeluk sporen achter. Je HD is echter wel weer goed en je krijgt garantie op de reparatie. Ga je dan ook klagen omdat je geen nieuwe hebt? Natuurlijk niet! Oké het is niet netjes maar compensatie mag je gerust vergeten. Het is hier Amerika niet!

In het geval van de TS is exact hetzelfde gebeurd; winkeliers hebben gewoon het recht om dit als nieuw te verkopen. Zo is bijvoorbeeld vis nog 'vers' als het minder dan 2 weken geleden gevangen is. Nou ik noem dat niet vers maar wettelijk is dit zo geregeld! Deal with it... De MM heeft de werking wellicht gecontroleerd (en anders heb je garantie bij een defect!) en goedgekeurd.

Trouwens, als het écht een 2e hands is (dus ná zichtperiode van 8 dagen geretourneerd) mag het niet als 2e hands verkocht zijn. Maar dan zit MM de boel te belazeren en dat risico durven ze ws. niet te nemen. Ze hebben dan hun 'winst' ook al gehad omdat ze de HD niet voor de verkoopprijs hebben teruggenomen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

pcgek schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:28:
[...]

Precies ja. Dit is een blamage van de bovenste plank. Denk dat ze er maar een ruilwinkel van moeten maken, dan weet je iig wat je te wachten staat als je wat koopt.

Als dit het beleid is bij MM, en het zou eerder regelmaat dan uitzondering zijn, waar moet dit dan naartoe?

Dus.... ik kan straks mijn videokaartje die ik een maand heb gebruikt, nadat ik de sporen van gebruik heb gewist(voor zover mogelijk),ook gewoon (legaal) voor nieuw gaan verkopen? :?
Nee dus, maximaal 8 dagen. Daarna kun je de koop niet meer ontbinden. Sommige winkels hanteren 30 dagen ruiltermijn, dit is coulance. Wettelijk is het 8 dagen, behalve voor bederfelijke waar etc.

Dit is gewoon de keerzijde van de medaille die de Consumentenwet biedt. De wet is niet alleen bescherming voor consumenten, maar zeker ook voor winkeliers! Je krijgt namelijk gewoon garantie en alle eigenschappen van het product alsof het een nieuwe is (alle doosjes/boekjes, geen gebruikssporen), dus dit is gewoon toegestaan.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
woelders schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:12:
[...]

Dat is hij dus wél! Je hebt volgens de Consumentenwet als consument het recht om de koop binnen 8 dagen te ontbinden zonder opgaaf van reden. Dit heet 'bedenktijd'.
Waar haal je dat vandaan, want dat staat dus nergens. Je hebt de koop-op-afstand wet, welke daar inderdaad op lijkt... Maar die geld dus niet in normale real-life winkels. Nogal wat mensen halen dat door elkaar....

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 19:35

The Zep Man

🏴‍☠️

woelders schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:21:
[...]

Je krijgt namelijk gewoon garantie en alle eigenschappen van het product alsof het een nieuwe is (alle doosjes/boekjes, geen gebruikssporen), dus dit is gewoon toegestaan.
In het geval van de TS zijn er wel gebruikssporen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Ardana
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

woelders schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:21:
Nee dus, maximaal 8 dagen. Daarna kun je de koop niet meer ontbinden. Sommige winkels hanteren 30 dagen ruiltermijn, dit is coulance. Wettelijk is het 8 dagen, behalve voor bederfelijke waar etc.
Dit is gewoon de keerzijde van de medaille die de Consumentenwet biedt. De wet is niet alleen bescherming voor consumenten, maar zeker ook voor winkeliers! Je krijgt namelijk gewoon garantie en alle eigenschappen van het product alsof het een nieuwe is (alle doosjes/boekjes, geen gebruikssporen), dus dit is gewoon toegestaan.
Ga 'ns 't BW lezen ofzo? Je praat onzin en ik zou het jammer vinden als andere mensen deze onzin zouden geloven en op basis hiervan iets zouden proberen te claimen waarbij 'n winkelier hen (terecht) in het gezicht uitlacht.

Bron: www.wetten.nl (de officiele overheidssite waarin alle wetten sinds 2003 (oid) zijn opgenomen) Zoeken op "consumentenkoop" in de wettekst leidt je direct naar boek 7, titel 1.

Zoek daar maar 'ns op dat je bij gewone koop in 'n winkel 't wettelijk recht van 8 (of 7, whatever) dagen hebt om om te ruilen of de koop te ontbinden. Gaat je niet lukken.

Alleen bij de aankoop van onroerende goederen heb je een wettelijke bedenktijd, maar die is maar 3 dagen BW7, art. 2 lid 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 09-06-2008 18:34 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Bor
  • Nu online

Bor

Arunia schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:25:
Onzin, waar leid je dat aan af?

[ Voor 50% gewijzigd door Bor op 09-06-2008 19:40 ]

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
TMC schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:11:
Voor een goeie 5 pagina's discussiemateriaal, zo te zien. :)

Mijn eerste reactie was dat het bizar was dat een winkel me een refurb als nieuw verkoopt. Blijkbaar is het dus allemaal niet zo erg. Eigenlijk wilde ik hem sowieso terugbrengen, omdat het ding toch net iets teveel lawaai blijkt te maken... misschien dat de wat kleinere modellen was stiller zijn.

Ik wil trouwens wel iedereen bedanken voor de verworven inzichten. O-)

• Arunia
Bor de Wollef schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:39:
[...]
Onzin, waar leid je dat aan af?
Wat denk jij dat ze met teruggebrachte spullen doen wanneer er niks mis mee is, maar iemand toch iets anders had gewilt om wat voor reden dan ook?
Daar leidt ik aan af dat voor zover iedere winkel wel teruggebracht spul weer verkoopt. Lijkt me sterk dat ze het wegdonderen als er niks aan te zien is.

• Driek
  • Laatst online: 07:52
msikma schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:06:
[...]

Voor een goeie 5 pagina's discussiemateriaal, zo te zien. :)

Mijn eerste reactie was dat het bizar was dat een winkel me een refurb als nieuw verkoopt. Blijkbaar is het dus allemaal niet zo erg. Eigenlijk wilde ik hem sowieso terugbrengen, omdat het ding toch net iets teveel lawaai blijkt te maken... misschien dat de wat kleinere modellen was stiller zijn.

Ik wil trouwens wel iedereen bedanken voor de verworven inzichten. O-)
Wellicht vond de vorige gebruiker dit ook, en heeft hij hem daarom ook terug gebracht.

Wat vindt jij dat de MM nu met de schijf moet doen? Zeker aangezien hij technisch wel 100% in orde is?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Exorcist schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:30:
Iedereen moet het recht hebben om spullen te retourneren binnen een bepaalde periode. Wat moeten ze daarna met die spullen doen, weggooien? OK, het is slordig dat er nog data opstaat, maar het principe blijft gelijk.

Ik quote mezelf even. Ik heb zelf maandag een 3850 teruggebracht naar de winkel, omdat hij defect was. Werd gewoon omgeruild, geen probleem, maar de andere die die jongen pakte --> daar was de doos van open.

Heb hem dus vriendelijk verzocht een ongeopende te pakken. Kortom : ik ben hypocriet. :+

Verwijderd

Toch grappig de diverse topics hier op het Shopping Forum. Met plezier lees ik ze allemaal.
Over dit topic: we gaan bizarre tijden tegemoet... mensen willen én de goedkoopste prijs én de beste service (heb ik onlangs nog in een ander topic gezet). En dat kan nu éénmaal niet meer...
De winstmarges op IT materiaal liggen zo laag dat er geen ruimte is om problemen op te vangen. Let op mijn woorden: de komende jaren wordt dit de grote uitdaging voor veel IT bedrijven.

Anyway, ik ben wel bezorgd over het feit dat mensen ALTIJD zeuren om korting of extra's.
Het minste dat er fout loopt beginnen ze al te schreeuwen over allerlei wetten, quotes van forums, enzovoorts. In plaats van vaak voor een simpele oplossing te kiezen, zoals hier: gewoon toestel terug brengen naar de Media Markt en nieuwe vragen.

En laat ons stoppen met die Amerikaanse toestanden van "trauma's opgelopen omdat ik een keertje extra naar Media Markt moest rijden". 8)7
Pagina: 1 2 Laatste