Harde schijf 2e hands als 1e hands verkocht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Force schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:01:
1. Een kennis van mij haalde bij de MM wekelijks een aantal cd's kopieerde die en bracht ze terug.
Ik dacht dat de regeling juist niet voor cd's en dvd's etc geldde juist om dit soort dingen. Ook de reden dat de FRS je spullen verzegeld als je het wil terugbrengen...
2. Iemand kocht ooit een videokaart bij de mediamarkt, ging naar huis, plaatste de kaart in zijn systeem, en stopte zijn oude kaart terug in de doos. Vervolgens de doos weer ingeleverd bij de MM en zijn geld terug. De medewerker van de service desk had geen idee dat de kaart in de doos een andere was dan erin zou moeten zitten.
Sorry hoor, maar dit is gewoon ordinaire diefstal, wees dan een vent en loop gewoon met de kaart onder je arm naar buiten zonder te betalen, oh dat durft hij vast niet...
Als alles wat terug gebracht wordt niet meer als nieuw verkocht mag mogen worden, dan gaan mensen hier natuurlijk misbruik van maken om goedkoper aan spullen te komen. Ik zou bijvoorbeeld iets kunnen kopen en het de andere dag ongebruikt terug kunnen brengen. Als ze dit product dan in een aparte 2e hands afdeling moeten zetten, omdat het "2e hands" is, kan ik mijn vriendin het een uurtje later op die afdeling laten kopen.
yep, en als er dan niet op de bon staat dat het 2e hands is kan je het volgens sommigen in dit topic ook nog terugbrengen en korting gaan vragen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
TMC schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:11:
Waarom doet iedereen hier zo ontzettend moeilijk? Je bent in de veronderstelling een nieuwe harde schijf te kopen, hij blijkt al gebruikt te zijn. Je kan nu meerdere dingen doen:

1. Je formatteert hem en gebruikt hem verder zoals hij gebruikt zou moeten worden.
2. Je gaat terug naar de winkel en vraagt of ze hem om willen ruilen.
3. Je opent een topic op GoT met als doel... Ja, wat voor doel eigenlijk?

Gewoon terug gaan naar de winkel als het je niet zint, zo zeldzaam is dit niet. :)
En volgens sommigen in dit topic kan je hier juist nog aan toevoegen :
4. Je gaat terug naar de winkel en eist een nieuw product met korting want het is toch wel een blamage van hier tot tokio van de winkel...

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:08
Zaten geen krasjes op toevallig ook?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Cis schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:30:
[...]

De retour is niet goed afgehandeld door de MM, maar jouw statement m.b.t. de malware vind ik iets te hypothetisch. Dat is net zoals een hamburger bij de MacDonalds terugbrengen waarop een haar zit, en vervolgens zeggen: "er had ook een condoom op kunnen zitten, dus ik wil de schadevergoeding die zou worden uitgetaald bij het aantreffen van een condoom".
De hypothese mbt malware is alleen maar om aan te geven dat er een redelijk grove fout gemaakt is. Zie het als "what if" voor de mensen die min of meer aangeven dat de ts niet moet zeuren. Over schadevergoeding heb ik het niet gehad en ik vind zelf de hd omruilen voor een nieuw model een goede oplossing. Schadevergoeding vind ik niet aan de orde.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Gomez12 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:13:
[...]

En volgens sommigen in dit topic kan je hier juist nog aan toevoegen :
4. Je gaat terug naar de winkel en eist een nieuw product met korting want het is toch wel een blamage van hier tot tokio van de winkel...
Precies ja. Dit is een blamage van de bovenste plank. Denk dat ze er maar een ruilwinkel van moeten maken, dan weet je iig wat je te wachten staat als je wat koopt.

Als dit het beleid is bij MM, en het zou eerder regelmaat dan uitzondering zijn, waar moet dit dan naartoe?

Dus.... ik kan straks mijn videokaartje die ik een maand heb gebruikt, nadat ik de sporen van gebruik heb gewist(voor zover mogelijk),ook gewoon (legaal) voor nieuw gaan verkopen? :?

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

We kunnen wel allemaal hypothesen maken voor wat er had kunnen gebeuren en ons zorgen maken over wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar er blijkt allemaal niets van.
Vrezen dat je goed werkende harde schijf met wat mp3tjes in de recycle bin een mechanisch defect heeft (hij is immers teruggebracht) kan je niets mee. Dat is als roepen dat je je nieuwe auto terug wilt brengen omdat er een paar test ritjes op de teller staan, maar weet jij veel waarom al die mensen voor je hem niet wilde kopen; er is misschien wel een mechanisch defect.

Je zit met een goed werkende harde schijf, met garantie als zijnde een nieuw product en het enige wat er blijkbaar mis is, is dat er wat nulletjes naar ééntjes zijn omgezet. Technisch gezien is er écht niets aan de hand. Maatschappelijk gezien is het echt geen raar geval dat je iets nieuws koopt en het blijkt een gebruikt product te zijn. Juridisch gezien zit je toch echt met het probleem dat er geen schade is en dat er toch wel sprake is van een zeer geringe afwijking van het overeengekome.

Als je (de TS) er echt zo mee zit dan ga je ermee naar de mediamarkt (een half uur in de rij staan..) en ruil je hem om voor een andere (wat ook nog geen nieuwe hoeft te zijn..). Ik zou het wel hebben geweten; format eroverheen, even kijken voor errors en er plezier van hebben.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

Heb je wel de bijbehorende software gekregen? Die hoort nl. ook op de harde schijf te staan.

Ik heb ook net zo'n LaCie gekocht, en op de schijf zelf staat wat backup-software en andere zut. Wel vaag dat dat niet op cd'tje zit, want de schijf is FAT32 en dus nutteloos voor DVD backups. Voor 't formateren moet je dus eerst die data op je eigen harde schijf zetten.

Als je die software dus niet gekregen hebt, heb je dus geen volledig product gekregen, en zou ik zeker wel teruggaan naar de MM.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45
Ik las in het begin van dit topic dat ruilen een recht was.
Dat is het dus niet. De mogelijkheid van ruilen is een tegemoetkoming van winkeliers naar de klanten toe. Een winkelier is dus wettelijk niet verplicht om spullen retour te namen binnen 8 dagen.
Iedere winkel heeft dus "2e hands" spullen in het rek staan.
De enige mogelijkheid is dus de "feature" van de winkeliers afschaffen, dan krijg je dus gewoon altijd nieuw spul.

Ik vind dus dat de TS niet moet zeiken. Ga gewoon naar de MM terug en vraag je geld terug. Pak een nieuwe uit het schap en reken die weer af.

Verwijderd

Dat is maar een halve waarheid; Zo kan een winkel te maken krijgen met de wet koop op afstand, waarbij de koper zonder opgaaf van reden (dat maakt het voor de winkelier nog lastiger om uit te vinden wat er nu precies aan de hand is!) de overeenkomst mag ontbinden.
Daarnaast willen we als consumenten ook spulletjes in een "normale winkel" kunnen ruilen. Denk maar aan de cadeautjes die we kopen "als de jarige het wel kan ruilen, want ik weet niet of hij al zoiets heeft". Zelfs in het garantieproces kan de winkelier opgescheept komen te zitten met vrijwel nieuwe zaken die met een simpele reparatie weer als nieuw zijn of nooit defect bleken te zijn.

Er is geen magische 2e stap (1. verzamelen ingeruild materiaal, 2. [...], 3. make profit! (voor de SP fans ;))) waar de winkelier z'n teruggebrachte goederen zonder verlies kwijt raakt zonder het weer te verkopen. Het is nogal wiedes dat die dingen gewoon weer in de verkoop gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 13:44 ]

• Arunia
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:40:
1. Dat is maar een halve waarheid; Zo kan een winkel te maken krijgen met de wet koop op afstand, waarbij de koper zonder opgaaf van reden (dat maakt het voor de winkelier nog lastiger om uit te vinden wat er nu precies aan de hand is!) de overeenkomst mag ontbinden.
2. Daarnaast willen we als consumenten ook spulletjes in een "normale winkel" kunnen ruilen. Denk maar aan de cadeautjes die we kopen "als de jarige het wel kan ruilen, want ik weet niet of hij al zoiets heeft". 3. Zelfs in het garantieproces kan de winkelier opgescheept komen te zitten met vrijwel nieuwe zaken die met een simpele reparatie weer als nieuw zijn of nooit defect bleken te zijn.

Er is geen magische 2e stap (1. verzamelen ingeruild materiaal, 2. [...], 3. make profit! (voor de SP fans ;))) waar de winkelier z'n teruggebrachte goederen zonder verlies kwijt raakt zonder het weer te verkopen. Het is nogal wiedes dat die dingen gewoon weer in de verkoop gaan.
1. Koop op afstand is een wet van de laatste jaren. Deze is erop gebaseerd dat een koper iets via internet niet van te voren kan bekijken en/of vasthouden. Dit is ook niet van toepassing op de MM waar ik dus mijn uitspraak op baseerde.
2. Tja, ze kunnen dat wel willen, maar het is alsnog iets wat niet wettelijk geregeld is. Het is een tegemoetkoming van de winkelier. Dat ze het allemaal doen is natuurlijk alleen maar mooi. Maar als ze er allemaal mee zouden stoppen, heb je geen poot om op te staan wettelijk. Nu met de wet koop op afstand is het natuurlijk niet aan de orde dat winkeliers er mee zouden stoppen.
3. Voor garantie sturen de winkeliers het gewoon op naar de leverancier. Daar gaat het dus ook niet bij op of het oud of nieuw is.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Arunia schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:25:
Ik las in het begin van dit topic dat ruilen een recht was.
Dat is het dus niet. De mogelijkheid van ruilen is een tegemoetkoming van winkeliers naar de klanten toe. Een winkelier is dus wettelijk niet verplicht om spullen retour te namen binnen 8 dagen.
De enige mogelijkheid is dus de "feature" van de winkeliers afschaffen, dan krijg je dus gewoon altijd nieuw spul.

Ik vind dus dat de TS niet moet zeiken. Ga gewoon naar de MM terug en vraag je geld terug. Pak een nieuwe uit het schap en reken die weer af.
Dat is hij dus wél! Je hebt volgens de Consumentenwet als consument het recht om de koop binnen 8 dagen te ontbinden zonder opgaaf van reden. Dit heet 'bedenktijd'.

Om even te reageren op de TS:
Stel je nou eens voor dat jouw eigen HD kapot gaat. Hij wordt teruggestuurd via de winkel naar de fabrikant, die repareert en test maar laat per ongeluk sporen achter. Je HD is echter wel weer goed en je krijgt garantie op de reparatie. Ga je dan ook klagen omdat je geen nieuwe hebt? Natuurlijk niet! Oké het is niet netjes maar compensatie mag je gerust vergeten. Het is hier Amerika niet!

In het geval van de TS is exact hetzelfde gebeurd; winkeliers hebben gewoon het recht om dit als nieuw te verkopen. Zo is bijvoorbeeld vis nog 'vers' als het minder dan 2 weken geleden gevangen is. Nou ik noem dat niet vers maar wettelijk is dit zo geregeld! Deal with it... De MM heeft de werking wellicht gecontroleerd (en anders heb je garantie bij een defect!) en goedgekeurd.

Trouwens, als het écht een 2e hands is (dus ná zichtperiode van 8 dagen geretourneerd) mag het niet als 2e hands verkocht zijn. Maar dan zit MM de boel te belazeren en dat risico durven ze ws. niet te nemen. Ze hebben dan hun 'winst' ook al gehad omdat ze de HD niet voor de verkoopprijs hebben teruggenomen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

pcgek schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:28:
[...]

Precies ja. Dit is een blamage van de bovenste plank. Denk dat ze er maar een ruilwinkel van moeten maken, dan weet je iig wat je te wachten staat als je wat koopt.

Als dit het beleid is bij MM, en het zou eerder regelmaat dan uitzondering zijn, waar moet dit dan naartoe?

Dus.... ik kan straks mijn videokaartje die ik een maand heb gebruikt, nadat ik de sporen van gebruik heb gewist(voor zover mogelijk),ook gewoon (legaal) voor nieuw gaan verkopen? :?
Nee dus, maximaal 8 dagen. Daarna kun je de koop niet meer ontbinden. Sommige winkels hanteren 30 dagen ruiltermijn, dit is coulance. Wettelijk is het 8 dagen, behalve voor bederfelijke waar etc.

Dit is gewoon de keerzijde van de medaille die de Consumentenwet biedt. De wet is niet alleen bescherming voor consumenten, maar zeker ook voor winkeliers! Je krijgt namelijk gewoon garantie en alle eigenschappen van het product alsof het een nieuwe is (alle doosjes/boekjes, geen gebruikssporen), dus dit is gewoon toegestaan.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
woelders schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:12:
[...]

Dat is hij dus wél! Je hebt volgens de Consumentenwet als consument het recht om de koop binnen 8 dagen te ontbinden zonder opgaaf van reden. Dit heet 'bedenktijd'.
Waar haal je dat vandaan, want dat staat dus nergens. Je hebt de koop-op-afstand wet, welke daar inderdaad op lijkt... Maar die geld dus niet in normale real-life winkels. Nogal wat mensen halen dat door elkaar....

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 19:35

The Zep Man

🏴‍☠️

woelders schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:21:
[...]

Je krijgt namelijk gewoon garantie en alle eigenschappen van het product alsof het een nieuwe is (alle doosjes/boekjes, geen gebruikssporen), dus dit is gewoon toegestaan.
In het geval van de TS zijn er wel gebruikssporen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

woelders schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:21:
Nee dus, maximaal 8 dagen. Daarna kun je de koop niet meer ontbinden. Sommige winkels hanteren 30 dagen ruiltermijn, dit is coulance. Wettelijk is het 8 dagen, behalve voor bederfelijke waar etc.
Dit is gewoon de keerzijde van de medaille die de Consumentenwet biedt. De wet is niet alleen bescherming voor consumenten, maar zeker ook voor winkeliers! Je krijgt namelijk gewoon garantie en alle eigenschappen van het product alsof het een nieuwe is (alle doosjes/boekjes, geen gebruikssporen), dus dit is gewoon toegestaan.
Ga 'ns 't BW lezen ofzo? Je praat onzin en ik zou het jammer vinden als andere mensen deze onzin zouden geloven en op basis hiervan iets zouden proberen te claimen waarbij 'n winkelier hen (terecht) in het gezicht uitlacht.

Bron: www.wetten.nl (de officiele overheidssite waarin alle wetten sinds 2003 (oid) zijn opgenomen) Zoeken op "consumentenkoop" in de wettekst leidt je direct naar boek 7, titel 1.

Zoek daar maar 'ns op dat je bij gewone koop in 'n winkel 't wettelijk recht van 8 (of 7, whatever) dagen hebt om om te ruilen of de koop te ontbinden. Gaat je niet lukken.

Alleen bij de aankoop van onroerende goederen heb je een wettelijke bedenktijd, maar die is maar 3 dagen BW7, art. 2 lid 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 09-06-2008 18:34 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Arunia schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:25:
Onzin, waar leid je dat aan af?

[ Voor 50% gewijzigd door Bor op 09-06-2008 19:40 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-01 18:23

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
TMC schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:11:
3. Je opent een topic op GoT met als doel... Ja, wat voor doel eigenlijk?
Voor een goeie 5 pagina's discussiemateriaal, zo te zien. :)

Mijn eerste reactie was dat het bizar was dat een winkel me een refurb als nieuw verkoopt. Blijkbaar is het dus allemaal niet zo erg. Eigenlijk wilde ik hem sowieso terugbrengen, omdat het ding toch net iets teveel lawaai blijkt te maken... misschien dat de wat kleinere modellen was stiller zijn.

Ik wil trouwens wel iedereen bedanken voor de verworven inzichten. O-)

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

• Arunia
Bor de Wollef schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:39:
[...]
Onzin, waar leid je dat aan af?
Wat denk jij dat ze met teruggebrachte spullen doen wanneer er niks mis mee is, maar iemand toch iets anders had gewilt om wat voor reden dan ook?
Daar leidt ik aan af dat voor zover iedere winkel wel teruggebracht spul weer verkoopt. Lijkt me sterk dat ze het wegdonderen als er niks aan te zien is.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:52
msikma schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:06:
[...]

Voor een goeie 5 pagina's discussiemateriaal, zo te zien. :)

Mijn eerste reactie was dat het bizar was dat een winkel me een refurb als nieuw verkoopt. Blijkbaar is het dus allemaal niet zo erg. Eigenlijk wilde ik hem sowieso terugbrengen, omdat het ding toch net iets teveel lawaai blijkt te maken... misschien dat de wat kleinere modellen was stiller zijn.

Ik wil trouwens wel iedereen bedanken voor de verworven inzichten. O-)
Wellicht vond de vorige gebruiker dit ook, en heeft hij hem daarom ook terug gebracht.

Wat vindt jij dat de MM nu met de schijf moet doen? Zeker aangezien hij technisch wel 100% in orde is?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Exorcist schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:30:
Iedereen moet het recht hebben om spullen te retourneren binnen een bepaalde periode. Wat moeten ze daarna met die spullen doen, weggooien? OK, het is slordig dat er nog data opstaat, maar het principe blijft gelijk.

Evt. compensatie is al helemaal belachelijk, recht op een andere schijf lijkt mij max. haalbaar (en reeël).
Ik quote mezelf even. Ik heb zelf maandag een 3850 teruggebracht naar de winkel, omdat hij defect was. Werd gewoon omgeruild, geen probleem, maar de andere die die jongen pakte --> daar was de doos van open.

Heb hem dus vriendelijk verzocht een ongeopende te pakken. Kortom : ik ben hypocriet. :+

Verwijderd

Toch grappig de diverse topics hier op het Shopping Forum. Met plezier lees ik ze allemaal.
Over dit topic: we gaan bizarre tijden tegemoet... mensen willen én de goedkoopste prijs én de beste service (heb ik onlangs nog in een ander topic gezet). En dat kan nu éénmaal niet meer...
De winstmarges op IT materiaal liggen zo laag dat er geen ruimte is om problemen op te vangen. Let op mijn woorden: de komende jaren wordt dit de grote uitdaging voor veel IT bedrijven.

Anyway, ik ben wel bezorgd over het feit dat mensen ALTIJD zeuren om korting of extra's.
Het minste dat er fout loopt beginnen ze al te schreeuwen over allerlei wetten, quotes van forums, enzovoorts. In plaats van vaak voor een simpele oplossing te kiezen, zoals hier: gewoon toestel terug brengen naar de Media Markt en nieuwe vragen.

En laat ons stoppen met die Amerikaanse toestanden van "trauma's opgelopen omdat ik een keertje extra naar Media Markt moest rijden". 8)7
Pagina: 1 2 Laatste